Läckande packboxar - är det nån fara?

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Så.... För de som följt tråden kan jag meddela att det är över nu.
Försäkringsbolaget tog inte kostnaden som landade på 2500:-.
Riiiiiktigt saftigt alltså.
Det blir att ta med termosen på turerna istället för Rosenhill-fiket helt enkelt.
Detta utöver att sälja min egen kropp dårå....
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Så.... För de som följt tråden kan jag meddela att det är över nu.
Försäkringsbolaget tog inte kostnaden som landade på 2500:-.
Riiiiiktigt saftigt alltså.
Det blir att ta med termosen på turerna istället för Rosenhill-fiket helt enkelt.
Detta utöver att sälja min egen kropp dårå....

Inte för å va negativ men 2500 på reparation på verkstad är typ ingenting. :p fixade bilen för 19 lax nyss, försäkringsbolaget betala inte en krona..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Inget generellt fel på USD-gafflar normalt sett, men öhlins USD verkar ha en tendens att läcka... (mina USD på blejden har hållit tätt sen -06 och nästan 7000 mil) =)

Kanske dags att byta olja :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Öhlins-personal är allergiska mot packboxar, det heter radialtätning..så jag säger alltid packbox för att reta dom!..ler
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tänkte bara nämna att jag har haft det tvivelaktiga nöjet att tömma innehållet i vänster gaffelben över båda framskivorna för två veckor sedan. Jag tänkte dela med mig av erfarenheten här i tråden.

Jag körde en liten tripp hem från en stuga i Västmanland. Packboxen var hel när jag lämnade en stugan. När jag parkerade utanför lokala matbutiken hemma i Täby så blev det fort en pöl under vänster gaffelben. Jag kan inte säga var på denna 15 -mila tripp läckaget inträffade. Vid närmare granskning så såg jag att hela vänsterskivan var duktigt blöt av olja. Insidan av högerskivan var duktigt fet. Vänster däckssida var duktigt nedsmetad.

Hur märktes det under körmning? Tja, jag tänkte en halv tanke när jag körde in i Täby: "Bromsverkan verkar vara lite sämre än vanligt... ähh... jag inbillar mig nog bara. Jag har ju ändå kört rätt aktivt på slutet. Det är säkert bara varma bromsar"

Nersölade bromsar fungerar förvånansvärt bra faktiskt (den här gången i alla fall). Jag är dock glad att oljan inte nådde slitbanan på framdäcket. :skrämd
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag tänkte bara nämna att jag har haft det tvivelaktiga nöjet att tömma innehållet i vänster gaffelben över båda framskivorna för två veckor sedan. Jag tänkte dela med mig av erfarenheten här i tråden.

Jag körde en liten tripp hem från en stuga i Västmanland. Packboxen var hel när jag lämnade en stugan. När jag parkerade utanför lokala matbutiken hemma i Täby så blev det fort en pöl under vänster gaffelben. Jag kan inte säga var på denna 15 -mila tripp läckaget inträffade. Vid närmare granskning så såg jag att hela vänsterskivan var duktigt blöt av olja. Insidan av högerskivan var duktigt fet. Vänster däckssida var duktigt nedsmetad.

Hur märktes det under körmning? Tja, jag tänkte en halv tanke när jag körde in i Täby: "Bromsverkan verkar vara lite sämre än vanligt... ähh... jag inbillar mig nog bara. Jag har ju ändå kört rätt aktivt på slutet. Det är säkert bara varma bromsar"

Nersölade bromsar fungerar förvånansvärt bra faktiskt (den här gången i alla fall). Jag är dock glad att oljan inte nådde slitbanan på framdäcket. :skrämd

Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Troligen inte, men deras olja är fortf dyrare.

Du menar med andra ord alltså den olja som dom säljer med "egen branding" och medföljande dekaler då.

På samma sätt som tex. Biltema, då förstår jag.

/KentW
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar med andra ord alltså den olja som dom säljer med "egen branding" och medföljande dekaler då.

På samma sätt som tex. Biltema, då förstår jag.

/KentW

Sedan kan ju beställarna ställa olika krav på kvalité från raffinaderierna...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det är inte bara att du kan få olja på bromsarna som är farligt. Värre är att när oljan rinner ut så kan du få väldigt olika dämpning i gaffelbenen. I värsta fall viker sig gaffeln åt sidan när du bromsar riktigt hårt.

Viker sig gaffeln??? Hurdå? :confused:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....

Tycker nog inte åsikterna är så jämnt fördelade: kör inte med läckande packboxar -punkt.

Och skippa skrivbromslås under färd, ett jävla otyg:fakta :D
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....

Jag kanske skall förtydliga lite. Jag rekommenderar verkligen ingen att med vetskap åka omkring med trasiga packboxar. I mitt fall skedde det utan vetskap, eftersom jag märkte skadan först när jag var 1 km hemifrån vid matbutiken. Från matbutiken och hem gick det verkligen inte fort. Till verkstan åkte hojjen släp trots att verkstan bara ligger 6 km bort.

Sensmoralen i mitt inlägg är väl snarare: Man får inte nödvändgitvis ett katastrofalt bortfall av bromsverkan om en gaffeloljan smetar ner bromsskivan. Skivbromsar verkar fungera förvånansvärt bra trots oljegegga. Det kan dock hända annat elände. Hamnar oljan på däckens slitbana i stället.... :brinnerup
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kanske skall förtydliga lite. Jag rekommenderar verkligen ingen att med vetskap åka omkring med trasiga packboxar. I mitt fall skedde det utan vetskap, eftersom jag märkte skadan först när jag var 1 km hemifrån vid matbutiken. Från matbutiken och hem gick det verkligen inte fort. Till verkstan åkte hojjen släp trots att verkstan bara ligger 6 km bort.

Sensmoralen i mitt inlägg är väl snarare: Man får inte nödvändgitvis ett katastrofalt bortfall av bromsverkan om en gaffeloljan smetar ner bromsskivan. Skivbromsar verkar fungera förvånansvärt bra trots oljegegga. Det kan dock hända annat elände. Hamnar oljan på däckens slitbana i stället.... :brinnerup

Ja, har man olja på sidan av däcket, och inte mitt på och sedan lägger ner i tron att man har fullt grepp lär det bli en mäkta otrevlig överraskning...
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top