Liten nummerskylt

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Helt klart snyggt med miniskylt men frågan är om det är värt att böta när dom tar en....

Jag hade miniskyltar på båda mina hojjar men sedan när dom stoppade mig så var det inte lika kul med en böteslapp på 400:- spänn som kunde ha gått till mera soppa till hojjen/hojjarna....

Kör du med miniskylt räknas det som du inte har någon reggskylt alls på hojjen, bara så du vet.. Finns flera trådar om detta på SH.

Men som sagt det drabbar ju ingen fattig :hihi :hihi
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Crille skrev:
2104352 Helt klart snyggt med miniskylt men frågan är om det är värt att böta när dom tar en....

Jag hade miniskyltar på båda mina hojjar men sedan när dom stoppade mig så var det inte lika kul med en böteslapp på 400:- spänn som kunde ha gått till mera soppa till hojjen/hojjarna....

Kör du med miniskylt räknas det som du inte har någon reggskylt alls på hojjen, bara så du vet.. Finns flera trådar om detta på SH.

Men som sagt det drabbar ju ingen fattig :hihi :hihi


Beroende på var man bor och hur man kör är risken olika oxå!
Jag har kört med miniskylt i 4 säsonger och drygt 2200 mil utan att bli tagen eller få böter, har till och med besiktigat två gånger med liten skylt, förvisso med påpekande men sluppit återbesiktning.

Har man en "originallik" miniskylt är ju risken mindre för att bli inplockad än om man saknar skylt helt, det är mindre iögonfallande helt enkelt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Crille skrev:
2104352 Helt klart snyggt med miniskylt men frågan är om det är värt att böta när dom tar en....

Jag hade miniskyltar på båda mina hojjar men sedan när dom stoppade mig så var det inte lika kul med en böteslapp på 400:- spänn som kunde ha gått till mera soppa till hojjen/hojjarna....

Kör du med miniskylt räknas det som du inte har någon reggskylt alls på hojjen, bara så du vet.. Finns flera trådar om detta på SH.

Men som sagt det drabbar ju ingen fattig :hihi :hihi

Vissa märkesklubbar (iaf minst en som jag känner till) låter dig försäkra hojen mot både skyltböter och bullerböter för en billig peng :D
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
elwe skrev:
2104667 Vissa märkesklubbar (iaf minst en som jag känner till) låter dig försäkra hojen mot både skyltböter och bullerböter för en billig peng :D
hmmm. Vilken kan det vara :confused: :rolleyes:


vvs skrev:
2104668 Vad är vitsen med att ha en liten skylt ? :tomten
Det ska tydligen vara snyggt.
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Tycker de e dags för VV o minska skyltarna på hojjar. :fatta!

Dom små som finns till bilar syns juh...... :rolleyes:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Körde med falska regskyltar – frias i hovrätten​

En man som fällts av tingsrätten för att ha kört med falska regskyltar frias nu av Göta hovrätt, trots att rätten slår fast att skyltarna är falska.
Av Wiggo Björck
Publicerad i dag, 15:15. Uppdaterad i dag, 17:49
TRAFIK
ANNONS

Det var i oktober 2019 som polisen stoppade en man i Karlskoga för att ha kört med felaktiga registreringsskyltar på sin bil, rapporterar KT-kuriren.
Mannen erkände att skyltarna inte kom från Transportstyrelsen. Skyltarna hade han köpt på nätet för att de var snyggare än de som Transportstyrelsen tillverkar.
Poliserna rapporterade mannen för märkesförfalskning, ett brott som kan leda till (i ringa fall) böter eller fängelse i högst sex månader. Mannen nekade till brottet eftersom registreringsskyltarna återger rätt registreringsnummer.

Fälld i tingsrätten​

Örebro tingsrätt konstaterade att mannen med uppsåt hade monterat falska registreringsskyltar. Tingsrätten ansåg att det fanns en förväxlingsrisk och dömde honom till 10.000 kronor i dagsbäter för ringa märkesförfalskning. Mannen överklagade till Göta Hovrätten som nu friat honom.
Hovrätten skriver i domen att skyltarna återgett bilens korrekta registreringsnummer vilket gör att det inte finns någon risk för förväxling och därför kan han inte dömmas för märkesförfalskning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man bör nog vänta tills beslutet är överklagat och bestämt av Högsta Domstolen innan man ger sig på att spendera 10k på böter. Att Göta Hovrätt sa "ok" betyder inte att de andra Hovrätterna gör det. //glädjedödaren...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Man bör nog vänta tills beslutet är överklagat och bestämt av Högsta Domstolen innan man ger sig på att spendera 10k på böter. Att Göta Hovrätt sa "ok" betyder inte att de andra Hovrätterna gör det. //glädjedödaren...
Hade inte varit fel att få det prövat, skönt om vi sluppit den resten av DDR-Sverige. Hemmagjord skylt som är läsbar och tillräckligt stor borde räcka.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hade inte varit fel att få det prövat, skönt om vi sluppit den resten av DDR-Sverige. Hemmagjord skylt som är läsbar och tillräckligt stor borde räcka.
App app app... du kan ju inte ta ifrån någon beslutshaverist på transportstyrelsen deras enda källa till glädje här i livet -- att definiera standarder för registreringsskyltar och dess bokstavskombinationer -- förstår du väl!

Jag kan dock tänka mig att typsnitt, storlek på bokstäver och reflektionsgrad bör vara reglerat -- så att inte Hen/Hon/Han/Det/Binär/Icke-Binär/Jöns Kreativ kör omkring med tuschad skokartong som skylt. Men förmodligen är polisens ANPR kalibrerad att visa "FAKE PLATE" när Skumberg <tm solstollarna> är i farten.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
På stenåldern gjorde man skylt själv.
Bokstäver och siffror fanns på närmsta mack.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
På bilen är min av typ klisterlapp, samma storlek och typsnitt som tragikverkets. Har svårt att förstå varför det inte skulle vara OK.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På stenåldern gjorde man skylt själv.
Bokstäver och siffror fanns på närmsta mack.
På bilen är min av typ klisterlapp, samma storlek och typsnitt som tragikverkets. Har svårt att förstå varför det inte skulle vara OK.
Regler.
Nu är jag född på 60-talet så jag köpte inte mina bokstäver och siffror då utan långt senare till min 60-talare. Men flera som var med då säger att man inte fick göra egna bokstäver och siffror. Behövdes sällan när de var billiga och lätta att få tag i.

Tragikvärket har bestämt nuvarande regler men det kunde likaväl vara som i UK där det finns massor som får tillverka skyltar.
Nu är det inte så och då är skylten olaglig även om den uppfyller alla andra krav.
Mindre skylt är olaglig även i UK och en snutmagnet.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top