Märkesfundamentalism

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Självklart! Du kan ju inte komma med en BMW!!!!
Du är välkommen med en BMW , Ducati eller något annat på KTM´s bandagar...( om det finns plats)
Vi som kör KTM har inga fördomar mot andra märken, men många har åsikter om KTM
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Intressant tråd. Jag har stått på båda sidorna i märkesdiskussioner och de är inte alltid helt enkla.

Å ena sidan MG-klubben på 1900-talet:
"Det där är väl inte original på en 66:a?" *uttalades med en skeptisk min*
"Nej, men nu är det så den ser ut!" *svarade jag lätt irriterad över 'originalsnobberiet'*

...så jag skippade MG-klubben och gick med i Sportvagnskubben Göteborg. Där kunde man komma i vilket skick man ville utan att få annat än intresserade kommentarer (förutsatt att det var någon form av sportig bil).

Å andra sidan Thruxton-tråden här på sporthoj:
"Asså, vår Vätternrunda är en sommarträff för oss som skriver och läser tråden. Vårt lilla meeting där vi - som aldrig ses annars - träffas och snackar Triumph, jämför ljuddämpare, diskuterar luftfilter å sån't. En gång om året. Så det är nog inte rätt träff för dig och din Africa Twin. Det kan bli lite konstigt."

Så det kan vara j*kligt svårt att göra rätt!

Sedan har jag deltagit på träffar där man sagt att träffen är för dig som "kör engelsk mc, eller kommer i sällskap med någon som kör engelsk mc, eller känner någon som kör engelsk mc." :)
En humoristisk twist som gör märkesnörderiet lite kul.

OT: Vi i Göteborg kan ju alltid ha Kals Åden som förebild:
§ 1: För att bli medlem av Kals Åden fordras, att man är född i Göteborg - eller någon annanstans.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då får du på nåder tillåtelse att köra med mig. Skulle du däremot ha en från tiden dom ägdes av Cagiva så har du en självklar plats.

När jag var ung drömde jag om en sådan här:

b37c3d2d5cdc823ad9f4cf5dd4037af6.jpg


En kompis storebror tävlade i Enduro och körde en likadan, hade tidigare en WR125. Vägreggat såklart. Han brukade slanga ända ner från stora vägen och hela backen upp, en kilometer typ. Ljuskäglan i himlen.

En annan kompis hade en lite äldre 390. Satan vad man tyckte att den gick!

Med det sagt; det finns ju många trevliga märken, varför utestänga alla utom det man för tillfället kör på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag var ung drömde jag om en sådan här:

b37c3d2d5cdc823ad9f4cf5dd4037af6.jpg


En kompis storebror tävlade i Enduro och körde en likadan, hade tidigare en WR125. Vägreggat såklart. Han brukade slanga ända ner från stora vägen och hela backen upp, en kilometer typ. Ljuskäglan i himlen.

En annan kompis hade en lite äldre 390. Satan vad man tyckte att den gick!

Med det sagt; det finns ju många trevliga märken, varför utestänga alla utom det man för tillfället kör på?

Enda Qvarnan jag själv ägt är nog 450 från ca 2008 som var rasad redan när den köptes. Men en kompis kör fortfarande med en gammal luftkyld 390, 420 eller nåt sånt och han behöver inte direkt skämmas för sin framfart.

14322724_1322985957713608_7484055828155278614_n.jpg

Jag vet inte, jag kan ärligt talat aldrig minnas att jag känt mig utstängd från att köra med någon pga av mitt fordon och skulle knappast neka någon pga fordonet heller.
Möjligen ifall det är uppenbart att det kommer bli problem, jag vill ju inte vänta på en moped eller stå och vänta på någon som lagar sin KTM. :7peta:hihi

Möjligen kan jag också ha en viss förståelse för tex det där Thruxton-gänget som vill snacka om Thruxton utan att någon avbryter för att diskutera färgen på tändstiftet till en Puch Dakota. Men samtidigt ifall alla verkligen är intresserade av Thruxton så har det ju i mina ögon egentligen ingen betydelse ifall någon råkar köra ett annat annat fordon till träffen.

En annan sak är ju att man gärna vill köra med likasinnade. Ibland när jag var yngre tyckte jag det var trist på skogsturerna att ha med sig personer som inte hängde med i tempot så att man var tvungen stanna och vänta in dom hela tiden för att inte tappa bort dom. Det var dessutom alltid de där längst bak som körde över sin förmåga så ibland när man vände om för att söka rätt på dom hittade man dom upptagna med att få hojen körbar igen efter någon krasch.
Det var väl aldrig så att vi nekade någon kompis att hänga med men jag kan ändå förstå ha en viss förståelse för att man gärna söker sig till likasinnade körkompisar av den anledningen.

På gatan har jag väl egentligen bara kört sporadiskt och egentligen aldrig haft riktig helt likasinnade körkompisar och det kanske är tur för mig att det blev så.
Ibland kunde kompisarna dra med mig på någon tur någonstans men jag ser inte riktigt någon glädje i att bara nöta mil på asfalt, jag skulle nog ha trivts bättre om samma gäng satt i en och samma bil på de turerna.
Fast man ändras ju med åren, numera kan jag ibland komma på mig själv att fundera på semesterresa igenom Afrika eller nåt liknande, i min sinnebild är jag ensam då även om det eg vore trevligare och säkrare att ha sällskap av rätt person.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Möjligen kan jag också ha en viss förståelse för tex det där Thruxton-gänget som vill snacka om Thruxton utan att någon avbryter för att diskutera färgen på tändstiftet till en Puch Dakota. Men samtidigt ifall alla verkligen är intresserade av Thruxton så har det ju i mina ögon egentligen ingen betydelse ifall någon råkar köra ett annat annat fordon till träffen.
Det var såklart aldrig aktuellt att avvisa någon. Det hade ju inte varit bra. Utan det löste sig av sig självt.

Lite som att man som kille anmäler man sig kanske inte till en dammiddag, utan man fattar att det inte är tänkt för mig. Eller tvärtom, som tjej kanske man inte väljer att hänga med på en herrmiddag.

OT: Fast jag har serverat på en riktigt blöt dammiddag, klädd i höftskynke och med bar överkropp. Det var... intressant! Nu hände det dessvärre inte så mycket spännande, tjejerna var så packade att det tyvärr inte var läge för skandaler. :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Enda Qvarnan jag själv ägt är nog 450 från ca 2008 som var rasad redan när den köptes. Men en kompis kör fortfarande med en gammal luftkyld 390, 420 eller nåt sånt och han behöver inte direkt skämmas för sin framfart.

View attachment 496423

Jag vet inte, jag kan ärligt talat aldrig minnas att jag känt mig utstängd från att köra med någon pga av mitt fordon och skulle knappast neka någon pga fordonet heller.
Möjligen ifall det är uppenbart att det kommer bli problem, jag vill ju inte vänta på en moped eller stå och vänta på någon som lagar sin KTM. :7peta:hihi

Möjligen kan jag också ha en viss förståelse för tex det där Thruxton-gänget som vill snacka om Thruxton utan att någon avbryter för att diskutera färgen på tändstiftet till en Puch Dakota. Men samtidigt ifall alla verkligen är intresserade av Thruxton så har det ju i mina ögon egentligen ingen betydelse ifall någon råkar köra ett annat annat fordon till träffen.

En annan sak är ju att man gärna vill köra med likasinnade. Ibland när jag var yngre tyckte jag det var trist på skogsturerna att ha med sig personer som inte hängde med i tempot så att man var tvungen stanna och vänta in dom hela tiden för att inte tappa bort dom. Det var dessutom alltid de där längst bak som körde över sin förmåga så ibland när man vände om för att söka rätt på dom hittade man dom upptagna med att få hojen körbar igen efter någon krasch.
Det var väl aldrig så att vi nekade någon kompis att hänga med men jag kan ändå förstå ha en viss förståelse för att man gärna söker sig till likasinnade körkompisar av den anledningen.

På gatan har jag väl egentligen bara kört sporadiskt och egentligen aldrig haft riktig helt likasinnade körkompisar och det kanske är tur för mig att det blev så.
Ibland kunde kompisarna dra med mig på någon tur någonstans men jag ser inte riktigt någon glädje i att bara nöta mil på asfalt, jag skulle nog ha trivts bättre om samma gäng satt i en och samma bil på de turerna.
Fast man ändras ju med åren, numera kan jag ibland komma på mig själv att fundera på semesterresa igenom Afrika eller nåt liknande, i min sinnebild är jag ensam då även om det eg vore trevligare och säkrare att ha sällskap av rätt person.
Sprut från framhjulet skvallrar om fart.

Om du tagit på dig en gul väst och kört bort dit potatoes i Stockholm samlades för körning, hade du kanske blivit nekad att hänga med oavsett vilken hoj du hade haft.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sprut från framhjulet skvallrar om fart.

Om du tagit på dig en gul väst och kört bort dit potatoes i Stockholm samlades för körning, hade du kanske blivit nekad att hänga med oavsett vilken hoj du hade haft.

Jag tycker nedläggningsvinkeln är vad som tydligast skvallrar om fart.

Det var det där med potatoes som fick mig att klicka på skrattgubben.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var såklart aldrig aktuellt att avvisa någon. Det hade ju inte varit bra. Utan det löste sig av sig självt.

Lite som att man som kille anmäler man sig kanske inte till en dammiddag, utan man fattar att det inte är tänkt för mig. Eller tvärtom, som tjej kanske man inte väljer att hänga med på en herrmiddag.

OT: Fast jag har serverat på en riktigt blöt dammiddag, klädd i höftskynke och med bar överkropp. Det var... intressant! Nu hände det dessvärre inte så mycket spännande, tjejerna var så packade att det tyvärr inte var läge för skandaler. :)


Nu har jag en kamrat som varit med på "rätt" motorcykel några gånger. Så jag vet att era "dammiddagar" har varit trevliga. ;)
Nu har jag ändå inte så stor lust att åka raka vägar så jag hade möjligtvis mött upp på eftermiddagen om det inte, som nu, löste sig av sig självt. :crash

Men tänk om även forummedlemmar med "fel" motorcykel välkomnas och träffar dessa trevliga människor med "rätt" motorcykel?
Uppslutningen av motorcyklister på detta forum som kör och inte bara sitter vid tangentbordet är inte massivt så risken att eran träff förstörs är nog inte stor. ;)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Blev bekymrad sådär nästan på riktigt.

Bakgrund: Bekant säger att han bytt märke efter många år med KTM och nu köpt en BMW.
Men det gjorde han inte ostraffat - nu blev han närmast utfryst av tidigare hojkamrater.

Ni som vet:
Är det på riktigt den typen av sektbeteenden i KTM-kretsar?
Lite undrande bara, hur reagerade din bekant på den nya situationen ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag en kamrat som varit med på "rätt" motorcykel några gånger. Så jag vet att era "dammiddagar" har varit trevliga. ;)
Man blir ju nyfiken.... :) Ett antal (för få egentligen) har kört med under de åren vi tuffade runt Vättern. Som mest var vi strax över ett tiotal hojar. Men oftast rörde det sig bara om 5-6 st som ägnade en helg i juli åt att runda Vättern på småvägar. Alltid trevligt! Ett år hade vi t o m Galne Dansken med oss på en delsträcka. Kändispoäng, nästan! :)
Nu har jag ändå inte så stor lust att åka raka vägar så jag hade möjligtvis mött upp på eftermiddagen om det inte, som nu, löste sig av sig självt. :crash

Men tänk om även forummedlemmar med "fel" motorcykel välkomnas och träffar dessa trevliga människor med "rätt" motorcykel? Uppslutningen av motorcyklister på detta forum som kör och inte bara sitter vid tangentbordet är inte massivt så risken att eran träff förstörs är nog inte stor. ;)
Nej, förstörd hade den inte blivit. Din gula hade fått berättigad uppmärksamhet. Och hade du kommit på gammeltrajan hade det blivit applåder. Men det var hela tiden en diskussion kring "är det här en allmän mc-träff? Nej, det är ett sommarmöte för Thruxtontråden på SH + hang arounds."

Sedan några år har intresset avtagit - caféracer-boomen är ju över sedan länge - så turen är i praktiken avsomnad. Problemet löst! :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top