Kawasaki z800/z800e

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Hallå alla glada!
Jag har kollat en hel del i tråden för att se om någon redan ställt frågan, hur är det för långa personer att köra den här hojen? Jag är sjukt sugen på att skaffa en, men är osäker på hur den är för oss som är lite längre. Hur är körställningen och komforten på denna? Sen så vill man ju helst inte att det ser ut som om man sitter på en liten monkeybike, vilket är lätt hänt för oss! :p När farsan åkte runt på sin vn800 så såg det ut som om han satt på en böld som stack ut ur röven :lol (jag vet, inte alls samma typ av hoj eller någonting, var bara exempel på hur det såg ut!)
Mvh

Vet ju inte hur lång du är. Men jag är ca 190cm och är rätt kraftigt byggd av mig. Så hade lite samma problem med monkeybike fenomenet..men måste säga att z800 var bra mycket bättre än många andra märken! Har en skönt åk komfort och bränner utan vidare en tank i ett kör☺ men försöka att provsitta ngn o skapa en egen uppfattning.
 

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Försökte köra med tankväska men pga plastkåpor och remmar gled väskan runt hela tiden och var i vägen i u-svängar på parkering eller när man ligger i kurvor.

Kom åt tutan konstant! Fruktansvärt frustrerande och pinsamt.
Tankväska hämmade aktiv körning för mig i alperna och i Norge.


Z800 har lastöglor under sadeln samt öglor som sitter på stänkskärmen/ regplåten.

Packrulle duger gott och väl. Dock får du lära dig att packa påsen åt rätt håll, så du får ut regnkläderna snabbt vid regn.

Du kan köpa gumminät på biltema som du lägger packningen över på bönpallen. Förhindar att packrullen glider runt samt skyddar lacken. Hela 80kr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-2000022163/


View attachment 430267View attachment 430268
Jag har rensat min bakdel så har ingenstans att fästa de bakre banden som du visar på den sista bilden. Några förslag?
 

micke_011

Återfallsåkare
Gick med
28 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 1200
Har samma problem men om du som jag har en R&G Tail Tidy så tycker jag att det borde gå att sätta dit någon typ av krok på plattan som sitter under sadeln, på undersidan mot hjulet. Eventuellt behöver man byta till lite längre M6-bultar beroende på hur grova infästningen till kroken är, idealiskt har man en krok som dras i två bultar så att det ger lite stadga för att dra fast en väska eller en rulle i.
 

DanneWik

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph speed triple -05
Köpte precis i veckan en - 16 Z800. Har en grön passagerarkuts som jag skulle vilja byta ut till en svart, kanske någon därute som har en liggandes och kan tänka sig ett byte eller att sälja till en rimlig peng?

Kör lugnt allihopa :)
 

micke_011

Återfallsåkare
Gick med
28 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 1200
Jag har precis bytt från standard däcken till metzeler z8. Funderade också på m7rr men med tanke på att jag ska åka en del i Norge behöver jag få ut fler mil. Hitills otroligt nöjd med dem. De är mycket mer snabbstyrda än originalen och känns nästan som en ny hoj

Vad har ni pröjsat för däck och byte? Har just bokat in pärlan för att skifta mitt bakdäck som f ö är helt slut, jag är nere på corden efter typ 500 mil, och valde Michelin Pilot Road 4, för inte tokbilliga 2600kr inkl demontering från hojen.. Framdäcket ser OK ut, blir nog ett Michelin där också vid nästa skifte..
 

micke_011

Återfallsåkare
Gick med
28 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 1200
Har samma problem men om du som jag har en R&G Tail Tidy så tycker jag att det borde gå att sätta dit någon typ av krok på plattan som sitter under sadeln, på undersidan mot hjulet. Eventuellt behöver man byta till lite längre M6-bultar beroende på hur grova infästningen till kroken är, idealiskt har man en krok som dras i två bultar så att det ger lite stadga för att dra fast en väska eller en rulle i.

Svarar på eget inlägg om någon annan har nytta av erfarenheten. Kör med Helds halvmjuka väska Livigno på 45 liter som har dragfästen på fram- och baksida och de medföljande strapparna funkar perfekt att dra till krokarna som sitter längst bak på svingen vid bakre fotpinnarna, så mitt montage av öglor under sadeln var rätt onödigt. Kan tänka mig att Jofamas lilla väska funkar lika bra, den väskan kändes lite smidigare men sladdrigare - Helden är stadigare och lite rymligare.
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Så... tog lappen i förmiddags... Och eftersom jag redan handlat en liten båge så fick jag äran att åka på den hem oxå! Skapligt skön känsla! :)

13592732_10153944497131645_2510050865542475478_n.jpg
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Tjenare! Snygg båge i riktigt coola färger, jag hade en Z800 fram tills igår som jag sålde ;-( Det var inte du och en yngre grabb som käkade på Woken vid Åkermyntan idag? Kan inte vara en helt vanlig färg på din båge, i så fall så är världen väldigt liten ;-) Välkommen till MC-livet! Trevlig helg!

Så... tog lappen i förmiddags... Och eftersom jag redan handlat en liten båge så fick jag äran att åka på den hem oxå! Skapligt skön känsla! :)

View attachment 432210
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Tjenare! Snygg båge i riktigt coola färger, jag hade en Z800 fram tills igår som jag sålde ;-( Det var inte du och en yngre grabb som käkade på Woken vid Åkermyntan idag? Kan inte vara en helt vanlig färg på din båge, i så fall så är världen väldigt liten ;-) Välkommen till MC-livet! Trevlig helg!

Nope, det var inte jag. :)
Måste säga att det är en härlig värld. Frugan åkte med idag, så nu är hon såld.. Så nästa säsong ska hon ta hojkort och köpa båge oxå. :D
 

RBaggem

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Z800 2016 Svart
Hallå alla glada!
Jag har kollat en hel del i tråden för att se om någon redan ställt frågan, hur är det för långa personer att köra den här hojen? Jag är sjukt sugen på att skaffa en, men är osäker på hur den är för oss som är lite längre. Hur är körställningen och komforten på denna? Sen så vill man ju helst inte att det ser ut som om man sitter på en liten monkeybike, vilket är lätt hänt för oss! :p När farsan åkte runt på sin vn800 så såg det ut som om han satt på en böld som stack ut ur röven :lol (jag vet, inte alls samma typ av hoj eller någonting, var bara exempel på hur det såg ut!)
Mvh

Min vän provkörde min Z800 (196cm) och han tyckte det var lite trångt för benen. Själv är jag 184cm och sitter perfekt! Du bör väl ha en handlare du kan besöka och provköra själv?
 
Last edited:

RBaggem

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Z800 2016 Svart
Jag har precis servat min (100mil) & betalade 1584:- på Biketech i Norrköping! :tummenupp

Själv hamnade jag på 3600 kr för min 100-mila. Då det det däremot inräknat montering av snake skin och vindkåpa samt en flaska kedjespray för 179kr. Monteringen lär knappast kostat något dock då det är 4 klisterlappar och 4 skruv. Trist att det ska vara så stor skillnad för samma arbete.
 

RBaggem

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Z800 2016 Svart
Dreva om?

Är det bara jag som stör mig lite på att ligga på 6000 rpm i typ 110? Är det någon som har testat att dreva om den för att få ner rpm på högsta växel?
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Själv hamnade jag på 3600 kr för min 100-mila. Då det det däremot inräknat montering av snake skin och vindkåpa samt en flaska kedjespray för 179kr. Monteringen lär knappast kostat något dock då det är 4 klisterlappar och 4 skruv. Trist att det ska vara så stor skillnad för samma arbete.

Visst är det surt med skillnaden men skulle vara kul att se kvittot på de jobbet, måste vara någon rabbat på arbetet om hojen är köpt där eller liknande för bara olja och filtret kostar över 1000kr.


iPhone Tapatalk
 

RBaggem

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Z800 2016 Svart
Visst är det surt med skillnaden men skulle vara kul att se kvittot på de jobbet, måste vara någon rabbat på arbetet om hojen är köpt där eller liknande för bara olja och filtret kostar över 1000kr.


iPhone Tapatalk

Jag lämnade in min hoj på samma ställe som jag köpte den splitt ny ca 1 vecka innan service. Mitt kvitto säger;
Oljefilter x 1 = 208 kr
Motul 10W40 x 4 = 676 kr
Förbrukningsmaterial x 5 = 175 kr
Arbete x 25 = 2375 kr
Kedjespray x 1 = 179 kr

Jag tyckte själv att det var lite i högsta laget för 100-mila men ifrågasatte aldrig. Är supernöjd med all service jag fått från handlaren gällande allt annat och bra kundservice har jag inget emot att betala lite extra för! :)
 

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
Tycker ni att en 2013 k-z800e med 2000 mil har rullat långt, all service gjord som skall göras.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top