KTM 690 Smc 2008

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
View attachment 372344

Kan de vara den du menar?
Har läst på supermotojunkie att den inte fungerar alls för att täta locket snarare tvätom att de börjat läcka med denna packing.

Den lösningen din polare har verkar ju shyst men jag vet att de finns folk som löst problemet även med orginal tanklock.
Vet inte riktigt om de läcker från dränerings nipplen eller om de är mellan tank och tanklock , men det har alltid läckt efter jag tankat fullt och kört lite vilt.

Filtret gör inte så mycket annat än att suga upp lite bensin som rinner ut men det påverkar inte läckaget.

Testa att ta en passande glasburk med vatten och tryck den mot gummipackningen, vänd upp och ned och kolla om det rinner ut genom nippeln. Gör så några ggr.. har du tur slutar det rinna.
 

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
slå en pling jag hade problem med min r ring så förklarar jag vad som var fel på min
0704789755 mvh mattias
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej! Någon som vet vad som behövs modifieras för att man skall få på cross/enduro däck på en SMC? Orkar inte ränna igenom alla 160 sidor så tacksam för info!
 

Snowman89

Guest
Hej! Någon som vet vad som behövs modifieras för att man skall få på cross/enduro däck på en SMC? Orkar inte ränna igenom alla 160 sidor så tacksam för info!
Om du köper hjul från en 690 så passar bakhjulet rakt av.
Fram behöver du fixa med distanser mellan skiva och nav och ev även med distansen. Kommer inte ihåg exakt hur det var med framhjulet men det är lite strul med distanserna pga det radiella 4kolvsoket som sitter på en SMC.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Om du köper hjul från en 690 så passar bakhjulet rakt av.
Fram behöver du fixa med distanser mellan skiva och nav och ev även med distansen. Kommer inte ihåg exakt hur det var med framhjulet men det är lite strul med distanserna pga det radiella 4kolvsoket som sitter på en SMC.

Det är riktigt. Hjulaxeldistanserna måste kapas/förlängas så att hjulet flyttas något åt höger på axeln. Skivan på framhjulet måste också flyttas något åt vänster för att passa i oket. Bäst är att svarva en ny distansring till skivan, den måste inte vara stjärnformad utan den kan lika gärna vara rund. Det går att lägga mellan brickor också. Det finns en tråd här på Sporthoj som ganska ingående beskriver hur man går till väga. Har tyvärr inte länken till den just nu.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Någon som varit med om att orginalkedjan gått av? Hur långt har era hojar rullat med orginal drivpaket? Läst en del skräckhistorier på soe och diverse forum . Min har just nu rullat 900mil med orginal drivpaket och dreven och även kedjan ser bra ut vad jag kan se.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Har en 690 SMC (2011) har fått i mellanläge några gånger mellan 5an och 6an är detta något frabrikations fel eller är det bara så att det är lite halvdant där? Någon som vet om det klassas som garantiåtgärd och fixa detta?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Vanligt och normalt vad jag har läst.
Min gör likadant om man inte trycker till ordentligt när man växlar.
Var mer brutal i växlingarna så slipper man dessa mellanlägen :)


Har en 690 SMC (2011) har fått i mellanläge några gånger mellan 5an och 6an är detta något frabrikations fel eller är det bara så att det är lite halvdant där? Någon som vet om det klassas som garantiåtgärd och fixa detta?
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Vanligt och normalt vad jag har läst.
Min gör likadant om man inte trycker till ordentligt när man växlar.
Var mer brutal i växlingarna så slipper man dessa mellanlägen :)

Aja det slits väll säkert in lite den har inte gått 200 mil ännu så :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Min är uppe i 900mil och gör fortfarande så , frågan är om de nånsin försvinner...
:tungan

Smcn har ju funnits i 4 år nu , vem har lyckats lägga flest mil på sin ? :rolleyes:
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Min har gått 300 mil och den missar ibland 6:an. De flesta missarna har gått över då jag troligen omedvetet lärt mig att lyfta lite hårdare i växelpedalen.
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm
 

stockis89

Medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Söderköping, Emmaboda
Hoj
Yamaha MT07
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm


Läst mig till att -10 och uppåt så är barnsjukdomarna så gott som borta. Men klart att man kan handla under den årsmodellen, om allt är fixat. Såsom fukt i mätarhus och någon kabel som låg och nötte hål i kylaren!
 

Snowman89

Guest
Läst mig till att -10 och uppåt så är barnsjukdomarna så gott som borta. Men klart att man kan handla under den årsmodellen, om allt är fixat. Såsom fukt i mätarhus och någon kabel som låg och nötte hål i kylaren!

De hojar som finns kvar idag från 08/09 och gått några hundra mil lär ha fått allt det fixat, annars märks det ganska fort :glömdet :)

Annars ökade väl serviceintervallet vid 10 eller 11. Dock skedde ingen maskinell förändring utan det var bara KTM som insåg att hojen klarade av längre tid mellan oljebytena.

-12 kom den "riktiga" 690 med 690cc. De tidigare årsmodellerna har bara 654cc
 

Snowman89

Guest
Min är uppe i 900mil och gör fortfarande så , frågan är om de nånsin försvinner...
:tungan

Smcn har ju funnits i 4 år nu , vem har lyckats lägga flest mil på sin ? :rolleyes:
Jag gjorde så hela tiden när jag precis köpt min. ca 120mil senare så har den nu gått 1660mil och nu gör den aldrig det. Kan nästan garantera att i mitt fall var det skit bakom styret som orsakade det. Lådan på 690 tar lite tid att vänja sig vid men när man väl gjort det så är det inga problem alls.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Även jag är ute efter en KTM 690. Vilken årsmodell bör man satsa på?

Skillnad på 08 och 09:an? Barnsjukdomar osv.

Har ni något tillsalu, skicka ett pm

-08 och -09 är "samma" hoj (500 mils serviceintervall).
-10 och -11 är "samma" hoj (750 mils intervall och slanglösa fälgar).
-12 och -13 verkar bli "samma hoj (1000 mils intervall, 690 cc istället för dom tidigare 654 cc, plus en massa lull lull).
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top