Liten Bandit bluddrar och rycker på mellanregistret

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hittade på Sifvert ännu mindre ytterdiameter, tror dessa blir perfekta!

Rund bricka blankförzinkad 3,2x6x0,5 DIN125
Rund bricka blankförzinkad 3,2x6x0,5 DIN433

Vilka ska jag ta?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kontrollera även att flottörhöjden är enligt specifikationen. Du kan även prova att höja den en mm från t.ex. 14 till 13 mm (påhittade värden). Ett lägre värde på flottörhöjden ger en högre bränslenivå.

T.ex. Mikuni's RS-förgasare kommer helt felställda från fabrik.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inte så att du kan ha fått en liten vakumläcka runt gummimembranen när du plockat ihop föggarna? Då får du ju effekten att de inte lyfter nålarna ordentligt?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det är inte så att du kan ha fått en liten vakumläcka runt gummimembranen när du plockat ihop föggarna? Då får du ju effekten att de inte lyfter nålarna ordentligt?

Har tänkt att dubbelkolla det när jag köpt brickorna för att höja nålarna, likaså att det inte är nått pyttelitet hål i membranen som jag missat. Kändes som att membranen låg jättefint i sina hål på alla fyra förgasarna till skillnad från när jag för många år sedan gjorde rent förgasarna på en gammal GPX750R och det vart ett jäkla pysslande för att få membranen att ligga där de skulle.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
två st M3 brickor under varje totalt ca 1,5mm under/stoppa i nålarna i brickorna ,så att nålarna sitter högre uppåt clas ollson jula bygg max krauta osv

Houston we have a problem! Har varit och köpt brickor nu: 3x6x0,5mm, dessvärre så blir ju den gröna plastlåsningen (Nr 14 på bilden) svårare att låsa ju mer brickor man har, kan ev funka med en bricka, men två eller tre brickor gör att plastlåsningen inte klickar fast som den ska = kan lossna rätt som det är = obra! Nån som har någon ide??? :huvet
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Här kommer bilder.
3 st brickor (tjocklek totalt 1,5mm) ligger på nålen nu (på bild 2), men då går det inte att låsa den gröna plastploppen som vanligt:

Nål och membran.jpg

mebran mm.jpg
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det här känns ju helskumt! Hur har ni gjort som ska höja nålarna på Keihin förgasare? Den gröna plastlåsningen är ju avsett att nypa fast i ett visst läge och då blir det ju fel när nålen kommer upp 1,5mm. :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ställde du flottörhöjderna efter rengöringen eller hoppas du på att dom är jämna och bra ändå?
Jag håller med Brink, särskilt om nålarna inte går att höja är det värt att testa höja flottörerna lite om dom nu står enligt spec.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har fått fila ner plasten där den trycker på nålen.
du har inget orginallsytem o låna /provköra ,för att verkligen känna, går den fint då , är det är nålhöjden
(innan du börjar fila) om du tycker det är tråkigt att modda original hållare) testa som sagt flotörhöjden , mer bensin i flotörhusen =lättare att suga upp bensinen
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ställde du flottörhöjderna efter rengöringen eller hoppas du på att dom är jämna och bra ändå?
Jag håller med Brink, särskilt om nålarna inte går att höja är det värt att testa höja flottörerna lite om dom nu står enligt spec.

Nope jag hoppades på att dom var bra :rodnar Har tänkt kolla dem också, är ju bara lite pyssel att ta av förgasarna och sätta dit dem igen. Hade tänkt höja nålhöjden först och hoppats på att det skulle löst det hela innan jag river ner förgasarna igen.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
När du säger att du rengjort förgasarna, hur har du då gått tillväga? Har förstått att du inte ultraljudstvättat dem. Du skriver att lågfartsmunstyckena var igentäppta, och vad jag förstår ligger felet där. Det är oerhört svårt att få igentäppta munstycken rena annat än med ultraljud, eller möjligen någon kemisk blandning som löser den kristalliserade besinen. Även om du ser igenom munstycket, innebär inte det att du lyckats få dem helt rena. Det behövs så lite smuts för att förändra munstyckets karaktär. Huvudmunstyckets hål är så mycket större, så där tvivlar jag inte på att du lyckats få rent. Motorn svarar ju bra i det register där huvudmunstycket är verksamt. Likaså är tomgångsblandskruven (pilot screw) och dess öppning tämligen lätt att få ren. Enligt min mening ligger ditt problem i lågfartsdelen.

Min rekommendation är att du ser till att få lågfartsmunstyckena ultratvättade (eller köp nya drygt 300:- hos Braigasen), innan du labbar med nålhöjden. Christer Kernell på Braigasen brukar kunna ge råd dessutom.

Lycka till!
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
har fått fila ner plasten där den trycker på nålen.
du har inget orginallsytem o låna /provköra ,för att verkligen känna, går den fint då , är det är nålhöjden
(innan du börjar fila) om du tycker det är tråkigt att modda original hållare) testa som sagt flotörhöjden , mer bensin i flotörhusen =lättare att suga upp bensinen

Exakt så tänkte jag också, eftersom brickorna höjer nålen 1,5mm så är det väl bara fila ner plasten 1,5mm så kommer nålen vara höjd med 1,5mm samtidigt som plastgrejen kommer klicka fast som det ska, men tänkte att ska man verkligen göra så? Likaså med originalsystemet så har jag tänkt att jag får smälla på det och se vad som händer, skulle bli förvånad om hojen går bra med original. Hade faktiskt tänkt smällt på originalsystemet ikväll efter att ha provat med att höja nålarna (om detta inte hade löst det hela), men nu sket det sig ju eftersom jag inte vet om jag vill fila ner de gröna plastgrejorna
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
När du säger att du rengjort förgasarna, hur har du då gått tillväga? Har förstått att du inte ultraljudstvättat dem. Du skriver att lågfartsmunstyckena var igentäppta, och vad jag förstår ligger felet där. Det är oerhört svårt att få igentäppta munstycken rena annat än med ultraljud, eller möjligen någon kemisk blandning som löser den kristalliserade besinen. Även om du ser igenom munstycket, innebär inte det att du lyckats få dem helt rena. Det behövs så lite smuts för att förändra munstyckets karaktär. Huvudmunstyckets hål är så mycket större, så där tvivlar jag inte på att du lyckats få rent. Motorn svarar ju bra i det register där huvudmunstycket är verksamt. Likaså är tomgångsblandskruven (pilot screw) och dess öppning tämligen lätt att få ren. Enligt min mening ligger ditt problem i lågfartsdelen.

Min rekommendation är att du ser till att få lågfartsmunstyckena ultratvättade (eller köp nya drygt 300:- hos Braigasen), innan du labbar med nålhöjden. Christer Kernell på Braigasen brukar kunna ge råd dessutom.

Lycka till!

Tack så mycket och tack för svaret!
Jag plockade isär munstycken luftskruvar, emulsionsrör, membran och så. använde Motul Carburator cleaner, sprutade igenom alla möjliga kanaler, lät verka, blåste rent om och om igen, nästan hela flaskan gick åt. Lät munstycken och emulsionsrör ligga i lattjolajbanblandning över natten (motortvätt, carburator cleaner, brääkleen) Drog koppartrådar genom småhålen i munstycken och emulsionsrör. Koppartråden genom lågfartsmunstycket var absolut minsta jag kunde hitta, de andra tunna var för tjocka.

Faktiskt så har lågfartsmunstycken gått och grämt mig! Jag fick som sagt rent dem tror jag men tror gör man ju i kyrkan. jag kunde kolla igenom dem, men i butiken sa de att det brukar sluta med att man får köpa nya och detta har jag grubblat på! Tänkte att de bara ville sälja på mig grejor kanske. Eftersom den går bra på låga varv så har jag tänkt att de är ok men jag har väl kanske fel där. Nu tänker jag så här. Får kolla flottörnivån, men plockar jag isär förgasarna så vill jag inte göra om det igen och igen och igen. Kanske lika bra att fixa lågfartsmunstycken och byta dem i samma veva som flottörkollen.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Uppdatering:

Har satt på originalsystemet men märkte ingen direkt skillnad, förutom att den var tystare dårå. :rolleyes:
Kolade även alla fyra membran efter spricka, att de låg fel eller så men de låg perfekt och såg ut som nya.

Kanske är det lågfartsmunstycket ändå?

Kall motor: Hojen startar direkt, går fint på tomgång förutom att går lite upp och ner mellan typ 1150-1350varv (på min Bandit 1200 ligger tomgången stilla och fint) efter att den gått en minut eller två och jag varvar upp den lite så vill den inte vara med över fyra tusen varv, visst ger man massa extra gas så kan den vilja ta sig upp till högre varv men den säger verkligen till mig: -Please don't do this with me! EFter 5-10 minuters körning så vill den vara med och leka igen, fast man kan känna av en viss tvekan ibland på 4000-7000 varv. Vad tror ni? tänkte på bränslefiltret också men efter den alltid går jättefint över 7000 varv så får den ju uppenbarligen soppa så det räcker så bränslefiltret lär det väl inte vara något fel på?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Funderade på vilka varvtal som lågfartsmunstycket används? Nån som vet? Eftersom hojen alltid går fint på låga varv upp till 4000 varv så borde det väl inte vara något knas med lågfartsmunstyckena eller?
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
På min Bandit 600 så blev det här beteendet bättre när jag skruvade ut bränsleskruvarna ett halvt varv/st.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
På min Bandit 600 så blev det här beteendet bättre när jag skruvade ut bränsleskruvarna ett halvt varv/st.

Ok, nu har jag originalsystemet och alla skruvarna står på 2 varv ut (1 7/8 i boken) känns inte som man ska ändra på dem, men visst, man kanske ska prova.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Funderade på vilka varvtal som lågfartsmunstycket används? Nån som vet? Eftersom hojen alltid går fint på låga varv upp till 4000 varv så borde det väl inte vara något knas med lågfartsmunstyckena eller?

Ingen som vet? Likaså vilka varvtal som huvudmunstycket används? Vilket munstycke används mellan 4000-7000 varv?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top