Kommer Pro Superbike att överleva?

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Ang startavg så har det väl inte med om man är rik eller fattig det är hur ordningsam man är?
Och 107% regeln bör väl gälla.

Förstår inte riktigt vad du menar ang. startavgift?
107% kan väll gälla, bara tillräckligt många klarar den... Käns som att ett fult startfält och ev. varvningar som ställer till det endå är bättre för publiken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förstår inte riktigt vad du menar ang. startavgift?
107% kan väll gälla, bara tillräckligt många klarar den... Käns som att ett fult startfält och ev. varvningar som ställer till det endå är bättre för publiken.
Fast, om varvningar "förbjuds" så kanske folk aldrig vågar ta nästa steg och köra PRO? Självklart så ska det inte skilja 20s i varvtid mellan pole och sista man, och nånstans måste man dra gränsen, men jag tycker fulla startfält borde vara större prio.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Förstår inte riktigt vad du menar ang. startavgift?
107% kan väll gälla, bara tillräckligt många klarar den... Käns som att ett fult startfält och ev. varvningar som ställer till det endå är bättre för publiken.

Vad jag menade var att det kändes som du ville få fram att det inte får vara för billigt så vem som helst kommer dit och inte är ordningssam i depån mm?
Tror jag att det var:rolleyes: det är ju flera dagar sen jag svarade på det:D

Fast, om varvningar "förbjuds" så kanske folk aldrig vågar ta nästa steg och köra PRO? Självklart så ska det inte skilja 20s i varvtid mellan pole och sista man, och nånstans måste man dra gränsen, men jag tycker fulla startfält borde vara större prio.

exaktomento :tummenupp
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Tankevurpa?
Att säga el tycka marknadsvärdet är katastrofalt dåligt för Mc i STCC sammanhang vad innebär det? För det vårt resonemang framåt – nej knappast. För vem skulle det vara dåligt? - det finns en jättepotential för Mc som är underutnyttjad. Fråga generalagenten för Victory t ex. De sålde ca 15 hoj (a ca 150 000/st) i fjol på plats då de engagerade sig med Camarocup. Jag blir ärlig både förvirrad och förundrad av hur jantelagarna verkar dominera dessa forum för 2-hjuls racing. Var är viljan, drivkraften och inställningen som flera av er visar på banan? – för att inte undra över stoltheten tog vägen...

/Eric

Här har du helt rätt.

Jag gjorde ingen utläggning om att det faktiskt finns företag på marknaden som kan utnyttja det marknadsvärdet som finns, och faktiskt göra det bra. Och det är som Sandtream skrev också.

Och det är dom faktiskt Mc-tilverkarna.
För dom skulle ProSuperbike kunna vara ett bra ställe att arbeta med marknadsföring. Om dom själva gjorde det till en bra marknadsplats.

Föreställ er att team Suzuki, Kawasaki, Honda, Yamaha, Ducati, KTM, Aprilia. Ställer ut 2st fabriksförare. Samt 2 st satellit förare. Då är det helt plötsligt 28st förare på gridden. Dom kan använda varje tävling på samma sätt som Vicktory gör, och visa upp alla sina motorcyklar.
Besökarna är ju inte bara intresserade av racebilar eller racemotorcyklar. Alla andra typer av motorcyklar kan ju också presenteras för dom 8-10.000 åskådare som kommer och tittar.

Kan man sen få in 12st privatförare som får ansöka och kvala in till 12st platser med låg eller ingen anmälningsavgift så har vi ett grymt underlag för att göra en bra serie.

Men så länge inte ens Mc-tillverkarna tycker att ProSuperbike är en bra marknadsplats. Så lär serien fortsätta att bestå av 10-15 förare som kämpar och sliter och betalar ur egen ficka.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Korrekt

En springade punkt

Mc importörerna tycker att Pro SBK/STCC är fantastiskt, de ansåg att det t om. var så bra att lejonparten av dem lovade att gå in helhjärtat när/om det bara blev 1000cc...

Nu vet vi att fler inte har hästarna hemme el är speciellt bra å att hålla sina löften på importörsidan...
Och/men dessvärre (detta kanske inte borde skrivas?) är flera av de styrande från våra importörer mer benägna att nu försvara att de INTE är med genom teser som "vi säljer inte med sporthojar om vi är med i Pro SBK". Vilket leder in fler av de lärde i att undra varför nästan samtliga märken är representerade inom andra stora mästerskap som t ex. MotoGp, WSBK, SS600 men naturligtvis oftast på hemmaplan för sina lokala Åf.

Kort omskrivet är det oerhört få av dem som förstår att de säljer varumärket + Mc-intresse till en för dem ny och oftast kassasäker publik - vilket garanterat ÖKAR deras omsättning. Men, som förut är det en klar underutnyttjad potential som vi nog alla vet att Mc-branschen VERKLIGEN behöver, speciellt nu med klart nedgående försäljningstatistik i landet.


Och ja - det finns liknande utbildningsbehov för några marknadschefer inom MC-världen, precis som det finns för flera RR aktiva/team.


/Eric
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
BMW är en av få tillverkare som går bra och ökar sin försäljning. De borde inte ha några större problem med att bekosta ett tvåförarteam i den svenska Superbike-serien (vad den nu kommer att heta) 2011. Ska bli spännande att se om de vågar.

Vet att ett BMW-team var på gång redan till i år men att båda förarna (2 av de bästa vi har) tackade nej av olika anledningar.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Jae

Då vet du nog mer än tom BMW Norden gör,
Redan i slutet av oktober när jag mötte BMW i dessa diskussioner hade man beslutat att inte ställa upp i Pro SBK. Bakgrunden var att de precis varit nere i spanien och på BMWs officiella launch med testkörning etc. för utvalda inom BMWs hojorganisation i Europa.


På plats var även Xaus och Troy Corser
När nu man kikade in i deras boxar, såg all utrustning de hade och 80 fälgar(?) mm. förstod man att detta komme bli "jättedyrt" och beslöt att inte skapa ett team, el promotera en förare som kör BMW. Till detta resonerade man att hojen är så bra - att den kommer sälja sig själv...

Lite kan man hålle med om var rätt sagt då den/BMWn tog slut i flera av USAs delstater i juni (om jag minns rätt)...


Men redan år 2011
Bör de hålla planen dvs skapa ngn form av officiellt team som kör BMW. Ekonomin finns och givet hoppas jag själv på att de gör slag i en satsning liknande den som KTM har gjort i år.

/Eric
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då vet du nog mer än tom BMW Norden gör,
Redan i slutet av oktober när jag mötte BMW i dessa diskussioner hade man beslutat att inte ställa upp i Pro SBK. Bakgrunden var att de precis varit nere i spanien och på BMWs officiella launch med testkörning etc. för utvalda inom BMWs hojorganisation i Europa.
Nja, men det kan ha varit så att de tog beslutet i samband med att de tillfrågade förarna tackade nej och att det skedde innan du träffade dem.

Men det spelar ingen större roll i dagsläget, nu håller vi tummarna för att de gör som KTM (att jag inte nämnde dem som ett team säger kanske en del om deras satsning...) nästa år. Då kanske fler "tillverkare" hakar på :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men det spelar ingen större roll i dagsläget, nu håller vi tummarna för att de gör som KTM (att jag inte nämnde dem som ett team säger kanske en del om deras satsning...) nästa år.

?? Vad menar du om KTMs satsning egentligen? Att den är så svag att den inte är värd att nämnas eller att den är så stark att den inte behöver nämnas? (Eller nåt därimellan?)


:va
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Robban Gull fick ett hjärtligt välkommande tillbaka i P.R.O serien...han blev diskad av tävlingsledningen för att Freddy stod å burna i depån innan park fermen. Så robban fick gummirök å heta gummirester i ögonen. Han blev skit förbannad å drog därifrån.....Och så undrar man varför inget SO folk kommer till denna Kalle Anka Cup.....Sorligt att behöva diska 1 av 15 i mål. Det blir som 15 små moppe pojkar......sorligt tråkigt.

Det finns säkert försvar och regeltolkningar som säger annat....men ska det behöva gå till så!!! Det måste väl finnas mänsklighet kvar?
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Här har du helt rätt.

Jag gjorde ingen utläggning om att det faktiskt finns företag på marknaden som kan utnyttja det marknadsvärdet som finns, och faktiskt göra det bra. Och det är som Sandtream skrev också.

Och det är dom faktiskt Mc-tilverkarna.
För dom skulle ProSuperbike kunna vara ett bra ställe att arbeta med marknadsföring. Om dom själva gjorde det till en bra marknadsplats.

Föreställ er att team Suzuki, Kawasaki, Honda, Yamaha, Ducati, KTM, Aprilia. Ställer ut 2st fabriksförare. Samt 2 st satellit förare. Då är det helt plötsligt 28st förare på gridden. Dom kan använda varje tävling på samma sätt som Vicktory gör, och visa upp alla sina motorcyklar.
Besökarna är ju inte bara intresserade av racebilar eller racemotorcyklar. Alla andra typer av motorcyklar kan ju också presenteras för dom 8-10.000 åskådare som kommer och tittar.

Kan man sen få in 12st privatförare som får ansöka och kvala in till 12st platser med låg eller ingen anmälningsavgift så har vi ett grymt underlag för att göra en bra serie.

Men så länge inte ens Mc-tillverkarna tycker att ProSuperbike är en bra marknadsplats. Så lär serien fortsätta att bestå av 10-15 förare som kämpar och sliter och betalar ur egen ficka.






Jag tycker att förslaget i privatcupen ska vara en äldre modell så att era gamla sönder crashade PRO superbike hojar håller ett bra värde.. och det gör att fler som tävlar på lika vilkor.
Och en enhetsdäcks i klassen så det blir mer spänande.
Då kan ni få förare i från Superbike challange folk till PRO.

SO folk är nog svårflirtatde skulle jag tro.
Dom gillar gemenskapen som är i SO depån..Sitta grilla en härlig fett blodpundingsbit å ta en liten kall på kvällen å ljuga i hop en bra story..

I STCC depån grillas feta oxfiles bitar å skumpa flödar på borden...ngn stans är det lite klass skillnad.. Vissa vill inte till överklassen depå och åka.
Vi är ju i landet lagom om ni inte fattat det.

Och det där med att alla fabrikat ska vara med...det har dom redan gjort. Dom vet vad dom fick av det...Kostnader

Problemet är nog vad får dom av er förare som är med i cirkusen.

Alla har grymma ambitioner osv på våren med körningar osv.. Ni har ju ett vanligt jobba att sköta också..när ska ni har tid att sköta ev sponsorer..Race sommaren är väldigt kort och intensiv.

Det är väldigt dåligt med sponsor vård i detta land.

Jag tycker det är underbart att se lite unga hungrigt Svemo folk så är på plats och det tokbra. Det ju faktiskt 2010 och 2011 väldigt snart inte våren 1965 stötstänger.luftkyllt.och dubbelstötdämpare.

Ut gamalt trött svemo folk och in med nytt å fräscht


Jag vill ge en eloge till Alexandra i från SM helgen. Då det var en diskution om Eric Lindroth sk ventilerade skivor...som var vave skivor.
Ni som var där förstår vad jag menar...

//BC
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Robban Gull fick ett hjärtligt välkommande tillbaka i P.R.O serien...han blev diskad av tävlingsledningen för att Freddy stod å burna i depån innan park fermen. Så robban fick gummirök å heta gummirester i ögonen. Han blev skit förbannad å drog därifrån.....Och så undrar man varför inget SO folk kommer till denna Kalle Anka Cup.....Sorligt att behöva diska 1 av 15 i mål. Det blir som 15 små moppe pojkar......sorligt tråkigt.

Det finns säkert försvar och regeltolkningar som säger annat....men ska det behöva gå till så!!! Det måste väl finnas mänsklighet kvar?

Fattar inte! Blev Robban diskad för att Fredde burnade?:va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag vill ge en eloge till Alexandra i från SM helgen. Då det var en diskution om Eric Lindroth sk ventilerade skivor...som var vave skivor.
Ni som var där förstår vad jag menar...

//BC

Jag var där men förstår inte vad du menar...:va
Men jag är nyfiken!! Berätta!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
?? Vad menar du om KTMs satsning egentligen? Att den är så svag att den inte är värd att nämnas eller att den är så stark att den inte behöver nämnas? (Eller nåt därimellan?):va
Att satsningen varit så där eftersom jag inte ens tänkte på det. Det är väl bara Lukas som stått ut en aning i övrigt är deras reslutat minst sagt blygsamma.

Jag var där men förstår inte vad du menar...:va
Men jag är nyfiken!! Berätta!
Det var en dispyt mellan Lindroths pappa och TL eftersom TL hävdade att man inte fick byta bromsskivor i SST600 vilket man får. Alexsandra kylde säkert ner pojkarna.

Angående Gull så blev han diskad för att han avvek från parc ferme. Att man inte bryr sig om att kolla vad det berodde på låter riktigt illa.
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Gulls

Att satsningen varit så där eftersom jag inte ens tänkte på det. Det är väl bara Lukas som stått ut en aning i övrigt är deras reslutat minst sagt blygsamma.

Det var en dispyt mellan Lindroths pappa och TL eftersom TL hävdade att man inte fick byta bromsskivor i SST600 vilket man får. Alexsandra kylde säkert ner pojkarna.




Angående Gull så blev han diskad för att han avvek från parc ferme. Att man inte bryr sig om att kolla vad det berodde på låter riktigt illa.



Konstigt att det blev dispyt för att Eric skulle bli diskad..
Det är väl klart att man blir irriterad av anklgande som man vet att det är rätt...TL har faktiskt 30 min att ta reda på fakta. 2009 fick man inte ha annat än orginal. 2010 kör vi med IDM reglemente..Skillnade är stor

Det är inte många som skulle stå kvar efter fått gummi bitar och rök i ögoen...Med adrenalin i kroppen så blir man rätt iriterad... Mänskliget för ...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tycker både Macke och Eric har rätt i mycket, även om åsikterna går isär på vissa punkter.
Det måste in mer pengar för att serien ska höjas och fler förare ska in.
Om nu förarna inte är själva kunden, så är ju faktiskt STCC och förarna partners, då måste man ju se till att det partnerskapet fungerar.
Att få till den satsningen med skumpa och gåslever i depån är såklart inte så enkelt för de flesta förarna i landet, annars hade det ju vimlat av förare i PRO..
Självklart måste STCC och förarna tillsammans jobba på att få upp värdet på den gemensamma produkten, samtidigt måste man ju också se till att de pengar som finns tillgängliga används på rätt sätt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om nu alla hojar skulle in i parc fermé (och inte bara topp-3 t ex) så måste man naturligtvis följa det, annars blir resultatet diskning, inget konstigt med det. Fick han något i ögonen så kan man väl ändå lämna hojen, inte dra iväg med just den utom synhåll, det är ju det parc fermé ska förhindra. Kanske bättre att gå än att köra hoj också om man fått något i ögat.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
...... Till detta resonerade man att hojen är så bra - att den kommer sälja sig själv...

/Eric


Och det gjorde den, BMW hade som mål att sälja 10 000 st av S1000RR första året, redan i Juni hade det sålts 15 000 st och man började planera för en ytterligare produktionsserie.

Hoppas verkligen att vi får se ett BMW team med konkurrenskraftig förare 2011, nån som inte gör som Xaus och mular alla hojar :tummenupp

/Nitrous
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och det gjorde den, BMW hade som mål att sälja 10 000 st av S1000RR första året, redan i Juni hade det sålts 15 000 st och man började planera för en ytterligare produktionsserie.
Jupp! Och 2011:eek:rna har redan börjat levererats i olika delar av världen.

Vad säger du Dampe, ska vi slå en puck till BMW och höra om de kan tänka sig att ha ett satellitteam i Pro Superbike nästa år med två unga och talangfulla förare? :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top