Märkesfundamentalism

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blev bekymrad sådär nästan på riktigt.

Bakgrund: Bekant säger att han bytt märke efter många år med KTM och nu köpt en BMW.
Men det gjorde han inte ostraffat - nu blev han närmast utfryst av tidigare hojkamrater.

Ni som vet:
Är det på riktigt den typen av sektbeteenden i KTM-kretsar?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vill nog påstå att det finns lite varstans - om inte annat bland medlemmar i BMW-klubben när jag haft den dåliga smaken att ifrågasätta diverse tyska tekniklösningar på mina hojar
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag har bara en sak att säga i frågan:
Det finns egentligen bara två sorters människor - såna som kategoriserar andra i fack, och såna som inte gör det.
Alla vettiga tillhör den senare gruppen!

(Detta kan bli en bra tråd. Vart är popcorn-smileyn nu igen?)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har bara en sak att säga i frågan:
Det finns egentligen bara två sorters människor - såna som kategoriserar andra i fack, och såna som inte gör det.
Alla vettiga tillhör den senare gruppen!

(Detta kan bli en bra tråd. Vart är popcorn-smileyn nu igen?)
OT: Två sorters människor. De som är trevliga mot servicepersonal och de som inte är det. Vilken typ vill du vara kompis med?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har haft de flesta märken (är väldigt ilojal 😂 ) Min erfarenhet är att Ducatifantasterna är mkt mer avspända än BMW folket. De sistnämnda påminner lite om folket i Porscheklubben. HD folket vet jag inte så mkt om men hittills tycker jag de verkar mer reserverade, hälsar inte ofta osv.

Personligen tycker jag det spelar mindre roll vad man kör, det viktiga är väl ATT man kör hoj tänker jag. 🙂
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har haft samma upplevelse med fyrhjuliga fordon. Oavsett vilket märke folk har fastnat för så är just det fabrikatet det bästa som finns oavsett hur usla produkter de gör.
Eftersom jag inte har haft alla fabrikat än så vet jag givetvis inte vilken som är bäst. Det är inget man kan läsa sig till utan det är enbart egen erfarenhet som gäller.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett par samband jag noterat.

Ju starkare märkescommunity (klubbar, bandagar, resor osv.) som finns kring ett märke, desto mer religösa blir dess förare, troligen för att de bara umgås med hallelujakörer som sjunger märkets lov. Detta förklarar kanske varför det ses som att svära i kyrkan att kritisera märket, eller nästan lika illa; att inte bekräfta personens hyllningar.

Det andra sambandet handlar just om behovet av bekräftelse, som verkar öka exponentiellt i förhållande till hur mycket pengar som personen spenderat på hoj och alla tillbehör.

Med dessa två samband går det lätt att räkna ut vilka märken som utmärker sig (pun intended).
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fasen, nu blir man ju sugen att åka på en bandag med KTM-klubben i undersökande syfte. 🙂

Har ju inga illusioner om att just min KTM skulle vara särskilt ball, snofsig, snygg och proffsig. Men vem vet? Jag kanske blir frälst.

Just nu gillar jag bara huliganmoped oavsett märke. Fast man kan ju vara ducatist med en sån numera. Frågan är om man blir ansedd som eljest i deras kretsar då?

Äh, det här var för mycket att tänka på. Nu ska jag dricka whisky och se på serie istället.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har en BMW-motorcykel och jag är osäker på om jag gillar den. För det mesta är den jättebra, men ibland är den så bottenlöst usel att jag funderar på att sätta eld på den.
Mattias tvivlaren? ;)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hav förtröstan mina vänner.
Låt oss se det som en religion.
Tro har ju en sällan skådad kraft på mänskligheten.
Den splittrar släkter, startar krig och kan få oss att må sjukt dåligt, liksom att den odlar gemenskap, kärlek, värme och får oss att må makalöst bra.
Så oaktat var man hamnat i livet, och vilken tro man har, så är man alltid välkommen in i värmen hos pastor Hed, på Yamahacenter i Luleå.
Där kan man bikta sig, öppna sitt innersta, och få förlåtelse för tidigare begågna synder.
Kaffe och en trevlig pratstund är faktisk gratis.
Jäklar - kvällens första whiskey är alltid den bästa! :fyllisar
Amen - och god lördag!

YC_Heds.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top