Kolla in nya Duccen!

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
iof en luftkyld ducce( multistrada 1000 ds :p ) e ju ganska vek, får spö av en liten 400 i drag race så dubbla bromsskivor lär la inte behövas för att bromsa den dära duccen :p
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
iof en luftkyld ducce( multistrada 1000 ds :p ) e ju ganska vek, får spö av en liten 400 i drag race så dubbla bromsskivor lär la inte behövas för att bromsa den dära duccen :p
Eeh, har en Ducati Scrambler som har 75 hästar och väger 190 kg inte samma behov av att stanna så snabbt som möjligt från 50, 70, 90 eller 150 när något plötsligt står i vägen som andra hojar?

:confused:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Däremot att Ducati som i min bok alltid varit kompromisslös premium tummar på dubbla bromsskivor, chassiekomponenter och hydraulisk koppling stör mig lite.
Det har funnit mängder med Ducce-modeller med enkelskiva, även SuperSport. Hellre bra bromsar än fler skivor oavsett.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det har funnit mängder med Ducce-modeller med enkelskiva, även SuperSport. Hellre bra bromsar än fler skivor oavsett.

Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.
Varför just 10 år tillbaka, Scramblern är ju retro? :rolleyes:
Ducati Monster och Super Sport har i olika varianter med motorstorlek upp t.o.m. 750 haft enkelskiva fram. I 750 fallet troligen bara med tillägget Dark.

http://cloudlakes.com/data_images/models/ducati-750-ss/ducati-750-ss-08.jpg
 
Last edited:

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.

Grundmodellen av scramblern e ju billigare än den absolut billigaste modellen av monster, så e väl inge konstigt ifall nån enstaka komponent är enklare än monstrets. Scramblern har ju trots ett fördelaktigare pris 803cc motor och brembo monoblock ok. För övrigt e väl poängen med scramblern att den ska vara en enkel, avskalad, mångsidig och framförallt en tjusig hoj med "rätt utseende", en hoj som inte kostar skjortan att varken köpa eller äga. Letar man efter teknisk briljans e de ju bara att gräva djupare i plånboken och välja en annan modell:)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker...
Det tror jag också, men man kan undra över motiven när tillverkarna väljer enkla/dubbla skivor. Några modeller som har och har haft dubbla skivor:

V-Strom 650
Kawasaki Versys 650
Ducati Monster 620
Suzuki Bandit 600
Honda 650 Deauville
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Grundmodellen av scramblern e ju billigare än den absolut billigaste modellen av monster, så e väl inge konstigt ifall nån enstaka komponent är enklare än monstrets. Scramblern har ju trots ett fördelaktigare pris 803cc motor och brembo monoblock ok. För övrigt e väl poängen med scramblern att den ska vara en enkel, avskalad, mångsidig och framförallt en tjusig hoj med "rätt utseende", en hoj som inte kostar skjortan att varken köpa eller äga. Letar man efter teknisk briljans e de ju bara att gräva djupare i plånboken och välja en annan modell:)

Alla modeller av Scramlern är väl ändå billigare än billigaste Monstern? Gräva djupt i plånboken är nåt Ducatiägare gör allt som oftast, vare sig det behövs eller ej. :3freak är liksom halva poängen med att köra Ducati? Missförstå mig rätt, jag tänker aldrig köra nåt annat än Ducati.

Och skulle jag ändå göra det så är det bara för att jag har ändrat mig...
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Alla modeller av Scramlern är väl ändå billigare än billigaste Monstern? Gräva djupt i plånboken är nåt Ducatiägare gör allt som oftast, vare sig det behövs eller ej. :3freak är liksom halva poängen med att köra Ducati? Missförstå mig rätt, jag tänker aldrig köra nåt annat än Ducati.

Säger du det, jag hade för mig att det billigaste monstret kostade några tusingar under 100 000 kronor i Sverige. Ja men de gör ju Scrambler Full Throttle ännu mer prisvärd eftersom den har Termignoni monterat från fabrik. Skulle det inte vara för att jag e så himla fäst vid min Super Duke så skulle jag lägga in en beställning på direkten:)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag tror så här .. skaffa en Ducati från 1988-2007 så är du hemma ..

Monster: Sjukt snygg
ST2-4: Bäst
Sporthojarna: Underbara

Det är nåt konstigt med MC världen .. eller så är det mig det är fel på.

Jag tycker om rått naket eller kåpa (därav ST2:an) Kan vara att jag blev miljöskadad av en Ducati på en mack 1991 i Halland när jag var på väg till Anderstorp som var så satans häftig. http://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_851

Mullret gick genom benen liksom ..

Sen dess har jag sagt att jag ska ha en Ducce .. nu har jag en.. :)

//Tomas
Hm, Lika skadad som jag då, jag har äntligen en 748 :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Den kommer bli riktigt mysig att försäkra hos BilsportMC! De klassar in den i samma försäkringskategori som Kawasaki ER-6n.
För mig som bor i Stockholm, 25 år och haft hojkort 1 år:
- 11325 kr / helår.

Svedea var näst billigast och skulle ha 26k / helår.

Från BilsportMC:
Den kommer ligga i samma klass som Kawasaki ER-6 hos oss.
Så om du väljer ER-6an på vår hemsida så kan du se vilket pris du kommer få på en Scrambler.
Du behöver inget registreringsnummer för att räkna på hemsidan.
http://www.bilsport-mc.com/sv/motorcykel/mcforsakring/#berakna-forsakra


Vänliga hälsningar
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vilken tråkig hoj - bläää. Kommer den med en riktig motor, feta bromsar, DTC och lite annat kul skulle jag evt kunna tänka mig. Annars blir den den ny Hypermotarden nästa gång jag köper en Ducce.
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Många medlemmar, många åsikter :). Efter 5 års uppehåll från motard och sporthoj (även sporthoj.com) så är det dags igen. En Full Throttle hämtas på Fredag. Hoppas att min körstil har blivit aningen lugnare och att denna hoj kommer passa mig fint. Och det går även att slanga med den som är så viktigt :)

Scrambler.jpg

https://m.youtube.com/watch?v=ejcHLoGmU-g
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Hojen ser helt ok ut men fan vad motbjudande reklamfilmen i trådstarten var. Har svårt att sätta fingret på varför jag tycker så illa om den. Får känslan av att den som gjort filmen aldrig åkt hoj själv men tror sig veta vad hojåkning handlar om.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top