Kränkt-of-the-day

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där påminner om någon undersökning jag såg för ett bra tag sedan, kommer inte ihåg detaljer. Men grejen var att de hade en liten unge som de klädde i antingen rosa eller blått. Tanterna som kom in fick leka med barnet. Var barnet klätt i rosa, så började man leka med dockor med barnet. Var barnet klätt i blått så tog de bilarna. Var så otroligt fast i rollerna.
Vad var problemet med det menar du? Att man leker det barnet helst vill leka?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vad var problemet med det menar du? Att man leker det barnet helst vill leka?
Jag var otydlig, det var inte barnet som började, det var tanterna som kom in till barnet. Om barnet hade lekt redan ser jag inget fel, men det var alltså de som kom in till barnet som tog fram leksaker som var olika beroende på om de var klädda i blått eller rosa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag var otydlig, det var inte barnet som började, det var tanterna som kom in till barnet. Om barnet hade lekt redan ser jag inget fel, men det var alltså de som kom in till barnet som tog fram leksaker som var olika beroende på om de var klädda i blått eller rosa.
Jag ser inte problemet. Har du barn?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, och barnbarn.
Flicka klädd i rosa. Tanten som kommer in i rummet kollar inte vad barnet vill leka med, förutsätter att det är en tjej då det är klätt i rosa och plockar bara fram dockor. Samma tjej klädd i blått och tanten plockar fram bilar. Ingen kollar vad de vill leka med utan förutsätter det ena eller det andra bara beroende på vilket kön de tror att ungen är. Inte att man tar fram lite allt möjligt eller ber barnet ta det de vill. Som sagt, det var ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg detaljer, t.ex. hur gamla barnen är. Eller exakt hur de tog fram leksakerna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, och barnbarn.
Flicka klädd i rosa. Tanten som kommer in i rummet kollar inte vad barnet vill leka med, förutsätter att det är en tjej då det är klätt i rosa och plockar bara fram dockor. Samma tjej klädd i blått och tanten plockar fram bilar. Ingen kollar vad de vill leka med utan förutsätter det ena eller det andra bara beroende på vilket kön de tror att ungen är. Inte att man tar fram lite allt möjligt eller ber barnet ta det de vill. Som sagt, det var ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg detaljer, t.ex. hur gamla barnen är. Eller exakt hur de tog fram leksakerna.
Du måste tyvärr svara Markus (rättstavat) med en film! :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, och barnbarn.
Flicka klädd i rosa. Tanten som kommer in i rummet kollar inte vad barnet vill leka med, förutsätter att det är en tjej då det är klätt i rosa och plockar bara fram dockor. Samma tjej klädd i blått och tanten plockar fram bilar. Ingen kollar vad de vill leka med utan förutsätter det ena eller det andra bara beroende på vilket kön de tror att ungen är. Inte att man tar fram lite allt möjligt eller ber barnet ta det de vill. Som sagt, det var ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg detaljer, t.ex. hur gamla barnen är. Eller exakt hur de tog fram leksakerna.
Exakt så skulle jag också göra, eftersom sannolikheten att en pojke är klädd i blått är högre än att en pojke är klädd i rosa och sannolikheten att en pojke vill leka med bilar är högre än att en pojke vill leka med dockor.

Det vet alla som varit nära barn och inte är extremister. Så även du tror jag nog.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, pojkar och flickor är inte så lätta att se könet på när dom är små så det är ju inte konstigt att många går på kläderna.

Fast då är jag ju en fossil som inte vill fatta att nuförtiden ska man ge dockor åt pojkarna...

Jag gissar att experimentet var säkert utformat så att man inte kunde ta barnet till leksakerna för att låta barnet välja och då gör man det ju enkelt för sig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Alla tjejer vill inte leka med dockor. De vill hellre ha en spis och låtsas laga mat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag brukar föreslå, och har så länge gjort, att min son ska göra flicksaker eller ha flickkläder. Tex "kan du inte ha en rosa tröja det är ju snyggt". Jag själv har några rosa plagg. Men det är djupt rotat att hata rosa hos pojkar. Har även föreslagit att han ska sluta på ishockey och gå på konståkning. Osv.

Detta gör jag förstås inte på allvar utan för att förstärka min tes, men jag är extremt noga med att få det att låta som om jag vore på allvar. Speciellt rörande kläderna, det andra är så dumt att det inte är klokt så där kanske det skiner igenom litet.

Varför plåga barnen, om de vill leka med vad fan de vill så låt de, jag skulle aldrig ha något problem med att han tex ville börja med en flicksport som ridning. Ser också att många flickor kommer på pojksporter nu, de får till och med spela match, jag hoppas att det är för att de vill, vilket jag tror att det är i de fall jag sett. De är så välkomna vad mig anbelangar, har mött blandade lag i både fotboll och hockey.

Annars får man väl köpa en truck eller en för tidigt född docka.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230424_070040_Google.jpg
    Screenshot_20230424_070040_Google.jpg
    561.9 KB · Visningar: 10

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar föreslå, och har så länge gjort, att min son ska göra flicksaker eller ha flickkläder. Tex "kan du inte ha en rosa tröja det är ju snyggt". Jag själv har några rosa plagg. Men det är djupt rotat att hata rosa hos pojkar. Har även föreslagit att han ska sluta på ishockey och gå på konståkning. Osv.

Detta gör jag förstås inte på allvar utan för att förstärka min tes, men jag är extremt noga med att få det att låta som om jag vore på allvar. Speciellt rörande kläderna, det andra är så dumt att det inte är klokt så där kanske det skiner igenom litet.

Varför plåga barnen, om de vill leka med vad fan de vill så låt de, jag skulle aldrig ha något problem med att han tex ville börja med en flicksport som ridning. Ser också att många flickor kommer på pojksporter nu, de får till och med spela match, jag hoppas att det är för att de vill, vilket jag tror att det är i de fall jag sett. De är så välkomna vad mig anbelangar, har mött blandade lag i både fotboll och hockey.

Annars får man väl köpa en truck eller en för tidigt född docka.
När brorsans ungar var små köpte jag leksaker de ville ha själva. Till dottern blev det exempelvis en el-trike som hon åkte på överallt, och lite annat otypiskt tjejigt. Just den där triken var extra rolig, för alla andra hade köpt typiska tjejleksaker, som en leksaksshoppingvagn, leksakskök och sånt. Det enda alla ungarna på kalaset ville leka med var el-triken.
Gossebarnet tog jag en gång med till en leksaksaffär där han fick välja helt själv vad han ville ha, då blev det bilbana och lite annat smått.
Den senaste, som han har skaffat med en ragata till kvinna, fick ett helt trumset. Tanten såg ut att ha svalt en hel citronträdsoldling, jag hade förvaranat dem men jag tror hon trodde att jag skämtade. Den stora trumman var tydligen extra rolig att banka på utanför mammas rum på morgonen, och skriksjunka något osammanhängande. :yoparty

Ungarna ska få saker de tycker är skoj, inte efter vilken gång de hänger i.
Men allt eftersom att hans knoddar har vuxit upp blir det mer och mer könstypisk smak. Från att ha kört cross har dottern nu gått över till att rida hästar, och den äldre sonen spelar datorspel. Den yngsta är mest full i djävelskap än så länge. Den har han fått för sina synder.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top