Läckande packboxar - är det nån fara?

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Dom har ju gått lika mycket, så jag har då aldrig bara bytt en. packboxar och bussningarna, alltid i bägge benen när man ändå har isär.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Öhlins-personal är allergiska mot packboxar, det heter radialtätning..så jag säger alltid packbox för att reta dom!..ler

Förmodligen för att det inte finns packboxar i någon av deras produkter och inte heller i några andra fjädringskomponenter som har tillverkats efter andra världskriget.

Som redan nämnts, packboxen är ett uråldrigt tätningselement som bland annat användes som vevaxeltätning på förhistoriska fordon, alternativt en låda som sitter på en touringhoj på väg mot Nordkap.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag kanske skall förtydliga lite. Jag rekommenderar verkligen ingen att med vetskap åka omkring med trasiga packboxar. I mitt fall skedde det utan vetskap, eftersom jag märkte skadan först när jag var 1 km hemifrån vid matbutiken. Från matbutiken och hem gick det verkligen inte fort. Till verkstan åkte hojjen släp trots att verkstan bara ligger 6 km bort.

Sensmoralen i mitt inlägg är väl snarare: Man får inte nödvändgitvis ett katastrofalt bortfall av bromsverkan om en gaffeloljan smetar ner bromsskivan. Skivbromsar verkar fungera förvånansvärt bra trots oljegegga. Det kan dock hända annat elände. Hamnar oljan på däckens slitbana i stället.... :brinnerup

Nejdå, jag förstår att du precis som de flesta andra här också tar det på största allvar. Vilket man bör göra.
Jag försökte bara vara lite lustig.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Nejdå, jag förstår att du precis som de flesta andra här också tar det på största allvar. Vilket man bör göra.
Jag försökte bara vara lite lustig.

Frågan kvarstår, min vän - bytte de bara ena radialtätningen?:va
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Någon som sitter på en bra elektronisk guide hur man byter radialtätningarna på ett par öhlinsgafflar? Mina n00bwheelies har sabbat dom lite fortare än vad jag räknade med. :brynad
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Fullt med oseriösa svar här.. Får väll va en bättre person och ge dig ett seriöst svar istället :tummenupp

Packboxar läcker. Det kan finnas många orsaker. Men den vanligaste orsaken är att packningarna torkar under vintern.. Tyvärr så har Öhlinare tätare serviceintervaller.. (Kostar att ligga på topp :) )

Bactor Mc har jag för mig tar 1200:- för en gaffelrenovering... Kan nog vara knepigt att få tid. Så om du kan lämna in endast gaffelbenen så går det nog fortast!


Och för att svara på din fråga. Ja du måste tyvärr lämna in den igen.
Blir läckan plötsligt värre när du kör och du får olja på framskivan så är du rökt.
Been there done that! Var på en crossbana så slutade inte alls så illa som det kunde ha gjort!

Lycka till!
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Ja vänta inte tills dom börjar läcka såpass mycket att de hamnar på skivorna. Läcker en jävla massa på min Xj600. Knappt nån bromsverkan öht på frambromsen nu, och inte gick den igenom bes heller.

Ska byta dom själv nån dag när jag pallar, men inte direkt relevant längre..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fullt med oseriösa svar här.. Får väll va en bättre person och ge dig ett seriöst svar istället :tummenupp

Packboxar läcker. Det kan finnas många orsaker. Men den vanligaste orsaken är att packningarna torkar under vintern.. Tyvärr så har Öhlinare tätare serviceintervaller.. (Kostar att ligga på topp :) )

Bactor Mc har jag för mig tar 1200:- för en gaffelrenovering... Kan nog vara knepigt att få tid. Så om du kan lämna in endast gaffelbenen så går det nog fortast!


Och för att svara på din fråga. Ja du måste tyvärr lämna in den igen.
Blir läckan plötsligt värre när du kör och du får olja på framskivan så är du rökt.
Been there done that! Var på en crossbana så slutade inte alls så illa som det kunde ha gjort!

Lycka till!

Det är lite drygt två år sedan frågan ställdes så dom är nog duktigt bytta vid det här laget... :hihi
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top