Lurad av bilfirma

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vänta utanför tills han står och snackar med en kund, då går du in, avbryter honom och frågar hur ni ska göra med bilen som han sålt till dig med backad mätare. :rofl

Helst en som står och tittar på en av de mer exklusivare bilarna i hallen. Bara antydan att firman säljer bilar med skruvad mätare skulle få vilken spekulant som helst att springa i andra riktningen och kanske skriva en kommentar eller två på något forum med andra intressenter av dylika bil.

Man kan ju också parkera bilen utanför bilfirman och sätta upp lappar i den att den här bilen är såld med backad mätare och att firman vägrar att göra rätt för sig. Det skulle ju inte se seriöst att se missnöjd kunds bil parkerad utanför. Jag tror inte att firman har rätt att flytta bilen inom en viss period lika lite som man kunde göra i fallet i artikeln nedan. Låt någon annan ställa dit den dessutom. Verkar ha viss betydelse om det inte går att styrka vem som ställt dit bilen.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/08/05/olaglig-parkering-uppror/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helst en som står och tittar på en av de mer exklusivare bilarna i hallen. Bara antydan att firman säljer bilar med skruvad mätare skulle få vilken spekulant som helst att springa i andra riktningen och kanske skriva en kommentar eller två på något forum med andra intressenter av dylika bil.

Man kan ju också parkera bilen utanför bilfirman och sätta upp lappar i den att den här bilen är såld med backad mätare och att firman vägrar att göra rätt för sig. Det skulle ju inte se seriöst att se missnöjd kunds bil parkerad utanför. Jag tror inte att firman har rätt att flytta bilen inom en viss period lika lite som man kunde göra i fallet i artikeln nedan. Låt någon annan ställa dit den dessutom. Verkar ha viss betydelse om det inte går att styrka vem som ställt dit bilen.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/08/05/olaglig-parkering-uppror/

Har råkat ut för en sån där parkeringstjuv när jag bodde i Stockholm. En pundarbil med knackade rutor. Fick också veta att bara bilar som var totalt felparkerade bogserades bort.
Så jag väntade till natten, sedan smög jag ut till bilen släppte handbromsen och knuffade bort den från parkeringen och rätt ut på tvären över gatan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har råkat ut för en sån där parkeringstjuv när jag bodde i Stockholm. En pundarbil med knackade rutor. Fick också veta att bara bilar som var totalt felparkerade bogserades bort.
Så jag väntade till natten, sedan smög jag ut till bilen släppte handbromsen och knuffade bort den från parkeringen och rätt ut på tvären över gatan.

Kan inte direkt klandra dig för ditt tilltag. Man tar sig nästan för pannan när man inser hur lite rättigheter man har som drabbad. Vänta i sju dagar innan bilen transporteras bort som i fallet ovan är ren idioti. Man borde transportera bort fordonet och låta ägaren lösa ut den för åtskilliga tusenlappar. Har ägaren lånat ut bilen till en så korkad vän borde han få stå sitt kast. Vi har väl trots allt ägaransvar när det gäller parkering av bilar till skillnad från fortkörningsböter.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Har råkat ut för en sån där parkeringstjuv när jag bodde i Stockholm. En pundarbil med knackade rutor. Fick också veta att bara bilar som var totalt felparkerade bogserades bort.
Så jag väntade till natten, sedan smög jag ut till bilen släppte handbromsen och knuffade bort den från parkeringen och rätt ut på tvären över gatan.

Det där hade en nisse här på landet också råkat ut för på sätt o vis, en människa hade ställt upp flertalet, mer eller mindre, skrotbilar på en fastightsparkering. polisen kunde inget göra för att få bort bilarna. så nissen lånade en stor lastare och ställde sonika ut dem i en rondell under en natt, de försvann rätt kvickt efter det. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där hade en nisse här på landet också råkat ut för på sätt o vis, en människa hade ställt upp flertalet, mer eller mindre, skrotbilar på en fastightsparkering. polisen kunde inget göra för att få bort bilarna. så nissen lånade en stor lastare och ställde sonika ut dem i en rondell under en natt, de försvann rätt kvickt efter det. :D

Skulle nån ställa sina bilar min min tomt så skulle jag rensa dom på delar. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan inte direkt klandra dig för ditt tilltag. Man tar sig nästan för pannan när man inser hur lite rättigheter man har som drabbad. Vänta i sju dagar innan bilen transporteras bort som i fallet ovan är ren idioti. Man borde transportera bort fordonet och låta ägaren lösa ut den för åtskilliga tusenlappar. Har ägaren lånat ut bilen till en så korkad vän borde han få stå sitt kast. Vi har väl trots allt ägaransvar när det gäller parkering av bilar till skillnad från fortkörningsböter.

Ungefär så jag tyckte också. Om nån kriminell utsätter mig på nåt sätt så att läget blir sådant att han har mer rättigheter än mig då kliver jag hellre över staketet också än att jag blir utnyttjad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Annars kan du ju hitta en skrotbil, stripa upp den och ställa utanför firman: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?179756-Stripad-bil-utanf%F6r-MC-varuhuset :D

Han har ju redan bilen så bara klistra på nåt sånt här kanske?
Denna bil såldes av Sjöhagens Bilcenter med 16511 mil på mätaren men vid senare kontroll visade det sig att den 2014 gått 27338 mil. Sjöhagens Bilcenter vägrar nu att ta sitt ansvar för detta.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Uppdaterar lite.

Blev uppringd av idioten och han ville helt plötsligt försöka lösa dealen mellan oss efter att ARN och polisen varit i kontakt med honom. Vi snackade ett tag och kom överens om att jag ska behålla bilen och att han ska betala tillbaka en del..

Fan jag är är trött på den jäveln:huvet :mad:Han erbjuder 5000:-

Om det här ärendet går vidare så att jag blir tvungen att stämma fanskapet, Vad är i sådana fall mardröms scenariot? Någon som vet? Hur mycket är rimligt att kräva av åsnan? 15-20 Tusen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Uppdaterar lite.

Blev uppringd av idioten och han ville helt plötsligt försöka lösa dealen mellan oss efter att ARN och polisen varit i kontakt med honom. Vi snackade ett tag och kom överens om att jag ska behålla bilen och att han ska betala tillbaka en del..

Fan jag är är trött på den jäveln:huvet :mad:Han erbjuder 5000:-

Om det här ärendet går vidare så att jag blir tvungen att stämma fanskapet, Vad är i sådana fall mardröms scenariot? Någon som vet? Hur mycket är rimligt att kräva av åsnan? 15-20 Tusen?

Om han vill göra upp i godo så fundera inte över vad du förlorat på bilen utan över vad rättegång etc skulle kosta honom. Sedan ger du honom ett bud där han ändå kommer billigt undan.

Försöker han argumentera om att du inte förlorat så mycket på bilen så säg åt honom att han redan haft den chansen att kompensera dig då men inte tog den.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fördelen med att ha handlat av bilnasare med riktigt företag är att man kan dra dom inför först ARN och sedan om dom inte rättar sig dra dom inför civilrätt. Konsumentköplagen är ju ganska stark i dessa fall och det finns många prejudikat att luta sig mot.

Men bilnasare som handlar som privatpersoner eller företag som konkar två gånger om året är det svårare med men det verkar ju inte vara fallet.

ARN är ju tyvärr inte allsmäktiga, det fick jag själv erfara när en bilskojare blåste mig på handpenning efter att ha ljugit om både det ena och det andra gällande bilens skick och utrustning. Bilen jag skulle köpa lät vettig, hade bra pris och såg fin ut på bilderna, men jag hade en bit att åka och försäljaren vägrade hålla bilen åt mig under tiden jag tog mig dit för att "först till kvarn typ". På så sätt lurade de mig att betala en symbolisk handpenning för att garantera att bilen fanns kvar när jag anlände för att inspektera, och de lovade att den skulle återbetalas om köpet inte gick igenom. När jag kom dit var det fan inte mycket i verkligheten som stämde överens med annonsen, och jag ville självklart inte fullfölja köpet. Tror ni jag fick någon handpenning tillbaka? Knappast. Säljaren vägrade på plats med bortförklaringen att "det får du ta med chefen, och han är på semester". Ca tretusen samtal till en chef som inte svarar senare anmälde jag firman till ARN som la ner fallet på grund av att "eftersom köp aldrig fullföljdes och inget kontrakt upprättats anser ARN att detta inte ligger inom ramen för deras handläggning". Vad hände med muntliga avtals giltighet liksom? Finns ingen lag som säger att en säljare har rätt att behålla erlagd handpenning om köp inte blir av heller, men det hjälpte inte mig i detta fallet iallafall... Man blir trött. Nåja, läxan lärd, även om det var sura pengar.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
ARN är ju tyvärr inte allsmäktiga, det fick jag själv erfara när en bilskojare blåste mig på handpenning efter att ha ljugit om både det ena och det andra gällande bilens skick och utrustning. Bilen jag skulle köpa lät vettig, hade bra pris och såg fin ut på bilderna, men jag hade en bit att åka och försäljaren vägrade hålla bilen åt mig under tiden jag tog mig dit för att "först till kvarn typ". På så sätt lurade de mig att betala en symbolisk handpenning för att garantera att bilen fanns kvar när jag anlände för att inspektera, och de lovade att den skulle återbetalas om köpet inte gick igenom. När jag kom dit var det fan inte mycket i verkligheten som stämde överens med annonsen, och jag ville självklart inte fullfölja köpet. Tror ni jag fick någon handpenning tillbaka? Knappast. Säljaren vägrade på plats med bortförklaringen att "det får du ta med chefen, och han är på semester". Ca tretusen samtal till en chef som inte svarar senare anmälde jag firman till ARN som la ner fallet på grund av att "eftersom köp aldrig fullföljdes och inget kontrakt upprättats anser ARN att detta inte ligger inom ramen för deras handläggning". Vad hände med muntliga avtals giltighet liksom? Finns ingen lag som säger att en säljare har rätt att behålla erlagd handpenning om köp inte blir av heller, men det hjälpte inte mig i detta fallet iallafall... Man blir trött. Nåja, läxan lärd, även om det var sura pengar.

Det är för jävligt! Undrar om den där "chefen" fanns på riktigt?

Det är ju första och sista gången jag köper bil hos "bilfirma"
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är för jävligt! Undrar om den där "chefen" fanns på riktigt?

Det är ju första och sista gången jag köper bil hos "bilfirma"

Jepp!

Hittade dock ett annat beslut av arn i ett nästan identiskt fall mot samma skojarfirma där utlåtandet blivit ett annat, så jag har faktiskt kontaktat dem igen och begärt omprövning baserat på ny bevisbörda och felaktigt beslut. Får vol se vad de säger dock, det var längesen nu...

Någon som vet om det finns någon sort preskriptionstid i såna här ärenden? Hur sent kan man anmäla/polisanmäla/stämma ett företag för något sånt här?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är för jävligt! Undrar om den där "chefen" fanns på riktigt?

Det är ju första och sista gången jag köper bil hos "bilfirma"

Jag blev lurad av privatperson. Tyvärr är det så mycket i mitt agerande som sorterar under begreppet "egen idioti" att det bara varit att ta blamagen, komma över den, gratta dansken till en lyckad scam (inte), gå vidare med sårad stolthet och reviderad människosyn...något fattigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En mig närstående bekant köpte en begagnad bil på auktoriserad firma.
Bilen luktade bensin när man körde den och bilfirman skulle byta en packning i förgasaren.
Lukten kvarstod men bilfirman hävdade att det var gammalt spill som skulle dunsta bort.
Bilen tog eld strax efter det och all underredsmassa brann bort, samt att bilen var sotig upp till handtagen.

Bilfirman skulle laga bilen istället för att lösa in den, varpå bilens ägare krävde att bilen skulle bli lika bra och värd lika mycket som innan branden, varpå bilfirman hävdade att den skulle bli bättre och värd mera IOM att den skulle lackas om och underredsbehandlas helt.

Bilens ägare sa då, "Bra, då tar jag en annan beg bil ur bilhallen som kostar lika mycket eller till och med lite mer, för jag ska inte ha tillbaka en bil som har brunnit."

Det ville givetvis inte bilfirman gå med på, men efter en lagom blandning av förtäckta hot och påtryckningar gick dom tillslut med på det.

Ett halvår senare stod den föredetta brandskadade bilen i bilhallen, glänsande och nylackad och luktade kemiska doftförbättrare inuti, jag frågade lite på bilen om den hade varit krockad eller så eftersom den var omlackad och underredsbehandlad, men fick svaret att tidigare ägare hade lackat om för att dölja stenskott och underredsbehandlat för att han var rädd om den.

Bilen blev dock inte såld på ett år, utan byttes med en annan (auktoriserad) bilhandlare som senare sålde bilen.

Den nya ägaren lyckades spåra bilen tillbaka till han som ägde den när den brann, och frågade vad i h-vete bilen hade varit med om, den luktade nämligen skunk invändigt och rostade upp på ett år i trafik.

Det visade sig att genom att bilhandlarna hade bollat bilen mellan sig (dessutom registrerat den på en privatperson mellan, en släkting till ena handlaren) så "kunde dom inte veta historiken" och beklagade djupt att bilen inte var till belåtenhet, men "kunde inte göra något mera".

Så att ha för stor tillit till auktoriserade handlare är inte heller bra, dom vet hur man bollar med citroner.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top