Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag misstänker att det kraschat lite väl många hojar på smc-körningar eftersom det börjat införas begränsningar hos vissa försäkringsbolag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Trygg Hansa försäkrar inte steg 4 noterade jag efter att jag tecknade försäkringen. Inte för att jag bryr mig nämnvärt. Tycker dock man borde vara konsekvent och täcka alla fyra stegen eller inget alls.

Försäkringsskyddet har nog både sina för och nackdelar. Många som aldrig gått en fortbildningskurs skulle nog aldrig anmäla sig till en SMC kurs om inte försäkringsskyddet fanns. Samtidigt finns det säkert en och annan genom åren som utnyttjat SMCs kurser på ett felaktigt sätt där man lagt en och annan hoj i grupper med högt tempo. Det är olyckligt om ett fåtal får vara den som sätter agendan.

Hur det verkligen ligger till med den saken har säkert såväl försäkringsbolag som SMC koll på själva misstänker jag. Fokus på sporthojar kom väl runt 2004 om jag inte minns fel.

Inlägget på FB skulle jag inte ta någon större notis om. Det var inte särskilt välskrivet.
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Hans resonemang är något ihåligt. Han känner att det är ett stort problem (och kostnad) att en och annan kåpa kan bli repad under en dag på SMC:s fortbildningar, och han kan inte tänka sig att betala för detta. Däremot verkar han tycka det är helt okej att betala för någon som blivit invalid pga att han kört rakt in en stolpe med en MC han inte lärt sig hantera ute på vägarna.

Både försäkringsbolagen och vi andra vet vad som är dyra försäkringsskador och vad som är peanuts, och eftersom han inte verkar veta det så glömmer vi honom och går vidare med våra liv tycker jag! :rolleyes:

Men du vet förstås hur man hanterar en mc lika väl som Mike Edwards? Självrannsakan i det egna ledet verkar ha gått SMC helt förbi nuförtiden. Ett tips,era motsvarande kollegor i Norge,Senior MC verkar åtminstonde kunna skämta om den s.k trafiksäkerhetsutbildningen..
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är väl bra att frågan lyfts och blir bemött. Tycker man hör det gnällas både här och där om att försäkringsbolagen ersätter skador för hojåkare som "leker på bana"

Å andra sidan är det kanske lika många hojåkare som belastar försäkringskollektivet efter att ha lekt på gator eller industriområden med bakhjuls och framhulsåka eller kör försäkringsbedrägeri och anmäler en bankrashad hoj som en trafikolycka eller stöld.

Jag har kört "några" gånger med smc både som deltagare och som instruktör och lyckats trilla omkull på banan i båda rollerna. Enda gången jag tagit ut något på försäkring var faktiskt från svemo/rr licensförsäkringen som fick betala för ett par läkarbesök och lite bidrag till ett nytt skinnställ eftersom det blev sönderklippt. :crash
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag förstår inte varför någon åker med smc då man blir behandlad som en 5-åring av vissa instruktörer.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Men du vet förstås hur man hanterar en mc lika väl som Mike Edwards? Självrannsakan i det egna ledet verkar ha gått SMC helt förbi nuförtiden. Ett tips,era motsvarande kollegor i Norge,Senior MC verkar åtminstonde kunna skämta om den s.k trafiksäkerhetsutbildningen..

Än så länge sitter jag inte i rullstol iallafall, alltid något? Och inte har jag kostat mitt försäkringsbolag en enda krona heller. Finns det ingen separat tråd för personangrepp du kan skriva i istället? :arsele
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag förstår inte varför någon åker med smc då man blir behandlad som en 5-åring av vissa instruktörer.

Jag har kört Knix med tre olika distrikt. Hur jag blivit bemött har varit väldigt skiftande. Både från instruktör till instruktör, men framför allt har det skilt i distriktens allmäna attityd till deltagarna. Det är inte så smart att dra alla instruktörer över en kam.

Tips: Är det någon instruktör du inte gillar, prova ett annat distrikt!
 
Last edited:

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Ort
Liten håla
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Kan man rösta på Calle i riksdagsvalet?

Mest för att rösta på nått helt udda och obegripligt då FI går bort som den man man är.

Jag vet vem han är och tyvärr kandiderar han inte till riksdagen, men han är/har varit medlem i sossarna i många år. Det finns många udda och obegripliga personer i det partiet du kan rösta på istället.

/The Gorilla
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag tror SMC blivigt bättre men när jag fick kurs 1-4 på Kemora banan för 4 år sen så fanns det minst en gammal militär som skällde ut deltagarna som kom 1 min sent till teorilektion!!
Det var såklart dumt att komma för sent (det var inte jag) men stämningen att vilja lära sig och HA KUl den försvann.
Kan säga att CSS är roligare och bättre men såklart dyrare.
Jag tänkte faktiskt gå under lektionen men satt snällt kvar.
Har aldrig gått kurs med SMC efter det.Har åkt lite knix dock men lyssnar bara med ett öra vad dom säger!
Och brukar alltid ställa frågan vid förarmöte:Får vi ha kul?
Knix har blivit bättre och speciellt på Gröndal,Eskilstuna så uppmanas man att ha kul..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror oavsett vad man tycker i frågan.

Så är dagens system helt horribelt på sikt med så oklart regelverk för branshen. Hela branshen behöver tydliga spelregler för sin verksamhet vad gäller försäkrings och ansvarfrågor. Efter domen i sbf målet har det kommit fram flera upplägg som liknar privatarrangerad roadracing samtidigt som företag erbjuder lugna grupper med upplägg som till viss del liknar smc kurser.

Det är nu som hela branshen har en möjlighet att samlas för att själva ta ledningen i dessa frågor. Fungerar inte det, då kommer sannolikt staten att bli intresserade av problemet och ta fram regelverk i frågan efter några olyckor. En viktig fråga blir att definiera vilken försäkringsform som skall gälla oavsett vem som arrangerar verksamheten.

En annan viktig fråga är ansvarsfrågor när olika klubbar agerar ''bemanningsbolag'' åt rejsputte ab. Där bedriver medlemmarna idiell verksamhet men raceputte ab driver kommersiell verksamhet. Då kommer frågan vems försäkring som gäller vid personskador eller misstag som förvärrar en olycka. Definiera begreppen ''kommersiell arrangör'' och ''teknisk arrangör'' blir viktigt när flera organisationer är inblandade i ett arrangemang. Vem har det operativa ansvaret när en klubb har ''hyrt ut'' en grupp funktionärer. Skall det operativa ansvraret ligga på raceputte ab eller skall det flyrttas till klubbens ledande funktionärer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror oavsett vad man tycker i frågan.

Så är dagens system helt horribelt på sikt med så oklart regelverk för branshen. Hela branshen behöver tydliga spelregler för sin verksamhet vad gäller försäkrings och ansvarfrågor. Efter domen i sbf målet har det kommit fram flera upplägg som liknar privatarrangerad roadracing samtidigt som företag erbjuder lugna grupper med upplägg som till viss del liknar smc kurser.

Det är nu som hela branshen har en möjlighet att samlas för att själva ta ledningen i dessa frågor. Fungerar inte det, då kommer sannolikt staten att bli intresserade av problemet och ta fram regelverk i frågan efter några olyckor. En viktig fråga blir att definiera vilken försäkringsform som skall gälla oavsett vem som arrangerar verksamheten.

En annan viktig fråga är ansvarsfrågor när olika klubbar agerar ''bemanningsbolag'' åt rejsputte ab. Där bedriver medlemmarna idiell verksamhet men raceputte ab driver kommersiell verksamhet. Då kommer frågan vems försäkring som gäller vid personskador eller misstag som förvärrar en olycka. Definiera begreppen ''kommersiell arrangör'' och ''teknisk arrangör'' blir viktigt när flera organisationer är inblandade i ett arrangemang. Vem har det operativa ansvaret när en klubb har ''hyrt ut'' en grupp funktionärer. Skall det operativa ansvraret ligga på raceputte ab eller skall det flyrttas till klubbens ledande funktionärer.

Huvudansvaret ligger alltid på arrangören, oavsett var denna hyr in sin arbetskraft ifrån. Lite på samma sätt som det alltid är byggherren som är ansvarig för ett bygge, oavsett hur många lager underentreprenörer som arbetar på bygget.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Cb_tobbe, det där håller du ju på med att skriva om i en egen tråd där du dessutom redan har fått svar från flera smc-personer.

Det är ju smcs del i att upplåta pass (och även personal som finns på banan ifall det händer något) till avas kunder som du avser även här.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Huvudansvaret ligger alltid på arrangören, oavsett var denna hyr in sin arbetskraft ifrån. Lite på samma sätt som det alltid är byggherren som är ansvarig för ett bygge, oavsett hur många lager underentreprenörer som arbetar på bygget.
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.

Förövrigt var det inte bara smc frågan som jag syftade på, utan även andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.

Förövrigt var det inte bara smc frågan som jag syftade på, utan även andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab.

Du drar fel lite slutsatser av Ulvhamnes inlägg, byggherren är AVA som tar in arbetskraft från SMC.

Vilka andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab tänkte du på nu?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Båda VTI och Karolinska Institutet, har med hjälp av SMC, gjort studier - båda utan att påvisa nått skottsäkert resultat. Hos kollegorna i Holland, gjorda man ett annat studie underlag, och påviste för nått år sedan positive effekter av fortbildning (tidig risk uppfattning utbildning vid körning på väg - inte bana). ..
Naturligtvis blir man bättre på att rent tekniskt köra Mc om man tränar på det men tyvärr kan ju denna kunskap användas till att köra fortare på gata och faktum är att en del säkert gör det också.
Har man i studierna kollat på hur beteendet påverkas generellt, dvs lyckas man få folk att använda det man lärt sig som en säkerhetsbuffert?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.

Förövrigt var det inte bara smc frågan som jag syftade på, utan även andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab.

Nu vände du på det, som cleaner sa...

Och vad är egentligen problemet med att hyra ut kompetent arbetskraft till kommersiella intressen? :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu vände du på det, som cleaner sa...

Och vad är egentligen problemet med att hyra ut kompetent arbetskraft till kommersiella intressen? :va
Nej, jag vände inte på resonemanget eftersom det är smc som hyr banan och sedan säljer ut överskottskapacitet. Så det är ganska uppenbart vem som har samordningsansvaret.

Byggherre, platschefs funktionen är inget som man kan byta på minutnivå.

Allt det här ''okända vatten'' för många i idrottsrörelsen eftersom förbundet har fixat sådana frågor mellan idrottsklubbarna. Problemet uppkommer när ideella och kommersiella aktörer börjar samarbeta om osanktionerad verksamhet.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top