KTM hjälp !

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Tjena, köpte en ktm 660 -03 med rasad motor och har fått tag i en ny motor från en Ktm 660 -06

behöver jag göra något speciellt för att få igång den igen ?

vad skiljer 03:an från 06:an ?

Tackar

Mike
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Någonting säger mig att inom en halvtimma har Du en koncis och krispig detaljredogörelse här från Boris JR. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris kom just hem från att ha jobbat 32h i sträck och är lite trött....

Motorn är direkt bytbar men där blir lite fippel med elen är den korta varianten.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Boris kom just hem från att ha jobbat 32h i sträck och är lite trött....

Motorn är direkt bytbar men där blir lite fippel med elen är den korta varianten.

Tackar Boris ! när du känner för det får du hemskt gärna hjälpa till med el frågan också :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.

Åh fan. Jag trodde att 660n också hade olja i ramen på de tidiga årgångarna. Min 640 -02a hade detta.
Där ser man :)
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.

Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?

Största anledningen är väl för att man velat få längre serviceintervall på oljebytena?
Mer olja tar längre tid att förorena helt enkelt.
Har för mig att man ska byta olja var 250 mil på KTM innan de började med olja i ramen, 500 mil efter

//via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?
Orkar du inte byta olja var 250de mil så skaffa en annan cykel då är KTM inget för dig.

LC4 motorn behöver inte mer olja, anledningen att ha olja i ramen är ffa kylning då den agerar oljekylare. Dessutom ger det plats till ett större oljefilter som ger bättre rening.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Största anledningen är väl för att man velat få längre serviceintervall på oljebytena?
Mer olja tar längre tid att förorena helt enkelt.
Har för mig att man ska byta olja var 250 mil på KTM innan de började med olja i ramen, 500 mil efter

//via Tapatalk

Man skall byta olja på alla LC4 var 250 mil gärna något oftare om cykeln går mycket bana/race. KTMs marknadsföringsavdelning förlängde bytesintervallet till 500mil som marknadsföringstrick där ändrades inget i motorn.

Ett oljebyte tar 20min och kostar en hundring, det är din KTM värd.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Man skall byta olja på alla LC4 var 250 mil gärna något oftare om cykeln går mycket bana/race. KTMs marknadsföringsavdelning förlängde bytesintervallet till 500mil som marknadsföringstrick där ändrades inget i motorn.

Ett oljebyte tar 20min och kostar en hundring, det är din KTM värd.

Nej, min KTM kräver oljebyte var 5-10 timme ;)
Men jag har köpt en 20-liters-dunk med OK/Q8-olja så jag har det ordnat.
Däremot kompisen som kör 660 06/07 är inställd på 500-mila-byte, ska jag rekommendera honom att halvera den tiden?
Han kör enbart i stan och på landsväg, aldrig kört på bana.

Nej, i motorn ändrades inget, men eftersom KTM började med olja i ramen så fördubblades väl oljemängden, det borde väl påverka livslängden?

//via Tapatalk
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Orkar du inte byta olja var 250de mil så skaffa en annan cykel då är KTM inget för dig.

LC4 motorn behöver inte mer olja, anledningen att ha olja i ramen är ffa kylning då den agerar oljekylare. Dessutom ger det plats till ett större oljefilter som ger bättre rening.


tror du missförstått mig, anledningen är ju att jag ska få ihopa min nya utbytes motor (-06) på en -03 ram, där jag inte har något förberett i ramen för olja :tungan är du med :7peta :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top