KTM 690 Smc 2008

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
1. Jag körde 30 mil i torsdags på min. Efter 22mil börjar jag bli trött i arslet....
2. Nej inte om du frågar mig. Den är för smal och för liten för att man ska sitta behagligt. Vibrationerna finns ju där med..
3. Finns väl Gel säte men har hört att de inte gör någon större skillnad.

Låter som att den 990Smr är mer något för dig
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
690 skall du inte ha om du vill ha flickvännen bakom. Om det är 1-cyl du vill ha dock lite tung men en yamaha xt660x kanske vore nåt men annars som ovan sade en 950/990.
690 är extrem & gillas att köra extrem så touring är inget för 690.
 

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 690smc -11
Tackar så hemskt mycket för bekräftelsen ang 690'n:glömdet


Åkte ifjol en husa fe570 med motardkitt, kul att åka på sålänge man höll sig till korta turer, annars kom värken i röven som ett brev på posten...
Många pratar ju om att 690 är så mkt mer motorcykel än då tex husan, men verkar ändå inte riktigt uppfylla kraven på komfort om man ens själv planerar en lite längre tur.
Den vettigaste dynmodifikationen jag hittat verkar vara detta, men är ändå tveksam ;)
http://www.motorbikesaddles.com/KTM 690 SMC Custom Seats.htm
så som sagt så får 690 gå bort även om jag vill åka motard i grund o botten.

I år då så kan jag inte låta bli att köpa en hoj igen, men då försöka ta lite hänsyn min flickvän ifall det behagas följa med på någon tur, samt då att jag gärna vill ha möjlighet att kunna åka en längre tur utan att vi bägge har ömma rövar isåfall..:tungan ... samtidigt som jag vill ha något lite smidigt o roligt att åka på.

950/990 lät som något att kika på ifall det är tex smr/sm-modellen ni tänker på, verkar dock finnas dåligt med just dessa:näsblod
Är Duke'n ett alternativ också?
Eller är det 950/990 modellerna som hägrar?


Finns det någon här som åkt/testat tex. ducati hypermotard 1100 eller 796 och kan tala om ifall det kan vara något?
Annars någon naken sport-touring som bl.a. yamaha fz1 eller suzuki gsx 750?

Tacksam för svar, och ursäktar en viss ot här:)
 
Last edited:

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Ingen aning men de hade varit trevligt med en lista på vad som ingick i dom olika servicearna genom hela förloppet. Spec nu när man ine längre har nån garanti o faktiskt kan göra de själv.
De går inte o googla fram nånstans då?
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Jag kollade hur det såg ut med garanti för min hoj och den hade ingen garanti kvar..
När jag frågade vad som skulle göras på servicen så sa han.. "olja och filter och lite annat"..

Vad skulle ni göra en sån gång.. Skulle ni lämna in den på service ?
Bytte själv olja & filter i början på säsongen.. så känns som jag kan göra det själv en gång till istället..
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Frågan är väl vad är "lite annat"?
Annars hade jag gjort de själv. Timpengen på verkstan e inget man skojar bort. Pengar e alldeles för sällsynta för o ges bort
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kollade hur det såg ut med garanti för min hoj och den hade ingen garanti kvar..
När jag frågade vad som skulle göras på servicen så sa han.. "olja och filter och lite annat"..

Vad skulle ni göra en sån gång.. Skulle ni lämna in den på service ?
Bytte själv olja & filter i början på säsongen.. så känns som jag kan göra det själv en gång till istället..

De byter väl bra olja och filter, kollar andra vätskor, fyller på om det behövs. Gör det själv istället.
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Tack för svaren.. kommer göra det själv.
Bytte i början på sommaren och har åkt typ 200 mil typ så borde kunna vänta ett bra tag till innan det är dags.

Hur vet man egentligen att det är dags för ventilkoll?

Blir den svårstartad?
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Instinktivt vill jag säga att den knackar men då börjar de nog bli sent? De ska ju helst inte gå så långt.
Finns de ingen förteckning på när hur o vad ska göras?
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Såg att det börjar bli lite olja för frambromsen så tänkte fylla på.. Det dom rekommenderar är:
castrol repsone brake fluid super dot 4
och
motorex brake fluid dot 5.1


Ni som bytt.. Vad har ni använt er av?
 

YKM

Braaaaap
Gick med
13 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM SuperDuke 990 R
En teknisk fråga då...
Helt plötsligt vill inte hojen gå igång. Den startar ibland, går ett par sekunder, men dör sen igen. Efter det startar den inte alls.
Har redan provat att byta batteri utan någon skillnad.
Förslag?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top