Lurad av bilfirma

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Någon som vet hur länge man kan få vänta tills det är utrett?

" En normal handläggningstid är minst 6 månader"
Bra startplats för anmälan: http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/

Googlar man lite finns det gott om prejudikat på att ARN ger köpare rätt i fall med backade mätare. Sen är det inte jurdiskt bindande beslut men får man rätt i ARN och säljaren vägrar så är det bara att stämma fanskapet, då du är privatperson och säljaren företag är det konsumentköplagen som gäller och den är ganska hård mot säljaren även om denna inte känner till fel.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ursäkta om jag igen är jobbig, men har du pratat med bilfirman som sålde den än? Vad sade de?
Ursäkta också om det står i tråden, jag ser det inte.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Pratade med säljaren som också äger firman senast i Lördags och frågade igen om han hade tänkt nåt mer på om han minst ville ge tillbaka lite av pengarna, han vägrar.. Jag hänvisar då till köpeavtalet och att han muntligt garanterade mig om att bilen var/är ärlig men han beskyller förra ägarna hela tiden..

Visst jag får skylla mig själv för jag vet egentligen bättre och skulle kollat upp bilen innan jag köpte den...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ett snabbare första steg kan vara att snacka med konsumentvägledarna i din kommun.

Bara att du anmäler honom till ARN kan få honom på andra tankar, speciellt om han då börjar kolla upp vad som faktiskt gäller.

Som sagt, KKL är väldigt stark för konsumenterna, bara att det tar tid. Vet folk som fått rätt på betydligt lösare grunder, bland annat en växellåda som pajat som säljaren inte rimligtvis kunde veta var på gång..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pratade med säljaren som också äger firman senast i Lördags och frågade igen om han hade tänkt nåt mer på om han minst ville ge tillbaka lite av pengarna, han vägrar.. Jag hänvisar då till köpeavtalet och att han muntligt garanterade mig om att bilen var/är ärlig men han beskyller förra ägarna hela tiden..

Visst jag får skylla mig själv för jag vet egentligen bättre och skulle kollat upp bilen innan jag köpte den...

Jo, man får skylla sig själv om man inte kollar upp ordentligt, så är det...

Men, om man köper av en handlare så betalar man mer för att slippa just sån här skit, så......i mitt tycke och vilket ARN nästan säkert kommer anse så är det firman du handlade av som får skylla sig själva när de inte kollade upp ordentligt innan de tog in bilen.
Att de, som lever av detta, inte klarar av att göra en vanlig koll på sina objekt är inget du ska drabbas av, definitivt inte lägga över på dig som kund, om de finns kvar så länge då.........därför man betalar mer hos etablerade, välrenommerade företag, de finns nästan alltid kvar "när skiten träffar fläkten"

Stå på dig, inte bara för din egen skull utan för alla andra som handlar och de firmor som sköter sig, man Ska kunna känna sig säker när man handlar av etablerade företag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pratade med säljaren som också äger firman senast i Lördags och frågade igen om han hade tänkt nåt mer på om han minst ville ge tillbaka lite av pengarna, han vägrar.. Jag hänvisar då till köpeavtalet och att han muntligt garanterade mig om att bilen var/är ärlig men han beskyller förra ägarna hela tiden..

Visst jag får skylla mig själv för jag vet egentligen bättre och skulle kollat upp bilen innan jag köpte den...

Låt dig inte luras till att gå på den tidigare ägaren för du har inget avtal med den tidigare ägaren. Du har bara ett avtal med bilhandlaren och vill bilhandlaren inte stå för fiolerna så är det hans problem att föra ansvaret vidare.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Anmäl först till ARN, det är gratis, men kan som sagts innan ta lite tid.

Om ARN "dömer" till din fördel men firman vägrar rätta sig efter det så ska du lämna in en stämningsansökan.

Om det inte har tillkommit nya uppgifter sedan ärendet behandlades av ARN så kommer domstolen med väldigt stor sannolikhet komma fram till samma slutsats som ARN.

ARN - hur du anmäler

Stämningsansökan:
http://www.domstol.se/tvist/stamningsansokan/
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Exakt så känner jag med. En ärlig firma tar sitt ansvar punkt!

Känner den här handlaren möjligtvis förra ägaren på ngt sätt? Känns nästan som det, bara ligg på honom, du har blivit lurad oavsett om handlaren kände till den skruvade mätaren eller ej! han borde kolla upp bilarna han bytar in lite noggrannare och jag tycker att du ska ha tillbaka mellanskillnad om du trots allt vill behålla bilen alternativt att han tar tillbaka bilen och ersätter dig fullt ut! Ansvaret ligger hos handlaren fullt ut tveklöst, anmäl till ARN och se till att han får reda på att du har för avsikt att anmäla. Hade även lämnat in en polisanmälan, borde falla under bedrägligt beteende typ. Vad du än gör, ge dig inte, lycka till och håll oss uppdaterade i trådenvad som händer:tummenupp

Edit: var bilen ens varudeklarerad?
 
Last edited:

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Känner den här handlaren möjligtvis förra ägaren på ngt sätt? Känns nästan som det, bara ligg på honom, du har blivit lurad oavsett om handlaren kände till den skruvade mätaren eller ej! han borde kolla upp bilarna han bytar in lite noggrannare och jag tycker att du ska ha tillbaka mellanskillnad om du trots allt vill behålla bilen alternativt att han tar tillbaka bilen och ersätter dig fullt ut! Ansvaret ligger hos handlaren fullt ut tveklöst, anmäl till ARN och se till att han får reda på att du har för avsikt att anmäla. Hade även lämnat in en polisanmälan, borde falla under bedrägligt beteende typ. Vad du än gör, ge dig inte, lycka till och håll oss uppdaterade i trådenvad som händer:tummenupp

Edit: var bilen ens varudeklarerad?

Vet inte om dem känner varandra.. Har lämnat in anmälan både till polis och ARN!

Uppdaterar så fort jag hör något!
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Efter en bilvärdering hos KVD värderas bilen mellan 10000-20000kr hos återförsäljare.

Men med manipulerad mätarställning samt varför detta utfördes och att bilen besiktades 20140305 med 27338mil är det svårt om inte omöjligt att veta vad bilens verkliga mil samt opålitlig service historik plus att det blir svårt att sälja fordonet i framtiden med bilens historik......

Vad är ett rimligt pris, 5000kr?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Efter en bilvärdering hos KVD värderas bilen mellan 10000-20000kr hos återförsäljare.

Men med manipulerad mätarställning samt varför detta utfördes och att bilen besiktades 20140305 med 27338mil är det svårt om inte omöjligt att veta vad bilens verkliga mil samt opålitlig service historik plus att det blir svårt att sälja fordonet i framtiden med bilens historik......

Vad är ett rimligt pris, 5000kr?

Ja en bil med skruvad mätare är väl i det närmaste att betrakta som skrot. så typ en 5tusing är väl rimligt.

För egen del kan jag säga att hade jag köpt bil som sen visat sig ha skruvad mätare hade jag startat tredje världskriget.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Ja en bil med skruvad mätare är väl i det närmaste att betrakta som skrot. så typ en 5tusing är väl rimligt.

För egen del kan jag säga att hade jag köpt bil som sen visat sig ha skruvad mätare hade jag startat tredje världskriget.

:tummenupp Letar man bil så intresseras man ju inte av en bil som annonserar backad mätare, oavsett hur fin bilen är..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
:tummenupp Letar man bil så intresseras man ju inte av en bil som annonserar backad mätare, oavsett hur fin bilen är..

Det begriper jag väl.

Menar bara att var jag dig hade jag åkt varje ledig stund till säljaren och gormat på honom tills han gav sig. sen när jag väl är där hade jag passat på att upplysa eventuella kunder i hallen om vad han utsatt en kund för. Göra hans vardag jobbig helt enkelt.
Det är nog jävla mycket utgifter och rackel fel och skit på dagens bilar. Så att dessutom bli lurad av en nasarjävel hade fått alla mina dåliga sidor att visa sig. Samtidigt!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top