Ktm 950 sm

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
När vi väl snackar pipor, hur mkt gör det att plocka ur insatserna ur Akra - tänker då prestandamässigt och inte ljudmässigt (att det brölar mer e underförstått). Har precis fått ett par Akra påmonterade och mekanikern menade att effektmässigt gör det inte speciellt mkt att plocka ur insatserna. Sålunda, e det värt mecket att plocka ur dem?

Jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad men märkte faktiskt en markant skillnad, känns som att den andas bättre när det är helt öppna rör.

Men kör ett tag med instatserna först, så känner du ju skillnaden. :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Har köpt en zumo till min .... :tungan

Nån som lyckats med ett snyggt montage?
Hur har ni gjort med el-installationen? Har hört att det skall finnas tomma uttag bakom frontkåpan? Tacksam för tips då jag är helt borta på el-sidan...

Det finns två tomma kontakter som det står ACC 1 och ACC 2 på, dom kan du använda till strömförsörjningen.

Jag har inte provat att montera min Zumo än, men ska försöka använda samma fäste som jag tillverkade till min Aprilia SXV 550 som jag hade innan.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag pluggat nästan alla hål efter att jag har tagit bort mina strypningar. Pluggningskittet kostar ju ca 500kr på lelles. Jag har än så länge betalat 0kr för mitt. jag använder sån här gummipackningsmassa och lite såna grejer. luftboxen har jag silvertejpat igen osv.

1. vad ska man göra med kontakterna som satt i epc-prylarna? jag har bara tejpat fast mina. inte kopplat in dom i någonting.

2. jag flyttade nålarna i mina förgasare ett snäpp för att anpassa dom till bos-sliponen. jag höjde nålen upp mot locket i förgasaren. gjorde jag rätt då? det finns fem lägen man kan sätta brickan i på nålen och jag har satt min bricka i mitten. den satt näst längst upp från början.


Edit: Förgasarna ligger ju ner i 950'in och dom ligger åt varsitt håll, så när man slangar hamnar ju en förgasare upprätt som det sitter på crosshojar tex, medans den andra hamnar helt upp och ner. undrar om det är den som strular när man slangar. jag skulle gissa på det. vad man ska göra åt det vetifan dock. undrar varför dom inte satte båda förgasarna åt samma håll. då hade ju både varit åt rätt håll när man slangar. känns nästan som en toktabbe från ktm's sida??
 
Last edited:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Nu har jag pluggat nästan alla hål efter att jag har tagit bort mina strypningar. Pluggningskittet kostar ju ca 500kr på lelles. Jag har än så länge betalat 0kr för mitt. jag använder sån här gummipackningsmassa och lite såna grejer. luftboxen har jag silvertejpat igen osv.

1. vad ska man göra med kontakterna som satt i epc-prylarna? jag har bara tejpat fast mina. inte kopplat in dom i någonting.

2. jag flyttade nålarna i mina förgasare ett snäpp för att anpassa dom till bos-sliponen. jag höjde nålen upp mot locket i förgasaren. gjorde jag rätt då? det finns fem lägen man kan sätta brickan i på nålen och jag har satt min bricka i mitten. den satt näst längst upp från början.


Edit: Förgasarna ligger ju ner i 950'in och dom ligger åt varsitt håll, så när man slangar hamnar ju en förgasare upprätt som det sitter på crosshojar tex, medans den andra hamnar helt upp och ner. undrar om det är den som strular när man slangar. jag skulle gissa på det. vad man ska göra åt det vetifan dock. undrar varför dom inte satte båda förgasarna åt samma håll. då hade ju både varit åt rätt håll när man slangar. känns nästan som en toktabbe från ktm's sida??

1. Bara täta kontakterna och fäst på lämpligt ställe så de inte lossnar.

2. Rätt. Jag fick gå upp två hack och sätta i större lågfartsmunstycken, ändå är det inte hundra än. Har LeoVince titan slipon.

Toktabbe från KTM vet jag inget om. Min har aldrig ens hostat till vid körning på bakhjul så dom vet nog vad gör gör än så länge...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
2. Rätt. Jag fick gå upp två hack och sätta i större lågfartsmunstycken, ändå är det inte hundra än. Har LeoVince titan slipon.

ok. du har alltså din bricka sittandes i det hacket som är näst längst ner på nålen? har jag tolkat det rätt då? hur märker man om den får för lite bensin så att man måste flytta nålen mer när man testkör? tar du ut tändstiften och kollar färgen på dom?

angående det där med förgasare upp och ner så är det ju bara spekulationer från min sida. jag har ju ingen koll egentligen. tänkte att det kanske kunde va det som strular.
 
Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
ok. du har alltså din bricka sittandes i det hacket som är näst längst ner på nålen?.....
Jag har testa det också på min och..... Den gick bättre/snällare mitt i registret men den tappade klippet - både i mitten och högre upp. Jag flyttade tillbaka mina rätt snabbt - lite ojämnare gång men bättre klipp.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har testa det också på min och..... Den gick bättre/snällare mitt i registret men den tappade klippet - både i mitten och högre upp. Jag flyttade tillbaka mina rätt snabbt - lite ojämnare gång men bättre klipp.

Var har du det nu då? Har du det i mittenhacket?

Vad har du för storlek på lågfartsmunstyckena?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Var har du det nu då? Har du det i mittenhacket?

Vad har du för storlek på lågfartsmunstyckena?
Jupp, i mittenhacket. Och jag kör fortfarande orginal på lågfarten men har ett par 45'or liggandes hemma i garaget. Tänkte att utetemperaturen skulle få stabilisera sig lite innan jag byter till dom så jag verkligen vet vad det är ändan känner.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jupp, i mittenhacket. Och jag kör fortfarande orginal på lågfarten men har ett par 45'or liggandes hemma i garaget. Tänkte att utetemperaturen skulle få stabilisera sig lite innan jag byter till dom så jag verkligen vet vad det är ändan känner.

Ser fram mot att höra hur det känns med 45orna, det var väl dom du skrev om för nån dryg vecka sen? Pysslat med lite rostigt Wheelie-skojs idag förresten, passade på när solen tittade fram:D
Läge för ett SuMo-Sthlm-City-Meet kommande onsdag, boys n cheys?
 

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Härslöv/Landskrona
Hoj
Fiskebåt
Ktm 990sm

Tjena sumograbbarna!!
Måste bara få säga det att 950sm e en riktigt kul hoj,,hadde en förra året.Var idag och kollade litta på hojar för jag tänkte ev klämma en 950smr för dom e jy i rätt pris nu (kunne få en för 99000:- med ackra och annat skoj).
Men jag provade då 990sm´n för den stod där redo för en provtur,,säger bara satan va den gick bra asså så nu blir det en sånn istället med ackra och mappad och litta sånt :tummenupp
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Jag ska ev byta till mig en 950 sm nu i dagarna. låter det å skrammlar om v motorerna? om man håller mellanvarv och lyssnar på motorn låter det som en plåt sitter lös, hör bara lite snabbt att de skramlar till. gör era de oxå?
Mvh Ola
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag skrev tidigare att jag tyckte att mina bos-dämpare lät lite för lite. Det visade sig att det fanns ju decibelkillers i dom. Dom såg bara lite skumma ut så jag fattade inte att det var såna. Det gick heller inte att få bort dom när jag försökte. Nu köpte jag en glidhammare och då gick det att hamra ut dom. Satan va nice det låter nu. Det mullrade som åska i garaget när jag vred om nyckeln :yoparty

Nu är min helt klar i alla fall. Slip-on monterad. Decibelkillers borttagna. Alla strypningar borttagna och alla hål efter strypningarna pluggade. Nerdrevad en kugg fram. Höjt nålen ett snäpp i förgasarna. Ska bli jävligt kul att provköra nu. Måste bara vänta på att jag får tillbaka körkortet. ska komma denna vecka.

Nemal, alla lc motorer är lite skrammliga i botten, men på mellan varv ska det inte skramla
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Hmm, Kan väl inte vara något dfel på motorn redan?
Den har gått ca 800mil
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag ska ev byta till mig en 950 sm nu i dagarna. låter det å skrammlar om v motorerna? om man håller mellanvarv och lyssnar på motorn låter det som en plåt sitter lös, hör bara lite snabbt att de skramlar till. gör era de oxå?
Mvh Ola


Nix, aldrig hört något liknande. Inte på låga varv heller.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag ska ev byta till mig en 950 sm nu i dagarna. låter det å skrammlar om v motorerna? om man håller mellanvarv och lyssnar på motorn låter det som en plåt sitter lös, hör bara lite snabbt att de skramlar till. gör era de oxå?
Mvh Ola

Jag känner till problemet. Det är en plåt i avgas systemet som lossnat. Det bör vara en garantiåtgärd förutsatt att hojen inte är allt för gammal.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tjena sumograbbarna!!
Måste bara få säga det att 950sm e en riktigt kul hoj,,hadde en förra året.Var idag och kollade litta på hojar för jag tänkte ev klämma en 950smr för dom e jy i rätt pris nu (kunne få en för 99000:- med ackra och annat skoj).
Men jag provade då 990sm´n för den stod där redo för en provtur,,säger bara satan va den gick bra asså så nu blir det en sånn istället med ackra och mappad och litta sånt :tummenupp

Vill också ha en 990sm! Får bli en nästa sommar om jag klarar att vänta. Kan man offroadförsäkra den? Orkar inte ringa och kolla.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Jag känner till problemet. Det är en plåt i avgas systemet som lossnat. Det bör vara en garantiåtgärd förutsatt att hojen inte är allt för gammal.
Helt rätt :tummenupp I systemet under motorn där den går ihop 2-1 sitter det en 'delare' som har en tendens att vibrera loss på vissa hojar. Ingen fara alls att köra men dj-ligt irriterande.

Bästa fixen: skruva isär, häll ut, montera ihop. :tummenupp

.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top