Varför inte helt enkelt slopa startavgiften i Pro SBK? Helt plötsligt får vi effekten att förarna kommer att behöva kvala in till PRO, ingen får vara med utan att vara tillräckligt snabb.
Helt rätt.
Varför inte helt enkelt slopa startavgiften i Pro SBK? Helt plötsligt får vi effekten att förarna kommer att behöva kvala in till PRO, ingen får vara med utan att vara tillräckligt snabb.
En liten fråga, hur skall det finansieras?
1.15.5 och vad blir det nästa år tror du 1.14? och om det vore 32 startande så hjälper det inte att du kör 1.20!
Vi kan ta Falkenberg istället där måste du ligga på låga 46or!
Och det gör bara hemmaförare eller några norrmän!
Om det är fullt startfält.
Och vad jag kan förstå så vill ju inte cirkusen ha några varvningar
För dom som tror att det är lätt att skaka fram 200000 + för att få en skaplig säsong, så kan jag bara säga att det är nog inte så LÄTT som vissa verkar tro om du inte är med i toppen förstås då är det enklare!
thats the problem
Sen dessutom funderas det på att köra träningen på en Torsdag, tror ni inte folk arbetar?
Vem vill ta ledigt 12-14 dagar bara för det?
En liten fråga, hur skall det finansieras?
Dessvärre är det ett bilarrangemang och MC kommer alltid betraktas som en pausunderhållning på STCC.
Roadracing behöver sitt egna arrangemang som är i klass med STCC.
Men som bara kör motorcyklar.
Om ni vill ha lite input från en "vanlig" åskådare med hyfsat RR-intresse kan jag ge er min syn på saken.
Varför ska PSB vara en språngbräda till IDM eller Spanien mm.
I england kör man på lika små och krokiga banor fast med sämre väder.
Men det är ändå klassat som högsta Superbikeserien innan VM.
Ska man ha ett mål bör det vara att skapa Europas bästa serie i Superbike, som gör att andra förare åker till Sverige för att köra i den svenska serien.
Läste denna tråd idag och,
Inte utan att man slås med förvåning av hur så många intelligenta människor och aktiva förare kan författa så mycket oklokt i samma tråd!
Visst är jag i ngn form av att vara part i målet med satsningen för Pro SBK Experience men oavsett tappar man emellanåt hakan när arrangörer och förare (med ironi?) skapar div osanningar om vad allt från publik, förare och partners anser om roadracing/Pro SBK idag.
Utan omsvep trattar jag ned följande områden som de mest viktiga:
- Pro SBK kommer fortsätta vara den viktigaste klassen för förare som VILL något med att utöva sporten - inte bara sniffa på den personliga gränsen med ett knäskrap
- Pro SBK är, har varit och kommer förbli den marknadsplats där du som aktiv eller teamägare kan skapa finansiell grund för att utöva motorsporten (tyvärr den kanske enda i landet för asfaltsracing?)
- Pro SBK är den enda nationella/nodiska plantskolan som kan matcha internationellt motstånd (även om vi inte når pallen ännu)
OBS! Detta oavkortat att utövarna tar vara på, AGERAR och ENGAGERAR sig i att jobba med partners/sponsorer och FÖR sin publik
Vg notera!
Idag är det alltför många som SAKNAR vilja, ambition för ovanstående – men därmed inte sagt förmågan att köra hoj. Denna ekvation är för många svår att förstå, kanske svårast för undertecknad. Men den är likväl 100 % sann idag - men förhoppningsvis en dålig historia framöver när utövarna lägger samma tid på att jobba för partners som de tränar på att köra hoj…?
Summerat kommer serien Pro SBK vara lika bra som dess förare/aktiva/intressenters vilja är utav att leverera resultat sportsligt, medialt och för publiken.
Eric Hulth
PSE
sedan att tro att genom nästan personangrepp påpeka att det inte är någon publik för att man inte sålt in sig hos sponsorer o media är ju bara befängt,så intressant klassen är just nu,precis den uppmärksammheten tror jag den får tyvärr.
för att förtydliga,ovanstående är inte riktat till eskilsson(som vi saknar i depån)=
En liten fråga, hur skall det finansieras?
Genom att slopa eller minska vinstpengarna och istället sprida ut det över hela startfältet genom att reducera, eller helt ta bort anmälningsavgifterna.
Som jag skrev tidigare så skiter nog 95% av dom tilltänkta nytillkomna förarna i om vinnaren kan få 100.000:- vid serievinst och 10.000:- för racevinst. Det lockar INTE några nya förare.
Skulle man istället skylta med gratis anmälningavgift så tror jag att det skulle vara många som nu annars kör SM/SO övervägde att prova på PRO SBK.
Som Stefan skrev så tror jag att det till och med finns en möjlighet att det blir utkvalning om platserna i PRO SBK.
Ang. STCC's högre mediala värde och publikintresse.
Jag har historiskt sett haft en del tur, och jobbat väldigt hårt med sponsorarbetet och faktiskt lyckats att köra RR sedan 2004 och knappt behövt lägga en enda krona ur min egen ficka för tävlandet under alla dessa år.
Jag har haft en ganska bred och trogen skara sponsorer som hjälpt mig med allt från delar och rabatter till rena pengar (jag anser att delar och rabatter också är sponsring).
Som kuriosa kan jag berätta att jag gått ut med en enkät bland mina befintliga sponsorer, och bara 5% svarade att dom kunde tänka sig att betala mera bara för att jag skulle kunna köra PRO SBK tillsammans med STCC, trots direktsänd TV och "storpublik".
Jag menar inte detta som någon kritik mot STCC, PRO SBK, eller dom som arbetar med- eller för den serien.
Utan vill bara påpeka att det inte är så lätt som man kan tro. Att bara för att man kör PRO SBK så kastar alla pengar efter en.
Den budget jag har haft hittils har räckt bra för att köra SM och SO, men räcker inte till en säsong i PRO SBK eller Privatcupen.
Jag inbillar mig att det är flera förare som har det som mig, och tror därför rätt hårt på det förslaget om att kvitta vinstpengarna mot gratis startavgifter. Jag tror det skulle fylla upp startfälten rätt bra...
Genom att slopa eller minska vinstpengarna och istället sprida ut det över hela startfältet genom att reducera, eller helt ta bort anmälningsavgifterna.
Som jag skrev tidigare så skiter nog 95% av dom tilltänkta nytillkomna förarna i om vinnaren kan få 100.000:- vid serievinst och 10.000:- för racevinst. Det lockar INTE några nya förare.
Skulle man istället skylta med gratis anmälningavgift så tror jag att det skulle vara många som nu annars kör SM/SO övervägde att prova på PRO SBK.
Som Stefan skrev så tror jag att det till och med finns en möjlighet att det blir utkvalning om platserna i PRO SBK.
Ang. STCC's högre mediala värde och publikintresse.
Jag har historiskt sett haft en del tur, och jobbat väldigt hårt med sponsorarbetet och faktiskt lyckats att köra RR sedan 2004 och knappt behövt lägga en enda krona ur min egen ficka för tävlandet under alla dessa år.
Jag har haft en ganska bred och trogen skara sponsorer som hjälpt mig med allt från delar och rabatter till rena pengar (jag anser att delar och rabatter också är sponsring).
Som kuriosa kan jag berätta att jag gått ut med en enkät bland mina befintliga sponsorer, och bara 5% svarade att dom kunde tänka sig att betala mera bara för att jag skulle kunna köra PRO SBK tillsammans med STCC, trots direktsänd TV och "storpublik".
Jag menar inte detta som någon kritik mot STCC, PRO SBK, eller dom som arbetar med- eller för den serien.
Utan vill bara påpeka att det inte är så lätt som man kan tro. Att bara för att man kör PRO SBK så kastar alla pengar efter en.
Den budget jag har haft hittils har räckt bra för att köra SM och SO, men räcker inte till en säsong i PRO SBK eller Privatcupen.
Jag inbillar mig att det är flera förare som har det som mig, och tror därför rätt hårt på det förslaget om att kvitta vinstpengarna mot gratis startavgifter. Jag tror det skulle fylla upp startfälten rätt bra...
Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.
Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.
Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.
Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.
Det borde vara straffbart att argumentera att det ska vara billigare att köra.
Tvärtom skall målsättningen vara att tjäna pengar på sin sport! Låt nu inte huvet skena iväg över tangentborden tänk efter före du hamnar i gnällbältet. Notera fakta - bara för att du är snabb/snygg och har varvrekord så kommer inga sponsorer att ringa på, det KRÄVS fortfarande arbete för att nå resultat. Något alltför få vill acceptera idag.
Min ambition (som jag även vill att du skall anamma) är att fler skall TJÄNA på att köra racing i landet - och det mina kära kollegor kommer aldrig ske om argumenten fortsätter med "att det skall vara "billigt".
Förhoppningsvis finns det idag fler förare som fattar(?)
Att andras engagemang te x. mitt som resulterade i TV4, SVT sporten, Radiosporten, kändisengagemang, seriepartners behövs - men då får man som aktiv i klassen ENGAGERA sig och inte som i år - knappt orka svara på mejl och sticka huvet i sanden. Just därav har ingen sett/hört Pro SBK i SVT sporten, TV4 eller i radion i år - och det var mycket tack vare bristen på förarengagemang som avgjorde.
Som sagt/skrivet det finns inga problem att köra Pro SBK - OM man vill, förstår och accepterar att jobba för det! Kom ihåg att den enda person som kan förändra just din situation möter du i spegelbilden varje morgon....
/Eric Hulth
Hur skylle man styra det då? Blir det inte fulla startfält så kan ju "alla" ställa upp ändåDå har man gratis att se fram emot om man är snabb nog för att ställa upp i PRO. Det ska alltså inte vara öppet för långsamma gubbar som mej att köra i PRO.
(kortade ner inlägget för utrymmets skullPro SBK ska inte bli billigare......osv
/Eric Hulth
Fram för billigare inträde för MC:ister (och/eller varför inte SMC medlemmar?, SMC blir automagiskt reklamkanal till ca 60 000 medlemmar)
Kortis om MC biljetter
Jag byggde samarbete m Mantorp park i fjol som delvis innebar att alla som kom med hoj till finalen fick gratis parkering + egen gräddfil/ingång från dragstripsentrén. Ett bättre pris p biljetten men sammlagt ca 150,- 200,- i värde för alla 2-hjulingar. Info gick ut till SMC + klubbarnas webbsidor + samtliga Mc-magasins webbplatser.
Hur många nappade? - knappt någon...
Återigen är det svart på vitt att för få hojåkare känner till RR el klartext - för få profiler som når ut i media och lockar intresse. Därav är det oerhört viktigt att få med sina hojintresserade lokalt per stad/ort, vilket det finns en oerhörd potential till för alla aktiva.
Mvh
/Eric Hulth
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |