Lista "äventyrshojar"

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
Sertão
Gringo, du råkade väl skriva fel? Den gamla Teneren från Yamaha heter inte 600 utan 660. Korrekt mdellbeteckning blir då Yamaha XTZ 660 Ténéré.
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
En liten avstickare i detta ämne eftersom det verkar finnas gedigen kunskap i de frågor som jag söker svar på i denna tråd.
Är en Africa Twin en lämplig nybörjar/övningskörnings/uppkörningshoj?
Jag är två meter lång och söker något stort, lättkört, driftsäkert och bekvämt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ATn funkar bra. Vad har du för budget?

En liten avstickare i detta ämne eftersom det verkar finnas gedigen kunskap i de frågor som jag söker svar på i denna tråd.
Är en Africa Twin en lämplig nybörjar/övningskörnings/uppkörningshoj?
Jag är två meter lång och söker något stort, lättkört, driftsäkert och bekvämt.
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Min budget ligger runt 50'. Det jag har funderat en del på är om man ska köpa en begagnad lite större hoj som en Africa Twin eller om man ska köpa en ny Yamaha XT660 för ungefär samma pris.
Det kan vara skönt med 5 års garanti speciellt om man som jag inte alls har några mek-kunskaper.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min budget ligger runt 50'. Det jag har funderat en del på är om man ska köpa en begagnad lite större hoj som en Africa Twin eller om man ska köpa en ny Yamaha XT660 för ungefär samma pris.
Det kan vara skönt med 5 års garanti speciellt om man som jag inte alls har några mek-kunskaper.

Ska man åka på långväga äventyr så är det nog klokt att skaffa sig mekkunskaper.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
En liten avstickare i detta ämne eftersom det verkar finnas gedigen kunskap i de frågor som jag söker svar på i denna tråd.
Är en Africa Twin en lämplig nybörjar/övningskörnings/uppkörningshoj?
Jag är två meter lång och söker något stort, lättkört, driftsäkert och bekvämt.[/
QUOTE]

Ja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sant. Jag har planer på att gå med i FMCK då jag har förstått att de kör AT och att de anordnar mek-kurser.

Det var ingen kritik mot dig. Snarare ett krasst konstaterande att hojar, till skillnad från tex en mercadiesel, inte orkar ett varv runt jorden utan ett antal drivpakets-, bromsbeläggs-, vajer- och olje-/filterbyten mm
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Det var ingen kritik mot dig. Snarare ett krasst konstaterande att hojar, till skillnad från tex en mercadiesel, inte orkar ett varv runt jorden utan ett antal drivpakets-, bromsbeläggs-, vajer- och olje-/filterbyten mm

Det är lugnt min kära namne. Självklart kommer jag inte att ge mig ut på äventyr förrän jag kan laga hojen om/när något går sönder.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En liten avstickare i detta ämne eftersom det verkar finnas gedigen kunskap i de frågor som jag söker svar på i denna tråd.
Är en Africa Twin en lämplig nybörjar/övningskörnings/uppkörningshoj?
Jag är två meter lång och söker något stort, lättkört, driftsäkert och bekvämt.

Finns inget annat än :tummenupp att säga om den hojen.
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Eftersom jag är trög och har börjat fundera (för typ 12 gången...) om jag inte måste skaffa mig en 640 adventure så tänkte jag fira det med att lyfta denna tråd. Nån kanske har nått vettigt att tillägga.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Eftersom jag är trög och har börjat fundera (för typ 12 gången...) om jag inte måste skaffa mig en 640 adventure så tänkte jag fira det med att lyfta denna tråd. Nån kanske har nått vettigt att tillägga.
Det enda vettiga jag har att tillägga är att livet är för kort för att fundera.
Köp en 640 nu.:tummenupp
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Eftersom jag är trög och har börjat fundera (för typ 12 gången...) om jag inte måste skaffa mig en 640 adventure så tänkte jag fira det med att lyfta denna tråd. Nån kanske har nått vettigt att tillägga.

Ruskigt obekväm. Åtminstone om man tänkt köra mycket på vägen. Vibrerar satan. Kul att köra grusväg el. större stigar, tycker att den är för klumpig för riktig skogskörning. Enligt mig en kompromiss där allt bra har tagits bort... Köp en riktig enduro eller en mer bekväm hoj. Ktm 990 har jag ingen erfarenhet av men den borde vara bättre.
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Petigt kanske men du har xt660x där.
Den du vill lägga till din lista är nog en xt660r.
Samma lika men sååå olika.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
En fördel om man skall ha en äventyrshoj är ju att allt funkar i alla lägen. PLUS att det skall vara lätt att finna reservdelar om det mot all förmodan brakar ihop.

För en jordenruntresa (eller för all del en tripp genom europa) skulle jag inte välja KTM, då tror jag mer på BMW som varit med ett antal år eller något japanskt. Typ BMW R1150GS, Honda Africa Twin eller Varadero, Transalp om jag inte skall piska så mycket motorväg. De flesta ägare av äventyrshojar kör ju inte så mycket i djungeln precis så man bör fundera över hur man kommer använda den. Andrahandsvärdet och försäkringskostnader är också parametrar att ta hänsyn till.

Anledningen till att jag är tveksam till just KTM är att jag har flera bekanta som kör KTM enduro och min högst personliga åsikt är att de är mindre genomtänkta och kräver mer service än japanarna (kolvbyte, trasiga växeldrev, renovering av stötdämpare, luft i den hydrauliska kopplingen, bromsar som bygger upp tryck, dubbdäcken skär hål i ljuddämparen, baknav som trillar isär, med mera)
-Men visst, de är grymt smidiga att köra och har bra motorregister.
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Uppdatering av listan kanske,inte alla länkar som funkar längre :gnissla

Nu var jag tydligen väldigt naiv eftersom jag i min enfald tänkte att någon annan, som bevisligen faktiskt kan nått samt har en åsikt, kunde byta bilder/lägga till hojar/uppdatera länkar. :tungan

Sen borde det vara nått slags straff på folk som gör inlägg av typen Teos...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top