Kommer Pro Superbike att överleva?

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tycker fortfarande att det är oroväckande få förare :va

Ja...
visst, det satsas som aldrig förr (säger dom....), men det garanterar inte att det blir många som kör :)

Av de som kör hela serien, så är det följande som är klara med andra ord:
Aprilia Racing by DART
David Andersson
Robban Gull

CaWalli Kawasaki
Petter Jansson

Cresto Guide Honda
Andreas Mårtensson
Fredrik Linden (Privat cup)

Suzuki (KGK?)
Lukas Ockelfelt

Yamaha Motor Scandinavia
Hampus Johansson

Team ? Kawasaki
Christian Åkerlund (Privat cup




Aja... uppe i 8 stycken redan..... :rolleyes:

Men det är långt kvar tills säsongen drar igång, så där är noga en hel del till som dyker upp... men om det blir fler än förra året vette tusan..
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vaddå 8 st (titelkandidater)...:rolleyes:

Råklent med förare som verkligen kommer slåss om titeln, hade nog förväntat mig 15st ordinarie + ca 5 st wildcards/helg :gnissla

IMO Mästerskapet redan avgjort: Petter Jansson 1:a, Mårtensson 2:a o Hampus Johansson 3:a :tummenupp

Helt krasst dessa är de med mest rutin, speed, kan banorna, stannat kvar i samma team o kör kvar med samma mcmärke o uppbackade fr. samma gen.agenter o kör precis alla deltävlingarna, det är det som ger störst titelchans, givetvis MÅSTE man vara på pallen i alla race oxå.

Petter kört fort på Pirelli tidigare. Mårten + Hampus kört fort mest på Dunlop tidigare.

Nya Kawan liten o smidig som en 600:a, går som ett skott, bästa race ABS'en o MotoGP race TC = inga större inställningar o inkörning krävs för den nya typen av avancerad elektronik, bara hålla stumt, INGEN kommer hänga med den nya Ninjan, på några gamla trötta R1, CBR o RSV4.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Enligt Highsider.se kommer det att bli trångt på gridden i år:

Antalet förare i Pro Superbike 2011
26 förare har redan serieanmält sig alternativt utrryckligen deklarerat att de ska tävla i minst några race i Pro Superbike, varav tiotalet aldrig tävlat i Pro Superbike tidigare. Ytterligare Tiotalet förare har uttryckligen visat intresse för att köra Pro SBK. Främst anses ljudet ett problem av dessa förare med att tävla i Sverige.


Personligen tycker jag att serien redan nu känns lite urvattnad när "de bästa" inte kommer att köra alla race och när Svensken missar 5 race pga Svemos korkade avstängning under maj månad :(
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja...
visst, det satsas som aldrig förr (säger dom....), men det garanterar inte att det blir många som kör :)

Av de som kör hela serien, så är det följande som är klara med andra ord:
Aprilia Racing by DART
David Andersson
Robban Gull

CaWalli Kawasaki
Petter Jansson

Cresto Guide Honda
Andreas Mårtensson
Fredrik Linden (Privat cup)

Suzuki (KGK?)
Lukas Ockelfelt

Yamaha Motor Scandinavia
Hampus Johansson

Team ? Kawasaki
Christian Åkerlund (Privat cup




Aja... uppe i 8 stycken redan..... :rolleyes:

Men det är långt kvar tills säsongen drar igång, så där är noga en hel del till som dyker upp... men om det blir fler än förra året vette tusan..

David missar ju lika mycket som "IDM-gänget" på grund av sin avstängning, så han är ju nästan borta från titelfighten han också.
Det kommer väl att stå mellan Mårtensson, Petter, och Hampus då.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vaddå 8 st (titelkandidater)...:rolleyes:

Råklent med förare som verkligen kommer slåss om titeln, hade nog förväntat mig 15st ordinarie + ca 5 st wildcards/helg :gnissla

IMO Mästerskapet redan avgjort: Petter Jansson 1:a, Mårtensson 2:a o Hampus Johansson 3:a :tummenupp

Helt krasst dessa är de med mest rutin, speed, kan banorna, stannat kvar i samma team o kör kvar med samma mcmärke o uppbackade fr. samma gen.agenter o kör precis alla deltävlingarna, det är det som ger störst titelchans, givetvis MÅSTE man vara på pallen i alla race oxå.

Petter kört fort på Pirelli tidigare. Mårten + Hampus kört fort mest på Dunlop tidigare.

Nya Kawan liten o smidig som en 600:a, går som ett skott, bästa race ABS'en o MotoGP race TC = inga större inställningar o inkörning krävs för den nya typen av avancerad elektronik, bara hålla stumt, INGEN kommer hänga med den nya Ninjan, på några gamla trötta R1, CBR o RSV4.

Man ska inte ropa hej förräns man är över mållinjen.

"Nånn gammal RSV4". Tillåt mig småle.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tror det förhåller sig på följande sätt.

Jag tycker själv att det är ganska tråkigt att kolla på RR. Det enda gånger jag tycker det e lite skoj e de lopp som jag känner någn som kör i. Vissa gånger masar jag mig bort å kollar starten i superbike. Men det e ju rätt dött det med.

Då ska man ha i åtanke att jag iaf är så pass intresserad av sporten att jag har köpt en MC, buss, tält och spenderar massa pengar på tävlingar mm.

Tänk då hur det är för någon som normalintresserad.

Däremot är jag väldigt ointresserad av längdskidåkning. Men när det körs stafett å 5mil i os så tycker jag det är sjukt spännande. Varför??? Jo för att man har bra kommentatorer och framförallt klocka så man ser hur det går mellan de olika mellantiderna.

Svensk RR måste focusera på att få sporten spännande att titta på. Upp med fler skärmar och storbildstv. Sen kommer publiken och sponsorer vilket gör det lättare att få fram bra förare.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Är det bara jag som har reagerat på att ramen på Hampus R1a är blästrad? (alltså inte svart som original är... enligt bilden på Highsider)
Det är alltså ok enligt IDM reglementet? Förr har jag nämligen för mig
att det inte var ok i våra gamla reglemente,
men IDM reglerna kan jag inte..

(ps. jag gissar på Hampus som 1a i år)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är det bara jag som har reagerat på att ramen på Hampus R1a är blästrad? (alltså inte svart som original är... enligt bilden på Highsider)
Det är alltså ok enligt IDM reglementet? Förr har jag nämligen för mig
att det inte var ok i våra gamla reglemente,
men IDM reglerna kan jag inte..

Vad syftar du på då? Känns som en utseendegrej.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det bara jag som har reagerat på att ramen på Hampus R1a är blästrad? (alltså inte svart som original är... enligt bilden på Highsider)
Det är alltså ok enligt IDM reglementet? Förr har jag nämligen för mig
att det inte var ok i våra gamla reglemente,
men IDM reglerna kan jag inte..

(ps. jag gissar på Hampus som 1a i år)

I högre serier kan man ju få ramarna i delar från fabriken och svetsa ihop dem efter eget huvud. Är det kanske en sådan ram han har? Annars är ju blästring ett praktiskt sätt att ta bort material utan att det syns, för jag är tveksam till att man gör det för skojs skull....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är det bara jag som har reagerat på att ramen på Hampus R1a är blästrad? (alltså inte svart som original är... enligt bilden på Highsider)
Nej, det är du inte ensam om :)

Det var min första tanke när jag såg hojen live på mässan men eftersom jag inte vet hur ramarna ser ut original på R1:an antog jag att det var en originalram.

Så här står det i reglementet för Pro Superbike 2010 på stcc.se:
8 Chassi : Motorcykelns ram skall vara original, inget får
tillföras eller tas bort från ramen. Ramen skall ha ett chassinummer instansat med tillhörande typ id skylt. Eventuellt sadelfäste får monteras men inte tas bort. Till ram bultade tillbehör får monteras bort. Polering av ram är inte tillåten.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
IDM SUPERBIKE Technical Regulations 2011

6. Component Description
All components not described below must remain as originally produced by the manufacturer for use on the homologated motorcycle.

7. Main Frame and Rear Sub Frame
The frame must remain as originally produced by the manufacturer for use on the homologated motorcycle.
It is permitted to protect the sides of the frame through parts of composite material. These protection components must be adjusted to the shape of the frame.

15.12.2010 2
The main frame may not be altered by the addition of parts through welding. No parts may be removed or lightened through any kind of machining.
All motorcycles must display a vehicle identification number on the main frame body (chassis number).
Should the vehicle identification number be missing, the team manager / driver must establish proof of the originality. The scrutineers must then apply a seal onto the main frame.
Mountings or steel plates to support the engine must remain as originally produced by the manufacturer for use on the homologated motorcycle.
The sub frame (rear sub frame) may be altered or replaced.
Additional seat brackets may be added. Bolt-on accessories to the rear sub-frame may be removed.

43. The following items may be altered or replaced from those fitted to the homologated motorcycle:
Any type of lubrication, brake or suspension fluid may be used.
Any type or spark plugs may be used.
Any type of tubes (if fitted) or inflation valves may be used.
Wheel balance weights may be removed, replaced or added.
Gaskets and gasket materials.
Painted external surfaces finishes and decals.
Heat protection mats may be added or removed, with the exception of the exhaust system (see Article
41).

I högre serier kan man ju få ramarna i delar från fabriken och svetsa ihop dem efter eget huvud. Är det kanske en sådan ram han har? Annars är ju blästring ett praktiskt sätt att ta bort material utan att det syns, för jag är tveksam till att man gör det för skojs skull....

Var ju därför ramarna blev svartmålade (WSS 2000) för att dölja att man svetsat om styrhuvudet med brantare vinkel (vilket är förbjudet). I Supersportreglerna fick man måla om ramarna från 2002 års reglemente. Sen till kundhojar så kom det målade ramar fr.o.m 2003.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Vad syftar du på då? Känns som en utseendegrej.

Jag syftade på om det var ok enligt reglmentet... i år var det inte tror jag..


"Chassi: Motorcykelns ram skall vara original, inget får
tillföras eller tas bort från ramen. Ramen skall ha ett
chassinummer instansat med tillhörande typ-id skylt.
Eventuellt sadelfäste får monteras men inte tas bort. Till ram
bultade tillbehör får monteras bort. Polering av ram är inte
tillåten."


EDIT: 2010 menade jag.. inte i år.. :)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
IDM SUPERBIKE Technical Regulations 2011
15.12.2010 2
The main frame may not be altered by the addition of parts through welding. No parts may be removed or lightened through any kind of machining.


Var ju därför ramarna blev svartmålade (WSS 2000) för att dölja att man svetsat om styrhuvudet med brantare vinkel (vilket är förbjudet). Sen till kundhojar så kom det målade ramar fr.o.m 2003.

Som JAG tolkar ovan text, så är det INTE ok, men vad vet jag..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som JAG tolkar ovan text, så är det INTE ok, men vad vet jag..
Skulle tro att konkurrenterna kommer att påpeka detta omgående om det nu skulle vara så att ramen inte är i originalutförande.

Hur kollar man förresten ramar och svingar som klätts med kolfiberskydd?
Ber besiktningsmannen bara om att de ska tas bort?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Som JAG tolkar ovan text, så är det INTE ok, men vad vet jag..

43. The following items may be altered or replaced from those fitted to the homologated motorcycle:

Painted external surfaces finishes and decals.

Skulle tro att konkurrenterna kommer att påpeka detta omgående om det nu skulle vara så att ramen inte är i originalutförande.

Hur kollar man förresten ramar och svingar som klätts med kolfiberskydd?
Ber besiktningsmannen bara om att de ska tas bort?

När en förare målade sina ramar 2001 orkade inte konkurenterna påpeka nått. Det blev inte inskrivet i reglerna som godkänt förens 2002.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
43. The following items may be altered or replaced from those fitted to the homologated motorcycle:
Painted external surfaces finishes and decals.
Men är det IDMs tyska reglemente översatta till engelska som gäller för Pro Superbike eller det svenska som finns på stcc.se?

BTW: Varför har vi inte ETT reglemente för alla 3 superbikeklasserna?
Ett för Pro, ett för Nordic och ett för Challange.... :död
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top