Klåpmek med Suzuki-derivat (790 big bore, etc)

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Kolvbulten har helt klart skurit i lilländen,gick kolvbulten fint i staken när du montera den?
 

moddlaren

Guest
Jag hade nog oroat mig för kolven.. När du pressade ur kolvbult o den har skurit så finns möjligheten att lägena i kolven har skadats o kolven kan börja glappa med ny kolvbult..

Det känns som.att smörgningen har falierat grovt efter din bigbore installation du har inte glömt någon oringarna någonstans så oljetrycket inte har orkat bygga upp..

Hur ser kamaxellägena ut i Toppen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade nog oroat mig för kolven.. När du pressade ur kolvbult o den har skurit så finns möjligheten att lägena i kolven har skadats o kolven kan börja glappa med ny kolvbult..

Det känns som.att smörgningen har falierat grovt efter din bigbore installation du har inte glömt någon oringarna någonstans så oljetrycket inte har orkat bygga upp..

Hur ser kamaxellägena ut i Toppen?

Ja, jag tänkte på samma sak. Kändes liksom inte bra att vålda ur en ståltapp ur en alukolv.

Har börjat från början, och kollat oljepumpen, som ser ok ut. I övrigt är oljesystemet ganska okomplicerat, de enda o-ringar som finns sitter externt vid in/utlopp från block och topp, så det hade märkts ganska snabbt om det varit otätt där. Kan ju dock vara blockering någon annanstans.

Har ingen bilde på kamaxellägen i toppen, bara i kamkåpan (kamöverfallen inbyggda i kåpan), och de ser ut så här, dvs ok bortsett från de bruna fläckarna, som inte synts tidigare. Ska ta en till titt på hur det ser ut i själva toppen.

cam_cover.JPG


Låter roligt (och billigt) detta!
 

moddlaren

Guest
Lager läget ser ut som att det har fått olja där finns inget att klaga över.

Så olja upp i toppen har det varit. Det kan gå att rädda staken om den är så frisk att det går o brotcha ur så mycket att motor firman kan pressa i en oljebrons bussning i vevstaken.

Stig gjorde detta i min nya stroker vev till min tt600 jag har ju en raptor 700 kolv som är större kolvbult i än tt,n har. Det gick på 960 med frakten o det är billigt mot att pressa isär byta o balansera veven.
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Hmm... Rød silikon... Like mye havner inn i motoren som på utsiden... Har en tendens å følge oljekanalene til dit den ikke skal.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lager läget ser ut som att det har fått olja där finns inget att klaga över.

Så olja upp i toppen har det varit. Det kan gå att rädda staken om den är så frisk att det går o brotcha ur så mycket att motor firman kan pressa i en oljebrons bussning i vevstaken.

Stig gjorde detta i min nya stroker vev till min tt600 jag har ju en raptor 700 kolv som är större kolvbult i än tt,n har. Det gick på 960 med frakten o det är billigt mot att pressa isär byta o balansera veven.

Ska undersöka om detta kan låta sig göras.

Hmm... Rød silikon... Like mye havner inn i motoren som på utsiden... Har en tendens å følge oljekanalene til dit den ikke skal.

Hittills har det fungerat bra för mig, men någon gång ska ju vara den sista... :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skrot? Eller går det att rädda? Kolven ser fin ut, och även ringarna.


Foto%202016-01-16%2020%2013%2034.jpg


Gärna tips på hur detta uppstått. Enligt snubben som honade cylindern efter att 790-fodret installerats så vibrerade godset lite på sidan mot kamkedjan, och det är ju också där som de största slitagemärket uppstått. Totalt har den gått ca 100 mil.

De tidigare problemen med kammen verkar ha löst sig, båda kamloberna såg fina ut nu.
Hej
Det där är orsakat av att fodret är vågigt. Det kan ha varit runt vid honing, men får denna mångkantiga invändiga form när det är varmt. Mönstret kommer ofta av att de ingjutna originalfodret har utvändiga splines för att fästa bra i aluminiumet.

Slitagemönstret finns ofta alltså även i fabrikscylindrar och behöver inte vara kritiskt. Ringarna kan ofta täta bra ändå.
Att det är utpräglat vid kamkedjetunneln är att det är dålig kylning där pga av lång värmebrygga och lite gods.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror oljemunstycket nere i vevhuset va igensatt för då blir fenomenet detta. Alla Highland 950 led av detta problem för de hade inte ens oljemunstycken i vevhuset min skar på detta sättet. De nyare lösa HL 950 motorerna som säljs från US Higland har numera munstycken i vevhuset.

De går utmärkt att bussa om vevstaken kolvbultslagring Stig har gjort de åt mig för 100a år sedan med gott resultat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej
Det där är orsakat av att fodret är vågigt. Det kan ha varit runt vid honing, men får denna mångkantiga invändiga form när det är varmt. Mönstret kommer ofta av att de ingjutna originalfodret har utvändiga splines för att fästa bra i aluminiumet.

Slitagemönstret finns ofta alltså även i fabrikscylindrar och behöver inte vara kritiskt. Ringarna kan ofta täta bra ändå.
Att det är utpräglat vid kamkedjetunneln är att det är dålig kylning där pga av lång värmebrygga och lite gods.

Intressant. Tack för svar!
I det här fallet är originalcylindern utan foder, loppet är nicasil direkt på alugodset. Detta har sedan borrats upp så att det större stålfodret kunnat pressas i. Dvs, det beror i alla fall inte på räfflor i org foder. Som du ser har ju också ringarna inte tätat ordentligt, med blowby mitt för kamkedjetunneln. Vågmönstret var svagt skönjbart redan innan montage, vilket kanske borde varit en varningsklocka, men nu är det som är.

Det är annars flertalet som har kört denna modden många mil utan problem, så det är förmodligen bara otur i mitt fall. Återstår att se vad firman jag lämnar in till säger om saken.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror oljemunstycket nere i vevhuset va igensatt för då blir fenomenet detta. Alla Highland 950 led av detta problem för de hade inte ens oljemunstycken i vevhuset min skar på detta sättet. De nyare lösa HL 950 motorerna som säljs från US Higland har numera munstycken i vevhuset.

De går utmärkt att bussa om vevstaken kolvbultslagring Stig har gjort de åt mig för 100a år sedan med gott resultat.

Ok, låter bra. Problem nr 2 är att vevstaken är fast monterad i på veven, dvs man måste pressa ur vevtappen ur ena vevskinkan för att få av staken. Att bussa om staken med veven kvar i storänden antar jag blir svårt?
 

moddlaren

Guest
Nej stig bussade om min stake monterad i veven det var inga problem alls.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en extra kolvbult om du vill ha Ola?

Jag är duktigt nervös över om min kolv och cylle kommer se likadan ut efter 100 mil som din gör. Väntar fortfarande på min topp från topplocksverkstan, lät förresten Erland plana toppen till något högre komp idag, siktar mot 9,7:1.

Å andra sidan är det ju många som har installerat 790 kitet och du är den första jag hör som har problem med det. Värt att tala om detta som mer erfarna sporthojare, det är en välkänd uppborrning och det är väl testat.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej stig bussade om min stake monterad i veven det var inga problem alls.

Verkar bara vara Stig som kan göra det, och han har inte tid. Alla andra vill ha staken löst för att kunna bussa om den. Frågan är nu om jag ska köpa en ny (begagnad) vev, vilket kostar från 1500 till 2000, eller om jag ska bussa om den gamla (kostar minst 2000). Risker med både som jag ser det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en extra kolvbult om du vill ha Ola?

Jag är duktigt nervös över om min kolv och cylle kommer se likadan ut efter 100 mil som din gör. Väntar fortfarande på min topp från topplocksverkstan, lät förresten Erland plana toppen till något högre komp idag, siktar mot 9,7:1.

Å andra sidan är det ju många som har installerat 790 kitet och du är den första jag hör som har problem med det. Värt att tala om detta som mer erfarna sporthojare, det är en välkänd uppborrning och det är väl testat.

Ja, det är jag! Extra 790-kolvbult alltså? Den är ju kortare än org. kolvbult.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, det är jag! Extra 790-kolvbult alltså? Den är ju kortare än org. kolvbult.

Jag köpte mig ju en högkompskolv i somras innan posten slarvade bort denna iaf enligt min f.d. kompis.

Hur som helst så var kolvbulten den samma på den kolven som det är på 790 kolven. Så jag har en extra liggandes som du kan få. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, det är jag! Extra 790-kolvbult alltså? Den är ju kortare än org. kolvbult.

Jag köpte mig ju en högkompskolv i somras innan posten slarvade bort denna iaf enligt min f.d. kompis.

Hur som helst så var kolvbulten den samma på den kolven som det är på 790 kolven. Så jag har en extra liggandes som du kan få. :tummenupp

Jag ställde förresten frågan om hur många det är i världen som kör med större ventiler och 790-kitet och det är tydligen väldigt ovanligt. Herr Jeff på Procycle och du och jag. :hihi

Hur upptäckte du förresten att något var fel? The oil supply issue är tydligen ett känt problem som kan uppstå på vissa cyklar...
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag köpte mig ju en högkompskolv i somras innan posten slarvade bort denna iaf enligt min f.d. kompis.

Hur som helst så var kolvbulten den samma på den kolven som det är på 790 kolven. Så jag har en extra liggandes som du kan få. :tummenupp

Jag ställde förresten frågan om hur många det är i världen som kör med större ventiler och 790-kitet och det är tydligen väldigt ovanligt. Herr Jeff på Procycle och du och jag. :hihi

Hur upptäckte du förresten att något var fel? The oil supply issue är tydligen ett känt problem som kan uppstå på vissa cyklar...

Fick du kolvbulten i separat paket, haha? Skumt...
Jag tar den gärna hur som, vi löser detaljerna i PM!

Än så länge har jag ju knappt kört något med min (100 mil ca), men kul att ha varit del av en så exklusiv skara. Ska jag vara ärlig så misstänkte jag inget med just cylindern, men jag hade haft misständningar vid ett par tillfällen, plus att jag var osäker på kammens skick (hade ju problem med den tidigare...), så jag lyfte av toppen för att få lite sinnesro. Det var då jag såg att cylindern inte mådde så bra.

Återstår att se exakt var oljetillförseln fallerat, men det troliga är väl att oljemunstycket är igentäppt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fick du kolvbulten i separat paket, haha? Skumt...
Jag tar den gärna hur som, vi löser detaljerna i PM!

Än så länge har jag ju knappt kört något med min (100 mil ca), men kul att ha varit del av en så exklusiv skara. Ska jag vara ärlig så misstänkte jag inget med just cylindern, men jag hade haft misständningar vid ett par tillfällen, plus att jag var osäker på kammens skick (hade ju problem med den tidigare...), så jag lyfte av toppen för att få lite sinnesro. Det var då jag såg att cylindern inte mådde så bra.

Återstår att se exakt var oljetillförseln fallerat, men det troliga är väl att oljemunstycket är igentäppt.
Förstår att det lät konstigt, nä kolv och kolvbult kom i samma paket däremot så skickade jag iväg kolven för att fräsa större urfräsningar för ventilerna och det var på väg hem från det som kolven försvann. Så kolvringar och kolvbult ligger här hemma.

Tar tillbaka att det är känt att oljemunstycket kleggar igen, pratade med Jeff om saken och det är tydligen väldigt ovanligt att det sker något fel i oljesystemet på en DR överhuvudtaget. F.ö. har hans 780cc med stora toppen rullat 6400 mil utan ha behövt dela blocken en enda gång. :tummenupp

Ska svara på ditt PM!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har fått henat om cylindern, har beställt och fått ny topplockspackning samt nya kolvringar. Dessutom har jag till sist fått tag på alla verktyg jag behöver för att dela blocken, samt även fått en ny (begagnad) vev. Återstår att mäta upp den helt, men iaf lilländen på staken är ok. Blocket är nu också delat, gick smärtfritt.

Foto 2016-04-17 21 47 01.jpg

Foto 2016-04-22 22 06 08.jpg


Nu när jag delat blocket finns det förstås ett nytt orosmoment, nämligen skicket på växellådsdreven. Själv tycker jag att ettan och fyran på båda axlar ser tveksamma ut. Ingreppsklackar och gafflar är fina, och dreven löper fint längs axlarna. Vad säger SH-expertisen om detta?

Ingående axel:

driveshaft1.jpg

driveshaft2.jpg


Utgående axel:

countershaft1.jpg

countershaft2.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top