Märkligt argument, så om jag lämnar en hoj på däcksbyte och sne ramlar kopplingshandtaget eller bromspedalen av så är det helt solklart 100% deras fel? eller om jag lämnar en hoj på oljebyte och sen efter det lossar en hjulmutter?
Man rör ju inte spännarna vid ett däcksbyte, kanske vissa gör hemma på sig egen hoj men är ju knappast en service som ingåg i ett vanligt däcksbyte att samtidigt spänna kedja och justera så hjulen spårar, är något en MC-mek gör inte en däcksnasare skulle jag säga. Ungefär som om däcksverkstaden skulle börja kontrollera bromsok och klossar på bilen när du bara betalar för att byta däck.
Borde nog kommentera detta lite utförligare. Delar inte din uppfattning om vad verkstaden har för ansvar.
Tycker du det är adekvata jämförelser du gör? De exempel på delar du tar upp har ju inte med varandra att göra. Om de demonterar och återmonterar ska de givetvis kolla så allt sitter som det ska, vilket verkar ha varit fallet fram till deras ingrepp. Klart de kan ha släppt på justeringarna för att underlätta av eller återmontering. Hur det är med er-6 vet jag inte men på åtskilliga hojar i min och bekantskapskretsens ägo låter det sig inte göras utan att släppa på dessa justeringar. Vidare är det kanske inte så lätt för en "däck-snasare/däcks-nasare" att ha koll på samtliga lösningar på detta, varför de bör vara noggranna och kanske t o m konsultera instruktionsboken om det är en konstruktion man är obekant med. Så mycket större anledning att kolla så att allt sitter som det ska när de satt ihop det igen. Det är ju en trafiksäkerhetsfråga. Vid ett vanligt däckbyte ingår definitivt att lämna ut hojen i ett trafiksäkert skick.
Apropå din kommentar om vad de ska kolla så säger de till om de ser några risker eller slitdelar på upphällningen, iaf om de är det minsta seriösa. Det är ju inte som att byta däck på en bil direkt. Om det, som nämns av flera i tråden, finns risk att saker lossar för att hjulaxeln avlägsnats är det bara större anledning att kontrollera extra att grejerna sitter enligt instruktion. Själv skulle jag nog kolla både en och två gånger om jag lämnat in hela hojen till t ex vianor.
Ska man jämföra enligt din modell är det snarare som att byta fläktrem genom att bara lägga dit den utan att justera spänningen, eller undlåta kontroll av att självspänningen fungerar som den ska.
Lite andra krav än att med mutterknack med förinställt moment dra dit 4 eller 5 bultar som på en bil. Det syns på prislappen och det ska man kunna förvänta.
Skulle vilja se dig tråckla dit bakhjulet på min hoj, (excentrisk kedjejustering), utan att släppa justeringen. Inte bara kedjan det handlar om, finns en bromssida också med inte alltför gott om utrymme. Det är inte en service att släppa och spänna justeringarna, utan i många fall en förutsättning för att kunna genomföra bytet. Efterkontroll så att allt stämmer är en självklarhet, (även om jag definitivt skulle efterkontrollera själv också).