Ktm 950 sm

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Nu är det snart dags att ta och hämta hem hojen från sitt vinteridé.
Hur många av er tömde tank och förgasare innan vinterförvaringen. Borde man ha gjort det kanske? Det enda jag gjorde var att sätta batteriet på underhållsladdning.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Gjorde inte det, hade bara kopplat in cteken och ställt den i garage i ca 20 grader. Varmt och gott. Startade fint, om än lite grinig i början kanske, innan det lossnade.

Funderar på att plocka bort plasthandtagen/boxhållaren i bak på min sumo. Någon som löst det på ett snyggt sätt med pluggar eller lock över skruvhålen som blir?
 
Last edited:

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06
Känns igen!

Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.

Hade det problemet direkt efter min första service(100-mil).Startade lätt när den var kall utan choke, var jäkligt svår att starta när den var varm, "stallade" efter 2 sek hyfsat hög slangning. Visade sig att bägge flottörerna i förgasarna läckte in soppa och följaktligen sjönk -> fuggarna flödade i tid och otid. Kan vara värt att kolla!!
Lycka till/ Jocke
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Nu är det snart dags att ta och hämta hem hojen från sitt vinteridé.
Hur många av er tömde tank och förgasare innan vinterförvaringen. Borde man ha gjort det kanske? Det enda jag gjorde var att sätta batteriet på underhållsladdning.

Har inte behövt göra nått med den.det har la vart åtminstonde en dag i månaden som vart hoj vänlig om än lite kallt.fan va ju ute å körde dan innan nyår:yoparty
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Har inte behövt göra nått med den.det har la vart åtminstonde en dag i månaden som vart hoj vänlig om än lite kallt.fan va ju ute å körde dan innan nyår:yoparty


Den har stått i en lägenhet hela vintern, så någon kyla har den inte fått smaka på. :)
Är vansinnigt sugen på att dra ut och åka nu. Trots att jag inte ens har något körkort...
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Fråga mig inte varför men.... Lelles är superhemliga med vad dom gör när dom justerar 950's för slipon. Jag försökte fiska/muta/smöra/.... utan att lyckas. Nu när jag haft isär min hoj efter dom gjort jobbet så är det alltså så jag har fått reda på vad dom gjort - reverse engineering helt enkelt.

På min hoj gjorde dom inte ett dugg åt blandskruvarna i alla fall. Sen stod jag och smygkikade lite på när dom skurvade på en annan 950 och dom lossade aldrig förgasarna/bryggan tillräckligt för att kunna vända den och komma åt blandskruvarna. Så......

Sen finns det ytterligare en modd dom gör på SMRen utan att tala om. Denna modd skall enl. Ragnar inte göras på den vanliga SMen och har att göra med att luftburkarna är olika utformade (SMRen har ju SEns luftburk). Modden löser ojämn gång vid byig vind och/eller sidvind. Det blir inte helt bra trots detta men mycket bättre.

.

Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången.......
Lugn å fin nu - slappna av. Döm inte hojen med allt skrot du har sittandes på den. Det blir en dj-la skillnad efter tuningen. Min gick också så dåligt att jag var flera gånger på väg att lämna tillbaka den men efter mycket om och men så..... Nu är den typ 90% bra så lite finns nog att göra.
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Fråga mig inte varför men.... Lelles är superhemliga med vad dom gör när dom justerar 950's för slipon.


Kom igen ladys & gentlemen, är det inte dags för lite uppfriskande ljus i de dunkla hemlighetsmakeriernas värld...?
För mig hymlades inte ett smack när jag stolpade in på Lelles för Akra-tuning (eller nån annan gång heller för den delen). Man sa precis av man gjort och varför. Punkt. Och hojen går därefter utav bara H-e. Punkt.

Och "sommers door" (som just Spider informerade okunniga mig om i detta forum, tackar å bockar) behövs inte på våra hojar. Punkt.
Se detta som god vilja och en strävan att minska antalet mystifierande frågetecken och istället öka folks medvetande om att det är en sjukt simpel och omystiskt process att göra en galet skön hoj ännu galnare.
Punkt. Och tjoflöjt!
 
Last edited:

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Kom igen ladys & gentlemen, är det inte dags för lite uppfriskande ljus i de dunkla hemlighetsmakeriernas värld...?
För mig hymlades inte ett smack när jag stolpade in på Lelles för Akra-tuning (cess att göra en galet skön hoj ännu galnare.
Punkt. Och tjoflöjt!


Får man fråga nyfiket vad dom gjorde då???
Är det synkning av förgasaren samt uppflyttning av nålen ett hack och inget mer som Lelles gör för att Akra-tuna hojjen???

Detta mysterie växer ju hela tiden :va

Jag kommer i allafall låta ragnar fixa detta när det är dax för 100:a mila servicen.
 

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
100-mila service

Jaha då va det snart dax för 100-mila servicen, pratat med en auktoriserad verkstad och dom ville ha 4400:- för servicen och 2000:- för att plocka bort SAS och EPC. Känns nästan som dom blåser en på pengar eller?
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jaha då va det snart dax för 100-mila servicen, pratat med en auktoriserad verkstad och dom ville ha 4400:- för servicen och 2000:- för att plocka bort SAS och EPC. Känns nästan som dom blåser en på pengar eller?

Sitter i samma båt. 100-milaservicen brukar gå loss på 3 000-4 000:- Tydligen tar den c:a fem timmar.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Löjliga priser:mad: ! Skitenkel service om man är någorlunda händig. Jag o en vän gjorde den på ett par timmar utan att veta proceduren. Och ställa ventiler behövs knappt aldrig på dom. Finns vissa som betalat 5 lax för detta, snacka om rån. SAS ska man definitivt ta bort själv, superenkelt. Finns många bra beskrivningar på nätet.
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Får man fråga nyfiket vad dom gjorde då???

Nålhöjdjustering.
Justering av luft/soppablandning.
Synking.
Punkt slut.
Nästan 2 timmars jobb, pris 1100 pix inkl moms, inget mystiskt med det heller. Och Mr NineFifty går som sagt så sjukt JLA bra.


Nån som fortfarande tycker det känns mystiskt? Någon.....?
Själv tycker jag det ska bli mkt intressant att höra fortsättningen på Spiders lågfartsmunstycksexperiment, hoppas du berättar mer här när du får tid att testa, mr S!
Till dess; Have fun, ladies and gents:D
 

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
Sitter i samma båt. 100-milaservicen brukar gå loss på 3 000-4 000:- Tydligen tar den c:a fem timmar.

Jepp har läst i tråden att folk betalat både mer och mindre för servicen så det får man väl ta men 2000:- för att plocka bort SAS och EPC låter ju lite overkill.

Nån som har några bra länkar där man kan se hur man går till väga?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag fick äntligen mina bos dämpare från tyskland igår. TOKFINA är dom :D
4500kr kostade det. Jag monterade dom igår och provstartade. Lät underbart. Nu ska jag pilla med förgasarna och ta bort sas och epc.
 

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
Det där var ju en klockren instruktion. Den ska jag använda.

Instämmer grymt bra. Bra att veta att man inte ska plocka bort SAS:en om man har orginalburkar med. Får vänta med det tills jag kan köpa nya :)

Nån som har några bra tips på vart man kan köpa pluggen att sätta där EPC:n har varit? Lelles kanske?
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top