KTM 525 startar inte

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
jo men den har puttrat igång några meter när jag bogserade.

Den har startat på soppan du skvätt in med accpumpen. (det du ser när du vrider på gasrullen) Mest troligt är lågfartsmunstycket igensatt och därför går den inte på lågvarv. Autodekompen är påverkad av centrifugalvikter och slutar att "dekompa" så fort motorn snurrar lite fortare än du orkar åstadkomma med kicken. På grund av detta kan stora fyrtaktare vara lite jobbiga att putta igång.

Autodekompen gör så att en avgasventil står lite öppen, därför får du så risiga värden när du tar ett kompprov.

Hade du haft mindre bråttom hade det förmodligen besparat dig en massa skruvande.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Den har startat på soppan du skvätt in med accpumpen. (det du ser när du vrider på gasrullen) Mest troligt är lågfartsmunstycket igensatt och därför går den inte på lågvarv. Autodekompen är påverkad av centrifugalvikter och slutar att "dekompa" så fort motorn snurrar lite fortare än du orkar åstadkomma med kicken. På grund av detta kan stora fyrtaktare vara lite jobbiga att putta igång.

Autodekompen gör så att en avgasventil står lite öppen, därför får du så risiga värden när du tar ett kompprov.

Hade du haft mindre bråttom hade det förmodligen besparat dig en massa skruvande.

Så du menar att jag bara behöver rengöra förgasarn?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Står ju i tidigare inlägg tom.Vad hade du för kolvringsgap då?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så du menar att jag bara behöver rengöra förgasarn?

Du svarar ju på din egen fråga i första inlägget när du skriver att den stått i ett halvår. Det betyder 99 gånger av 100 att det är bränsleproblem om den inte går igång när man försöker få liv i grejerna igen.

Att börja gräva efter utebliven kompression är väldigt långsökt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vadå skruva isär på måfå, visste ju inte att det var automat decomp, så de är väl klart man skruvar isär å kollar kolv å cylle om kompen är låg!?

Hur vet du att kompen är låg? Du borde kolla upp vilka värden som är bra för just din modell.
En Honda CRF 450 ska ha mellan 4,5 och 7 bar t.ex. Den har automatisk dekomp.

Jag skrev dessutom innan du började riva motorn att du borde rengöra förgasaren, men det ignorerades..
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top