Liten Bandit bluddrar och rycker på mellanregistret

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Ok, nu har jag originalsystemet och alla skruvarna står på 2 varv ut (1 7/8 i boken) känns inte som man ska ändra på dem, men visst, man kanske ska prova.

Det är väl värt ett försök, och lätt att ändra tillbaka. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har bytt ut lågfartsmunstyckena utan framgång.
Provade även skruva ut luftskruvarna ett halvt varv utan framgång.

Några andra ideer, har slut på ideer nu.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hm, så här lång brukar en går-inte-bra-följetong inte vara - använder du original luftfilter och original luftburk med original lock till luftburken?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hm, så här lång brukar en går-inte-bra-följetong inte vara - använder du original luftfilter och original luftburk med original lock till luftburken?

Jepp, det skall vara original luftfilter vad jag vet och det är vitt och fräscht, antagligen bytt vid 1200-mila servicen (hojen har gått 1500mil nu), luftburken och locket ser ut att vara original. Det är två saker jag kan tänka mig att prova, precis som du skrivit tidigare i tråden så är det flottörhöjden. Jag funderar också på att plocka ner förgasarna och lämna till nån som kan köra allt i ultraljud. Jag vill helst inte riva ner allt och sätta ihop det igen och igen och igen hehe! När jag startar hojen kall och den gått nån minut och jag varvar upp den så vill den inte vara med över 4000 varv (fast den vill det efter några minuters körning), är det ett tecken på flottörhöjden eller nån rolig kanal i förgasarna som längtar efter ultraljud, hojen har ju stått typ 5år.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hm, det är inte så att bensinkranen inte orkar leverera eller att soppafiltret är igensatt med rost?

Jag har plockat isär bensinkranen och tycker den ser ok ut. Har satt bensinkranen i priläget och det rinner fint ut direkt från kranen. (tömde ut all gammal bensin) Har också funderat på bensinfiltret, men när hojen är genomvarm så går den som en raket (ja för att vara en liten 600:a) mellan 7000-12000 varv, den tvekar aldrig en millisekund på dessa varvtal alltså så borde väl bensinfiltret vara ok eller? När jag startar upp motorn kall och den är surig över 4000 varv så är det väl bensinen som finns kvar i flottörkopparna som den använder sig av väl så då får den ju bensin? Har också testat och satt den i priläget när den är kall och då får den ju massor av bensin men den är surig på mig ändå.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Flottörhöjden grämer mig, borde såklart ha kollat dem när jag rev ner förgasarna, är ingen förgasarguru, har inte behövt kolla flottörer tidigare utan bara rengjort förgasare och sen har de gått kanon. Visst måste man ta ut förgasarna och vända upp och ner på dem för at mäta flottörhöjden? Är det rimligt att hojen är väldigt tjurig vid kallstart på mellanregistret om flottörhöjden är fel men att hojen fungerar nästan helt ok efter c:a 10 minuters körning??? Kan det vara någon kanal i förgasaren som är inte blivit helt rengjord som orsakar ovan nämnda fel? Kanske ska kolla flottörhöjd och även köra ultraljud?? Nu är ju förgasargrejer inget man bara gör lite snabbt som att kolla ett tändstift eller bromsbeläggslitage. Har ingen lust att riva och sätta ihop förgasarna 5-10 gånger och prova nya grejor varje gång. Kan jag göra något test för att se om flottörhöjden står fel eller nått??? Hojen går ju bättre kall med choke så den får ju uppenbarligen för lite soppa dock behövs inte choke efter 10 minuters körning, då går hojen nästan helt ok så det lär väl inte vara något stort problem.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Kontrollera även att flottörhöjden är enligt specifikationen. Du kan även prova att höja den en mm från t.ex. 14 till 13 mm (påhittade värden). Ett lägre värde på flottörhöjden ger en högre bränslenivå.

T.ex. Mikuni's RS-förgasare kommer helt felställda från fabrik.

Har kollat flottörnivåerna på förgasarna längst ut till vänster och höger. Nivån på förgasaren på högra sidan ligger ju på tok för lågt, har satt dit en vit tejpbit på förgasaren ifall nivån inte syns så bra på bilden. Inte så konstigt att hojen inte vill varva upp mer än 4000 varv när den är kall om den inte får bensin :crash Tycker väl att jag borde sett att flottörerna låg galet när jag hade isär förgasarna men jag var inställd på att göra rent alla munstycken, emulsionsrör, pilotskruv och kanaler etc.

När lågfartsmunstyckena var igensatta trodde jag att jag hittat felet. Innan jag plockar ner allt en tredje gång så undrar jag om det kan vara så att flottörerna står bra men att bensinen inte kommer fram ordentligt?

Å andra sidan går ju hojen när den är genomvarm jättebra mellan 7000 varv till varvstopp så då borde väl inte flottornivån vara så fel ändå?? Har satt kranen i priläge och då stiger ju nivån lite grann.

Förgasare GSF600S höger sida liten bild.jpg Förgasare GSF600S vänster sida liten bild.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top