Ktm 660

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej!
Ska snart byta drivpaket på hojen och nu tänkte jag kolla vad ni kör med för drev. Kör ni med grejer som ni har köpt direkt ifrån KTM-handlaren eller kör ni med ebaygrejer eller liknande? Vad fick ni ge? Vad rekomenderar ni?

Nu har jag orig X-ring kedja på min men har kört med drivpaket från denna nisse från ebay, priset har väl landat på ca 58 euro + ca 10 euro frakt. Har hållt bra! http://cgi.ebay.de/X-Ring-Kettenkit...ryZ76134QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Även denna killen på Ebay brukar ha brukar ha Regina X-ring kedja för 50 euro + ev frakt. Sålde en sådan till en kompis som han är mkt nöjd med!
http://search.ebay.de/_W0QQsassZkawa71QQhtZ-1
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hej. Hur är det med oljeförsörningen på en 660 om man kör mkt bakhjul, Långt och högt? Mycket olja i luftburken, får den tillräckligt med olja osv. Brukar man bygga om det isf? Och isf hur?

Mvh

Bara tuta och køra... Många har den som stuntmoppe och kænner flera st som kørt långt och høgt på bakhjulet under lång tid
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Bara tuta och køra... Många har den som stuntmoppe och kænner flera st som kørt långt och høgt på bakhjulet under lång tid

Inte helt korrekt...
Kör du långt och tillräckligt högt spottar vevhusventilationen ut olja. Oljan hamnar i luftburken som i sin tur hamnar i förgasaren. Hojen dör och puffar rök.

Byt till en längre slang och dra den till en petflaska som du lägger i luftburken.
Se till att flaska är ordentligt ventilerad.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller på att montera dit mitt nya fäste för styret nu, jag bytte hyllsorna bultarna,gummi "plupparna" och själva fästet som styret ligger i.
Men hur hårt/nm ska man dra åt bultarna? vill ju inte dra sönder gummit.

Tror det är 20Nm för dämpad & 40 Nm för icke dämpade. Jag kör på känsla för du
kör väl med låsmuttrar?

20Nm verkar det även vara för de 4 skruvarna när man lagt på överfallen på styret!
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
En fråga: Hur är 660:n att köra längre sträckor med?
Och vad är vikten ink.olja o full tank.?
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
En fråga: Hur är 660:n att köra längre sträckor med?


Den är "sådär" att köra långt på. Man fixar 20 mil på en dag, om det är roliga mil. Dvs mycket kurvor, bakhjulsåka och allmänt bus inblandat i milen.

Men att köra 20 mil bara för att transportera sig själv är inte roligt alls med 660:n. Dynan är hård, du har typ noll skydd mot fartvind/regn etc och dina händer kommer vibrera två timmar efter att du har kört klart...


Att köra t ex från Happis till Kalix med en 660 är nog gränsfall för vad man vill göra, liksom.
 

zacke_79

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
hemma
Hoj
Ktm 660 -04
tändstiftet är vitt

Tjena nu har man köppt sig en 660 jiiihaa:tummenupp. Men ja har en liten fråga kollade stiftet här om dan och ja såg att det var vitt.
Hur åtgärdar jag det antar att hon får för lite soppa eller?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tjena nu har man köppt sig en 660 jiiihaa:tummenupp. Men ja har en liten fråga kollade stiftet här om dan och ja såg att det var vitt.
Hur åtgärdar jag det antar att hon får för lite soppa eller?

Det korrekta sättet (och enl mig enda vettiga) är att skicka upp den i bänk så du får avgasvärden att tyda.


Man kan labba själv med olika munstycken ,men det är många felkällor som kan ställa till det.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Oljebyte på KTM 660 -03 ?

Är det någon som har koll på hur mkt olja det ska vara i denna maskin? Behöver den luftas, i så fall hur?

Har nyss köpt den och gillar den skarpt!!! Klart roligaste jag kört:tummenupp

Mvh Christian
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
På höger sida bakom kylaren sitter en liten elspole. (eller hänger som den gör på min. Nu uppnajjad med ståltråd) Hur sitter den annars? Antar att det är ett hål där men såg inte några gängor, kollade iofs snabbt bara på natten i regn på en mack när jag upptäckte det. Får väl gå å kika ordentligt på det men tänkte om nån visste så jag får rätt skruv.

Mvh Oscar
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
ATTANS display/mätare...

Idag efter jag plockat av och på lite kåpor, lysen mm så efter rengöring så är hela mätaren nollställd!!
Dvs mil och timmar är på noll!

Dessutom är hjul-storleken ändrad, hur ändrar jag tilbaka detta?

Detta är ju ap-dåligt då jag ska sälja den, nu kommer ju alla tro det är något fuffens då man ska sälja den:mad:

Kan man fixa detta, varför hände det??
Det är slut på batteri i displayen, men det är ju ett separat batteri till milen/timmarna. Så det kan ju inte påverka..

Hej ,eftersom du bor i närheten av mig kan ja försöka svara på din från:D
För att ändra hjulstroleken drar du ut den vita trekantkoppling bakom lyskåpan, sedan startar du speedometern däretfter bläddrar till h-mätaren, hållnere mittenknappen och du kan ställa in w-size, motard är 1882 om du inte visste.
Det som hände med din nollställande h/odo mätaren, är det inget å göra åt,precis samma sak hände mig när jag bytte batteri i den, allting nollställdes, ringde til ragnar å han sa att det inte skulle kunna gå å ändra eftersom just det du säger, man kan fuska å säga att den gått så många mil det står på mätaren fast i verkligenheten den gått 1000 mil till :p Surt men om du vet hur många mil och timmar den stod på när den nollstäldes är det inte så svårt å räkna ut nästa service osv... Gilla läget å va glad,
Rumpel
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Lite mer pulver

Är det många som skär hål i sina luftburkar för att få in mer luft?
-Ger det märkbar skillnad? Även om hojen "bara" är i avstypt skick och inte har några mer trimm?

Finns det nån mening med att sätta på ett större lågfartsmunstycke även om man har orginal ljuddämparna kvar(det kostar ju som en halv hoj att köpa nya!!:va ) ? När jag var ute å wheel(eller försökte) så blev det endel avgassmällar på gasavslaget.

Tycker min 660 har lite för toppig effekt, den behöver varvas en hel del innan man får nån riktig skjuss. Förslag på hur man (billigt:rolleyes: ) får ned vridmomentet lite i varvtalsregistret? Det är som att den inte riktigt orkar ge allt förräns det har blivit ordntlig snurr på motorn. Den går inte dåligt eller så, vill bara har mer vrid längre ned. Kan det bero på för stora motstånd på sug å utblåssidan?

Det fanns en guide på hur man moddade sina orginalljuddämpare, men jag hittar den inte, nån som kan hjälpa?:confused:

/Bratwurst
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det många som skär hål i sina luftburkar för att få in mer luft?
-Ger det märkbar skillnad? Även om hojen "bara" är i avstypt skick och inte har några mer trimm?

Finns det nån mening med att sätta på ett större lågfartsmunstycke även om man har orginal ljuddämparna kvar(det kostar ju som en halv hoj att köpa nya!!:va ) ? När jag var ute å wheel(eller försökte) så blev det endel avgassmällar på gasavslaget.

Tycker min 660 har lite för toppig effekt, den behöver varvas en hel del innan man får nån riktig skjuss. Förslag på hur man (billigt:rolleyes: ) får ned vridmomentet lite i varvtalsregistret? Det är som att den inte riktigt orkar ge allt förräns det har blivit ordntlig snurr på motorn. Den går inte dåligt eller så, vill bara har mer vrid längre ned. Kan det bero på för stora motstånd på sug å utblåssidan?

Det fanns en guide på hur man moddade sina orginalljuddämpare, men jag hittar den inte, nån som kan hjälpa?:confused:

/Bratwurst

Om det är samma sidokåpa som jag tror det är så går det ta bort stoppningen på insidan och där sitter det en liten plastbit som går att ta bort så får den in lite mer luft.

Ja det är bra att sättai 48 i lågfart så får den lite mer soppa på låga varv så kanske den slutar smälla, se även till att du har justerat luftskruven också!

Rallykam kan du byta till men då förlorar du den toppiga effekten.

Kurben moddade sina dämpare!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Om det är samma sidokåpa som jag tror det är så går det ta bort stoppningen på insidan och där sitter det en liten plastbit som går att ta bort så får den in lite mer luft.

Ja det är bra att sättai 48 i lågfart så får den lite mer soppa på låga varv så kanske den slutar smälla, se även till att du har justerat luftskruven också!

Rallykam kan du byta till men då förlorar du den toppiga effekten.

Kurben moddade sina dämpare!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732

Tack.
Hur vet man att man justera luftskruven optimalt, ska den in eller ut vid byte till 48?
Ingen Rallykam här inte, billiga lösningar efterlyses :)

Kul ljuddämpar modd länk. Du har ju också varit på å skruva, vad ska man ha för invändig diameter på det perofrerade röret? Det ärolika ä de olika ändarna har jag förstått eftersom dom körde med konat rör. Om man utgår från ett perforerat rör man slitsar upp för att sen kona lite är det ju bra om det inte är för litet i den stora änden.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack.
Hur vet man att man justera luftskruven optimalt, ska den in eller ut vid byte till 48?
Ingen Rallykam här inte, billiga lösningar efterlyses :)

Kul ljuddämpar modd länk. Du har ju också varit på å skruva, vad ska man ha för invändig diameter på det perofrerade röret? Det ärolika ä de olika ändarna har jag förstått eftersom dom körde med konat rör. Om man utgår från ett perforerat rör man slitsar upp för att sen kona lite är det ju bra om det inte är för litet i den stora änden.

Skruvar du in den så får den mindre luft och mer soppa. Det varierar från hoj till hoj men en del kör med 1,5 varv ut en del 1,8 - 2 - 2,5 varv.

Rallykam är en billig lösning, kammen kostar 1500:- och så kan du få medkboken på PDF så kan du byta den själv. Ang dämparen så blev det så förbannat dyrt om jag skulle köpa ferrita perforerade då jag tog det som sitter i som är tillräckligt grovt och förlängde med ett rörbit. Dock skulle jag borra i rörbiten för att få ner ljudet lite till. Se till att inte fila för mkt vid utblåset så du har kvar en lite kant så det perforerade röret kan ligga emot så det sitter stadigt!. Tycker det blev jäkligt bra om när man köpte värmebeständig färg och målade om dämparen förutom utblåset!

678kj78.jpg
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Det blev snyggt med målningen. Lite eget "stuk" på det hela. Man kan ju leka lite med maskeringstejp å skriva saker också, kan nog bli bra om det inte blir för plottrigt.
/Bratwursten
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Yes då var det äntligen ordning på maskineriet igen, tack "MLM" för att du hade ett par vippor över :tummenupp Ny rallyekam blev det med efter lagerhaveriet. Ger en skön liten extra knuff det lilla jag provat må jag säga :) Ny bakdel snajdades också till för 5:e gången och denna gång blev jag faktiskt nöjd. Bild kommer någon annan dag.....


Typ idag :D Skyltbelysningen sitter gömd uppe bakom baklyktan.
 

Bifogat

  • DSC_0718_2.jpg
    DSC_0718_2.jpg
    71.8 KB · Visningar: 101
  • DSC_0719_2.jpg
    DSC_0719_2.jpg
    61.1 KB · Visningar: 92
Last edited:

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Många undrar lite om bakdelen och hur man ska bygga om den. Själv tycker jag inte om att fästa plåten på "läppen" och inte inne i hjulhuset. Finns lite bilder på min hemsida om hur det är löst.

KTM 660 SMC 2006
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top