LCHF - Erfarenheter

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är bara att dra igång. Det är kul och man mår bra.
Finns inga ursäkter :) (förutom att jag är bakis idag....)

Har satt igång och tränat för ca två veckor sedan. Kör lite övningar på gymmet och har även börjat titta lite på olika pass att boka. Då ska du veta att jag inte är någon person som gillar gym. Det tog dock slut mellan mig och min flickvän i våras och jag känner att jag måste sysselsätta mig under läkningsperioden. Förutom gymträningen kommer jag att spela tennis två gånger i veckan. Vad jag inte tittat så mycket på är kosten. Jag har inga problem med vikt. Visserligen har jag ofrivilligt gått ner en del över sommaren. Men det beror mer på situationen jag varit i. Jag tränar för att må bra.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har satt igång och tränat för ca två veckor sedan. Kör lite övningar på gymmet och har även börjat titta lite på olika pass att boka. Då ska du veta att jag inte är någon person som gillar gym. Det tog dock slut mellan mig och min flickvän i våras och jag känner att jag måste sysselsätta mig under läkningsperioden. Förutom gymträningen kommer jag att spela tennis två gånger i veckan. Vad jag inte tittat så mycket på är kosten. Jag har inga problem med vikt. Visserligen har jag ofrivilligt gått ner en del över sommaren. Men det beror mer på situationen jag varit i. Jag tränar för att må bra.

Låter bra. Själv har jag svårt för gruppaktiviteter, mest för att jag inte vill ha tider att passa.
Om gym tycker jag sådär, mest för att det är massa annat folk där att trängas med...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Låter bra. Själv har jag svårt för gruppaktiviteter, mest för att jag inte vill ha tider att passa.
Om gym tycker jag sådär, mest för att det är massa annat folk där att trängas med...

Jag vet vad du menar. Är rätt flexibel när det gäller tider, så jag vill inte heller gärna binda upp mig. Däremot kan det vara bra med lite rutiner ibland. Speciellt när det gäller träning. Annars tar det nog inte lång tid innan man kommer på ursäkter att inte gå dit. Jag har själv haft nuvarande gym-kortet rätt länge, men tillfällena jag gått dit kan räknas på båda händerna senaste två åren. Får jag inte lite rutin på det nu, då kan jag nog lägga ner gym-träning för all framtid. Just nu känns det dock som en bra ventil att åka dit.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Inspirerande att se att ni kämpar på med kost och motion. Sneglade lite i tråden för att se vad ni skrivit om LCHF metoden.

Tycker det funkar så otroligt bra så jag tänker knappt på det längre, det är ett naturligt inslag men det är väl så det funkar bäst när det går till att vara en livsstilförändring istället för en (tillfällig) diet, målet för mig har först å främst varit att få en bättre mage :)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
5-2 dieten. Vilket crap alltså :rofl

Begriper inte hur folk kan hoppa på den ena modedieten efter den andra.
Nu står före detta LCHF-folket och talar sig varma om 5-2 istället. Den "föryngrar" cellerna. Låter ju fan som vitamininstitutet i Schweiz.

Någon som testat 2-5 eller 5:4 ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
0:7 måste väl ändå ge bäst viktnedgång? :va ;)

Efter att ha sakta gått upp (2+ år) de 25Kg jag gick ner (6mån) har jag striktat till det igen.
Det man slås av är som vanligt hur mycket bättre magen mår och att man sover SÅ mycket bättre! :)

Sen har det gått tokigt fort denna gång, 15Kg på knappt fem veckor.
Tycker det känns lite fort om jag skall vara ärlig.
Nåväl det lär väl inte fortsätta så nån längre tid. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
0:7 måste väl ändå ge bäst viktnedgång? :va ;)

Efter att ha sakta gått upp (2+ år) de 25Kg jag gick ner (6mån) har jag striktat till det igen.
Det man slås av är som vanligt hur mycket bättre magen mår och att man sover SÅ mycket bättre! :)

Sen har det gått tokigt fort denna gång, 15Kg på knappt fem veckor.
Tycker det känns lite fort om jag skall vara ärlig.
Nåväl det lär väl inte fortsätta så nån längre tid. :)

Jesus. Vad käkar du egentligen? Eller rättare sagt, vad äter du INTE?
Jag skall ned några kilo (bättre kost och mer träning), men det går väldigt långsamt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jesus. Vad käkar du egentligen? Eller rättare sagt, vad äter du INTE?
Jag skall ned några kilo (bättre kost och mer träning), men det går väldigt långsamt.

Strikt LCHF max 5% kålisar, äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt.
I stort sett inget fusk utom lite vin. :)

Har halkat in på frisbeegolf vilket ger ca 2h promenad 2-3ggr per vecka.
Så inget speciellt, det går bara j-vligt fort denna gång. :3freak
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Strikt LCHF max 5% kålisar, äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt.
I stort sett inget fusk utom lite vin. :)

Har halkat in på frisbeegolf vilket ger ca 2h promenad 2-3ggr per vecka.
Så inget speciellt, det går bara j-vligt fort denna gång. :3freak

3kg/vecka motsvarar ett underskott om ca 21000 kcal.
En vanlig vecka, om jag äter normalt så stoppar jag i mig MAX 21000 kcal.
Så, för att gå ner 3 kg FETT/vecka skulle jag behöva sluta äta helt. HAHA :hihi

Så, 3 kg vecka är inte 3 kg fett/v. Ta det lite easy :)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
5-2 dieten. Vilket crap alltså :rofl

Begriper inte hur folk kan hoppa på den ena modedieten efter den andra.
Nu står före detta LCHF-folket och talar sig varma om 5-2 istället. Den "föryngrar" cellerna. Låter ju fan som vitamininstitutet i Schweiz.

Någon som testat 2-5 eller 5:4 ?

Lchf funkar så bra för mig så jag kommer inte byta bara för att ngt annat uppmärksammas nu.

Nu kör jag typ 0 dieten:crash då jag är nerbäddad :sjuk. Har bara 3 kg kvar till det stora delmålet som innebär -21 kg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dieter hit och dieter dit. Ät mat, rör på fläsket. Går du upp i vikt, ät mindre mat eller rör mer på fläsket.

Shit, jag kanske kom på värsta grejen nu och kan skriva en bok och bli rik!? Eller nej just ja, tjockisarna skulle ju behöva röra på sig också och då är det ju inget alternativ.

Jag har för vana att väga mig en gång i veckan bara för att hålla koll på min jojovikt +-5kg. Nu har jag de två senaste månaderna druckit en jävla massa cola (3 burkar/dag) och svullat i goda frukostar (läs; chokladmunkar och nougatfyllda croissants) och ätit 2-3 stadiga mål mat om dagen. Midjemåttet har minskat men vågen visar på plus 2 kilo över matchvikten som var konstant för drygt två månader sedan om jag inte minns fel.

Frågan är; Vart sätter sig fettet :confused: Det skulle kanske vara mindre kul att göra en hälsokontroll och mäta blodfetter och dylikt just nu...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dieter hit och dieter dit. Ät mat, rör på fläsket. Går du upp i vikt, ät mindre mat eller rör mer på fläsket.

Shit, jag kanske kom på värsta grejen nu och kan skriva en bok och bli rik!? Eller nej just ja, tjockisarna skulle ju behöva röra på sig också och då är det ju inget alternativ.

Jag har för vana att väga mig en gång i veckan bara för att hålla koll på min jojovikt +-5kg. Nu har jag de två senaste månaderna druckit en jävla massa cola (3 burkar/dag) och svullat i goda frukostar (läs; chokladmunkar och nougatfyllda croissants) och ätit 2-3 stadiga mål mat om dagen. Midjemåttet har minskat men vågen visar på plus 2 kilo över matchvikten som var konstant för drygt två månader sedan om jag inte minns fel.

Frågan är; Vart sätter sig fettet :confused: Det skulle kanske vara mindre kul att göra en hälsokontroll och mäta blodfetter och dylikt just nu...

Lchf ser jag inte som en diet utan en livsstilsförändring, av med sockerbehovet och magproblem. Jag går ner även när jag inte (!) motionerar. Även om jag skulle bli bjuden skulle jag tacka nej till läsk och liknande, bli av med det är otroligt befriande :)


:va viktuppgång pga att kroppen samlat på sig mer vätska?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Så, 3 kg vecka är inte 3 kg fett/v. Ta det lite easy :)

Precis därför jag är lite orolig. :(
Men det var ca 5 Kg första veckan, sen strax under tre per vecka.
Som sagt det går lite fort, men när man känner sig så bra så är det väl bara att köra på. :)
Det verkar ha stannat lite denna vecka.
Har för mig att jag låg mellan 1 och knappt 2 kilo per vecka senast.
Med ett par "platåer" som skulle passeras.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dieter hit och dieter dit. Ät mat, rör på fläsket. Går du upp i vikt, ät mindre mat eller rör mer på fläsket.

Shit, jag kanske kom på värsta grejen nu och kan skriva en bok och bli rik!? Eller nej just ja, tjockisarna skulle ju behöva röra på sig också och då är det ju inget alternativ.

Jag har för vana att väga mig en gång i veckan bara för att hålla koll på min jojovikt +-5kg. Nu har jag de två senaste månaderna druckit en jävla massa cola (3 burkar/dag) och svullat i goda frukostar (läs; chokladmunkar och nougatfyllda croissants) och ätit 2-3 stadiga mål mat om dagen. Midjemåttet har minskat men vågen visar på plus 2 kilo över matchvikten som var konstant för drygt två månader sedan om jag inte minns fel.

Frågan är; Vart sätter sig fettet :confused: Det skulle kanske vara mindre kul att göra en hälsokontroll och mäta blodfetter och dylikt just nu...

Kör på så du.
Läkarveteskapen har SÅ bra mediciner för diabetes, högt blodtryck och kolesterol. ;)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kör på så du.
Läkarveteskapen har SÅ bra mediciner för diabetes, högt blodtryck och kolesterol. ;)

Njae, jag menade ju inte att jag hade en sund livsstil just nu vilket jag är medveten om. Jag har bara inte planlagt i kalendern när jag ska bli sund igen :näsblod
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag älskar langos och i fredags gjorde vi opisisbröd (sök på lchf bröd) som langos (friteras i rapsolja) och de klassiska tillbehören (gräddfil med vitlök, rödlök, skinka, riven ost). Så :censur gott...så vi gör det idag också:)

Tänk att man kan äta så gott å ändå se kg rasa :)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top