KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem är att definiera en supersporthoj.. En gsx r 1000 anser flera fb är en supersporthoj men en yamaha fz 1 s anser många fb att den är en vanlig hoj, trots sina 150 hk.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ett problem är att definiera en supersporthoj.. En gsx r 1000 anser flera fb är en supersporthoj men en yamaha fz 1 s anser många fb att den är en vanlig hoj, trots sina 150 hk.

Eller en Vmax med 200hk.. Billigare att försäkra (på mig) än både sporthojar och Fz1 tex..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?

Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.

Hur många dör av rökning varje år?

Hur många dör av fetma?

Hur många dör av löpning?

Hur många dör av att sätta i halsen?

Hur många drunknar?

Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.

Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt? :arsele
Kan det där stämma? Att endast 5-10 av de personer som dör hade hyfsad ordning på grejerna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan det där stämma? Att endast 5-10 av de personer som dör hade hyfsad ordning på grejerna?
I år har faktiskt färre än 30 dött, i Augusti var det 22 personer enligt http://news.cision.com/se/sveriges-motorcyklister/r/racken-dodar-motorcyklister-,c9635705 , tror att vi haft en eller ett par dödsolyckor därefter.

Ett lite krångligt och något år gammalt diagram över korrelationen mellan obehöriga förare, körning utan hjälm, körning påverkad eller körning i warp speed bifogas. Över hälften av de omkomna körde alltså med en eller flera av ovan angivna faktorer.

ImageUploadedByTapatalk1419968820.260941.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför då inte sluta med småfjuttandet och istället ta ett rejält tag och förbjuda allt som någon kan anse vara farligt, kan skada oss, kan döda oss,....... sprit, knark (det har vi ju verkligen lyckats med :rolleyes:), skor, båtar, mat, sex, idrott, luft, bilar, motrocyklar, hästar, krig, religion, lekhjälm för alla under 16 (svenskt förslag i EU), terrorism (här har vi ju lyckats ungefär lika bra som med knark),....... etc. Jag är väl helt tokig och stenålders men jag vill i alla fall inte leva i ens sådan värld. Som tur är har jag fått leva i en tid av relativ frihet och med hyfsat välstånd och är inte ung längre så jag slipper nog uppleva det sammhälle vi som ett ostoppbart godståg jobbar oss mot.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Varför då inte sluta med småfjuttandet och istället ta ett rejält tag och förbjuda allt som någon kan anse vara farligt, kan skada oss, kan döda oss,...
Faktum är att statistiken jag hämtade bilden i mitt tidigare inlägg ifrån verkligen är intressant om vi sneglar på utvecklingen 2013 och 2014. Vi ska dock komma ihåg att siffran över dödade är bedräglig då talen är så pass små att det är svårt att dra några slutsatser baserat på ett enstaka år. Men jag tror mig kunna utläsa att:

1 - vi motorcyklister har namn om oss i maktens korridorer att ta debatterna själva och se om vårt hus. Där brukar "lustiga foton" i fartkamerorna framhållas som ett exempel men det finns fler.
2 - jag tror att vi endast hade ett enda dödsfall t o m slutet av augusti som berodde på hög hastighet som enda riskfaktor.
3 - obehöriga motorcyklister har gått ner kraftigt bland dödsoffren. Lånar vi ut hojarna mindre?
4 - enligt länken i tidigare inlägg har i stället 25-30% av de omkomna t o m 2014-08-29 charkats i mitträckena, nollvisionens paradnummer! Detta är något motorcyklisterna varnat för - att en trafikantgrupps reducerade olyckstal (bilister) tillåts ske på en annan trafikantgrupps bekostnad (mc-förare). Nu har jag inte doktorshatt inom matematikområdet, men har ännu inte fått någon förklaring för hur nollvisionen ska kunna uppnås med det resonemanget? Ja, utan att förbjuda motorcyklismen då, med hänvisning till att motorcyklisterna minsann inte reducerat sina olyckstal frivilligt.
5 - Här är jag osäker men vill minnas att också Supersport minskat rätt rejält bland de dödade i år. Statistiken brukar finnas framme under kvartal 1...

Visar det nu sig att de lägre olyckstalen 2013 och 2014 inte är en slump utan en långsiktig trend (det ser onekligen ut så om man lägger till de två åren i den befintliga statistiken) bör de framgångarna tillskrivas motorcyklisternas eget säkerhetstänk, det har nog inte med sänkta hastighetsgränser eller mitträckena att göra - Trafikverkets bägge käpphästar.

Det gäller bara för någon att få igenom ett sånt resonemang i den officiella debatten. Maria och Jesper m fl på SMC har i mitt tycke gjort ett hästjobb hitintills, det gäller bara att orka med att ständigt skrika ut sitt budskap i motvinden som råder...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
4 - enligt länken i tidigare inlägg har i stället 25-30% av de omkomna t o m 2014-08-29 charkats i mitträckena, nollvisionens paradnummer! Detta är något motorcyklisterna varnat för - att en trafikantgrupps reducerade olyckstal (bilister) tillåts ske på en annan trafikantgrupps bekostnad (mc-förare). Nu har jag inte doktorshatt inom matematikområdet, men har ännu inte fått någon förklaring för hur nollvisionen ska kunna uppnås med det resonemanget? Ja, utan att förbjuda motorcyklismen då, med hänvisning till att motorcyklisterna minsann inte reducerat sina olyckstal frivilligt.

Du har förstått vad Noll Vision går ut på! :tummenupp

Och det var så den presenterades också men det var inte så lätt att få igenom motorcykelförbud som man trodde... :rolleyes:

Jag har aldrig gillat den eftersom den utgår från passiv säkerhet. Olyckor får ske eftersom människan inte är perfekt men när krocken har skett ska det inte innebära död eller mer än 10% bestående invaliditet. Därför måste hastigheten sänkas så konsekvenserna inte blir allvarliga. Fungerar för bilister...

Men det är utanför ämnet...
KTM kommer att fortsätta tillverka motorcyklar som är sportiga men inte med 200 hästar!

För min del behöver jag inte så många hästar, jag kan inte få ut allt ur min Daytona på bana, en hoj som bara har 130... :( Men i kurvorna hänger jag med hyfsat utan Antisladd, Antispinn och Antiomdöme. :)
Skulle jag tävla skulle jag inte vinna eftersom jag inte har vinnarskalle, :( men kul är det ändå! :kär

Triumph har slutat tillverka stora sporthojar i 200-hästarsligan men deras Babytona är tillräckligt bra. Många trivs bättre på bana med 600 - 675 kubik och hästar som går att använda fullt ut.

Nu är jag nog egentligen fel person att tycka eftersom jag aldrig suktat efter det senaste, starkaste, snabbaste utan gillat att köra hoj och gillar känslan! :)

Äldre hojar kunde jag komma till gränsen om det gick "fort" och det gav en glädje att kunna hantera det. Om jag kan vara 5 sekunder snabbare utan större ansträngning med hjälp av elektronik ger inte mig glädje, jag är hellre en långsam sopa...

Nu är jag inte Kenny men moderna motorcyklar "are not near as exiting" som äldre. :)

https://www.youtube.com/watch?v=D79UuvNlxFA

Det går att köra fort med stånkor så en modern Kotte borde kunna vara rolig utan 200 hästar! Kolla framhjulssläppet vid 5.50 :)

https://www.youtube.com/watch?v=y55i_bWdIB8
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har förstått vad Noll Vision går ut på! :tummenupp

Och det var så den presenterades också men det var inte så lätt att få igenom motorcykelförbud som man trodde...

För min del behöver jag inte så många hästar, jag kan inte få ut allt ur min Daytona på bana, en hoj som bara har 130... :( Men i kurvorna hänger jag med hyfsat utan Antisladd, Antispinn och Antiomdöme. :)
Skulle jag tävla skulle jag inte vinna eftersom jag inte har vinnarskalle, :( men kul är det ändå! :kär

Triumph har slutat tillverka stora sporthojar i 200-hästarsligan men deras Babytona är tillräckligt bra. Många trivs bättre på bana med 600 - 675 kubik och hästar som går att använda fullt ut.

...Äldre hojar kunde jag komma till gränsen om det gick "fort" och det gav en glädje att kunna hantera det. Om jag kan vara 5 sekunder snabbare utan större ansträngning med hjälp av elektronik ger inte mig glädje, jag är hellre en långsam sopa...
Så Du pratar, men jag tror Du har ganska rätt ändå :) Utmaningen nu är att få myndigheter och politiker att förstå att vi motorcyklister verkligen sett om vårt hus, men att vi inte klarar av att dessutom utsättas för ytterligare dödsfällor inom 5 meters avstånd från vår färdväg oavsett hur vällovligt syftet är.

Till ämnet - I år körde vi ett gäng Knix här uppe i norr, vid första tillfället hade jag min Öhlinskittade, Bazzazbestyckade Gixxer. Deltagarna var duktiga, vädret var bra och sista passet kunde Gixxern och jag sträcka ut. Det var... skoj men trots allt lite andefattigt. Den hojen är nu så bra att det nästan är trist.

De andra tillfällena körde jag min RD350. Kanske 55-60 HK när den var ny, den går fett på neutral gas och har bakdäck sedan -06, framdäcket äldre än så då det inte är daterat. Men fy sjutton så jag måste köra den maskinen, den ger inget gratis när det börjar gå undan och det tar i överallt om man inte respekterar det där första knäskrapet - med aphäng.

Gixxern är en helt överlägsen körmaskin, så är det. Men vilken har jag roligare på, i farter där ett misstag inte försätter mig i omloppsbana?

V21 är vi ett gäng slocknade stjärnor som varje år hamnar i Kemora för fyra dagars bankörning samt trevligt umgänge. 2015 funderar jag på att ta med RD:n vid sidan om Gixxern, bara för att se vilken av hojarna som får flest mil under dagarna. Jag tror jag vet facit redan nu...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De andra tillfällena körde jag min RD350. Kanske 55-60 HK när den var ny, den går fett på neutral gas och har bakdäck sedan -06, framdäcket äldre än så då det inte är daterat. Men fy sjutton så jag måste köra den maskinen, den ger inget gratis när det börjar gå undan och det tar i överallt om man inte respekterar det där första knäskrapet - med aphäng.

Gixxern är en helt överlägsen körmaskin, så är det. Men vilken har jag roligare på, i farter där ett misstag inte försätter mig i omloppsbana?

Nu glömde du Noll Vision igen. :lol Vi måste ha massor med dyra elektroniska hjälpmedel annars är det ju "farligt" att köra. Vi får heller inte ha för bra kunskaper så vi kan ifrågasätta dumheter från Trafikverket! :hihi

Värket hette f.ö. Trafiksäkerhetsverket men säkerheten är numera borta...:rolleyes:

Tillbaks till ämnet, hur får vi fler att förstå att det inte krävs en 200-hästars testvinnare för att ha roligt?

Är det en stor förlust att KTM slutar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det en stor förlust att KTM slutar?

Som flera redan spekulerat om - KTM's anledning till att lägga ner RC8 har nog ingenting med trafiksäkerhet att göra. Man kanske försöker kommunicera ut det budskapet, men detta är inget annat än dåligt genomtänkt mumbo-jumbo från någon stolle på deras marknadsavdelning. Detta budskap talar ju dessutom emot sig själv. Vad är trafiksäkrast, egentligen...? Att lägga ner RC8 där minst hälften av alla sålda exemplar bara används på bandagar...? Eller att lägga ner sin trettonhundra streetfighter med monstervrid och bevisligen tveksamt fungerande traction control (se annan tråd på detta forum) som mest används av korvkioskposörer och andra wannabee's som verkligen ägnar sig åt gatkörning...?

Den riktiga orsaken är garanterat relaterad till ekonomi. RC8 kostar helt enkelt mer än den smakar. Även om den fortfarande är en riktigt bra hoj så är den utklassad av flera konkurrenter och försäljningen är därför mycket låg. Att uppdatera den till konkurrenskraftig nivå kostar för mycket, då är det mycket lättare att boosta sin försäljning genom att borra sin streetfighter och slänga på en enkelsving...

Återstår att se om de kommer tillbaka i supersport-segmentet om några år. Man ska ju in i MotoGP om något år och man gör ingen hemlighet av att man raggar kompetent folk till detta projekt. Om detta slår väl ut bör man väl ha någon gathoj som utnyttjar denna marknadsföring...?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top