KTM 690 Smc 2008

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Någon som kan svara på detta ?

Har införskaffat en sprillans ny 690 smc 2011.

Den är inkörd och akra slip-on och mappning gjord.

Testade för skojs skull att plocka bort luftburken helt och endast låta filtret sitta kvar.

Jag tyckte hojen gick betydligt bättre på låga varv, mer vrid i den helt enkelt.

Har läst lite på engelska forum, och det verkar vara delade meningar med att köra utan luftburk, (öppet).

Vissa säger att den kommer gå för snålt och bli för varm.
Andra säger , att det bara är köra och se glad ut.

Vad har ni andra för erfarenheter och åsikter?
Kan jag modda luftburken så hojen får mer luft.
eller krävs det någon annan form av map för detta ?

På min 690 smc -08 har jag öppnat upp luftburken och satt i ett powerparts luftfilter (skumfilter). Jag kör med akra slipon och mappning för det, tycker att hojen (som även du beskriver) går bättre på låga varv efter att jag öppnat upp luftburken och bytt luftfiltret.

Tycker dock inte du ska köra med helt öppen luftburk utan luftfilter då risken att något skit sugs in... Men skär/borra upp luftburken och sätt i ett luftigare luftfilter kommer du få lite bättre andning till din hoj...
 

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 smc
Du behöver ej en annan mappningen för att andra till annat filter.
Så sa lelles mc till mig när jag gjort både mappning o bytt till akra. Men precis som ovanstående person säger åk inte helt utan filter så den drar in en massa skit. Bytt annars till en annat filter?
Lycka till o bra val av hoj här även sj en 2011 :)
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
På min 690 smc -08 har jag öppnat upp luftburken och satt i ett powerparts luftfilter (skumfilter). Jag kör med akra slipon och mappning för det, tycker att hojen (som även du beskriver) går bättre på låga varv efter att jag öppnat upp luftburken och bytt luftfiltret.

Tycker dock inte du ska köra med helt öppen luftburk utan luftfilter då risken att något skit sugs in... Men skär/borra upp luftburken och sätt i ett luftigare luftfilter kommer du få lite bättre andning till din hoj...


Kanon!
Skulle du kunna fota hur du har löst det hela ?
Samt länka till vilka filter som gäller.

thx!

Edit: skall vredet under sadeln fortfarande fungera efter mappning ?
läst att funktionen upphör iom mappning.

dock är det på min fortfarande skillnad mellan 1, 2 och 3.
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Kanon!
Skulle du kunna fota hur du har löst det hela ?
Samt länka till vilka filter som gäller.

thx!

Edit: skall vredet under sadeln fortfarande fungera efter mappning ?
läst att funktionen upphör iom mappning.

dock är det på min fortfarande skillnad mellan 1, 2 och 3.

Jag ska försöka ta ett par kort på hur jag löst det samt skriva ner vilket filter jag använt.

Vredet för de olika programmen för insprutningen/mappningen fungerar fortfarande efter om mappningen. Det som görs vid en mappning som i fallet med Akrapovic slipon är att de byter ut mappningen (konfig fil) som ligger lagrat i minnesbank 1 till motorstyrningen och är anpassad mappning för just Akrapovic systemet.

Se det lilla vredet du har under sadeln som ett reglage för att kunna välja mellan de olika förprogrammerade mappningarna som i sin tur styr hur insprutningen beter sig.

*Tror det är i något i stil med hur det fungerar, men rätta mig gärna mig om jag har fel... :rolleyes:
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Jag ska försöka ta ett par kort på hur jag löst det samt skriva ner vilket filter jag använt.

Vredet för de olika programmen för insprutningen/mappningen fungerar fortfarande efter om mappningen. Det som görs vid en mappning som i fallet med Akrapovic slipon är att de byter ut mappningen (konfig fil) som ligger lagrat i minnesbank 1 till motorstyrningen och är anpassad mappning för just Akrapovic systemet.

Se det lilla vredet du har under sadeln som ett reglage för att kunna välja mellan de olika förprogrammerade mappningarna som i sin tur styr hur insprutningen beter sig.

*Tror det är i något i stil med hur det fungerar, men rätta mig gärna mig om jag har fel... :rolleyes:


Kanon, jätte tack!

skulle denna funka ?
http://www.ktm-parts.com/76506102000.html
bara byta ut orginalbox mot denna rakt av ?
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Japp. Den sitter nämligen på min hoj. 2 skruv.

Edit: Missade ordet box. Luftboxen tar du inte bort. Det är bara locket du byter. Skruva bort original och sätt dit evo locket. Klart!

självklart menade jag locket.
vad har du märkt för skillnad med denna på ?

behåller man original filtret under denna ?

Skall man handla från ktm-parts eller finns det bra sida i sverige ?

thx
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
självklart menade jag locket.
vad har du märkt för skillnad med denna på ?

behåller man original filtret under denna ?

Skall man handla från ktm-parts eller finns det bra sida i sverige ?

thx

Jag köpte från karlströms. 300 pix kostar det. Inte värt att kludda med nät och skit för min del.

Nä jag märker ingen skillnad. Men å andra sidan hade jag bara ramen kvar från originalet tidigare. Vad jag märker med evo locket på är att hojen inte låter riktigt lika skarpt vid belastning som utan lock

Fördelen nu är att jag inte får ner vatten i filtret när jag tvättar som jag fick när jag bara hade en ram runt filtret.

Man behåller originalfiltret under eller byter till sportfiltret om man vill.
 
Last edited:

blomman75

blomman
Gick med
9 May 2007
Ort
eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC -11
Tja ! Nybliven ägare av en KTM 690 smc -11 och det är dax för första servicen, vill även byta slip-on . Hur mycket är rimligt att betala för service och slipon ? Hur mycket har ni andra betalt ?

///Jonas
 

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
acra kostar 7k så vill du ha den så är de bara att pynta 7k sen finns de ju billigare men ktm och acra går hand i hand tycker jag firsta service ska du göra där du köpte den och pruta på den :) MAX 1K
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
acra kostar 7k så vill du ha den så är de bara att pynta 7k sen finns de ju billigare men ktm och acra går hand i hand tycker jag firsta service ska du göra där du köpte den och pruta på den :) MAX 1K

Wings går också han i hand med KTM :rolleyes: :)

Och betydligt billigare hem till dörren.Man behöver inte oroa sig över förskottsbetalningen till Slovenien.
Det är Akra mappen som gäller även till denna burk.
 

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
Hallsberg
Hoj
KTM 690 SMC
Kör en SMC-10 men funderar på o byta den vita plasten då ja tycker den är lite tråkig! Vilka är alternativen som finns färdiga som passar en 2010 ? Har sett ett svart som ser bra ut, men tänkte höra om nån vet nåt mer .. funderar också på att köra ny plast bara o göra egna dekaler! Men vill veta va som finns innan man gör de :)
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Kör en SMC-10 men funderar på o byta den vita plasten då ja tycker den är lite tråkig! Vilka är alternativen som finns färdiga som passar en 2010 ? Har sett ett svart som ser bra ut, men tänkte höra om nån vet nåt mer .. funderar också på att köra ny plast bara o göra egna dekaler! Men vill veta va som finns innan man gör de :)

All plast som passar till 690 SMC passar till din 2010:a. är du inne på t.ex. ktmshop kolla på årmodell 2008 så finns det lite mer lullull där än om du är inne på 2010. Den mesta plasten finns i svart/orange/vit.
 

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
Hallsberg
Hoj
KTM 690 SMC
Okeej! Tackar så mycket! Fick man lära sej nått nytt:)

All plast som passar till 690 SMC passar till din 2010:a. är du inne på t.ex. ktmshop kolla på årmodell 2008 så finns det lite mer lullull där än om du är inne på 2010. Den mesta plasten finns i svart/orange/vit.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Tja ! Nybliven ägare av en KTM 690 smc -11 och det är dax för första servicen, vill även byta slip-on . Hur mycket är rimligt att betala för service och slipon ? Hur mycket har ni andra betalt ?

///Jonas


Vissa handlare har ju paket som är rätt bra

Claessons motor kör ju akrapipa + mapp, 15 drev fram, öppnad luftburk samt plockar bort strypningen på 2an 3an för 6900kr.

Blev ju en helt annan cykel efter den operationen
 

Backus

Rowdyfamily
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Östersund
Hoj
KTM
Då har man anslutit sig till skaran som åker 690 smc efter ett antal sporthojar (och enduros + enduros med motardhjul...).

Förutom att skruva och modifiera lite (finns det större regskyltshållare än den som sitter original? - ett minne blott nu) har jag även hunnit köra lite faktiskt under de dagar jag haft den och efter att ha lekt och busat med diverse sporthojar (främst r1) så är mina första reflektioner:

- otroligt välbalanserad cykel både för fram och bakhjulsåka
- även välbalanserad för tvåhjulsåkning, :) ska bli intressant att testa cykeln på bana (Sm-motard banan Lungre) då lite "powerslidning" kändes kanon med denna cykel
- Riktigt fina bromsar
- Att det är en billig hoj att ha jämfört med sportcyklarna men dyrt då man givetvis kastat iväg ordrar på diverse plast, dekaler och annat livsnödvändigt.
:tummenupp
Ser framemot en rolig sommar!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top