Kedjespännare/bakhjulsjustering saknas efter däckbyte hos Vianor

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Även om man inte rör justeringen vid däckbyte så släpper man ju på eventuellt på åtdragningsmuttrarnas tryck mot svingen.
Jag bara tänker mig att det faktiskt räcker med endast en mutter om den är dragen hårt mot svingen, sedan när man släpper på hjulaxeln så kan den ju lätt snurra av.

Om de 2 muttrarna inte var korrekt dragna innan hjulbytet men dragna någorlunda mot svingen så är det ju mycket troligt att de kan snurra av efter ett däcksbyte där hjulaxeln är dragen i en annan position?

Den tanken slog mig också, men det ska ju säkras av låsmuttern och inte trycket mot svingen, så isåfall har ju nån gjort en miss tidigare
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag har haft problem med Vianor tidigare, fått däck monterade åt fel håll osv (riktigt rookiemisstag av montören?), jag åkte bara dit ASAP och lät dem ta hand om det. Det var iof Vianor i Fruängen. :smasha
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag funderade lite... om man drar den innersta muttern mot svingen med låt säga 10 Nm, sedan drar man den andra muttern mot den första med också 10 Nm. Då sitter allt fast som det ska. Men om man sedan släpper på hjulaxeln, då borde den innersta muttern släppa med 10 Nm vilket resulterar i att båda muttrarna borde bli lösa.

Så jag gjorde ett experiment nyss och när jag testade så drog jag fast muttrarna med betydligt mer än 10 Nm och jag kunde omöjligt rubba någon av muttrarna för hand (knappt med mitt lillla verktyg heller), efter att jag sedan släpte hjulaxeln så kunde jag med lillfingernageln snurra på justeringsmuttrarna. Jag blev själv förvånad över hur dramatisk effekten var, jag hade kanske förväntat mig att de skulle sitta lite lösare än som jag drog åt dom!

Alltså det är viktigt att man drar den innersta muttern mot den yttersta med 2 nycklar samtidigt och inget moment skall ligga an mot svingen. :näsblod
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Drar man den inre muttern hårt mot svingen och drar kontramuttern lika hårt/något lösare kommer det kunna släppa när man lossar på hjulaxeln. Detta pga att den inre muttern kommer hållas i press utåt av svingen när allt är på plats men när axeln lossas kommer den (förhoppningsvis) hamna i press inåt av kontramuttern. Det betyder att den kan röra sig lite pga spelet i gängorna. Hur mycket beror på material, åtdragningsmoment, precision i gängor osv.
Det ska normalt sett inte gå tungt att dra justermuttern men om det gör det så får man se till att backa den lite innan man drar kontramuttern.

Kontentan är att det KAN ha varit TS fel att det lossnade även om det utlöstes av däcksbytet men det kan också ha varit Vianors fel. Det är mycket värt att ha en bra mek man litar på för det finns många klåpare därute, både privatpersoner och yrkesmän.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag känner åtminstone att jag fått klarhet i det jag ville med tråden. Tack för många bra svar.

Det var skönt att höra att det inte är några konstigheter att man byter/hjul utan att röra justerskruvarna, då har vianor inte sagt några konstigheter till mig.

Då jag inte med säkerhet vet att blocket var på plats när jag lämnade vianor, är det omöjligt för mig att säga om det är deras fel eller inte. Allt jag kan säga är att jag tycker det verkar osannolikt att det skulle inträffa precis nu, att det skulle gänga ur sig så snabbt och att jag inte skulle höra något skrammel medan det hände eller klonk när blocket föll i backen.

Hur som helst, just nu väntar jag svar från Tom på hojdäck, jag har en provisorisk fix och det är inga jättesummor för reservdelen, så värre än en tidig måndagmorgon, en missad långtur och ett par hundralappar blir det faktiskt inte.

--------------------------------------------


Jag tycker Josef och eV1Te lyfter en intressant poäng när de pratar om att man kan dra åt muttrarna på ett sådant sätt att de sitter på plats och sköter sin uppgift, men släpper efter att man dragit loss hjulbulten.

Om detta nu är ett vanligt problem känns det för mig rimligt att en servicefirma drar åt även dessa muttrar. Alternativt säger åt mig som kund att jag måste ta med mig egna verktyg ut på plats för att dubbelkolla själv. Men då kanske det inte riktigt är service man sysslar med längre.

Jobbar man med service och det finns risk att problem uppstår, så varnar man antingen kund eller ser till att problemen inte uppstår. Man står inte tyst och skyller på kunden när något händer. Gör man det så kanske man har tekniskt rätt, men man har inte en välfungerande firma med nöjda kunder och ett gott rykte.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Märkligt argument, så om jag lämnar en hoj på däcksbyte och sne ramlar kopplingshandtaget eller bromspedalen av så är det helt solklart 100% deras fel? eller om jag lämnar en hoj på oljebyte och sen efter det lossar en hjulmutter?

Man rör ju inte spännarna vid ett däcksbyte, kanske vissa gör hemma på sig egen hoj men är ju knappast en service som ingåg i ett vanligt däcksbyte att samtidigt spänna kedja och justera så hjulen spårar, är något en MC-mek gör inte en däcksnasare skulle jag säga. Ungefär som om däcksverkstaden skulle börja kontrollera bromsok och klossar på bilen när du bara betalar för att byta däck.

Borde nog kommentera detta lite utförligare. Delar inte din uppfattning om vad verkstaden har för ansvar.

Tycker du det är adekvata jämförelser du gör? De exempel på delar du tar upp har ju inte med varandra att göra. Om de demonterar och återmonterar ska de givetvis kolla så allt sitter som det ska, vilket verkar ha varit fallet fram till deras ingrepp. Klart de kan ha släppt på justeringarna för att underlätta av eller återmontering. Hur det är med er-6 vet jag inte men på åtskilliga hojar i min och bekantskapskretsens ägo låter det sig inte göras utan att släppa på dessa justeringar. Vidare är det kanske inte så lätt för en "däck-snasare/däcks-nasare" att ha koll på samtliga lösningar på detta, varför de bör vara noggranna och kanske t o m konsultera instruktionsboken om det är en konstruktion man är obekant med. Så mycket större anledning att kolla så att allt sitter som det ska när de satt ihop det igen. Det är ju en trafiksäkerhetsfråga. Vid ett vanligt däckbyte ingår definitivt att lämna ut hojen i ett trafiksäkert skick.

Apropå din kommentar om vad de ska kolla så säger de till om de ser några risker eller slitdelar på upphällningen, iaf om de är det minsta seriösa. Det är ju inte som att byta däck på en bil direkt. Om det, som nämns av flera i tråden, finns risk att saker lossar för att hjulaxeln avlägsnats är det bara större anledning att kontrollera extra att grejerna sitter enligt instruktion. Själv skulle jag nog kolla både en och två gånger om jag lämnat in hela hojen till t ex vianor.

Ska man jämföra enligt din modell är det snarare som att byta fläktrem genom att bara lägga dit den utan att justera spänningen, eller undlåta kontroll av att självspänningen fungerar som den ska.

Lite andra krav än att med mutterknack med förinställt moment dra dit 4 eller 5 bultar som på en bil. Det syns på prislappen och det ska man kunna förvänta.

Skulle vilja se dig tråckla dit bakhjulet på min hoj, (excentrisk kedjejustering), utan att släppa justeringen. Inte bara kedjan det handlar om, finns en bromssida också med inte alltför gott om utrymme. Det är inte en service att släppa och spänna justeringarna, utan i många fall en förutsättning för att kunna genomföra bytet. Efterkontroll så att allt stämmer är en självklarhet, (även om jag definitivt skulle efterkontrollera själv också).
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Borde nog kommentera detta lite utförligare. Delar inte din uppfattning om vad verkstaden har för ansvar.

Säger inte att däcksverkstaden garanterat inte varit där och skruvat, säger bara att det inte behövs.

Om vianor varit och skruvat på en skruv eller inte kan jag omöjligt veta, men jag delar inte din uppfattning att det utan tvekan är vianor som gjort fel.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Har varit med om flera tappade såna där 11065a på både er6 och z750. Sen skaffade jag en ktm och tappar allt möjligt annat istället.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Säger inte att däcksverkstaden garanterat inte varit där och skruvat, säger bara att det inte behövs.

Om vianor varit och skruvat på en skruv eller inte kan jag omöjligt veta, men jag delar inte din uppfattning att det utan tvekan är vianor som gjort fel.

De har iaf inte kollat att allt sitter och då talar vi om delar som kan lossa pga att hjulaxeln avlägsnats. Dina haltande exempel då?

lämnar en hoj på däcksbyte och sne ramlar kopplingshandtaget eller bromspedalen av
om jag lämnar en hoj på oljebyte och sen efter det lossar en hjulmutter

Mekaniker? Däckmontör?

Det verkar som om det behövs lite extra tillsyn eller kanske t o m najning/sprint/annat på den detaljen, på den modellen. Inte lätt för random däckkrängare att veta men det ändrar inte den omständigheten att allt ska vara korrekt monterat och sitta fast när man lämnar ut hojen samtidigt som man gör bäst i att också själv kontrollera! Troligare att en mc-mekaniker vet om det eller rutinmässigt tar den där extra kollen. En av riskerna med att andra börjar kränga däck. Minns när man köpte sitt däck pålagt och balanserat utan att det skulle tjafsas interndebitering och reservdelsdisk vs verkstad. Kvalitetsmedvetandet har definitivt fått sig en törn sen dess med följden ökad risk och någon sparad krona.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
De har iaf inte kollat att allt sitter och då talar vi om delar som kan lossa pga att hjulaxeln avlägsnats.

Kan lossa om det är felaktigt monterat, skitkonstruktion på just den hojen annars sitter ju spännaren oftast framför axeln och kan som värst skruva in sig. Men att det är en skitkonstruktion gör ju att den som justerar kedjespänningen bör vara extra noggrann med att låsmuttrarna drar mot varandra och sen kanske det även behövs nån typ av gänglåsning då det verkar vara ett modellrelaterat problem att de vibrerar loss.

Hade däckverkstaden dragit alla skruvar efter de monterat hjulet hade dte inte hänt, men hade kedjespännarna suttit ordentligt fast och muttrarna låser mot varandra hade det inte heller hänt. Jag hade iaf haft väldigt svårt att försöka stå och kräva en däcksverkstad på ersättning om detta hänt mig, pga att en del varit felaktigt monterad sen tidigare.

Vi får nog vara överrens om att inte vara överrens
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Glöm nu inte att jag faktiskt inte vet om blocket var monterat när jag lämnade vianor, det är bara vad de sagt till mig.

Antingen är det sant och den har skakat loss, eller så är det ett väldigt enkelt svar om man inte vet eller vill ta något ansvar.

För hade jag kommit in utan den borde de sagt till mig. Om den hade försvunnit i verkstan hade det varit deras problem. Sitter den på när jag åker därifrån så är det ju inte deras problem.

Kan lossa om det är felaktigt monterat
Personligen ogillar jag detta resonemanget, för man kan inte med säkerhet säga att det är rätt monterat genom att känna eller titta på muttrarna, man måste montera om dem själv. Man kan inte heller med säkerhet säga att ens senaste montering inte försämrats till en "felaktig".

Men för att slå ihjäl den diskussionen helt; när man läser servicemanualen till er6 ingår justering av muttrarna efter installation av bakhjul.

http://mototh.com/files/kawasaki/ER6n/Kawasaki-ER6n-Service-Manual-EN.pdf
Se 10-9, där ska man justera kedja och pröva bakbroms i samband med bakhjulsinstallation.

Om vianor nu inte utfört de steg som servicemanualen nämner och en del de borde ha skruvat på trillar av, bör man inte då kunna anse att det är deras fel?
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om vianor nu inte utfört de steg som servicemanualen nämner och en del de borde ha skruvat på trillar av, bör man inte då kunna anse att det är deras fel?

Man kan säkert bråka om det hela sommaren, eller så köper man en ny för 60 spänn (kostar 9 usd på partshark kanske dubbla hos svensk handlare) och kör och är glad.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Man kan säkert bråka om det hela sommaren, eller så köper man en ny, kör och är glad.
...köra därifrån och beställa ett nytt block hos Kenneths. De hjälpte mig för övrigt med en provisorisk lösning så jag skulle kunna köra därifrån säkert, bra service.
Hur som helst, just nu väntar jag svar från Tom på hojdäck, jag har en provisorisk fix och det är inga jättesummor för reservdelen, så värre än en tidig måndagmorgon, en missad långtur och ett par hundralappar blir det faktiskt inte.
Nu tycker jag nivån sjönk. När det visar sig att Vianor inte följt servicemanualens rekommendation och det därför inte bör vara mitt fel, så säger du att jag borde sluta bråka och betala istället?

Om du har läst mina inlägg så kan du se att jag redan har beställt delen och att jag inte tycker det är en särskilt big deal. Jag har bara pratat med vianor en gång och när det inte ledde någonstans bråkade jag inte mer utan körde därifrån och beställde en ny del.

Där efter har jag kontaktat hojdäck, då jag anser att detta är feedback de borde få. Är det jag som kund som gjort ett korkat fel, så ligger det i deras intresse att varna sådana som mig, så blir det mindre strul och en bättre upplevelse för kunden. Är det vianor som dummat sig, så ligger det också i hojdäcks intresse att rätta till det.

Den här tråden handlar ingenting om att bråka, utan jag vill räta ut frågor kring hur man ska göra ett däckbyte korrekt, vems ansvar det är och om möjligt få kompensation om vianor har gjort fel.

Så varför gör jag då detta? Jo, för jag är inte kunden som går in i en affär och ställer mig och skriker när jag inte får som jag vill. Jag tar reda på saker, jag vill lära mig och jag vill också vara hjälpsam till eventuell nästkommande kund.

60 spänn (kostar 9 usd på partshark kanske dubbla hos svensk handlare)
Vad gäller priser tar en svensk handlare 375kr och jag kan få delen samma vecka. Partshark tar $21 för delen och $39 för frakten, det blir 410kr. Sedan tillkommer tull på 232kr enligt tullens kalkylator för motorcykeldelar från USA. Så totalt landar priset på 642kr med en leveranstid på 2-3 veckor.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Vad gäller priser tar en svensk handlare 375kr och jag kan få delen samma vecka. Partshark tar $21 för delen och $39 för frakten, det blir 410kr. Sedan tillkommer tull på 232kr enligt tullens kalkylator för motorcykeldelar från USA. Så totalt landar priset på 642kr med en leveranstid på 2-3 veckor.

Knepigt, när jag tittar " 11065C CAP,CHAIN ADJUSTER,P. 11065-0121-796 9.13$" men jag kanske tittar fel årsmodell, kikade på 06 om de ändrat något på svingen sen dess. Menade inte heller att du skulle beställa en sån liten prul där utan bara för att få en uppfattning va den kosta, brukas sen kosta det dubbla i sverige men 375 låter hårt för en bricka. Men just for the record så är det tullfritt att handla för under en viss summa, 5-600 spänn har jag för mig

edit: kikade på 2010 nu och den va visst dyrare, lite mer trekantig och 21$ som du sa, då stämmer säkert sverigepriset också
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Knepigt, när jag tittar " 11065C CAP,CHAIN ADJUSTER,P. 11065-0121-796 9.13$" men jag kanske tittar fel årsmodell, kikade på 06 om de ändrat något på svingen sen dess.
Cykeln är en 09a, artikelnumret skiljer.
11065A CAP,CHAIN ADJUSTER,F.
11065-0258-26M $20.78

Men just for the record så är det tullfritt att handla för under en viss summa, 5-600 spänn har jag för mig
Avgiftsfritt blir det om moms+tull understiger 100kr. Då beloppet är 400kr och momsen 25% är det precis att jag överstiger och får därför betala 25% moms + tullavgift som brukar vara ~100-150kr. Nästa nivå är om totala värdet överstiger 1300kr, då får jag även betala en tullavgift på 3.5% för mc-delar.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top