Konsekvenser av hojåkning

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena Jonte!

Nja jorå, vet inte hur jag ska lägga upp det bara. Jag tänkte ju, som jag sagt tidigare, ta upp alla snaskiga bekymmer som inte syns, eller man inte tror finns, när man hamnar i rullstol.
Har idéer, men vet inte riktigt om jag bara ska spalta upp alla problem som kan förekomma, eller om jag ska försöka göra lite mer som en dagbok: "Idag vaknade jag med sängen full med skit...", eller nåt.
Får provskriva lite och se hur det blir...


Annars har det mest varit fullt med andra problem tycker jag.

För det första har rullen krånglat mer än vanligt.
I somras gjorde vi ett försök med en annan joystick där av/på och mode-knapparna satt på ett ställe där jag skulle ha lättare att nå dem. Direkt visade det sig att rullen blev ilsken och hetsig som f-n, det är likadant som att köra hoj med snabbgas, gissar jag. Svårt att smyga, ryckig och stökig.

Ett annat direkt farligt problem var att när jag drog iväg på lite längre rundor, och satt där i sju knyck och transporterade mig genom sommargrönskan, kunde min hand ibland glida ned lite på sidan av joysticken. Inget jag märker eftersom jag har väldigt lite känsel i händerna.
Åkte jag då på lite ojämnt underlag kunde det hända att handen kom åt av/på-knappen med följden att rullen tvärnitade.
Det slog tvärstopp, som att köra in i en vägg! Hade det varit nedförsbacke, hade jag flugit ur stolen!

Ett tredje rulleproblem:
En dag hade jag åkt dryga tre mil och är på väg tillbaks mot stan när rullen stannar, displayen helt svart. Provar att slå igång, men displayen bara blinkar till nån sekund och rullen död.
Efter tio minuter hoppar rullen igång, och jag kör vidare I HUNDRAFEMTI METER, SEN STOPP IGEN! Vaffan gör man..?

Färdtjänsten vägrar ta i en elrulle som inte går själv. Hmm, men om jag ringer farsan så kan väl han putta upp den på rampen till bilen? Smart! Ringer alltså farsan och färdtjänsten men hamnar i deras växel i Senegal! Hur noga jag än bokstaverar namnet på gården jag är vid, så hör han inte skillnad på a och ä eller i och y, ridå.

Sista utvägen blir att ringa en av de få av mina Ass som har körkort. Hon kastar sig i sin bil, åker 1,5 mil till stan för att hämta min bil och hämta mig. Som tur är har rullen tillfälligt hoppat igång och jag kör upp i bilen. Hinner bara innanför dörren hemma, så dör rullen igen...
Men det mesta med rullen är fixat nu, bara detaljer kvar.
På ett år (sep - sep) har jag förresten kört 104 (gps) mil, inte illa väl?!

Det var rullstolproblemen det.


För det andra har F-kassan börjat krångla och vill dra ned mina assistenttimmar (Fk betalar kommunen, som avlönar mina butlers).
Hittills har jag haft Ass 152 timmar/vecka. Nu ska de dra ned dessa timmar med 38/vecka, alltså nästan 1/3 bort! Deras argument är i huvudsak att de inte vill betala för "dödtiten" mellan arbetsinsatserna.

T.ex. i träningssalen på rehab:
Armträningen kör jag 15x3 upprepningar på alla rörelser och Ass sätter dit en manchett på armen där snörena jag drar i kan krokas fast. Jag gör mina upprepningar (tar ca 3,5 min) och sen måste manchetten flyttas eller vikterna ändras.
" - Vad gör dina Ass under tiden?"
" - Jaa, de väntar på att hjälpa till vid nästa övning."
" - Att de väntar kan vi inte betala för!"
" - Men vad ska de göra under tiden, då?"
" - Inte vår sak, betala kan vi inte!"

De menar alltså att mina Ass ska beama sig därifrån till någon plats de behövs bättre, och sen tillbaks efter 3,5 minut igen! Man häpnar...
Jag frågade handläggaren om hon inte får lön under tiden hon går till kopiatorrummet för att kopiera? Eller under tiden hon går iväg för att hämta en ny penna?
" - Jo, men sådana regler fungerar inte här."
Nähe, det gör det inte?! Det är ju som att en målare inte skulle få lön den tiden han vänder sig om och doppar rollern i ny färg, utan bara tiden rollern är på väggen!

Sedan undrar jag VARFÖR de kommer på idén att dra ned tid, min "sjuka" är ju ingen förkylning som går över på en vecka, inget benbrott som läker ihop. Min situation har inte ändrats ett dugg sen förra gången ett nytt beslut skulle tas. Vad händer om två år när nästa beslut skall tas, drar de ytterligare 1/3-del då?

F-kassan behöver inga argument för sina beslut, det är bara att dra ned så mycket de tycker det passar. Frågan är varför de inte drog bort all ass.timmar på en gång, det blir ju mycket billigare för dem.
Jag vill hemskt ogärna dra in politik i det här, men...
Att slåss mot F-kassan är som att slåss mot en sjuhövdad drake, för varje huvud du hugger av växer det ut två nya!


Puh... Over and out.

Din historia är så jävla hemsk att läsa. Helt ofattbart hur jävla taskigt människor kan bli behandlade i det här moderna och fina samhället.. Men så blir det ju, när människor tror att bidrag och stöd är kostnader synonyma med snylteri. Nä viktigare är det ju förstås med en femhundring extra i fickan varje månad så att man kan byta platt-tv oftare eller äta oxfilé fyra gånger i månaden istället för två. Det är mycket viktigare än människors grundläggande behov..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Din historia är så jävla hemsk att läsa. Helt ofattbart hur jävla taskigt människor kan bli behandlade i det här moderna och fina samhället.. Men så blir det ju, när människor tror att bidrag och stöd är kostnader synonyma med snylteri. Nä viktigare är det ju förstås med en femhundring extra i fickan varje månad så att man kan byta platt-tv oftare eller äta oxfilé fyra gånger i månaden istället för två. Det är mycket viktigare än människors grundläggande behov..

Hej!

Nja, det hemska är att det hela tiden dyker upp såna här små nålstick. Jag tycker annars att jag har rätt bra koll på läget; Jag har inte deppat ihop fullständgt, jag har inte blivit smällfet, jag har inte supit ner mig (det var värre innan), jag håller humöret uppe och tränar duktigt tre dar i veckan. Men så när du sitter där och har förlikat dig med din tillvaro får du alltså emellanåt en dolkstöt djupt inkörd i ryggen.
Det är som att det inte räcker med att vara förlamad, de måste hela tiden jäklas lite mer. Det är som att: "-Du mår lite för bra, du orkar ju med ditt liv. Det skall vi ändra på!" Förb... stasimyndighet!

Nä, man måste vara frisk för att orka vara sjuk..


Men så illa är det inte alla dar;Ibland är det hojmässa, ibland drar jag dagstur till Åland, ibland är det midsommar och ibland köper jag en rolig hoj, Häpp!!
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Däremot funderar jag på en riktig dräpare till "del IV". Där tänkte jag ta upp allt det jag inte hade en aning om innan kraschen/allt det ni ännu okraschade inte har en aning om.
Till exempel hur det kan kännas/lukta att konstant ha svamp här och där, hur det känns att skola in sommarvikarier när de ska torka rumpa på dig första gången, eller att härda ut den fruktansvärda smärtan många med mig dras med. Utöver att vi sitter i rullstol alltså..!

Till en sådan del räcker inte mina egna små bekymmer till, utan jag får nog låna lite från det jag vet att andra
lider av. Så kliv fram och berätta vad ni vill höra gott folk!

Skämt åsido, ska sätta igång så fort inspirationen kommer!

Fy fan, jag har nog skrivit till dig förut och du har säkert hört det ofantligt många gånger men jag kan inte begripa var du hittar styrkan, enorm respekt. Jag kan förstå frustrasjon du känner när f-kassan drar ned på assistans timmar, käns otroligt löjligt. Betalar gärna några hundralappar mer i mnd så du skall slippa det och det gör säkert alla andra också, någon måtta får det fan vara.

Ångest.

Jag får ångest av dig, jag älskar att åka hoj. Dock så vet jag inte om jag älskar det tillräckligt för att sitta i en stol rästen av livet. Jeg vet att du skrev att du inte vill ha något ogjort men ja.. Vet inte om jag skulle sagt det samma.

Man vet ju hur tokig man blir när man sätter sig på sin sportmaskin, eller någon galen maskin som en s1000rr, då blir man ju odödlig. Adrenalin kicket tar över. Har varit aldeles för nära för många gånger både med och utan skydd. Jag sluta åka på min zx10 efter jag läste din tråd och diverse andra episoder. Började dock lika snabbt då man inte kan styras av frukt. Samma hände igen i 2012. Testa t.o.m o köra fighter men ja, det täcker inte behovet helt.

Vilketsom, tack för att du delar med oss, vet inte vad jag skall skriva till dig men du måste vara en monsterklippa som kan sitta och skriva med oss, till och med klämma inn lite skämt och samtidlig tycka att andra har det värre. Otroligt
 

Frezer54

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2002 suzuki gsx 600 r
Får säga att det va riktigt bra skrivet. Vissa delar va roligt att läsa och andra inte. Men du säger att du inte kan åka MC mer men hur skulle det va om du kunde sitta på bönpallen, kanske inte lika kul som att köra själv men ändå? Och till sist får jag säga att det va bra kämpat:yoparty att du inte gav upp träning mm:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fy fan, jag har nog skrivit till dig förut och du har säkert hört det ofantligt många gånger men jag kan inte begripa var du hittar styrkan, enorm respekt. Jag kan förstå frustrasjon du känner när f-kassan drar ned på assistans timmar, käns otroligt löjligt. Betalar gärna några hundralappar mer i mnd så du skall slippa det och det gör säkert alla andra också, någon måtta får det fan vara.

Ångest.

Jag får ångest av dig, jag älskar att åka hoj. Dock så vet jag inte om jag älskar det tillräckligt för att sitta i en stol rästen av livet. Jeg vet att du skrev att du inte vill ha något ogjort men ja.. Vet inte om jag skulle sagt det samma.

Man vet ju hur tokig man blir när man sätter sig på sin sportmaskin, eller någon galen maskin som en s1000rr, då blir man ju odödlig. Adrenalin kicket tar över. Har varit aldeles för nära för många gånger både med och utan skydd. Jag sluta åka på min zx10 efter jag läste din tråd och diverse andra episoder. Började dock lika snabbt då man inte kan styras av frukt. Samma hände igen i 2012. Testa t.o.m o köra fighter men ja, det täcker inte behovet helt.

Vilketsom, tack för att du delar med oss, vet inte vad jag skall skriva till dig men du måste vara en monsterklippa som kan sitta och skriva med oss, till och med klämma inn lite skämt och samtidlig tycka att andra har det värre. Otroligt

Hej, och tack för allt beröm!

Kan du inte försöka lugna ner dig på vägen eller kanske köpa banhoj istället? Å sen nån hoj som inte inbjuder till warpspeed på vägen. Naket hade du provat... En 690 Enduro, eller den hojtypen?

Men det är rätt;
Jag vill inte trolla bort åren på hoj, inget jag ångrar alls. Vem hade jag varit om jag inte åkt hoj? Nu var jag 36 när jag klotade, och jag hade hunnit klarat av mycket av de tokerier man kan göra. Tonen hade nog varit en annan om jag hamnat här som tjugiåring, eller ännu yngre, innan livet ens satt igång på allvar. Då hade jag haft en anledning att vara bitter.


Får säga att det va riktigt bra skrivet. Vissa delar va roligt att läsa och andra inte. Men du säger att du inte kan åka MC mer men hur skulle det va om du kunde sitta på bönpallen, kanske inte lika kul som att köra själv men ändå? Och till sist får jag säga att det va bra kämpat:yoparty att du inte gav upp träning mm:tummenupp


Återigen Tack!

Att inte kunna åka hoj är riktigt trist, men det kan ju drabba vem som helst t.ex. med ryggproblem. En kompis (också gubbjävel) får skitont i knät efter några mil, inte heller kul. Så nära men ändå så långt borta liksom...


Åsså det här med att sitta bak. Jag vänder mig nu inte bara till Frezer, utan berättar för alla hur det kan vara ibland.
Nu måste jag bli lite tröttsam: Det finns, lite grovt, två modeller på ryggmärgsskada, paraplegi där bara benen blev påverkade, och tetraplegi där både armar och ben blev påverkade av skadan. Jag har den senare.
En ryggmärgsskada kan också vara mer eller mindre komplett, alltså hur mycket av signalerna som når nedanför skadenivån. Min skada är hög, halskota 4 och 5, men inkomplett. Hade den varit komplett hade jag bara kunnat röra huvudet... Jag är numera inkomplett tetraplegiker, låter väl som en trevlig titel?!

Det innebär då som sagt att alla signaler till armarna inte når fram. Dessutom är mina händer ofta hopknutna, spastiska (mycket beroende på smärta både lite här och där, men mest i "sittmusklerna"). Musklerna vägrar slappna av, och jag kan inte öppna händerna.

Mycket blir svårt, eller omöjligt, att göra när man bara har två knytnävar att jobba med. Ta t.ex. fram ajfånen och försök få fram telefonboken, svårt? Prova nu med din gamla knapptelefon. Okej, lite lättare men småtricksigt ändå. Nu är du ute och har vantar på dig, men inga fingervantar för dina knytnävar går inte att få ner i såna. Nu är det ännu krångligare att slå ett nummer, och lägg sen till att du bara har några % kvar av din känsel (du kunde lika gärna trycka i luften), så är du hemma!

Det var ett litet bekymmer med att vara ryggmärgsskadad. Men kom ihåg att varje skada är unik, det finns varianter i det oändliga.


Just det, jag skulle ju sitta bak på motorcykel!
Om jag nu ändå kom upp på hojen, vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna hålla i mig? Med händer som inte går att öppna, och armar som inte orkar hålla emot? Om jag satt i en cykelsadel för barn, fast i vuxenstorlek? Nu är vi nära en guldvinge, men då är topboxen i vägen när jag ska upp...


Krånglit å jeflit är det..
 
Last edited:

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Du är en inspiration för oss alla! Som många tidigare sagt, att du orkar att visa både gott humör och humor är så att smilbanden hos mig höjs 480 meter över havet! Har du någonsin funderat på att skriva en bok? En titel jag kom på nu är: "från två hjul till två hjul"

Jag hoppas allt är så bra det kan bli med dig och att vi snart får se grus-soparbilen om några veckor! Ska definitivt ägna en varm tanke åt dig då Laidback! Med 2000 kg respekt / jimmy :hej
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Tjenare folket, jag har kollat på denna tråd tidigare ("läst rubriken utan att vågat klicka på tråden").

Klockan var 23:00 och jag var trött som fan, träningsvärk efter två hårda gympass denna vecka (vet det är bara tisdag....) Ont i ryggen som vanligt och tonvis med andra problem. Tänkte kolla igenom facebook, min mail och uppdatera mig här på SH innan jag gick till den sköna sängen.

Då visste jag inte hur radikalt mitt humör skulle förändras inom relativt kort perspektiv. Jag anser mig vara en stabil person som behöver minst en natt/troligtvis en vecka för att ändra humör i mätbar utsträckning! Ett litet klick gav mig läsning som jag blev så inne i, att sist denna känsla av läsbehov infann sig var för väldigt många år sedan när jag som liten skit läste första Harry Potter....

Det du delar med dig av går inte att köpa, går uppenbarligen inte att lära sig på riskutbildningar till MC-kort och du förmedlar det på ett verkligt sätt, ett gripande sätt som ingen annan någonsin har lyckats med i hela mitt liv (20 år gammal/ung beroende på vem som läser)

Tidigare i mina dagar, när jag var ung grabb med nytaget kort fick jag mycket berömet av uppkörnings-kontrollanten som "körskolekung", inte illa för en privatist. Efter ett års vägvana blev jag stoppad av en civilpolis som hade "analyserat" min körning. Det hela började med en flygande kontroll, att jag är jag, att jag har försäkring, att det är min hoj, att hojen är det den utger sig för och allt som hör till. Efter 15 minuter säger polismannen "allt är i sin ordning, jag vill bara passa på och berömma dig, din riskmedvetenhet och sättet du framför din MC på" Jag blev nästan chockad och visste inte hur jag skulle svara, jag behövde inte säga något vidare för polisen fortsatte med "när en person kör sporthoj som du med polisnärvaro så antar jag att MCn är stulen, att personen inte har MC-kort eller att den vill dölja något annat brott (inte bli stoppad)" Ja hur ska man annars köra MC tänkte jag.... det var då det...

Jag hade alltid gillat mig själv bakom styret, respekterat mig och min körning men så tappade jag "känslan" (är adrenalinjägare som många andra MC-förare). Intalade mig att jag kan fortfarande köra som jag gjorde, fast lite mer inspirerat. Suget efter mer fart, mer adrenalin infann sig gravis och en dag låg jag i fel körfält vid omkörning av en radda på 6 bilar, min hastighet var på tok för hög och jag tänkte till efteråt när jag hade parkerat. Varför gör jag detta? Jag hade inte brott, jag hade inte behov att köra om för framförvarande håller laglig hastighet. I omkörningsögonblicket hade jag inte tvekat en sekund på att allt är under kontroll, men när man tänker efteråt på allt oförväntat som kan inträffa då gillade jag inte mig själv längre.... mitt agerande (detta är då inte det farligaste eller mest dumdristiga jag gjort ska tilläggas)

Jag kan skriva under på att ungdomens odödlighet var homogen inom mig fram till det ögonblicket då jag tänkte efter. Och nu när jag har läst din berättelse slungades jag tillbaka till det ögonblicket som jag själv tänkte efter, före något hände mig. En våg av tankar och känslor infann sig och jag är så sjukt tacksam att jag klarade mig. På sättet du skriver förmedlar du inte bara information utan också medkänsla, eftertänksamhet och en rad andra (för mig) ovanliga "fenomen".

Jag hoppas att fler kan ta in det du vill förmedla och känna allt som jag just nu känner, kan bara säga det att alla som har mc MÅSTE läsa det här innan något händer, jag har bara haft ren tur att inget hänt.

Nu har jag hittat min plats i världen, trackdays på Sviestad :) Jag är garanterat påväg tillbaka till min forna körstil i trafiken, den som får polisberöm och kallas körskolekung... Hoppas bara jag når dit igen, med Sveistads hjälp att fylla på adrenalinpuckeln på ryggen kan jag nog lyckas, aldrig mer ghost rider för mig i alla fall!

Nu är alla mina småproblem som bortblåste, hade jag träningsvärk? Det har aldrig varit så skönt att ha träningsvärk som nu.

Laidback, du ska ha största möjliga tack, du anar inte vilken hjälp du ger och jag är dig evigt tacksam. Man måste få sådana här tankeställare för att bli påmind om saker, dum som man är. Fan du har till och med fått fram en ny sida hos mig, känslosam... Känner mig så grymt tacksam och... trött

Ha det bäst! Godnatt
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Naket hade du provat... En 690 Enduro, eller den hojtypen?

Ja får fundera på det, är inte dumma hojar det heller:)

Men det är rätt;
Jag vill inte trolla bort åren på hoj, inget jag ångrar alls. Vem hade jag varit om jag inte åkt hoj? Nu var jag 36 när jag klotade, och jag hade hunnit klarat av mycket av de tokerier man kan göra. Tonen hade nog varit en annan om jag hamnat här som tjugiåring, eller ännu yngre, innan livet ens satt igång på allvar. Då hade jag haft en anledning att vara bitter.

Hård bud men det är sant det du säger, att åka hoj är mer en livsstil än något annat. Det betyder att jag borde vänta 10 år med att göra något riktigt dumt!

Aja jag är en till som hoppas på en del IV, mycket bra läsning. Inte ofta man får innsikt i hur det är på baksidan av en sånn här olycka, oftast så ser man bara människor som har varit drabbad utan att man gör något annat än att kanske byta några ord.

Förmodligen har du räddat flera själar vid att bara dela med dig dina upplevelser, kan ju vara något att tänka på. Jag har dig och din tråd med mig ute på vägarna iallafall och skall försöka växa som förare på det. Tack!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tja Laidback.

Hur är det med dig?
Länge sedan jag skrev något i tråden.
Hoppas du gör framsteg med träningen och att du fick njuta av några fina hojar på mässan för den kan du inte ha missat va?
En annan var för lat för att åka till Sveriges baksida och kolla på hojarna. :va

Du nämner att du köpt roliga hojar. Vad är det senaste inköpet?

I vilket fall var stark och kämpa vaidare.

Mvh
Laidbakbeundrare!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du är en inspiration för oss alla! Som många tidigare sagt, att du orkar att visa både gott humör och humor är så att smilbanden hos mig höjs 480 meter över havet! Har du någonsin funderat på att skriva en bok? En titel jag kom på nu är: "från två hjul till två hjul"

Jag hoppas allt är så bra det kan bli med dig och att vi snart får se grus-soparbilen om några veckor! Ska definitivt ägna en varm tanke åt dig då Laidback! Med 2000 kg respekt / jimmy :hej

Hehe ja, bra förslag! Eller kanske: "Från ett liv på hjul, till ett liv på hjul"
Bra att du ser mina försök till ironi och lite mörk humor. Det gäller att ta motgångar med en axelryckning

Lång text med mycket beröm och många klokheter.

Hej, och tack Sockan!

Bra att du kommit till insikt både om körstilen, men också att du "upptäckt" bankörningen. Tyckte själv, efter jag slitit en heldag på bana, att det inte kändes lika viktigt att hålla stumt precis överallt. I allafall ett par dagar efteråt... Det är en bra övertrycksventil helt enkelt. Och även om man inte sänker tempot i trafiken, så vet man åtminstone hur hojen funkar när det går fort.


Ja får fundera på det, är inte dumma hojar det heller:)



Hård bud men det är sant det du säger, att åka hoj är mer en livsstil än något annat. Det betyder att jag borde vänta 10 år med att göra något riktigt dumt!

Aja jag är en till som hoppas på en del IV, mycket bra läsning. Inte ofta man får innsikt i hur det är på baksidan av en sånn här olycka, oftast så ser man bara människor som har varit drabbad utan att man gör något annat än att kanske byta några ord.

Förmodligen har du räddat flera själar vid att bara dela med dig dina upplevelser, kan ju vara något att tänka på. Jag har dig och din tråd med mig ute på vägarna iallafall och skall försöka växa som förare på det. Tack!

Nej det är inget jag själv hade tänkt så mycket på. Att det är farligt hade jag ju hört/läst/lärt mig den hårda vägen, men hade inte tänkt på att det kunde bli såhär. Men vaf-n, gjort är gjort och åren på hoj är inget jag ångrar!


Tja Laidback.

Hur är det med dig?
Länge sedan jag skrev något i tråden.
Hoppas du gör framsteg med träningen och att du fick njuta av några fina hojar på mässan för den kan du inte ha missat va?
En annan var för lat för att åka till Sveriges baksida och kolla på hojarna. :va

Du nämner att du köpt roliga hojar. Vad är det senaste inköpet?

I vilket fall var stark och kämpa vaidare.

Mvh
Laidbakbeundrare!

Tjena d96!

Jo tack, det mesta är okej, så omständligt på vintern bara med jacka-vantar-mössa-halsduk som ska av och på i tid och otid. Men det drabbar ju mest assistenterna!
Ska bli såå skönt i sommar när man bara kan dra iväg ut, men det är jag väl inte ensam om på SH att tycka?

Mässan va sig lik, möjligen något urvattnad p.g.a. ekonomin i världen. Mig spelar det ingen roll, tycker alltid det är kul med hojmässan. Det är ju årets avspark!

Hojmässa 2013 004.jpg
Fick ett snack med mässans viktigaste person!


Jo apropå hojar hittade jag ju de här snyggingarna härom året:
009.jpg014.jpg

Men nu har även detta toppex hittat ner till klubben:
017.jpg
Finns lite bakgrund här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...-med-sina-ex&p=5683241&viewfull=1#post5683241

Skönt att ha lite annat än rullstolar och ryggmärgsskador att fylla huvudet med!

Ha det!
 

Bifogat

  • 007.jpg
    007.jpg
    247.4 KB · Visningar: 167
Last edited:

withberg

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Läst igenom denna tråd ett par gånger, och får alltid en tankeställare efteråt. Känner att så viktigt är det inte att gasa max alltid. Samt att jag inte behöver ha den absolut snabbaste hojen för att ha kul. Tack så mycket för att du skriver här, och kan varna oss (ej bättre vetande), om konsekvenserna. Vill även önska dig lycka till, och att du måste kämpa på,för alla de som inte klarade sig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läst igenom denna tråd ett par gånger, och får alltid en tankeställare efteråt. Känner att så viktigt är det inte att gasa max alltid. Samt att jag inte behöver ha den absolut snabbaste hojen för att ha kul. Tack så mycket för att du skriver här, och kan varna oss (ej bättre vetande), om konsekvenserna. Vill även önska dig lycka till, och att du måste kämpa på,för alla de som inte klarade sig.

Hej!

Jag vill inte framstå som nån rättrådig bror duktig som skötte mig perfekt på vägen, för det var jag absolut inte. Det var sällan jag höll hastighetsbegränsningarna, var lagbrytare så fort jag lämnat stan. Så det känns lite skenheligt att jag skulle predika laglydighet i trafiken.
Men precis som du skriver kan jag kanske framstå som ett varnande exempel "-Bli inte som mig!" :mattias
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
En stark tråd där det mesta redan är skrivet! Har läst den ord för ord och rad för rad och sen en gång till!
Jag är en 48-årig återfallsknutte med horn som snabbt växer ut när jag sätter mig på 2-hjuling. Förr visste jag det men nu trodde jag i min enfald att det gått över. Att läsa denna tråd är nyttigt och en tankeställare för alla som kör hoj. Detta är det enda forumet jag varit på som har en minneslund. Talande!

Det som gör mest ont i mig är beskrivningen av bemötandet av myndigheter som FK.

Som så många före mig skrivit... Starkt att du delar med dig. Den dagen boken kommer ut ska jag läsa den! Ser att titeln redan diskuteras! :)

EDIT: Mitt bidrag till boktitel. På väg... På Hjul! :)
Magnus
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Laidback jag ser en blivande Toyman framför mig.
Det är du som kommer stå på mässor och träffar och dra anneckdoter (stavas det så?) för besökarna!
Ser fram mot att var den besökare som får höra dem...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En stark tråd där det mesta redan är skrivet! Har läst den ord för ord och rad för rad och sen en gång till!
Jag är en 48-årig återfallsknutte med horn som snabbt växer ut när jag sätter mig på 2-hjuling. Förr visste jag det men nu trodde jag i min enfald att det gått över. Att läsa denna tråd är nyttigt och en tankeställare för alla som kör hoj. Detta är det enda forumet jag varit på som har en minneslund. Talande!

Det som gör mest ont i mig är beskrivningen av bemötandet av myndigheter som FK.

Som så många före mig skrivit... Starkt att du delar med dig. Den dagen boken kommer ut ska jag läsa den! Ser att titeln redan diskuteras! :)

EDIT: Mitt bidrag till boktitel. På väg... På Hjul! :)
Magnus


Hej atilla!

Väldigt kul att du gillar tråden! Men njä, det där med bok är nog inge vidare aktuellt. Men däremot undrar jag varför inte Kritto gjort slag i saken? Han om någon måste ju veta vad körkortsaspiranter borde få lära sig, knutte, trafiklärare OCH ryggmärgsskadad som han är?! DEN boken vill jag läsa!

Hmm, låt se här...återfallsknutte, 48 år, horn som växer ut, hmmm... Du vet väl att det är gubbskitar i vår ålder (återfallare i medelåldern) som är den mest olycksdrabbade gruppen hojåkare, eller åtminstone gruppen där olyckorna ökar mest (eller nåt sånt, var det väl)? Det har jag läst minsann!

Bra att du hittat tillbaks till hojeriet!

Laidback jag ser en blivande Toyman framför mig.
Det är du som kommer stå på mässor och träffar och dra anneckdoter (stavas det så?) för besökarna!
Ser fram mot att var den besökare som får höra dem...

Att bli omnämd i samma mening som Toyman, det är stort!
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej atilla!

Hmm, låt se här...återfallsknutte, 48 år, horn som växer ut, hmmm... Du vet väl att det är gubbskitar i vår ålder (återfallare i medelåldern) som är den mest olycksdrabbade gruppen hojåkare, eller åtminstone gruppen där olyckorna ökar mest (eller nåt sånt, var det väl)? Det har jag läst minsann!

Bra att du hittat tillbaks till hojeriet!

En uppmaning att vara försiktig skulle det kunna tolkas som! :) Ärligt är nog du en av få jag lyssnar på i det fallet. Idiot vore jag väl annars och det vill jag inte kalla mig!
När jag inte sitter på hojen är jag gammal, förståndig och med insikten att jag inte är odödlig. Men det är väldigt lätt att bli 18 igen när kurvan närmar sig. Men jag fortsätter nog att åka med min blysläde/körskolehoj en sommar till, men nästa sommar DÅ blir det sporthoj! :banana "Tyvärr" ser jag inget nöje i något annat.
Har av flera fått rådet att ta några SMC-kurser och det ska jag försöka göra.
Kanske blir även jag en klok vuxen en dag!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
En uppmaning att vara försiktig skulle det kunna tolkas som! :) Ärligt är nog du en av få jag lyssnar på i det fallet. Idiot vore jag väl annars och det vill jag inte kalla mig!
När jag inte sitter på hojen är jag gammal, förståndig och med insikten att jag inte är odödlig. Men det är väldigt lätt att bli 18 igen när kurvan närmar sig. Men jag fortsätter nog att åka med min blysläde/körskolehoj en sommar till, men nästa sommar DÅ blir det sporthoj! :banana "Tyvärr" ser jag inget nöje i något annat.
Har av flera fått rådet att ta några SMC-kurser och det ska jag försöka göra.
Kanske blir även jag en klok vuxen en dag!

Har själv börjat åka SMC kurser och de är kanon med avseende på att lära sig hantera hojen.
Vad de missar på dessa kurser är att relatera det till trafiksituationer.
Den enda trafiksituration som de nämnt för mig är spårval i kurvan för att ha så stora marginaler som möjligt vid utgången av kurvan. Visst är det en enormt viktig del men inte den enda situation där det kan skita sig i trafiken för en MC.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad jag läst i den här tråden är något som ligger i bakhuvudet på mig hela tiden nu när jag letar ny hoj. Var på vippen att köpa en zx9r, men fick mig en tankeställare och tittar nu istället på en suzuki gsr600 med abs. Varför skulle jag inte kunna ha lika roligt med den hojen liksom? Jävligt mycket säkrare med abs och dessutom kan man ha roligt med hojen på andra sätt än att pressa järnet på motorväg.

Jag hoppas det känns skönt att du kan påverka oss hojåkare till att få oss tankeställare lite då och då. Kan väl låta larvigt, men du kanske har räddat mitt liv utan att någon av oss vet om det? Och vem vet hur många andra du givit tankeställare, så att de drog på lite mindre i den där sköna kurvan och slapp klota.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vad jag läst i den här tråden är något som ligger i bakhuvudet på mig hela tiden nu när jag letar ny hoj. Var på vippen att köpa en zx9r, men fick mig en tankeställare och tittar nu istället på en suzuki gsr600 med abs. Varför skulle jag inte kunna ha lika roligt med den hojen liksom? Jävligt mycket säkrare med abs och dessutom kan man ha roligt med hojen på andra sätt än att pressa järnet på motorväg.

Jag hoppas det känns skönt att du kan påverka oss hojåkare till att få oss tankeställare lite då och då. Kan väl låta larvigt, men du kanske har räddat mitt liv utan att någon av oss vet om det? Och vem vet hur många andra du givit tankeställare, så att de drog på lite mindre i den där sköna kurvan och slapp klota.

Men sanningen är väl som så att du kan lika väl köra dig fördärvad på en Suzuki GSR600 med abs som på en ZX9R.Det är ju inte hojen som gör misstagen utan den som håller i styret.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men sanningen är väl som så att du kan lika väl köra dig fördärvad på en Suzuki GSR600 med abs som på en ZX9R.Det är ju inte hojen som gör misstagen utan den som håller i styret.

Det håller jag med om, men ju sömnigare hoj, desto mindre aggressiv körstil väl?

Alltså, nissepelle menar att om han köper en hoj som inte direkt inbjuder till svinkörning, så är steget längre till att det blir svinkörning. På en R-hoj är det väldigt lätt att det, som alla på SH vet, går liite fort ibland.
Inte konstigt alls, den typen (vår typ) av hojar är utvecklade för att gå så fort det går, då känns lite fjuttigt att hålla 70, 90, och 110.
Så jag förstår vad nissepelle menar, en GSR 600 är gjord för lägre farter och kanske t.o.m. för att vara kul där.

Men låga farter är ju inget vi SH:are begriper... ;)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top