Lista "äventyrshojar"

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
kanske en Varadero eller en TDM 900 hade passat herr Jonte? bara för att slänga in lite ideér
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Men titta dig inte blind på hästkrafter.
Det är "bara" maximal effekt, dvs i princip hur snabbt hojen går.

Vridet, som ger accelerationen, styrs av utväxlingen och motorkonstruktion (var i registret effekten tas ut).

ahh den gamla urmyten "hästkrafter e bara bra för toppfart är vridet som ger acceleration", är inte alls så på något sätt, är effekt kontra vikt som ger acceleration , och effekt kontra luftmotstånd som ger toppfart (lite förenklat, luftmotstånd påverkar ju såklart även acceleration till viss del). Sen kan ju vissa motorer ge mer effekt vid lågt varvtal än andra, men är icke att förknippas med vridmoment.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
QUOTE=Remus;5774389]Införskaffade själv en KLV1000 i vintras, känns som en riktig brukshoj, beprövad motor, oändligt med tillbehör om man vill göra den mer offroadvänlig/touringvänlig, motorskydd i stål, etc etc..
Funkar på grus utan problem och tråkiga transportsträckor äter den finfint... Iaf, inte bäst på ngt men bra på mycket.. Ett tips iaf![/QUOTE]

Jo den är ett lite tråkigt alternativ. Hur mycket effekt är det?

Bytte från v-strom 1000 till Tiger 1050 förra året. V-strom är klart mer "kanköragrusvägarmed" jmf med Tiger. Tigern är mycket roligare maskin och körning. Jag var nöjd med V-strom men Tiger passar mig bättre. En suverän motor. 115 HK.
Körde 180 mil på 4 dagar i Norge förra året utan några problem alls, tvärtom, en njutning:)

Ska jag köra grus seriöst tar jag 500:an. Tänker mig mest ha möjligthet att kunna svänga av vägen. Det gär man inte med en fjr 1300 eller liknande. Alltid tyckt tigern verkar väl tam eller mellanmjölk. Men när man såg 1050 versionon verkar den trevlig. Måste hitta någon jag får låna över i helg. Vad ska du ha i hyra?


Nu verkar du ha fastnat för äventyrshojarna.
Men på SportTouring-sidan har du ju även Yamaha FJR, Honda ST och Triumph Sprint som trevliga alternativ.

Men titta dig inte blind på hästkrafter.
Det är "bara" maximal effekt, dvs i princip hur snabbt hojen går.

Vridet, som ger accelerationen, styrs av utväxlingen och motorkonstruktion (var i registret effekten tas ut).

Tack för tipsen. Dock är det för klumpiga hojar, och jag undviker japsar.
Jag har full koll på vad effekt är. Stirrar mig blid på effekten av just den anledningen. Visst kan man utgå från 100% fyllnadsgrad och räkna efter kubiken. Men det är trubbigt när det gäller hojar. Om nu vridmoment*var ett bättre sätt att redovisa motor effekt skulle alla använda det.

kanske en Varadero eller en TDM 900 hade passat herr Jonte? bara för att slänga in lite ideér
Lite för klena och lite för lite sport. Tack ändå.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det där beror enbart på att skäggmurveln på Harleyn kan köra hoj och det kan inte gossen på sporthojen.
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
QUOTE=Remus;5774389]Införskaffade själv en KLV1000 i vintras, känns som en riktig brukshoj, beprövad motor, oändligt med tillbehör om man vill göra den mer offroadvänlig/touringvänlig, motorskydd i stål, etc etc..
Funkar på grus utan problem och tråkiga transportsträckor äter den finfint... Iaf, inte bäst på ngt men bra på mycket.. Ett tips iaf!

Jo den är ett lite tråkigt alternativ. Hur mycket effekt är det?



Ska jag köra grus seriöst tar jag 500:an. Tänker mig mest ha möjligthet att kunna svänga av vägen. Det gär man inte med en fjr 1300 eller liknande. Alltid tyckt tigern verkar väl tam eller mellanmjölk. Men när man såg 1050 versionon verkar den trevlig. Måste hitta någon jag får låna över i helg. Vad ska du ha i hyra?




Tack för tipsen. Dock är det för klumpiga hojar, och jag undviker japsar.
Jag har full koll på vad effekt är. Stirrar mig blid på effekten av just den anledningen. Visst kan man utgå från 100% fyllnadsgrad och räkna efter kubiken. Men det är trubbigt när det gäller hojar. Om nu vridmoment*var ett bättre sätt att redovisa motor effekt skulle alla använda det.


Lite för klena och lite för lite sport. Tack ändå.[/QUOTE]



När man läser dina krav på hojen så finns det absolut bara en lösning för dig = SPORTHOJ

kanske med andra sulor på bara :rofl
http://www.youtube.com/watch?v=N-DuzXcQ4qM
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hade inga problem att köra grusväg med min FJR.
Fast blev ju inga sidställ i kurvorna precis ;)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
I det här faller är det nog mest väggreppet som avgör. Men det visar ändå att hästar inte är det enda som gäller :)

Har sett volvo amazon köra ifrån ferrari på strippen, ser inte hur det är relevant. Men om man inte vet nåt kan man ju tjata tillräckligt länge tills folk tröttnar och säger "visst visst" istället. Vilket är ungefär nu...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top