KTM 690 Smc 2008

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Köpte ett nytt bromsgrepp som egentligen var till Ducati 748 men ser ut att vara samma modell som till SMCn. Kostade en fjärdedel av ktm-greppet, återkommer när jag testat om det verkligen är samma.

Fick greppet idag och det passade finfint. Så antingen kan man köpa från en KTM-återförsäljare för 513:- eller från ebay för 180:- (inkl frakt). De ser exakt likadana ut (samma size även om kameravinkeln gjorde bilden lite missvisande):
grepp.jpg


Samma grepp ska finnas på ett gäng olika hojar med brembo, greppet jag köpte var för en Ducati 748 S (årsmodell 95-98 tror jag). Tänk på att kopplingsgreppet för Ducatin inte passar 690:n.
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Jag hade en 690 duke för 2 år sen, satan vilken skillnad det är på smc'n.. Duken var som en moppe mot Smc'n
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Fick greppet idag och det passade finfint. Så antingen kan man köpa från en KTM-återförsäljare för 513:- eller från ebay för 180:- (inkl frakt). De ser exakt likadana ut (samma size även om kameravinkeln gjorde bilden lite missvisande):


Samma grepp ska finnas på ett gäng olika hojar med brembo, greppet jag köpte var för en Ducati 748 S (årsmodell 95-98 tror jag). Tänk på att kopplingsgreppet för Ducatin inte passar 690:n.

Mycket bra marknadsundersökning! Tack, den infon kan komma till pass i framtiden.
 

Backus

Rowdyfamily
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Östersund
Hoj
KTM
Pärlan! Tvungen att dela med mig av en bild, för omväxling är svart plast och dekaler beställda (tillsammans med lite carbon och annat tjafs)
 

Bifogat

  • IMG_20110527_212348.jpg
    IMG_20110527_212348.jpg
    226.6 KB · Visningar: 198

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
ringde mitt lokala ktm serviceställe (lindroths luleå) då det snart börjar vara dags för 100mila sevice, är 3200:- ett skäligt pris för den? :eek:
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
ringde mitt lokala ktm serviceställe (lindroths luleå) då det snart börjar vara dags för 100mila sevice, är 3200:- ett skäligt pris för den? :eek:

Jag trodde min var dyr! Gav 2200kr hos min lokala. Fråga även vad mappning gick på, 1500kr!? Sen kolla jag med Karlströms i Sala dom ville ha 500, beviks i Linköping 1000 (då bänkade dom moppen dessutom).

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
sedär.. ringde även för skojs skull till görans mc i karlstad där jag köpte hojen, dom skulle ha 1800:- nästan halva priset motför snåltarmarna i luleå.
Mycket bra att ha att göra med dessutom så dom kan jag rekommendera till ni andra som bor söderut!
 
Last edited:

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
sedär.. ringde även för skojs skull till görans mc i karlstad där jag köpte hojen, dom skulle ha 1800:- nästan halva priset motför snåltarmarna i luleå.
Mycket bra att ha att göra med dessutom så dom kan jag rekommendera till ni andra som bor söderut!

Bra info för mig som bor hyffsat nära :tummenupp
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
ringde mitt lokala ktm serviceställe (lindroths luleå) då det snart börjar vara dags för 100mila sevice, är 3200:- ett skäligt pris för den? :eek:

Dom är snåla som fan. Var dit med en kompis som hade tänkt köpa en 690 av dom. En 09 som var ny,dom ville ha 75k för den och vägrade gå ner en enda krona! Han hade med sig pengar och tänkte ta den om han fick den för 72k.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Dom är snåla som fan. Var dit med en kompis som hade tänkt köpa en 690 av dom. En 09 som var ny,dom ville ha 75k för den och vägrade gå ner en enda krona! Han hade med sig pengar och tänkte ta den om han fick den för 72k.

samma här! jag å brorsan var dit å hade tänkt köpa 2st helt nya! inte en krona gick att göra på priset, å inget klädesplagg eller nåt heller, så då vart det med bilen ner till karlstad för min del :D

EDIT: brorsan ringde även han nu å fråga om priset, och det var inte 3200:- som jag skrivit, utan 3500:-! :huvet
dom är väl nästan uppe på timlön för doktorer..
 

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
Hallsberg
Hoj
KTM 690 SMC
Har en SMC 2010, och när ja startar den så flimrar hastighetsmätaren, men när man har kört 5-10 min så är den som normalt! Är de normalt att de är så eller va kan de bero på ?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Har en SMC 2010, och när ja startar den så flimrar hastighetsmätaren, men när man har kört 5-10 min så är den som normalt! Är de normalt att de är så eller va kan de bero på ?

Min har också börjat flimra (oregelbundet) Har 2010 års mätare. Ingen garanti kvar på min hoj. Får kolla på det vid tilfälle.

Skall inte vara så. Kontakta verkstan! Berätta gärna vad det var när det är fixat.
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
akra

kan man få tag på ändstycket till akrat? (kolfiberbiten) råkade backa in i en stolpe så den sprack. Någon som varit med om att kylaren spruckit nere i hörnan? min gjorde det idag mkt rolig dag!!
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Dom är snåla som fan. Var dit med en kompis som hade tänkt köpa en 690 av dom. En 09 som var ny,dom ville ha 75k för den och vägrade gå ner en enda krona! Han hade med sig pengar och tänkte ta den om han fick den för 72k.

Den var inte redan sänkt flera tusen till just 75k då?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Eftersom att felkoderna är samma så tänkte jag att jag ställer min fråga även här.

FI blinkar 8ggr vilket tydligen är:
Throttle position sensor - input signal to high/low

någon som vet vad detta innebär eller hur man löser det?

den blinkar när jag står still och när jag körde med den (var tvungen att komma hem) så lyste FI konstant vilket jag inte hittat vad det innebär.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Eftersom att felkoderna är samma så tänkte jag att jag ställer min fråga även här.

FI blinkar 8ggr vilket tydligen är:
Throttle position sensor - input signal to high/low

någon som vet vad detta innebär eller hur man löser det?

den blinkar när jag står still och när jag körde med den (var tvungen att komma hem) så lyste FI konstant vilket jag inte hittat vad det innebär.

ladda ner service manualen för 690e här: http://dl.dropbox.com/u/5487874/690e08 repair manual.pdf

sök på Throttle position sensor i manualen.
om du inte har garanti på hojen blir det säkert biligare att beställa en ny TPS och testa om det löser problemet än att lämna in hojen på felsökning/reparation
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
ladda ner service manualen för 690e här: http://dl.dropbox.com/u/5487874/690e08 repair manual.pdf

sök på Throttle position sensor i manualen.
om du inte har garanti på hojen blir det säkert biligare att beställa en ny TPS och testa om det löser problemet än att lämna in hojen på felsökning/reparation

Tackar, nu fick jag ju dessutom service manualen som jag letat mig fördärvad efter :tummenupp (all information som rör motorn är väl samma?) Måste kolla mina papper om när min garanti går ut.
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top