KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Har kollat lite med vore anställa på plats i EU´ Brussels, och på frågan om det snackas om begränsningar av supersport, typ 200+ horsepower, är svaren som följer:

FEMA: "Nope"
FIM: "Not heard of any such proposal at this time....."

Vi får därmed hoppas att tråden´s övriga inlägg har konstaterad sina konklusion korrekt..
(Fast när en viktig producent kommer med ett sådant utspel - kan det skapa diskussion..)
--
Och jag, jag tycker faktisk att hojer med 200+ horsepower har på vägen att göra..
Vad sku problemet vara med detta.. Ska vi banna BossHoss - som väl ligger på typ 500 hk i vissa varianter - Ever never..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Och jag, jag tycker faktisk att hojer med 200+ horsepower har på vägen att göra..
Det vore ett stort misstag och helt historielöst att sätta effektgränser så. Moderna sporthojar är inte farligare än tidigare sporthojar. Snarare tvärtom då även chassi, däck, bromsar utvecklats och numera även med hjälpsam elektronik. Diskussionen om att gränserna skulle ha nåtts men nya ingenjörer bevisar kontinuerligt att det är felaktigt tänkt.

Det gäller motorcyklar såväl som bilar, lastbilar, båtar, flyg osv. :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:) rent av är det ju faktisk så att det nya EU Framework Directive - tar bort den gräns på 100hk som Frankrige har. Direktivet träder i kraft inom kort.

Det får fransmännen tacka MC organisationerna för, som bl. A har haft hjälp av en rapport som konstaterar att det är föraren som är problemet. Rapporten var svensk - signerad nånstans av "Tingvall" och en stor svensk MC organisation har kanske haft en finger med bak om kulisserna!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har kollat lite med vore anställa på plats i EU´ Brussels, och på frågan om det snackas om begränsningar av supersport, typ 200+ horsepower, är svaren som följer:

FEMA: "Nope"
FIM: "Not heard of any such proposal at this time....."

Vi får därmed hoppas att tråden´s övriga inlägg har konstaterad sina konklusion korrekt..
(Fast när en viktig producent kommer med ett sådant utspel - kan det skapa diskussion..)
--
Och jag, jag tycker faktisk att hojer med 200+ horsepower har på vägen att göra..
Vad sku problemet vara med detta.. Ska vi banna BossHoss - som väl ligger på typ 500 hk i vissa varianter - Ever never..

Ja, vad hade vi gjort utan SMC:tummenupp
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Enligt mig blir det enklare att begripa, KTM anser att de kommer att misslyckas med en sporthoj i framtiden...

Hade de trott de hade de inte gått in i MotoGP till att börja med?

Kan inte tänka mig annat än att vi får se en ny sporthoj från KTM om ett par år, det Pierer snackar om nu är bara flum.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hade de trott de hade de inte gått in i MotoGP till att börja med?
Motivet för KTM att tävla i MotoGP är tydligen inte att stödja försäljningen av en modell som ska konkurrera med BMW S 1000 RR, utan stödja försäljningen av små hojar på den asiatiska marknaden som KTM satsar hårt på. Verkar allt annat än flummigt i mina öron. Precis som de japanska tillverkarna tänker.

Kan inte tänka mig annat än att vi får se en ny sporthoj från KTM om ett par år, det Pierer snackar om nu är bara flum.
Varför skulle de utveckla en ny sporthoj?
 

Bifogat

  • The-Orange-Beast-KTM-Duke-200-Review-BikeAdvice-6.jpg
    The-Orange-Beast-KTM-Duke-200-Review-BikeAdvice-6.jpg
    128.8 KB · Visningar: 208
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan inte tänka mig annat än att vi får se en ny sporthoj från KTM om ett par år, det Pierer snackar om nu är bara flum.

Jag tror tyvärr det är önsketänk. En RC8R kostar ute i handeln 2,5x så mycket som en 390 men är mångfaldigt dyrare att utveckla och producera så anledningen att ha en i sortimentet är enbart prestiege och marknadspositionering. Jämför med VAG som äger Bugatti och sätter ihop Veyron med förlust.

Och nu har väl KTM nått punkten att de inte anser att flaggskeppsmodellen ger så mycket merförsäljning av resten av programmet att det är värt pengarna utan satsar på annat. Sen behöver man hitta på något bra svepskäl vilket chefen gör.....
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Och det som låter som idioti är idioti...
Som när de flesta avfärdade Galileo Galileis idéer på 1600-talet som just idioti?

Men från det ena till det andra tycker jag att den fleråriga trenden från sporthojar mot mer praktiska hojar som blir allt mer avancerade och kompetenta är en bra utveckling. För mig är det inget självändamål att köra just sporthoj; jag vill ha roligt när jag kör hoj och det har inget med ”sporthoj” att göra.
 
Last edited:

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?

Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.

Hur många dör av rökning varje år?

Hur många dör av fetma?

Hur många dör av löpning?

Hur många dör av att sätta i halsen?

Hur många drunknar?

Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.

Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt? :arsele

Så jävla sant! Vart slutar det. Och sen att folk sitter och oppnerar sig mot sporthojar på ett forum som var för SPORTHOJJARE en gång i tiden är ganska sjukt. Jag vet att dom flesta medlemmarna nu kör touring/adventure motard och tamigfan custom och det är helt ok med mig, bara tråkigt att delar av det klientelet verkar vilja förbjuda en annan del av mc gemenskapen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och sen att folk sitter och oppnerar sig mot sporthojar på ett forum som var för SPORTHOJJARE en gång i tiden är ganska sjukt. Jag vet att dom flesta medlemmarna nu kör touring/adventure motard och tamigfan custom och det är helt ok med mig, bara tråkigt att delar av det klientelet verkar vilja förbjuda en annan del av mc gemenskapen.
Det är skillnad på att förstå tankesättet bakom att en supersporthoj egentligen inte har någon rätt att finnas på allmän väg och att själv vara emot det.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Det är skillnad på att förstå tankesättet bakom att en supersporthoj egentligen inte har någon rätt att finnas på allmän väg och att själv vara emot det.
Jodå nog förstår jag tänket. Men i samma veva så kan man argumentera för att vissa bilar inte har någon rätt att "finnas" på vägarna. Sverige och europa behöver definitivt inte fler förbud, anarare tvärtom enligt mig. Tråkigt att KTM slutar med RC8 iaf :(
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jodå nog förstår jag tänket. Men i samma veva så kan man argumentera för att vissa bilar inte har någon rätt att "finnas" på vägarna. Sverige och europa behöver definitivt inte fler förbud, anarare tvärtom enligt mig. Tråkigt att KTM slutar med RC8 iaf :(
Det är ett grundproblem med 1000 cc supersport på landsväg. Dom hojarna fungerar som bäst hastigheter över 150 km/h vilket gör dom ganska ointressanta för landsvägskörning.

Dom flesta kunder får mer körglädje med en speed triple, s1000 eller z 1000 eftersom dom presterar som bäst under 150 km/ h.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På ett ideologiskt plan håller jag helt och hållet med om att vi behöver färre snarare än fler förbud.

MEN

Erfarenheten från både svensk statsmakt och EU är att det är betydligt bättre att lobba för begränsade förbud som man kan styra och runda i lagom utsträckning istället för att låta någon puckad lagmakare tvärbegränsa ens möjligheter samtidigt som man står i andra ringändan och skriker för ökad frihet. Motorcyklar är inte PK och ytterst otidsenliga, så ÄR det och vi måste självsanera i lagom utsträckning för att majoritetssamhället inte skall hugga halsen av oss. Loud pipes save lives inställning fungerar så dåligt på EU byråkrater....

Så ja jag tror att skärpt lagstiftning kring utrustning, utförande och framförande av MC i realiteten skulle vara en bra idé.

EX: Obligatoriskt krav på CE godkänd skyddsutrustning. Det ser kraftfullt ut och kommer kanske att minska dödligheten något. De enda som drabbas är mupparna som inte kan köra i jeans och hoodie...
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det är ett grundproblem med 1000 cc supersport på landsväg. Dom hojarna fungerar som bäst hastigheter över 150 km/h vilket gör dom ganska ointressanta för landsvägskörning.

Dom flesta kunder får mer körglädje med en speed triple, s1000 eller z 1000 eftersom dom presterar som bäst under 150 km/ h.

:rofl


:huvet
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Storleken har ingen betydelse!

Det är ett grundproblem med 1000 cc supersport på landsväg. Dom hojarna fungerar som bäst hastigheter över 150 km/h vilket gör dom ganska ointressanta för landsvägskörning.

Dom flesta kunder får mer körglädje med en speed triple, s1000 eller z 1000 eftersom dom presterar som bäst under 150 km/ h.

Men jag då? Jag har inte en 1000-kubikare, den är mindre, och den är trots det roligast över 170! Och det är då det börjar bli riktigt intressant. :Bugar Körglädje...vet du vad det är? Ju fortare desto bättre, eller hur var det nu igen?
Under 150 så är det knyppling som gäller...eller nåt.:rolleyes:
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
KTM VD'n plockar ju lite argument ur röven bara eftersom han aldrig skulle kunna säga att dom inte kan uppdatera RC8an till ett konkurrentskraftigt pris. Skulle ju kunna ge signaler om bristande kompetens eller kassa och det glädjer ju ingen, aldra minst (aktie)ägare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så jävla sant! Vart slutar det. Och sen att folk sitter och oppnerar sig mot sporthojar på ett forum som var för SPORTHOJJARE en gång i tiden är ganska sjukt. Jag vet att dom flesta medlemmarna nu kör touring/adventure motard och tamigfan custom och det är helt ok med mig, bara tråkigt att delar av det klientelet verkar vilja förbjuda en annan del av mc gemenskapen.

SH är förkortning av äventyrSHoj numera! :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ett grundproblem med 1000 cc supersport på landsväg. Dom hojarna fungerar som bäst hastigheter över 150 km/h vilket gör dom ganska ointressanta för landsvägskörning.

Dom flesta kunder får mer körglädje med en speed triple, s1000 eller z 1000 eftersom dom presterar som bäst under 150 km/ h.

Jag har varken tusen kubik eller 200 hästar ändå är min hoj bäst i farter över 150 men jag har inget problem med att inte köra så på landsväg.

Man måste inte utnyttja allt till 100% hela tiden, det går att köra lugnare. Om du har sådana problem så hoppas jag, för statistiken och motorcyklisters rykte, att du bara kör på bana... :krama

Jag har två barn men har kapacitet för långt fler, ska jag kastreras så kapaciteten minskas? :rolleyes:
Körglädjen för kund kanske blir större men jag är sällan kund!:hihi
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top