MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest kvalitet för pengarna?

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Så här enkelt är det, du kan bli ...jättenöjd med feltema,,,,meen du kan även bli gryymt besviken, detta beror på deras otroligt ojämna kvalitet, dom har ingen som helst kvalitetskontroll på vad dom skickar ut.....tyvär. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
vågar man köpa, skriver ni under på att det inte börjar brinna i min trajja om jag köper ett sånt? i så fall köper jag det direkt får jag behöver ett nytt omgående å yuasa enligt mig håller inte måttet trots att det ska va ett av de bättre.

Jag har ALDRIG hört att ett LiPo-batteri brunnit. Jag har kört med mitt i två år. Hemmaklabb har jag ingen uppfattning om.

PS: Jag var lite snabb när jag skrev "Varför kör ni inte med Lithium-batterier istället" i inlägg #28. Jag skulle så klart sagt LiPo-batteri som det är i tex Shorai.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bara så ni vet

Mc och fordonsbatterier är LiFePo4 acca och INTE LiPo - dom tål misshandel som blyaccar.

Så det kan inte ens jämföras.

:fakta

Enda nackdelen med LiFePo4 är köldstartsförmågan:musik
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
vågar man köpa, skriver ni under på att det inte börjar brinna i min trajja om jag köper ett sånt? i så fall köper jag det direkt får jag behöver ett nytt omgående å yuasa enligt mig håller inte måttet trots att det ska va ett av de bättre.

Nyfiken på vad du har för extrem superhoj som inte Yuasa fixar?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.

Scenario: Du är 50 mil hemifrån, sent på kvällen på nån öde väg och batteriet knasar...
Visst, du får reklamera batteriet när du kommer med det till Biltema, hoppas bara att det finns en Biltema butik intill så du kan rulla hojen dit och att de har extra kvällsöppet.. Comprende? :7peta
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Scenario: Du är 50 mil hemifrån, sent på kvällen på nån öde väg och batteriet knasar...
Visst, du får reklamera batteriet när du kommer med det till Biltema, hoppas bara att det finns en Biltema butik intill så du kan rulla hojen dit och att de har extra kvällsöppet.. Comprende? :7peta

Jo för rulla igång hojen är ju helt otänkbart ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om biltemabatteriet inte klarade att dra runt så var det garanterat inte specat att leverera så hög startström. Om biltema inte har ett ersättningsbatteri skall man givetvis inte köpa därifrån. Personligen fick jag köpa orginal till 996:an nyligen då biltema inte har något som ersätter.

Biltemabatterier fungerar utmärkt. Anledningen till att det skiljer sig så mkt i svaren här på forumet är att det i 99% är ägaren av batteriet alternativt krypström i motorcyklarna som är problemet till att de går sönder, inte batteriet i sig.

Eller så tycker man som jag, att de har dålig livslängd, och att de flesta hojar jag köpt med ett Biltemabatteri i, krävt omgående batteribyte. Batteriet i gamla Monster är för övrigt det största jag någonsin sett i en hoj, och Biltema hade då ( 10 år sedan ) en specad ersättare som inte räckte till.

Man kanske kan sköta om ett batteri som en tamagotchi men det är skönt att slippa.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.

Visst, man får ju byta vad fan som helst hos dem, utan krångel. Men hur kul att det att åka & byta skit mot skit lite då & då? Bara att gå in där ( Botkyrka ) ger mig rysningar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När jag köpte min sugkuki så satt det ett Yausabatteri i den, det funkade inte alls. Ska jag bara säga att det är skit eller ska jag gnälla över att nån hade glömt att kolla vätskenivån.
Inget batteri håller för evigt, yttre påverkan, djupurladdningar, generator, temperatur etc påverkar alla batterier.

Jag håller nog på uträkningen kostnad/år för batteriet, i mitt fall med Biltemabatteriet så blev det ca 90kr/år.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Har sett en lista en gång på alla mått på Biltemas gel-batterier, är det någon som vet vart man kan hitta den? För på deras hemsida hittar inte jag några mått tyvärr.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????

Ja det där kan vi avfärda som nonsens , då det kommer från en handlare som bara vill sälja de produkter han har i butiken
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????

Tänk på att snittinteligenssen i samhället är ganska låg , idioten satsa väl på det:hihi

Be han dränka sig:tummenupp
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Köpte mig ett Varta YTZ10-S-BS för typ 550 spänn till R6an. Fan så mkt billigare än Yuasa och Varta är ju inte direkt kända för att vara av dålig kvalité.
 

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Köpte ett blått Biltema gelbatteri för två år sedan till min Honda 1300ST. Batteriet var helt slut 15månader senare , detta trots att jag laddade det ett antal gånger över höst/vinter och dessutom under sommarsäsongen (Hojen vägrade starta när jag skulle köra Mälaren runt...)

Yusa batteriet som satt i när hojen inköptes ny 2003 höll fram till 2011.

För två veckor sedan inköptes ett LiPoFe4 batteri på Tyska eBay för 1400kr, Får se hur länge det håller. En avsevärd skillnad i startsnabbhet har noterats i alla fall.
http://media.mtsshop24.de/tam/mtslo/7070039.jpg
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hej!
(Hojen vägrade starta när jag skulle köra Mälaren runt...)

Ja, sporthojar vill ju inte köra långsamt runt en sjö :yoparty
(iofs är ju en st1300 en sporthoj men iom att du hänger här så känner den sig som en sporthoj) :krama
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top