KTM 525 startar inte

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ptja, bra verktyg är ju en förutsättning för att kunna få rätt resultat av mätningen...

Du kanske har haft samma oflyt som jag hade med min 525, kolven sprack tvärs över, men det tror jag inte du har råkat ut för.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det finns ju en auto-dekomp som kanske skulle kunna strula och ge dålig komp. Man behöver lyfta ur motorn för att kolla upp det ordentligt. Småjobbigt, men går ganska fort ändå.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har du rengjort förgasaren?

Eftersom den puttrar igång lite efter att du har gett gas 2 ggr skulle det vara möjligt att det är skräp i lågfarts- eller chokekretsen. När du vrider på gasrullen sprutar accpumpen in en stråle med bensin.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Okej men nu ska farsan å ja slå ihop träskallarna å plocka lös motorn och kolla ventilerna, kolv å cylle så får vi se vad som är vad!:)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Funkade cykeln innan den blev undanställd är det inte ett dugg mer fel på vare sig kolv eller ventiler nu heller.Gör ren förgasaren först och prova.Har lågfartsdelen beckat ihop kan du byta ut hela jävla motorn och den kommer ändå inte att starta sen...
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Han har blåst mig, dålig komp har den.
Visst får jag skylla mig själv när jag köper en maskin som inte går att köra, men ändå tråkigt att man kan luras så jävligt.
Men har plockat lös ventilkåpan så att man ser drev å kedja, men skruvarna i drevet sitter nå jävulst hårt.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Måste väl ha lös drevet för att få lös kedjan så att man kan lyfta bort cyllen å kolla kolven?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Slipar ner två nitar så att du kan ta bort en länk
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Iaf på 2003an behöver man inte ta ut motorn ur ramen för att få bort varken topp eller cylinder...
Är lite mer pill med motorn kvar i ramen, men skruvarna som håller motorn kan sitta fast så jävligt, att det är det värt...
kom bara ihåg att sätta tillbaka den längs skruven i mitten av ventilkåpan INNAN du trycker dit kåpan i packningstätningsmassan vid återmontage, den går inte att få dit efter, för ramen är ivägen... (been there, done that)
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
har nu öppnat motorn och kedjespännaren var på näst sista klicket, alltså dags för ny kedja.
men kolv å cylinder var riktigt fina! ser ut som att den har hornats för ett tag sen.
ventilerna är hela. men då är ju frågan,,, varför har den så dålig komp?
kanske topp packningen som är dålig? men funderade också på om decomp vajjern är för kort så att den har legat i hela tiden. nå tips på en bra sida man kan köpa ny kamkedja och topp packning?
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Nu har ja ju skruvat isär motorn men den kärvar inte nu iallafall.
Men vi funderade på om vajern kanske är för kort så att den legat i hela tiden.
Ska beställa ny kedja och topp packning och sätta ihop den och se vad som händer!
 

moddlaren

Guest
Hoppas inte kolven gått som på min 525 tog ett par ventiler med sig... dyyrt blev det.. men satan vad dessa går nät dom e friska..
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Nej, kolv, cylle å ventiler är helt fina!
Men vi satte dit cylindern snabbt å koppla ur decompen, då jävlar var de komp!
Så de var bara decompen som kärvade:)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nej, kolv, cylle å ventiler är helt fina!
Men vi satte dit cylindern snabbt å koppla ur decompen, då jävlar var de komp!
Så de var bara decompen som kärvade:)
Nej den funkade säkerligen precis som det är tänkt.Anledningen till att den sitter där är just att det ska bli lättare att kicka och inte behöver man vara så noga med att sälla motorn i rätt läge heller.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Nej den funkade säkerligen precis som det är tänkt.Anledningen till att den sitter där är just att det ska bli lättare att kicka och inte behöver man vara så noga med att sälla motorn i rätt läge heller.

Jo det förstår jag, Men decompen ska inte ligga på hela tiden. För det var de den gjorde nu, så den hade bara 6kg. Den startar ju inte om decompen ligger på.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Den ligger på till motorn startar och så långt har du väl inte kommit än?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top