Kawasaki ZR7-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Frustrerande. :huvet
Har beställt en MRA Varioruta och en sw-motech tankväska med eluttag för snart 4 veckor sedan och det skulle ta 5-7 dagar.
varje gång man kontaktar dom så får man höra att dom inte fått något meddelande om att det skulle vara restnoterat och att grejorna borde komma i veckan.
tänkte ta en hojresa under kristihimmelfärdhelgen och det som var gott om tid har ju blivit rätt panik.

normalt sett så importerar jag det mesta jag köper av såna här varor, men nu så handlade jag lokalt.....man får ju lite avsmak för lokala inköp.


EDIT: Jag avbeställde grejorna hos den lokala handlaren.
köpte rutan från tyskland 600kr billigare trots frakt och viktigaste av allt, Jag fick ett leveransbesked och ett kvitto att grejorna är på väg. och inte ett "dom borde komma snart"
 
Last edited:

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Hej!

Ett tag sedan man skrev nåt här...
Pendlar varje dag till jobbet med ZR7an och det rullar på fint.
Kan dock tycka att den är lite vind känsligt då det blåser eller när man närmar sig 130.

Nu skall det bytas framdäck och det blir Pilot Road2, samma som sitter på nu, har en kontakt på Michelin så jag får en hyfsad rabatt.

Skall lämna bort fälg och däck till den lokala däck verkstan för byte och balansering.
Nu till frågan, hur får man bort fram hjulet? Samt hur monterar man det igen dvs skall det dras med ett visst moment osv.
Någon som har en guide el dyl, man vill ju att grejerna hamnar på plats schysst igen efter hjulet vart loss.

Tacksam för svar!

//Blomman
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har jag min varioruta monterad, Men oprovad.
om 6 timmar ska jag stiga upp och då börjar utprovningen i form av en 300mils motorcykelsemester från norrbotten, genom södra norge och upp på norska sidan.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Ha en riktigt skön tripp. Har du någon bild med rutan på plats?? Vill ha en något högre ruta än original o tacksam för tips .
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ha en riktigt skön tripp. Har du någon bild med rutan på plats?? Vill ha en något högre ruta än original o tacksam för tips .

Nu har jag testat rutan under Norgeresan som blev 340mil lång.
Normalt så har jag med mina 176cm vinden i höjd med nästippen, Med Variorutan så träffar den någonstans högt uppe på pannan.
resultatet är att i t.ex 120km/h så brukar man känna att huvudet går tungt att vrida pga vinden.
Med Variorutan så har man inte alls dessa problem så jag är helnöjd.
rutan köpte jag från www.bs-motoparts.com (Tror det blev ca 1100kr inkl frakt)
det är hela rutan som kommer och inte bara den där extravingen, jag valde rökfärgat glas och höjden skymmer inte det minsta. själva "huvudrutan" är ganska exakt samma höjd som original och vingen justeras utan verktyg i olika lägen med ett enkelt handgrepp beroende på hur man vill ha den.

zr-7_mra_vario.jpg
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Någon som vet var jag hittar passagerarfotpinnar som vibrerar mindre?
Med originalen så börjar frugan skratta från 105km/h och uppåt.
speciellt den högra killar rejält under foten pga ljuddämparen.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Nu har jag testat rutan under Norgeresan som blev 340mil lång.
Normalt så har jag med mina 176cm vinden i höjd med nästippen, Med Variorutan så träffar den någonstans högt uppe på pannan.
resultatet är att i t.ex 120km/h så brukar man känna att huvudet går tungt att vrida pga vinden.
Med Variorutan så har man inte alls dessa problem så jag är helnöjd.
rutan köpte jag från www.bs-motoparts.com (Tror det blev ca 1100kr inkl frakt)
det är hela rutan som kommer och inte bara den där extravingen, jag valde rökfärgat glas och höjden skymmer inte det minsta. själva "huvudrutan" är ganska exakt samma höjd som original och vingen justeras utan verktyg i olika lägen med ett enkelt handgrepp beroende på hur man vill ha den.

zr-7_mra_vario.jpg


Tror den där lilla extrarutan finns att beställa som reservdel till något märke, jag letar nu...
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Tjena!

Hoppas alla haft en kanon mc säsong...!
Än är den ju ej slut och jag pendlar till jobbet i stort sett varje dag på zr7an.
Funtar dock på att upgradera till nästa säsong, dock tror jag att jag behåller kawan ändå.
Är lite inne på en Suzuki DL1000 v-strom, då jag är ganska lång 195 och är lite trött på att sitta i blåsten bakom den lilla rutan på min zr7-s..

//Blomman
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vi har ju inte tid att skriva, varenda vaken minut ska det köras hoj innan snön kommer.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Service dags!

Sitter luftfiltret under sadeln? Svårt att byta?

//Micke

det sitter under sadeln fram mot tanken och du skruvar bara bort locket och byter luftfiltret.
kommer inte ihåg ifall man var tvungen att lossa tanken och lyfta den i bakkant också men det märker du fort.
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
det sitter under sadeln fram mot tanken och du skruvar bara bort locket och byter luftfiltret.
kommer inte ihåg ifall man var tvungen att lossa tanken och lyfta den i bakkant också men det märker du fort.

Gick bra utan att lossa tanken, lyfte den bara i bakkant.
Dessvärre vred jag paj bottenpluggen lie, surt nu när oljan är i.
Man kanske kan snabb byta den och samla upp oljan och stjälpa tillbaka i.
Får bli till våren.

//Micke
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu är det snart hojsäsong, Har ni gjort någon vinterservice?
själv har man schimsat in ventilerna och det var verkligen i sista stund då 2 av ventilerna var UTAN spel.
så man får vara glad om man inte bränt sönder dom för är inte roligt att plocka bort toppen.
Nu ligger alla ventiler snyggt i mitten av toleransen och väntar på att snön ska smälta bort så att man kan ta ut hojen från källaren och varmköra den för att sedan byta olja och filter.
 

ThomasM

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7
Sååå då har även jag hittat hit. Nybliven hoj ägare som man är (första hojen). Har haft lite start problem sen jag fick hem hojen men idag fick jag äntligen igång den, efter en rullstart. Misstänker att det var nått som hade hoppat ur läge vid startmotorn för det klicka bara när jag försökte starta.
Detta löste sig dock efter rullstarten och nu ska den starta direkt (med lite tjåk dårå).

Bilder kommer upp så fort jag har laddat kameran, och denna tråd kommer jag hålla sten koll på eftersom jag VET att jag nån gång kommer behöva lite tips och råd till min ZR-7:a

Håller på ta kortet btw, började för 2 veckor sen...satsar på ha det i Maj nån gång, och då blir det en ZR-7 träff någonstans hoppas jag vi kan dra ihop.

Simma lugnt nu Bröder

//Mårtensgård
 

Tomas76

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Finspong
Hoj
hoj lös, nästa kan bli en KTM eller Husaberg
Ni som är ägar till denna trevliga MC-model, är själv ägare till en men funderar dock på att säjladen tillförmån för något annat, Års modellen är -00 och den har nu 3180 på mätaren vad tror ni är ett skäligt pris?

/T
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top