Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vet inte vad ni skriver om med byggherrar mm..
Försäkring gäller inte på bankörning enligt lag men SMC har en uppgörelse med alla försäkringsbolag om jag förstått rätt.
På vanlig bankörning så ska arrangören ha en försäkring, vet dock inte om dom har det..Ägaren till banan har en banförsäkring men det vill dom inte använda eller prata om för den är så dyr!
Så tyvärr så måste någon göra illa sig ordentligt innan massa gråzoner kan redas ut verkar det som!
Kör man på licenträning med licens så har man en försäkring där, inte så bra men dock en försäkring.
Slälv stoppar jag huvudet i sanden och kör så fort jag vågar tills nått händer!!
Går ju inte att få ett enkelt svar på detta verkar det som.
Jag tog licens -86 för då fanna inget annat sätt att köra på bana..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vet inte vad ni skriver om med byggherrar mm..
Försäkring gäller inte på bankörning enligt lag men SMC har en uppgörelse med alla försäkringsbolag om jag förstått rätt.
På vanlig bankörning så ska arrangören ha en försäkring, vet dock inte om dom har det..Ägaren till banan har en banförsäkring men det vill dom inte använda eller prata om för den är så dyr!
Så tyvärr så måste någon göra illa sig ordentligt innan massa gråzoner kan redas ut verkar det som!
Kör man på licenträning med licens så har man en försäkring där, inte så bra men dock en försäkring.
Slälv stoppar jag huvudet i sanden och kör så fort jag vågar tills nått händer!!
Går ju inte att få ett enkelt svar på detta verkar det som.
Jag tog licens -86 för då fanna inget annat sätt att köra på bana..
Hade det varit så enkelt som du skriver, då hade vi inte haft dom här diskussionerna. Trafikförsäkringens giltighet styrs bland annat av vilken verksamhet som bedrivs på motorbanan. Så svårigheten är istället att definiera om den aktuella verksamheten kan omfattas av trafikförsäkringsskydd eller ej.

Den andra frågan handlar om när flera aktörer delar bandagar på minutnivå med gemensam bemanning.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Trafikförsäkring gäller inte på bana men SMC har fått bolagen att gå runt det.
Förövrigt Ska inte trafikförsäkring gälla på inhägnad bana..
Men vad är en inhägnad bana? Inte alla är ju det..
Mycket gråzoner..
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Hade det varit så enkelt som du skriver, då hade vi inte haft dom här diskussionerna. Trafikförsäkringens giltighet styrs bland annat av vilken verksamhet som bedrivs på motorbanan. Så svårigheten är istället att definiera om den aktuella verksamheten kan omfattas av trafikförsäkringsskydd eller ej.

Den andra frågan handlar om när flera aktörer delar bandagar på minutnivå med gemensam bemanning.

Stämmer ej:

Rent generellt så gäller inte ens din trafikförsäkring om du kör innanför grindarna på en bana, nån spränger sin motor på rakan & topplocket flyger o landar på din bil .

Inhägnat området betyder heller inte just inhägnat område, utan det är vad det är för själva eventet i sig. kan räcka med flaggvakter på en stor parkering eller plastband på diverse korsande vägar . se hur de gör i Rally.

Flera aktörer på samma bana/dag så skall det alltid finnas en (1) ansvarig. & det är denna personen som är högst ansvarig - skulle en motortävlingsförsäkring ej finnas så är det denna personen som blir ekonomiskt ersättningsskyldig, i nästa steg är det banägaren - markägaren - kommunen.. (minst en person i Sveige har redan blitt bankrutt pga att de ej skaffade en Motortävlingsförsäkrning till det eventet de hade.

Med vänlig hälsning Kristian
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hade det varit så enkelt som du skriver, då hade vi inte haft dom här diskussionerna. Trafikförsäkringens giltighet styrs bland annat av vilken verksamhet som bedrivs på motorbanan. Så svårigheten är istället att definiera om den aktuella verksamheten kan omfattas av trafikförsäkringsskydd eller ej.

Den andra frågan handlar om när flera aktörer delar bandagar på minutnivå med gemensam bemanning.

Även om AVA kör ett pass bandag vilket man tydligt där jag sett det iaf, anger att det sker utan försäkringsteckning så gör det inte SMC:s övriga pass mindre värda eller annorlunda. Om det nu ev. skulle vara några problem så vore det snarare om AVA stått som "huvudman" och inte SMC. Fast du lär väl gå igång på att SMC kör steg 6 blandat med steg 1-4, igen...för inte heller där är ju villkoren lika eller tydligen tillräckligt löjligt uppenbara ens för rätt välbelästa människor.

F-n...trafikförsäkringen gäller inte på "inhägnat område". Visserligen är definitionen av "inhägnat område" inte helt glasklar men låsta grindar, staket, avåkningszoner, curbs brukar vara tydliga tecken på ett sådant. Sen kan även en vanlig svensk skog-/grussväg bli "inhägnat område" i samband med rally. O.s.v. Så vad gäller allmän plats så kan det kanske variera men på bana byggd för tävling är det väl knappast sannolikt att grundläget skulle vara att trafikförsäkringen gäller.
Att SMC fått försäkringsbolag att även täcka kursdagarna steg 1-4 + avrostning + KNIX är ett resultat av förhandling och avtal inte lag.

Alltså att t.ex Gelleråsen eller motardbanan i Gröndal kan användas för kurser med försäkringstäckning beror på god förhandlingsförmåga från SMC:s sida och försäkringsbolagens goda vilja och ekonomiska kalkyler, inget annat!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, jag vände inte på resonemanget eftersom det är smc som hyr banan och sedan säljer ut överskottskapacitet. Så det är ganska uppenbart vem som har samordningsansvaret.

Byggherre, platschefs funktionen är inget som man kan byta på minutnivå.

Allt det här ''okända vatten'' för många i idrottsrörelsen eftersom förbundet har fixat sådana frågor mellan idrottsklubbarna. Problemet uppkommer när ideella och kommersiella aktörer börjar samarbeta om osanktionerad verksamhet.

Fast, du betalar väl till AVA när du åker med AVA så det är de som är huvudmän för sin bandagstid. De hyr i sin tur personal av SMC. (Som jag förstått det) Att de hyr bantid (eller hur det nu är arrangerat) av SMC istället för av ägaren är väl mer för att ägaren bara hyr ut heldagar och inte vill strula med minuter hit och dit?

Att andra klubbar antingen hyr ut eller lånar ut funkisar eller utblidad personal låter väl inte så värst annorlunda än vad festivaler och idrottsklubbar gjort i årtionden? Vad är problemet?
Vad menar du med osanktionerad verksamhet? I vilka sammanhang?
Och vad har du emot rejsputte ab som du drar upp i vareviga diskussion om bankurser/bandagar?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Stämmer ej:

Rent generellt så gäller inte ens din trafikförsäkring om du kör innanför grindarna på en bana, nån spnger sin motor på rakan & topplucket flyger o landar på din bil .

Inhägnat området betder heller inte just inhägnat område, utan det är vad det är för själva eventet i sig. kan räcka med flaggvakter på en stor parkering eller plastband på diverse korsande vägar . se hur de gör i Rally.

Flera aktörer på samma bana/dag så skall det alltid finnas en (1) ansvarig. & det är denna personen som är högst ansvarig - skulle en motortävlingsförsäkring ej finnas så är det denna persoen som blir ekonimiskt ersättningsskyldig, i nästa steg är det banägaren - markägaren - kommunen.. (minst en person i Sveige har redan blitt bankrutt pga att de ej skaffade en Motortävlingsförsäkrning till det eventet de hade.

Med vänlig hälsning Kristian
Hade det varit så enkelt då hade vi inte haft den här diskussionen.
Om t.ex jannexx åkeri levererar sand till sandfållorna och backar på grävmaskinisten som dirigerar tippningen då gäller faktiskt trafikförsäkringen eftersom dom inte var där för att tävla, träna m.m. Trots att dom befann sig på inhängnat område som är godkänt för motortävlingar. Syftet med verksamheten har betydelse.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Han har garanterat blivit frånåkt av någon med en ninja 250 och blivit generalkjenkt och lessen i ögat
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Hade det varit så enkelt då hade vi inte haft den här diskussionen.
Om t.ex jannexx åkeri levererar sand till sandfållorna och backar på grävmaskinisten som dirigerar tippningen då gäller faktiskt trafikförsäkringen eftersom dom inte var där för att tävla, träna m.m. Trots att dom befann sig på inhängnat område som är godkänt för motortävlingar. Syftet med verksamheten har betydelse.

Jag ser nu hur du menar, O jag formulerade mig lite för fel, men jag tror okså du förstod mitt syfte med inlägget. trots felaktigheterna.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
på Gröndal,Eskilstuna så uppmanas man att ha kul..

Har inte kört knix i år men min erfarenhet från de senaste åren är precis detta. Gröndal har den bästa knixbanan och det bästa arrangemanget. Framförallt har man den i mitt tycke riktiga inställningen att olika personer kör av olika anledningar. Här har andra en del att lära (läs Uppsala).

Den stora utmaningen för knix är att kunna utveckla verksamheten till att rymma både trafiksäkerhetskurser med försäkringsskydd och lättillgänglig och billig bankörning för de som vill utvecklas som förard på egen hand, teknikträna eller bara gasa av sig under förhållandevis säkra förhållanden, åtminstone för tredje part.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hoppas att jag har blandat ihop något nu.. men...

1: Är inte Calle blåholtz samma person som Polarvargen

2: säg att jag har blandat ihop något nu.. snälla..
http://www.sporthoj.com/forum/showt...rs%E4kringar&p=5590663&viewfull=1#post5590663

Haha, han gråter alltså ut över att behöva "betala" andras banvurpor, men att själv casha in på andras bekostnad är inget problem...

2383015-godzilla_facepalm.jpg
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har inte kört knix i år men min erfarenhet från de senaste åren är precis detta. Gröndal har den bästa knixbanan och det bästa arrangemanget. Framförallt har man den i mitt tycke riktiga inställningen att olika personer kör av olika anledningar. Här har andra en del att lära (läs Uppsala).

Den stora utmaningen för knix är att kunna utveckla verksamheten till att rymma både trafiksäkerhetskurser med försäkringsskydd och lättillgänglig och billig bankörning för de som vill utvecklas som förard på egen hand, teknikträna eller bara gasa av sig under förhållandevis säkra förhållanden, åtminstone för tredje part.

Problemet är att gokart banor ofta är olämpliga för hårdgasande hojförare. Vid lugn körning funkar det. Men en våldsam highsiders m.m . , då räcker inte skyddszonerna till mellan ban delarna. Då kan deltagarna bli svårt skadade.

Där funkar storbanorna betydligt bättre eftersom förarna ofta försvinner ut i en sandfålla eller gräsmatta. Min erfarenhet är att föraren ofta hamnar strax utanför vid mccrasher.
 

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
Ojojoj varför kör han inte med bara trafik och skaffar sig en egen försäkring, dvs betalar ur egen ficka om han kör omkull.....
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade en dialog med mannen ikväll, på facebook i hans grupp. Men nu verkar det som om att han har antingen slängt ut mig eller stängt gruppen?

Kan man inte argumentera för sin sak så är det väl enklare att stänga butiken och krypa ner i sitt hål tills man kommit på nästa sak att lägga värdelös energi på.

Rolig herre iallafall. :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag skickade ett medelande på Facebook till Calle med texten Jaha och denna bild.
Jahaja.JPG

:dummer
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag hade en dialog med mannen ikväll, på facebook i hans grupp. Men nu verkar det som om att han har antingen slängt ut mig eller stängt gruppen?

Kan man inte argumentera för sin sak så är det väl enklare att stänga butiken och krypa ner i sitt hål tills man kommit på nästa sak att lägga värdelös energi på.

Rolig herre iallafall. :)
Ricken, din lilla finurliga spelevink - jag har ömsom skrockat för mig själv, ömsom skrattat högt åt Din pedagogiskt korrekta men för stackars Calle fullständigt förödande metodiska demontering av mannens lilla luftslott :)

Spara den dialogen för eftervärlden, det är den värd! Och tusen tack AleX för att Du letade reda på den gamla tråden - bra jobbat!

För övrigt anser jag inte att Kartago ska förstöras, däremot att Tobbe gärna får hålla sitt steg-mantra i sin egen tråd i stället för att blanda in den frågeställningen i alla möjliga sammanhang. Men det är väl upp till TS att avgöra hur han vill ha det?

God kväll!
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top