Kraschpuckar till 660 (skatehjul)...

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Who'sYourDaddy skrev:
2202225 Fixade krashpuckar på 525:an igår.

- 4 st skatehjul från BR leksaker 33,33 kr
- 1 st 1m M10 gängstång 24 kr
- Brickor och låsmuttrar i lösvikt 33 kr

Summa: 90,33 kr

Resultat:
Fan va gnällig/petig jag känner mig nu men.......

Det är lite svårt och se på bilderna men det ser ut som om muttern som håller hjulen på gängstången sticker ut utanför gummit/plasten i hjulen. Om det nu är så så betyder det att det är metallen som tar i backen först vid marksyning.

Detta är inget problem så länge du tänkt hålla dig på gatan. MEN, anledningen till att vissa banor kräver krashpuckar lite här och där är inte att skydda cykeln (vilket säkert är ditt mål med det hela) utan att skydda asfalten. Det går att fixa till det genom att försänka brickan (eller vad du nu har som mothåll bakom muttern) in i hjulen. Vips så uppnår du båda målen.

.
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Spider skrev:
2202570 Fan va gnällig/petig jag känner mig nu men.......

Det är lite svårt och se på bilderna men det ser ut som om muttern som håller hjulen på gängstången sticker ut utanför gummit/plasten i hjulen. Om det nu är så så betyder det att det är metallen som tar i backen först vid marksyning.

Detta är inget problem så länge du tänkt hålla dig på gatan. MEN, anledningen till att vissa banor kräver krashpuckar lite här och där är inte att skydda cykeln (vilket säkert är ditt mål med det hela) utan att skydda asfalten. Det går att fixa till det genom att försänka brickan (eller vad du nu har som mothåll bakom muttern) in i hjulen. Vips så uppnår du båda målen.

.


Ja, tänkte på det med när jag fixade puckarna, muttrarna är kanske någon millimeter utanför plasten. Det skall fixas, hade inte tillgång till farsans svarv i måndags bara och vågade inte gå loss med borr.
Jag har några dagar på mig till banpremiären.

Ett annat tips, om man inte har tillgång till svets för att fxera låsmuttern på ena sidan av stången (för att undvika att bara ena sidan skruvas in vid montering), så kan man skära ett spår i änden på stången med tex. bågfil. Detta spår används sedan med en skruvmejsel för att hålla emot när man monterar.
Själv körde jag iofs svetsmetoden.
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Who'sYourDaddy skrev:
2202675 Ja, tänkte på det med när jag fixade puckarna, muttrarna är kanske någon millimeter utanför plasten. Det skall fixas, hade inte tillgång till farsans svarv i måndags bara och vågade inte gå loss med borr.
Jag har några dagar på mig till banpremiären.

Ett annat tips, om man inte har tillgång till svets för att fxera låsmuttern på ena sidan av stången (för att undvika att bara ena sidan skruvas in vid montering), så kan man skära ett spår i änden på stången med tex. bågfil. Detta spår används sedan med en skruvmejsel för att hålla emot när man monterar.
Själv körde jag iofs svetsmetoden.

hehe, fan det är så jag gråter när jag ser hojen.. *snyft* Jag saknar den!
Men det är kul att läsa att du kommer att använda den på bana!

Där kommer den nog till sin rätt!

Mvh
Rickard
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Flåhäng skrev:
2202726 hehe, fan det är så jag gråter när jag ser hojen.. *snyft* Jag saknar den!
Men det är kul att läsa att du kommer att använda den på bana!

Där kommer den nog till sin rätt!

Mvh
Rickard


Haha, ja jag kan förstå att du saknar den, jag saknar den med och jag körde den senast igår :)

Var och övade lite igår på trafikskolornas asfaltsplätt i Kungälv, hojen är något helt annat än 660:n, bra mycket lättare att slänga runt och lägga ner. Känns som en moped i storlek fast med alldeles för stor motor :tummenupp
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Who'sYourDaddy skrev:
2202745 Haha, ja jag kan förstå att du saknar den, jag saknar den med och jag körde den senast igår :)

Var och övade lite igår på trafikskolornas asfaltsplätt i Kungälv, hojen är något helt annat än 660:n, bra mycket lättare att slänga runt och lägga ner. Känns som en moped i storlek fast med alldeles för stor motor :tummenupp

Hehe, kan bara instämma till dina upptäckter!
Fasen, jag var ju o prova en 950 Adventure på beviks i lördags.. hehe, skulle inte gjort det.. Det är iofs nåt helt annat än SM men jäklar vilken hoj! Vilket drag! Vilken skön gång på motorn! Nu sitter man o väntar på att det ska bli söndag så man kan få åka iväg o titta på en i sthlm.. :yoparty

PS. Till o med tanten tycker det är en bra idé att skaffa touring hoj.. Är det gubbvarning på hojen då?? :hihi
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Flåhäng skrev:
2204546
Nu sitter man o väntar på att det ska bli söndag så man kan få åka iväg o titta på en i sthlm.. :yoparty

Haha, det blir en ny hoj i alla fall? Det var det jag trodde, svårt att hålla sig någon längre period.

Flåhäng skrev:
2204546
PS. Till o med tanten tycker det är en bra idé att skaffa touring hoj.. Är det gubbvarning på hojen då?? :hihi

Oj killen, nu är du rökt, läs här och begrunda:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120603
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
och så blev det.......... :tummenupp
Mutter sticker ut lite pga. att den inte är iskruvad ordentligt på bilden.
 

Bifogat

  • 11 008.jpg
    11 008.jpg
    95.8 KB · Visningar: 989
Last edited:

ethno

Live fast, DrIvE fast
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 660
Också nice. Har du monterat fram med. Nästa blir att montera kraschpuckar under fotpinnarna med för mej.
 

olaisson

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Orust
Hoj
KTM640SM PRESTIGE -05
hur?

fattar inte riktigt hur ni gjort har ni borrat hål in eller hur funkar det??
vill ju inte förstöra hojen man vill ju kunna sälja den framöver utan avdrag på det om man säger så
 

Davva

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
kraschpuckar

olaisson skrev:
2378875 fattar inte riktigt hur ni gjort har ni borrat hål in eller hur funkar det??
vill ju inte förstöra hojen man vill ju kunna sälja den framöver utan avdrag på det om man säger så

brickor hit o muttrar dit... gängstänger går av... endel inte.... m8? m10? en massa bla bla bla....:hördu de finns ju som ktm orginal tillbehör... tycker de duger bra:tummenupp låt bli att supa skallen i bitar så räcker pengarna....
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Davva skrev:
2379416 brickor hit o muttrar dit... gängstänger går av... endel inte.... m8? m10? en massa bla bla bla....:hördu de finns ju som ktm orginal tillbehör... tycker de duger bra:tummenupp låt bli att supa skallen i bitar så räcker pengarna....

Precis... ser dessutom 2322ggr bättre ut än några tattiga skatehjul. Det är trots allt bara några hundringar man sparar.
 

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Rasorblade skrev:
2194376 Dessa kommer att sitta på min!!
Stadium 99.-
050832.jpg

Köpte sådana idag, ska borra imorgon men är väldigt osäker. Ska man bara borra rätt igenom muttern i hjulaxlarna?
Inte ta lös eller något?

Någon som kan förklara lite närmare, för känns inte så säkert när man börjar borra upp saker vid hjulen :tungan
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
BigAir skrev:
2475928 Köpte sådana idag, ska borra imorgon men är väldigt osäker. Ska man bara borra rätt igenom muttern i hjulaxlarna?
Inte ta lös eller något?

Någon som kan förklara lite närmare, för känns inte så säkert när man börjar borra upp saker vid hjulen :tungan

Den är så "mjuk" att det går å slå en spik igenom....:tummenupp
Och det går å borra om den sitter på, men jag tog bort min.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Alltid aktuellt ämne.

Bästa tråden jag hittade om detta tyckte jag.
Men kan man inte låta bli att borra hål i hjulaxelmuttrarna å låta skatehjulen täcka hålen. Eller har de muttrarna nån annan funktion än att skydda mot att skit kommer in?
Har inte haft loss dom själv å kollat än men...
Släng upp fler lösningar om ni har!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Bästa tråden jag hittade om detta tyckte jag.
Men kan man inte låta bli att borra hål i hjulaxelmuttrarna å låta skatehjulen täcka hålen. Eller har de muttrarna nån annan funktion än att skydda mot att skit kommer in?
Borrar du inte hål blir det rätt svårt att få igenom gängstången,och menar du att ta bort hjulaxelmuttrarna så kommer inte hjulet att sitta fast och det är ju också ett minus.
 

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
du behöver inte borra. köp KTMs kit och smäll på kostar väl ca 600kr och monteras på 20 minuter, inget borrande sågande eller annat meck dessutom en fin KTM logga på :tummenupp
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
du behöver inte borra. köp KTMs kit och smäll på kostar väl ca 600kr och monteras på 20 minuter, inget borrande sågande eller annat meck dessutom en fin KTM logga på :tummenupp

Japp, de är skitsnygga och du får med nya muttrar med hål i så du slipper borra. Nackdelen är bara att de sticker inte ut lika långt så de skyddar inte lika bra plus att de är gjorda av tuggummi så de går sönder när du lägger omkull... Men det är 400 spänn dyrare än skateboardhjul så slå till...eller inte!
De är nästan lika dåliga som KTMs orginal fotpinneskydd. De slits lika fort som en skärbräda från Ikea!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Odi, du behöver inte borra, det räcker med att knacka bort "konerna" i mitten på hjulmuttrarna.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top