Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Jag funderar över effektgränsen för A1-kort. I lagtexten står det så här:

För tvåhjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt"
För trehjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 15 kilowatt"

Eftersom dessa siffror är angivna på det här sättet, skulle ju en ingenjör anse att 11,4999... respektive 15,49999... uppfyller lagkravet. Om lagstiftaren hade velat att gränsen skulle vara 11,00 resp. 15,00 så borde de ha skrivit det. (Och då skulle en ingenjör anse att 11,004999.... resp 15,004999 uppfyllde lagkravet.)

Är det någon som vet hur det är med detta? Jag frågar eftersom jag är sugen på en trehjulig MC med en större motor än 125cc som får köras på A1-kort, och den enda jag hittar (Quadro 350D) enligt regbeviset har en effekt på 15,4 kW.

Jag tycker att det är tillåtet. Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag funderar över effektgränsen för A1-kort. I lagtexten står det så här:

För tvåhjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt"
För trehjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 15 kilowatt"

Eftersom dessa siffror är angivna på det här sättet, skulle ju en ingenjör anse att 11,4999... respektive 15,49999... uppfyller lagkravet. Om lagstiftaren hade velat att gränsen skulle vara 11,00 resp. 15,00 så borde de ha skrivit det. (Och då skulle en ingenjör anse att 11,004999.... resp 15,004999 uppfyllde lagkravet.)

Är det någon som vet hur det är med detta? Jag frågar eftersom jag är sugen på en trehjulig MC med en större motor än 125cc som får köras på A1-kort, och den enda jag hittar (Quadro 350D) enligt regbeviset har en effekt på 15,4 kW.

Jag tycker att det är tillåtet. Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?


Jag länkar till platsen jag tror du hittat din text på:



Där ser man isf helheten:

Lätt motorcykel
1. En motorcykel på två eller fyra hjul

a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,

b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.


Ser du vad du missat?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
11,4999 är mer (högre) än 11
11 är högst vad du får ha.... frågor på det....
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
A1 har väl en gräns på max 125 cc så en me större cc funkar inte..
Nej.

Enligt "Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner" finns det två olika definitioner. En av dem innefattar en slagvolymsbegränsning, den andra gör det inte:

Lätt motorcykel1. En motorcykel på två eller fyra hjul
a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,
b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.
2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.

(Länk: https://lagen.nu/2001:559#P2S1)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej. Vad har jag missat?


Du snöar in på decimaler och effektgräns men missar kravet på slagvolym för körkort klass A1.

Om du hittat en lucka som skulle tillåta 15 kW på trehjulig hoj med A1-kort oavsett cylindervolym så finns det ändå inga hojar som passar in där.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Du snöar in på decimaler och effektgräns men missar kravet på slagvolym för körkort klass A1.
Det finns två definitioner på vad som är en lätt motorcykel. Den ena gäller motorcyklar med två eller fyra hjul. Den har en begränsning i slagvolym. Den andra definitionen gäller motorcyklar med tre hjul. Där finns inte någon begränsning i slagvolym, bara i motoreffekt.

Det står klart och tydligt här: https://lagen.nu/2001:559#P2S1
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej.

Enligt "Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner" finns det två olika definitioner. En av dem innefattar en slagvolymsbegränsning, den andra gör det inte:

Lätt motorcykel1. En motorcykel på två eller fyra hjul
a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,
b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.
2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.

(Länk: https://lagen.nu/2001:559#P2S1)

Va är det som är oklart??
Max 125 cc 11 kw
Typ elmotor under 0,1 kw/kg
3 hjulen max 125 cc 15 kw..
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Va är det som är oklart??
Max 125 cc 11 kw
Typ elmotor under 0,1 kw/kg
3 hjulen max 125 cc 15 kw..
Det tror jag inte. Bivillkoren under punkt 1 avser punkt 1, inte punkt 2. Under punkt 2 finns inga bilvillkor som begränsar slagvolymen.

För att få det klart för sig, kan man jämföra med lagtexten från samma kapitel, men som gäller för cyklar:


Cykel1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.
3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.

Som du ser, gäller bivillkoren (a, b, osv...) den sifferpunkt de står under. Allt annat vore orimligt. Skulle alla bivillkor gälla alla sifferpunkter, skulle ju t.ex. en vanlig cykel vara självbalanserande för att lagstiftningsmässigt vara en cykel, och det är de ju naturligtvis inte.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Va är det som är oklart??
Max 125 cc 11 kw
Typ elmotor under 0,1 kw/kg
3 hjulen max 125 cc 15 kw..
TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.

Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr, köper du en öl på 5% så är den just det, 5%, eller 5.0% om du så vill, inte 5.49%
 
Last edited:

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.

Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr
Grejen är ju att 15,49 *ÄR* 15.

Jag kan garantera att jag inte drar det här ur röven. Jag är gammal civilingenjör. Lagtexten är skriven av jurister. Men jurister förstår inte hur man anger tekniska mätvärden i siffror. Det gör ingenjörer, eftersom det är en del av deras jobb. Man kan inte göra ritningar till maskiner om man inte är införstådd med skillnaden på 15 och 15,0, till exempel.

Om en person med A1-behörighet är ute och kör med en trehjulig motorcykel som har en motoreffekt på 15,4 kW och blir stoppad av polisen kommer polisen kanske att försöka bötfälla (via föreläggande) på plats. Det behöver man inte skriva under. Om föraren vägrar skriva under, kommer föraren att bli kallad till tingsrätten för rättegång.

Där kommer åklagaren att få argumentera för att 15,49 är högre än 15, och föraren kommer att få argumentera för att 15,49 och 15 är samma sak. (15,49 och 15,0 är det dock inte.)

I den argumentationen kommer föraren att ha rätt. Frågan är vad rätten dömer. Det är som bekant skillnad mellan att ha rätt, och att få rätt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
-Jag bjuder 1 miljon för huset
-Vi accepterar budet
-Bra, här är full betalning 501000:-
-Nej vi var överrens om en miljon, du är ju skyldig 1499000:-

Vi behöver få denna kub tillverkad,
L 15mm, B15mm, H15mm, tolerans +-0,02mm.
Visst här är delen ni beställde, L15,51mm, B14,49mm

Tycker det låter märkligt :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grejen är ju att 15,49 *ÄR* 15.

Jag kan garantera att jag inte drar det här ur röven. Jag är gammal civilingenjör. Lagtexten är skriven av jurister. Men jurister förstår inte hur man anger tekniska mätvärden i siffror. Det gör ingenjörer, eftersom det är en del av deras jobb. Man kan inte göra ritningar till maskiner om man inte är införstådd med skillnaden på 15 och 15,0, till exempel.

Om en person med A1-behörighet är ute och kör med en trehjulig motorcykel som har en motoreffekt på 15,4 kW och blir stoppad av polisen kommer polisen kanske att försöka bötfälla (via föreläggande) på plats. Det behöver man inte skriva under. Om föraren vägrar skriva under, kommer föraren att bli kallad till tingsrätten för rättegång.

Där kommer åklagaren att få argumentera för att 15,49 är högre än 15, och föraren kommer att få argumentera för att 15,49 och 15 är samma sak. (15,49 och 15,0 är det dock inte.)

I den argumentationen kommer föraren att ha rätt. Frågan är vad rätten dömer. Det är som bekant skillnad mellan att ha rätt, och att få rätt.


Men är inte detta bara ett teoretiskt resonomanget?

Du kvalar inte för A1-kort, och det finns inga handikapphojar på mer än 125 cc som ändå bara håller 15 kW?

Jag håller med att det är en idiotisk skrivning och bjuder in till att köpa en MP3 500 HP Sport Advanced på 43 hästar till sin tonåring, strypa den på pappret och hävda "lätt motorcykel" just innan ungen jörigjäl sig.

Vad som skulle vara mer idiotiskt än lagtexten? Att agera efter den.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
-Jag bjuder 1 miljon för huset
-Vi accepterar budet
-Bra, här är full betalning 501000:-
-Nej vi var överrens om en miljon, du är ju skyldig 1499000:-

Vi behöver få denna kub tillverkad,
L 15mm, B15mm, H15mm, tolerans +-0,02mm.
Visst här är delen ni beställde, L15,51mm, B14,49mm

Tycker det låter märkligt :va
Javisst, det låter märkligt, det håller jag med om. Men du är ju inne på rätt spår i exempel två.

En miljon kronor för ett hus är inte ett mätvärde ur den fysiska världen. Men en motoreffekt eller storleken på en kub är det. Det är den största skillnaden mellan dina två exempel.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror det avgörs hos transportstyrelsen.
Tex ser det ut så här när jag kollar en av mig känd a2 hoj på regnumret
Ring och hör med dom!



1675525338034.png
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Men är inte detta bara ett teoretiskt resonomanget?

Du kvalar inte för A1-kort, och det finns inga handikapphojar på mer än 125 cc som ändå bara håller 15 kW?

Jag håller med att det är en idiotisk skrivning och bjuder in till att köpa en MP3 500 HP Sport Advanced på 43 hästar till sin tonåring, strypa den på pappret och hävda "lätt motorcykel" just innan ungen jörigjäl sig.

Vad som skulle vara mer idiotiskt än lagtexten? Att agera efter den.
Nej, det är inte teoretiskt. Det finns en motorcykel som heter Quadro 350D. Den har tre hjul, en slagvolym på 313 kubikcentimeter och en motoreffekt på 15,4 kW. Beroende på om 15,4 bedöms som 15, är det alltså en lätt MC, annars inte.

Det finns en ute till försäljning som har regnr POK390, du kan kolla den.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nej, det är inte teoretiskt. Det finns en motorcykel som heter Quadro 350D. Den har tre hjul, en slagvolym på 313 kubikcentimeter och en motoreffekt på 15,4 kW. Beroende på om 15,4 bedöms som 15, är det alltså en lätt MC, annars inte.

Det finns en ute till försäljning som har regnr POK390, du kan kolla den.
Är ju oavsett klantigt av tillverkaren att inte bara ange 15KW för att utan tvekan klara svenska regler. Antagligen är ju 15KW närmare sanningen än 15,4 ändå så hade bara behövt ändra på pappret
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top