Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Överallt i lagen står det ju "nettoeffekt". Motoreffekt nämns aldrig så ja det borde ju faktiskt vara effekt på hjulen som avses
Det har jag svårt att tro. Tillverkarna uppger alltid effekt på motorn och det är det som används av transportstyrelsen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Märkeffekt är ju peak. Rimligt att förtydliga det på elcyklar.

Hade nettoeffekt avsett effekt på hjul så hade alla 125or haft 12,5kw, inte 11kw.
"Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."

Vilka avdrag är det då som avses om inte förlust i växellåda/kedja? Eftersom de avsiktligt inte skriver motoreffekt?


Precis som med allt annat ska ju naturligtvis detta också tolkas av domstol och yada yada, men läser man lagtexten rakt upp och ned så står det ju i rent klarspråk just "Nettoeffekt"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."

Vilka avdrag är det då som avses om inte förlust i växellåda/kedja? Eftersom de avsiktligt inte skriver motoreffekt?


Precis som med allt annat ska ju naturligtvis detta också tolkas av domstol och yada yada, men läser man lagtexten rakt upp och ned så står det ju i rent klarspråk just "Nettoeffekt"
Och tillverkarna mäter oftast på veven, sedan är det ju mest marketing, så den siffran kan ju vara både för låg och på tok för hög beroende på vad de vill uppnå. Exempelvis har väl BMWs hojar visat sig ha mer effekt på bakhjulet än specat, medans andra ligger 20hk under på riktigt tråkiga exemplar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Och tillverkarna mäter oftast på veven, sedan är det ju mest marketing, så den siffran kan ju vara både för låg och på tok för hög beroende på vad de vill uppnå. Exempelvis har väl BMWs hojar visat sig ha mer effekt på bakhjulet än specat, medans andra ligger 20hk under på riktigt tråkiga exemplar.
BMW är nog ganska sanningsenliga med motoreffekter, så för R-serien hamnar bakhjulseffekten närmare det angedda än för K-serien då de rakställda motorerna har mindre förluster.

Hur F-hojarna förehåller sig har jag dålig koll på
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
"Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."

Vilka avdrag är det då som avses om inte förlust i växellåda/kedja? Eftersom de avsiktligt inte skriver motoreffekt?


Precis som med allt annat ska ju naturligtvis detta också tolkas av domstol och yada yada, men läser man lagtexten rakt upp och ned så står det ju i rent klarspråk just "Nettoeffekt"
Jag vet vad netto är och avdraget är naturligtvis för vattenpump, avgassystem, luftfilter etc.

En 125a med 12,5 kw på veven blir inte A1 för att du tappar 15% genom kedja/transmission.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Blir intressant att höra vad svaret är imorgon.
Min helt okvalificerade gissning säger att 15,4 är mer än 15 i detta fall.
Jag fick parkeringsböter för att jag parkerade för nära en korsning.
9,6 meter (tydligen mätt med laser) som tydligen var bättre än min eminenta 10-meters stegning med foppatofflor och en glass i ena handen (men ändå inte så pjåkigt).
Så jag tycker att 9,6 kunde ha avrundats till 10, men icke :3freak
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Blir intressant att höra vad svaret är imorgon.
Min helt okvalificerade gissning säger att 15,4 är mer än 15 i detta fall.
Jag fick parkeringsböter för att jag parkerade för nära en korsning.
9,6 meter (tydligen mätt med laser) som tydligen var bättre än min eminenta 10-meters stegning med foppatofflor och en glass i ena handen (men ändå inte så pjåkigt).
Så jag tycker att 9,6 kunde ha avrundats till 10, men icke :3freak
Tror också på negtivt svar från transportstyrelsen. Samtidigt är de fel person att fråga. De lär bara köra med hängsle och livrem och godtyckligt tolka lagen för att göra det enkelt för sig. Typ som din lapplisa.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svaret på frågan är självklart: Nej, ingen vet hur tingsrätten skulle döma detta.
Det jag däremot vet är att man inte bör utsätta sina barn för eventuella konsekvenser av sina rättshaveristiska idéer. Om möjligt.
Rimlig lösning blir då att effektmäta ”hojen” och registrera in den som strypt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Garton !
Sluta sov på mattelektionerna …!
Lär dig skillnaden på antal värdesiffror och lika med eller mindre än .
( som gammal mattelärare blir jag oroad för dig ?)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
⁉️ Ni som har orkat följa hela tråden. Ska TS köpa en lillhoj till sig eller någon annan så att det finns någon egentlig mening med tråden annat än att försöka att vara mattegeni? ? Himla tur att det finns en lag om öresavrundning, för att diskutera detta i kassan med en kassör skulle få övriga kunder bakom att rasa och med risk för eget liv och lem... ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det är en klassisk trådstart. Någon som ger sken av att med öppet sinne ställa en fråga, men oavsett vad folk svarar så har trådstartaren bestämt sig innan att hans/hennes svar är rätt. Det är bara ett sätt att skapa surr och få tjafsa.
Jo, förstått att TS inte är en person jag skulle bjuda på fest eller bjuda med på hojturer jag anordnar för den delen heller ?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Den här tråden spårade rejält. Många som glömt bort gymnasiematten.
TS har absolut en poäng, men hur det tolkas legalt är givetvis en annan femma.

TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.

Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr, köper du en öl på 5% så är den just det, 5%, eller 5.0% om du så vill, inte 5.49%
Nu måste vi vara försiktiga med att skilja på branschstandarder och matematik.
Självklart finns det toleransmått även på alkoholhalt.

"verklig alkoholhalt i volymprocent: ska anges som hel eller halv volym-
procentandel och får inte avvika mer än 0,5 volymprocentenheter från den
alkoholhalt som fastställdes i analysen"


-Jag bjuder 1 miljon för huset
-Vi accepterar budet
-Bra, här är full betalning 501000:-
-Nej vi var överrens om en miljon, du är ju skyldig 1499000:-
Vad som sägs i talspråk är sällan matematiskt korrekt uttryckt för att skrivas bokstavligen på papper. Tittar vi på räkenskaperna för ett husköp så står det troligen inte "1 miljon" i bokföringen.

Vi behöver få denna kub tillverkad,
L 15mm, B15mm, H15mm, tolerans +-0,02mm.
Visst här är delen ni beställde, L15,51mm, B14,49mm
Vi måste skilja på vad som är korrekt inom industri och vad som är korrekt matematiskt.

Inom industrin finns det standarder för tolerans som uttryckligen säger att man ska ta bort efterföljande nollor. Hur tolerans ska uttryckas varierar till och med beroende på om man använder SI-enheter eller imperial units.

Industristandarder är inte min hemmaplan, så jag lämnar resultat av min googling här:
For ASME Y14.5M-1982, ASME Y14.5M-1994 and ASME Y14.5-2009

When using inch units there will be no leading zeros and the decimal places for the feature of size, distance dimension and tolerance must match.

When using SI (metric) units, like mm there will be a leading zero but not a trailing zero and matching the decimal places between dimension and tolerance is NOT required.
Dvs, matematiskt ska det stå 15,00 +- 0,02, men på en ritning som följer industristandarder kan det stå 15 +- 0,02.

I slutänden är toleransangivelsen ett mer lättläst uttryck för att beskriva ett intervall.
Uttryckt som ett intervall blir det istället [14,98mm, 15,02mm], vilket inte lämnar samma utrymme för tolkning.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur mycket skillnad gör 0.49kw då? Är det ens lönt att bråka om? En osmord kedja tappar ju mer


Har man inte grav Assburger så är 11 detsamma som 11.0
Det är inte 12 och hade man tänkt sig att tillåta 11.49 så hade man skrivit UNDER 11.5 i reglerna

Nu tror jag det står "Ej överstigande 11"
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
TS frågeställning är på formen
"Inom matematik fungerar det så här, men vad gäller inom en legal text för transportstyrelsen?"

Ur mitt perspektiv är det en fullständigt legitim frågeställning. Som jag visat ovan finns det olika antaganden kring hur tolerans beskrivs för olika branscher, då är det inte självklart vad som gäller i lagtexten.

Har man inte grav Assburger så är 11 detsamma som 11.0
Har man studerat genom gymnasiet vet man att 11 inte är det samma som 11,0 i skrift.
Spelar ingen roll om det gäller kemi, fysik eller matematik.

I praktiken skiljer det friskt från bransch till bransch om vad 11 betyder. 11% alkoholhalt hos systembolaget har inte nödvändigtvis samma tolerans som 11kW hos transportstyrelsen eller 11mm inom tillverkningsindustrin.

Men vi behöver inte röra oss så långt utanför vårt eget nöje för att se detta. På strippen är inte en "ten second car" samma sak som en bil som gör strippen på 10,0 sekunder.

När personer utan assburger talar med varandra, så utgår de från att det finns en samförståelse i vilka toleranser man kan anta. Ber man om 1 liter mjölk, blir det således inte ett bråk för att innehållet var 0,99 liter mjölk. Däremot blir det problem om man kommer med 0.55 liter mjölk.

Är det inte lite assburgers att inte kunna begripa att talspråk, lagtext, industristandard och matematik är olika domäner där olika regler gäller kring det finstilta?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har man studerat genom gymnasiet vet man att 11 inte är det samma som 11,0 i skrift.
Spelar ingen roll om det gäller kemi, fysik eller matematik.

I praktiken skiljer det friskt från bransch till bransch om vad 11 betyder. 11% alkoholhalt hos systembolaget har inte nödvändigtvis samma tolerans som 11kW hos transportstyrelsen eller 11mm inom tillverkningsindustrin.

Men vi behöver inte röra oss så långt utanför vårt eget nöje för att se detta. På strippen är inte en "ten second car" samma sak som en bil som gör strippen på 10,0 sekunder.

När personer utan assburger talar med varandra, så utgår de från att det finns en samförståelse i vilka toleranser man kan anta. Ber man om 1 liter mjölk, blir det således inte ett bråk för att innehållet var 0,99 liter mjölk. Däremot blir det problem om man kommer med 0.55 liter mjölk.

Är det inte lite assburgers att inte kunna begripa att talspråk, lagtext, industristandard och matematik är olika domäner där olika regler gäller kring det finstilta?

TS frågeställning är på formen
"Inom matematik fungerar det så här, men vad gäller inom en legal text för transportstyrelsen?"

Ur mitt perspektiv är det en fullständigt legitim frågeställning. Som jag visat ovan finns det olika antaganden kring hur tolerans beskrivs för olika branscher, då är det inte självklart vad som gäller i lagtexten.



Nu känns det helt riktigt att påpeka att just den diagnosen egentligen hette Aspergers syndrom, men numera anses ingå i autismspektrat.



... eftersom det är en rätt-skall-vara-rätt-tråd. :fakta
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top