Kawasaki Z1000SX

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Hej
Jag har precis köpt en SX-2015 som gått 600 mil.
Jag har bara kört några mil än p.g.a det kalla vädret.
Det jag sett är att motor-tempen bara går upp till 64-65 grader. Borde inte normaltempen ligga omkring 90-100? Visst har det bara varit ett par grader varmt i luften när jag provkört, men kylvattentermostaten borde väl fixa detta?
Ska jag lämna in den på garantikoll?
Allt står i boken. Lämna den på tomgång och följ gradstigningen. Fläkten går inte igång förrens uppåt 90grader om jag minns rätt, vilket också står i boken. Denna info är baserad på min egna z750 och borde vara något liknande på z1000sx.

På polarens superduke var det en givare som hade gått sönder vilket medförde att fläkten ej gick igång. Puttrade lugnt o stilla tillbaka med något extra stopp här o var ;-)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Servicekostnad och ingående delar z1000sx -14 600mil resp 1200mil? Någon med koll?

Har för mig att min 1200-milaservice kostade 2500 (en 2011), kan kolla när jag kommer hem, borde ha kvittot kvar. Det är några år sedan nu. :hihi
 

cash-less

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Köping
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2015
Allt står i boken. Lämna den på tomgång och följ gradstigningen. Fläkten går inte igång förrens uppåt 90grader om jag minns rätt, vilket också står i boken. Denna info är baserad på min egna z750 och borde vara något liknande på z1000sx.

På polarens superduke var det en givare som hade gått sönder vilket medförde att fläkten ej gick igång. Puttrade lugnt o stilla tillbaka med något extra stopp här o var ;-)

Nu har jag fått svar från Kawa-verkstan... Det blir termostatbyte på garanti! Dessutom kopplingsbyte då den inte alltid kopplar ur när jag drar in kopplingshandtaget. Det känns liksom som att lamellerna "klibbar ihop". Nån mer med samma fel?
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Har för mig att min 1200-milaservice kostade 2500 (en 2011), kan kolla när jag kommer hem, borde ha kvittot kvar. Det är några år sedan nu. :hihi

600 mila servicen var i huvudsak bara olja och oljefilter. 1600:- nånting fick jag sagt i luren från servicekillen på märkesverkstan.

Så nu har man bytt upp sig, sålt z750:n -09 och införskaffat en z1000sx -14 med 350mil på mätarn :yoparty :banana
 

rhavin

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
gbg
Hoj
z1000sx
tjena är det någon som vet vad denna lilla sak är för något ?image1.JPG
hittade den på garage golvet, till saken hör då att jag fick motorstopp av någon anledning under färd, hoj en gick i gång igen utan problem, kan den höra till stödet ?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
tjena är det någon som vet vad denna lilla sak är för något ?
Vet inte vad som syns på bilden men Polizei kan vara nåt på spåren. Jag hade problem en körning i fjol då hojen dog under körning. Den hoppade igång igen men dog igen flera gånger under körningen.
Det visade sig att en av batterikablarna satt löst och varje gång den glappade dog hojen.
Kolla upp batteriet.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
OK, då har Kawa-verkstan i stan slagit igen så jag tänkte fixa lite light-service på egen hand. Blir byte av olja+filter och nytt drivpaket. Ska även titta till luftfiltret.

Tänkte höra om någon här inne haft problem med oljefilterbytet. Har läst en massa på olika forum att man måste "burpa" filtret för att inte få luft i systemet, typ. Jag tror de menar att man skruvar dit filtret lätt och drar igång motorn tills det sipprar ut olja vid filtret. Är detta verkligen nödvändigt? Jag har aldrig behövt göra detta på någon hoj tidígare. Jo, på min KTM 625 som hade olja i ramen och skulle "burpas" vid avluftningen uppe vid styrhuvudet.

Hur gör ni när ni byter olja+filter?
:confused:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK, då har Kawa-verkstan i stan slagit igen så jag tänkte fixa lite light-service på egen hand. Blir byte av olja+filter och nytt drivpaket. Ska även titta till luftfiltret.

Tänkte höra om någon här inne haft problem med oljefilterbytet. Har läst en massa på olika forum att man måste "burpa" filtret för att inte få luft i systemet, typ. Jag tror de menar att man skruvar dit filtret lätt och drar igång motorn tills det sipprar ut olja vid filtret. Är detta verkligen nödvändigt? Jag har aldrig behövt göra detta på någon hoj tidígare. Jo, på min KTM 625 som hade olja i ramen och skulle "burpas" vid avluftningen uppe vid styrhuvudet.

Hur gör ni när ni byter olja+filter?
:confused:

Jag fyllde på olja i filtret och smetade en gnutta olja på packningen, inga problem alls.

Drivpaketet däremot... Muttern till framdrevet sitter nå djävulskt. Folk har gett upp och kapat bort den för att få loss drevet. Jag lämnade in den på verkstad för att få det gjort och det tog dem tydligen åtskilliga timmar av att värma, köra mutterpicka, värma och hålla på innan de fick loss den.

Så se till att ha värmepistol, mutterpicka eller slagmejsel som du kan sätta på hylsor, och något sätt att låsa framdrevet helt utan att det kan fjädra. Och ha gott om tid.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Drivpaketet däremot... Muttern till framdrevet sitter nå djävulskt. Folk har gett upp och kapat bort den för att få loss drevet. Jag lämnade in den på verkstad för att få det gjort och det tog dem tydligen åtskilliga timmar av att värma, köra mutterpicka, värma och hålla på innan de fick loss den.

Så se till att ha värmepistol, mutterpicka eller slagmejsel som du kan sätta på hylsor, och något sätt att låsa framdrevet helt utan att det kan fjädra. Och ha gott om tid.

Jag har redan haft matchen med framdrevet. Jag fick skära bort muttern...


Sent from my camp fire using smoke signals.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har redan haft matchen med framdrevet. Jag fick skära bort muttern...


Sent from my camp fire using smoke signals.

Jamen dåså! :hihi
Mitt första framdrev fick gå 4200 mil. Det såg fortfarande ganska okej ut efter det, så det var ju iaf bra kvalité på det.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Mitt drivpaket är inte överjävligt dåligt men jag vill testa det större framdrevet jag skaffade i fjol. Jag tänkte byta redan då men det var då jag fick fajtas med muttern.


Sent from my camp fire using smoke signals.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Då var det fixat. Det gick rätt ok hela vägen. Jag tycker dock det är ett bök att hålla på med hjul och kedjor så lite svordomar kom det nog ändå.
Hann bara med en extremkort provrunda så jag har inte testat hur det känns med större framdrevet ännu. Dock gick den silkeslent med ny olja och nytt drivpaket.


Sent from my camp fire using smoke signals.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Testade en lite längre sväng nu på lunchen. Det är ingen jättestor skillnad men det känns som om de lägre växlarna inte tar slut så fort och blir betydligt mer användbara. Accet är fortfarande bra så det påverkas inte märkbart.
Det känns riktigt bra, faktiskt.


Sent from my camp fire using smoke signals.
 

Fireman112

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z1000 SX 2014
Hej på er alla, jag har en Kawasaki orginal comfort/gel sadel med tillhörande cuts som är nästan helt oanvänt.
Säljer den då jag inte har cykeln kvar.
Nypris 4100kr
Säljes 2800

Apex clipon styre 3" till sxèn finns också för sportigare körställning
Säljes 2500 kr

Det ligger på blocket också.20160605_184423.jpg20160605_184533.jpg
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Häftigt! Var på knix idag och på vår lilla konbana funkade det kanon att ligga på ettan och tvåan varvet runt efter bytet av framdrev.
Än så länge är jag klart positiv till omdrevningen. Kaaaanske är den lite segare i accet men varvar man hårdare märks det inte.


Sent from my camp fire using smoke signals.
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Jag funderar på att byta till akra eller arrow på hojen. Ska man ha ett 4 2 1 eller 4 2 2 system. Funkar bägge med sidoväskorna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag funderar på att byta till akra eller arrow på hojen. Ska man ha ett 4 2 1 eller 4 2 2 system. Funkar bägge med sidoväskorna?

Originaltillbehörsliponen funkar med väskor, men vet inte om några andra gör det.

För att förtydliga så är de sliponen lägre dragna än vanliga slipon till SXen, så många passar inte med sidoväskor. Det kan gå att montera väskorna, men de heta avgaserna smälter plasten i dem.
 
Last edited:

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Har Urban brawlers jag tänkte använda. De verkar funka. Men jag tänkte mer på ett 4 2 1 system kanske inte går
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top