Kommer Pro Superbike att överleva?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag håller med Mattias, ett undantag bör införas för R1:ans röda ram. :D

Vilket fall som helst så verkar det vara tillåtet enligt IDM och inte enligt STCC's egna regler från 2010.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag håller med Mattias, ett undantag bör införas för R1:ans röda ram. :D

Vilket fall som helst så verkar det vara tillåtet enligt IDM och inte enligt STCC's egna regler från 2010.

Norvald Haaland, körde väl avblästrad/lättad + omlackad ram på sin R1a i PSBK o SO, om jag inte minns helt fel. Vad är skillnaden i regler till i år mot tidigare år, när det gäller ramen?

Btw. hur har det gått för er elitsnubbar i PSBK i jakten o engineerandet för att galant klara ljudkraven inför 2011, nu då?
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Kunde inte låta bli att regga mig när jag såg detta inlägget :)

Förmodligen var det cachen i webservern som kopplade objektet till den gamla länken… Gjorde en tömning så nu bör det funka som det ska. Såg inte bra ut men samtidigt sänker man prestandan om man tömmer cachen för varje uppdatering.

Hoppas ni är på gång nu, allihopa. Det finns förutsättningar för att det ska kunna bli riktigt bra.


Joakim Tärnström
Informationsansvarig STCC AB

Just nu länkar Pirelli-loggan på STCCs hemsida, till suzuki.se!
Bra eller dåligt?


Edit:mad:Rash. Ja det klart som 17 att det funkar A-OK nu idag, nån har fixat till det, efter mitt påpekande! :tummenupp
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Rash för dom som är intresserade... vad kostar ett lopp att köra?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rash för dom som är intresserade... vad kostar ett lopp att köra?

6050kr + 6% moms kostar det att endast köra ett wildcard. All info finns på stcc.se under Pro Superbike och sedan anmälan.

Bigred: Märkligt, själv kommer jag till Pirellis hemsida. Kan vara någon gammal catch (stavning??) som spökar..
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
6050kr + 6% moms kostar det att endast köra ett wildcard. All info finns på stcc.se under Pro Superbike och sedan anmälan.

Tack :tummenupp Men det är väl ingen som gör inhopp för dessa pengar :va
Hörde jag billigare med en massa sponsorer.....
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
6050kr + 6% moms kostar det att endast köra ett wildcard. All info finns på stcc.se under Pro Superbike och sedan anmälan.

Tack :tummenupp Men det är väl ingen som gör inhopp för dessa pengar :va
Hörde jag billigare med en massa sponsorer.....

Nä, det rimmar inte riktigt kan jag nog hålla med om.
Känns som antalet wildcards blir lätträknade
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tack :tummenupp Men det är väl ingen som gör inhopp för dessa pengar :va
Hörde jag billigare med en massa sponsorer.....

Nu subventioneras ju en massa nya förare. Sju racehelger med STCC + Anderstorp landar på ca 39000kr i anmälningsavgifter totalt. Ca 8 förare får 10000kr rabatt = 29000kr totalt.

29000kr/8 = 3625kr/racehelg. Utan rabatten blir det 4875kr/helg.

Om man väljer att köra Pro SBK istället för andra mästerskap har man ju rätt så mycket större mediebevakning samt publik på plats. Med alla de möjligheterna tror jag att de flesta skulle lyckas få in 10-20000kr i sponspengar, vilket är skillnaden i pengar på att köra Pro mot andra mästerskap.

Dessutom kanske man lyckas bättre med tiden. Tanken med Pro SBK är ju att det ska vara möjligt att "köra gratis". Här erbjuds en plattform där man faktiskt kan lyckas med en sådan satsning, upp till förarna att acceptera. Dessutom hjälper man nu till med subventioneringar (inte bara avgifter, utan cyklar, utrustning m.m.).

Det har aldrig varit enklare att börja köra Pro SBK, så det är dags att sluta gnälla över minsta bekymmer och börja leverera!

Jäkligt coolt tycker jag att 4-5 Rookie 1000-killar väljer att kliva direkt in i Privatcupen. Här får de möjlighet att synas i två år innan de förhoppningsvis är snabba nog att vara med i toppen av Pro SBK.

Våga satsa!
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jäkligt coolt tycker jag att 4-5 Rookie 1000-killar väljer att kliva direkt in i Privatcupen. Här får de möjlighet att synas i två år innan de förhoppningsvis är snabba nog att vara med i toppen av Pro SBK.

Våga satsa!

Vilka är dom!?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nä, det rimmar inte riktigt kan jag nog hålla med om.
Känns som antalet wildcards blir lätträknade

Det kan ju bero på att man försöker få till så många förare som möjligt som vill köra hela säsongen.. Vilket ju har lyckats med så många helt nya förare som anmält sig.

Bara att sluta se varenda litet problem, se alla möjligheterna istället. Som sagt, det har aldrig varit enklare/lättare att komma in i Pro SBK.

Nu när hela branschen satsar, är det lite upp till förarna också. Fortsätta i den trygga serien eller vågar ni utmana Sveriges elitförare? Kanske lyckas ni inte på år ett, men det måste ju ett till år för att lära sig tempo osv, satsa för faen;):yoparty

Vågar ni inte så kommer ni bara att undra och ångra för evigt..:D

Vilka är dom!?

Läs highsider.se;) Inte alla som kommit upp där ännu. Även om det är många som serieanmält sig är alla inte klara med vilka de ska teama med osv.

Så fort de detaljerna är klara (och förarna själva vill) så blir det intervjuer m.m. med de nya förarna.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag provade på bankörning för första gången 2007, senare samma sommar tog jag licens.
2008 började jag tävla på allvar och köpte mig 3st wildcard i Pro Superbike med en nionde placering som bäst (tror jag)
Jag har hela tiden haft siktet inställt på toppen av svensk rr och även om Pro Superbike haft sina brister ibland så tror jag inte att jag hade lyckats så bra om jag inte satsat där, både vad gäller körning och sponsorer.

/ Svensken
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Nu subventioneras ju en massa nya förare. Sju racehelger med STCC + Anderstorp landar på ca 39000kr i anmälningsavgifter totalt. Ca 8 förare får 10000kr rabatt = 29000kr totalt.

29000kr/8 = 3625kr/racehelg. Utan rabatten blir det 4875kr/helg.

Om man väljer att köra Pro SBK istället för andra mästerskap har man ju rätt så mycket större mediebevakning samt publik på plats. Med alla de möjligheterna tror jag att de flesta skulle lyckas få in 10-20000kr i sponspengar, vilket är skillnaden i pengar på att köra Pro mot andra mästerskap.

osv.....!

Rashid, du pratar om HELA serien. NSB33 frågar om vad ETT wild card
kostar för att göra ett eventuellt inhopp.

Se Davids inlägg, han gjorde hela TRE wildcard inhopp innan han sen
gick in helt. Så wild carden är absolut ett steg att få in fler förare...
anser jag..

Nu när hela branschen satsar, är det lite upp till förarna också.

Det har jag också förstått det som, dock det enda sättet jag har märkt
det på är att nya förare får rabatt på 10.000:- i anmälningsavgifterna.
Har läst nånstans om rabatt på skinnställ mm, men inga exakta uppgifter
om vad som gäller. Dock brukar just skinnställ mm vara den lite enklare
biten att lösa..

OBS! Jag är inte negativ, absolut inte. Tycker det är jättekul att det
satsas! (tycker dock att wild card avgift kanske är lite väl hög :) )
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja är det inte märkligt?

När jag kikade in här tidigare & på liknande trådar blev jag mest frusterad över det så ofta återkommande tyckanden på att det är för dyrt, för dåligt mm att utmana i Pro SBK. Det har lagt sig nu eftersom jag vet att dessa inlägg mest handlar om okunskap, och det är otroligt bra och sunt - för då kan man vidta åtgärder för att förändra det.


Var det såhär det gick till för andra?
”Jag tycker som ni - håller med till 110% det är h-vete för dyrt att köra i VM så jag stannar hellre här "under korkeken och leker med de andra i hagen & på mina villkor”.
- Var det så killarna Carl Fogarty, Ron Haslam el Troy Bayliss resonerade när de beskrev sin dröm…(?)

Som jag ser det,
Mc racing är ett gift – ett farligt och ytterst beroendeframkallande gift. Verkan av giftet är att du blir starkt beroende att vilja köra på bana - så långt så bra. Men av många utövare som ”fått smak på giftet” finns det även ett urval människor som fortfarande inte glömt att detta är en TÄVLING. En tävlingsform där den som tar målflaggan först är vinnare. Är du en av dessa förare kommer du vilja göra allt för att bli bättre & bättre och till slut kanske kunna titulera dig som BÄST.

Likaså – om du saknar den vinnarinsikten är det också helt OK – men då finns säkert andra former med bankörning som kanske motsvarar dina behov/ekonomi bättre(?)

Sanning,
För att utvecklas från bra till bättre & bäst så behöver du utmana dig mot de som redan ligger på topp. Och det gäller ju oavsett om du utöver RR eller om du är sprinter el karatekille...

Är du en av dom?
De förarna som verkligen vill bli bättre och satsa framåt kommer snabbt förstå vikten av att jobba in ekonomi för att investera i sin utveckling. Detta är i sig och för de flesta en ytterst jobbig utmaning ovanpå allt det som utspelar sig på banan – eftersom få verkar ha kunskaper om hur det går till.


Det är dyrt?
Ja motorsport är i allmänhet och oftast ”för dyrt” för alla de som betalar med egna medel! Och det kommer vara fortsatt dyrt ända tills man förmår/vågar inser och vill agera för att få partners/sponsorer. Detta gäller ju oavsett om du har mindre pengar än vad din sport defacto kostar att utöva!


Summering av ”För dyrt”
Det är egentligen en kombination av:
  • Oklar målsättning tillsammans med
  • Bristande vilja och initiativkraft
  • Tidsbrist & oklar prioritering
  • Samt förstås okunskap
Och tacksamt nog går samtliga delar att åtgärda! Och fantastiskt är att det är du själv som bestämmer när du vill börja det arbetet.

Och trattar vi ned allt ovan till att vilja el våga satsa som förare i Pro SBK så har möjligheterna att få draghjälp nog aldrig varit bättre än idag – men precis som tidigare är det fortfarande upp till dig att tillvarata dem.


Eric Hulth
/PSE
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är det något som borde subventioneras så är det ju just wildcarden och därigenom få fler att testa Pro Superbike. De är ju trots allt utfyllnad och borde inte kosta arrangören speciellt många kronor att ha med.

@Rash: De 4-5 Rookie-förare som ska köra Pro Superbike Privatcupen, kommer de att köra på en Senior- eller Elitlicens?
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Är det något som borde subventioneras så är det ju just wildcarden och därigenom få fler att testa Pro Superbike. De är ju trots allt utfyllnad och borde inte kosta arrangören speciellt många kronor att ha med.

Håller med, jag blev väldigt glad när jag hörde ryktas om att det skulle satsas på privatcupen, är helt klart sugen på att göra några inhopp under 2011. Men att sy ihop en satsning på en hel säsong är för min del helt otänkbart! Jag har i dagsläget varken tid, pengar eller lust att köra alla tävlingar.
Men med tanke på priset för ett wildcard så blir det nog vid max ett tillfälle och då på hemmabanan för min del. I övrigt kan lika gärna köra SM och SO, de sponsorer jag har är lokala och bryr sig knappast om jag kör pro på knutstorp eller so i karlskoga.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
När jag kikade in här tidigare & på liknande trådar blev jag mest frusterad över det så ofta återkommande tyckanden på att det är för dyrt, för dåligt mm att utmana i Pro SBK. Det har lagt sig nu eftersom jag vet att dessa inlägg mest handlar om okunskap, och det är otroligt bra och sunt - för då kan man vidta åtgärder för att förändra det.


Var det såhär det gick till för andra?
”Jag tycker som ni - håller med till 110% det är h-vete för dyrt att köra i VM så jag stannar hellre här "under korkeken och leker med de andra i hagen & på mina villkor”.
- Var det så killarna Carl Fogarty, Ron Haslam el Troy Bayliss resonerade när de beskrev sin dröm…(?)

Som jag ser det,
Mc racing är ett gift – ett farligt och ytterst beroendeframkallande gift. Verkan av giftet är att du blir starkt beroende att vilja köra på bana - så långt så bra. Men av många utövare som ”fått smak på giftet” finns det även ett urval människor som fortfarande inte glömt att detta är en TÄVLING. En tävlingsform där den som tar målflaggan först är vinnare. Är du en av dessa förare kommer du vilja göra allt för att bli bättre & bättre och till slut kanske kunna titulera dig som BÄST.

Likaså – om du saknar den vinnarinsikten är det också helt OK – men då finns säkert andra former med bankörning som kanske motsvarar dina behov/ekonomi bättre(?)

Sanning,
För att utvecklas från bra till bättre & bäst så behöver du utmana dig mot de som redan ligger på topp. Och det gäller ju oavsett om du utöver RR eller om du är sprinter el karatekille...

Är du en av dom?
De förarna som verkligen vill bli bättre och satsa framåt kommer snabbt förstå vikten av att jobba in ekonomi för att investera i sin utveckling. Detta är i sig och för de flesta en ytterst jobbig utmaning ovanpå allt det som utspelar sig på banan – eftersom få verkar ha kunskaper om hur det går till.


Det är dyrt?
Ja motorsport är i allmänhet och oftast ”för dyrt” för alla de som betalar med egna medel! Och det kommer vara fortsatt dyrt ända tills man förmår/vågar inser och vill agera för att få partners/sponsorer. Detta gäller ju oavsett om du har mindre pengar än vad din sport defacto kostar att utöva!


Summering av ”För dyrt”
Det är egentligen en kombination av:
  • Oklar målsättning tillsammans med
  • Bristande vilja och initiativkraft
  • Tidsbrist & oklar prioritering
  • Samt förstås okunskap
Och tacksamt nog går samtliga delar att åtgärda! Och fantastiskt är att det är du själv som bestämmer när du vill börja det arbetet.

Och trattar vi ned allt ovan till att vilja el våga satsa som förare i Pro SBK så har möjligheterna att få draghjälp nog aldrig varit bättre än idag – men precis som tidigare är det fortfarande upp till dig att tillvarata dem.


Eric Hulth
/PSE

På en liten diskussion gällande priset på ett Wild card inhopp, så skriver
du något helt annat, plus dumförklarar oss? :va jo tack...



Håller med de 2 talarna ovanför...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
På en liten diskussion gällande priset på ett Wild card inhopp, så skriver
du något helt annat, plus dumförklarar oss? :va jo tack...



Håller med de 2 talarna ovanför...

Det är väl inget nytt att "översittereric" gör det?

Eric: Du har säkert rätt i allt du menar att skriva, men du sätter dig på väldigt höga hästar och beskriver allt som absoluta sanningar med feta rubriker och staplar.

Tagga ner lite och tala med oss och inte tala om för oss
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Träffade jag något ömt?

På en liten diskussion gällande priset på ett Wild card inhopp, så skriver
du något helt annat, plus dumförklarar oss? :va jo tack...



Håller med de 2 talarna ovanför...

Benny,

Efter ha läs div inlägg från dig så ja - det ser mer ut som ditt glas alltid är halvtomt medans det för övriga ser halvfullt ut...

Mitt inlägg som du tydligen anser var orätt, nedlåtande och negativt laddat ligger ju i korrekt linje med vad du verkar argumentera för tidigare. Dumförklaringen verkar sitta mer i ditt egna synsätt än vad avsikten verkligen var med mitt inlägg - det är helt upp till dig att tycka el tolka detsamma. Jag ber dig i vart fall att läsa det än gång till och med ögon som likt ovan ser det halvfulla glaset... dvs möjligheterna.

Wildcard tycker du mfl är för dyrt - jag hävdar att det handlar mera om att man har svårt att se vad man får för pengarna. El kanske rättare omskrivet - hur jag som wildcardförare kan förvalta en start i te x. Pro SBK, IDM till att få ny finansiering....

Mvh

/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nya namn, kärt barn har dem också...

Det är väl inget nytt att "översittereric" gör det?

Eric: Du har säkert rätt i allt du menar att skriva, men du sätter dig på väldigt höga hästar och beskriver allt som absoluta sanningar med feta rubriker och staplar.

Tagga ner lite och tala med oss och inte tala om för oss

Engagemang är alltid bra,
Att ses som översättare gillar jag - översittare... not!

Jae, även om jag kanske suttit på många höga hästar yrkesmässigt har jag fått arbeta hårt för det. Det innebär inte att jag på något sätt är förmer än andra, men har kanske annan livs & yrkeserfarenhet än de som läser på sporthojs raceforum.

Avsikten att öhvt skriva här och om t ex. finansiering/planering är ju att försöka sätta igång fler som ser längre än att RR handlar om snabba banvarv. Och för att göra det tror jag på sakliga argument, vilket för en del ses som nässkriveri från stallplatsen.

Tror att de flesta läsare el utövare har ungefär samma vilja el syn på sin del av RR, men att vi av naturliga skäl använder olika argumentation/ord för att belysa det.

Och du - inga feta rubriker här el staplar - bara ärligt engagemang som vill framåt....


/Eric
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Benny,

Efter ha läs div inlägg från dig så ja - det ser mer ut som ditt glas alltid är halvtomt medans det för övriga ser halvfullt ut...

Mitt inlägg som du tydligen anser var orätt, nedlåtande och negativt laddat ligger ju i korrekt linje med vad du verkar argumentera för tidigare. Dumförklaringen verkar sitta mer i ditt egna synsätt än vad avsikten verkligen var med mitt inlägg - det är helt upp till dig att tycka el tolka detsamma. Jag ber dig i vart fall att läsa det än gång till och med ögon som likt ovan ser det halvfulla glaset... dvs möjligheterna.

Wildcard tycker du mfl är för dyrt - jag hävdar att det handlar mera om att man har svårt att se vad man får för pengarna. El kanske rättare omskrivet - hur jag som wildcardförare kan förvalta en start i te x. Pro SBK, IDM till att få ny finansiering....

Mvh

/Eric
"Problemet" som jag tror jag delar med flera är att du på diverse olika sätt förklarar för folk som är skeptiska till produkten, i det här fallet wildcard i Pro-Superbike, att de är dels okunniga men även lata, fast skrivet med finare ord.
Som säljare av en produkt som har en minskande skara kunder skulle jag nog fundera en eller två gånger på om man får fler eller färre kunder om man förklarar att det är dem det är fel på och inte produkten som sådan.

Det underliga är att dina inlägg inte alls stämmer med den bild jag har av dig som person i depån eller i TV tex.

Nu är jag inte ens en möjlig kund men tonen i inläggen tycker jag är om inte otrevlig så farligt nära nedlåtande. Det är synd för jag är övertygad om att du menar väl.

mvh Gustav
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top