Kawasaki Z1000SX

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag antar att man blir rätt härdad när man kör nakenhoj, har kört 35 mil i ett svep utan problem. Jag vill ha möjlighet att ta med packning och använda våra europavägar i större utsträckning.
Besökte södra Tyskland, södra Frankrike och var nere till Andorra med min -18 utan vidare bekymmer. Satte en luftkudde på sadeln för att få bättre uthållighet. Köpte en extra liten kriega för att lägga på passagerarsätet också. Fungerar jättebra för långresa.

Sent from my SM-A715F using Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag antar att man blir rätt härdad när man kör nakenhoj, har kört 35 mil i ett svep utan problem. Jag vill ha möjlighet att ta med packning och använda våra europavägar i större utsträckning.
Det kommer sx duga gott till. Enligt mig är den hojen en riktigt bra kompromiss mellan sportighet och bekvämlighet. Jag har rejäla packväskor till min. Har också monterat värmehandtag, handskydd, 12v-uttag och komfortsadel. Tror jag har en touringruta på som förra ägaren monterade. Komfortsadeln var ett måste, tycker orginalsadeln var hemsk. Har Akraslipon och ecu flash också. Går riktigt fint. Som vanligt saknar man 50 hästar till men man kan inte få allt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har kikat på Versys oxå men gillar inte looken på den om jag ska vara ärlig och det spelar större roll än vad jag inser. Har sett en del videos med hojen du kör och den verkar ju riktigt nice. :)
Håller med dig om utseendet på Versys eftersom jag är en estet på hög nivå.
Prova ut ordentligt vilken hoj du tror fyller flest användningsområde och även för framtiden så du slipper byta igen om 1 år eller så.
Lycka till :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har en sx 2012. Har läst att många har problem med baldämparen, att den är för klen.

Jag kan själv tycka att sen känns svajig baktill om gaskontrollen i kurvan inte är helt hundra. Kan någon rekommendera vilka inställningar jag bör köra med på både bakdämparen och gaffeln? Är helt novis när det kommer till att justera fjädring. Målet är att få en så säker hoj som möjligt och jag kan tänka mig att offra bekvämlighet för det. Väger cirka 100 pannor med utrustning. Tack!

edit. Vill inte byta någon komponent, endast justera.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har en sx 2012. Har läst att många har problem med baldämparen, att den är för klen.

Jag kan själv tycka att sen känns svajig baktill om gaskontrollen i kurvan inte är helt hundra. Kan någon rekommendera vilka inställningar jag bör köra med på både bakdämparen och gaffeln? Är helt novis när det kommer till att justera fjädring. Målet är att få en så säker hoj som möjligt och jag kan tänka mig att offra bekvämlighet för det. Väger cirka 100 pannor med utrustning. Tack!

edit. Vill inte byta någon komponent, endast justera.
Min 2011 kunde jag inte justera bakdämparen till att inte vara svampig. Det bästa motmedlet var att gå på gas när man ville att den skulle uppföra sig någorlunda.
I gengäld kan man ju bromsa helt galet hårt på den hojen tack vare att den sätter sig rätt mycket med korrekt bromsteknik.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min 2011 kunde jag inte justera bakdämparen till att inte vara svampig. Det bästa motmedlet var att gå på gas när man ville att den skulle uppföra sig någorlunda.
I gengäld kan man ju bromsa helt galet hårt på den hojen tack vare att den sätter sig rätt mycket med korrekt bromsteknik.
Tack för svar. Kunde du justera så den blev i vart fall lite bättre? I så fall, vad?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svar. Kunde du justera så den blev i vart fall lite bättre? I så fall, vad?
Minns inte riktigt, har för mig jag ställde upp förspänning rätt mycket, och sedan tror jag att jag ställde upp returen lite, men inget av dem hjälper att fjädern är alldeles för mjuk. I bästa fall kan man flytta problemet lite så att det inte är v lika störande, men att fixa för mjuk fjäder med dämpning eller förspänning gör att bakdämparen inte gör sitt jobb, och man flyttar eventuellt problemen till ram/framänden istället.
När jag började kräva mer än min sx kunde leverera bytte jag till en gsxr1000 istället.
SXen är nog den enda hojen jag ägt som jag saknar lite just tank vare att den var så allmänt kompetent och trevlig på det mesta, men det var inte värt att uppgradera bakdämparen för mig jämfört med att skaffa en annan hoj.
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Nån här som provat gelsadel? Har en 2018 års mod o har efter en operation lite bekymmer med sittandet när det blir lite längre stunder. Funderar på om en gelsadel skulle kunna underlätta något. Är inte intresserad av något man monterar ovanpå sadeln så som en airhawk utan det ska vara en komfort sadel i så fall
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Inte på en Kawa men det satt en original gelsadel på min multi när jag köpte den och jag skulle nog säga att den är aningen bättre än original, men jag skulle inte lägga pengarna på den själv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nån här som provat gelsadel? Har en 2018 års mod o har efter en operation lite bekymmer med sittandet när det blir lite längre stunder. Funderar på om en gelsadel skulle kunna underlätta något. Är inte intresserad av något man monterar ovanpå sadeln så som en airhawk utan det ska vara en komfort sadel i så fall
Jag. Körde med orginal någon månad innan jag beställde kawa orginal gelsadel. Natt och dag men dyr.
 

SX12

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2022
Hoj
Kawasaki Z1000SX, 2012
Tjena!
Jag har en Z1000sx -12 och har hittat begagnade slip-on för årsmodell 14-16.
Är det någon som vet vad som skiljer mellan Slip-on för årsmodell 11-13 och 14-16?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjena!
Jag har en Z1000sx -12 och har hittat begagnade slip-on för årsmodell 14-16.
Är det någon som vet vad som skiljer mellan Slip-on för årsmodell 11-13 och 14-16?
De är exakt samma har jag för mig. Det var inte några större uppdateringar till gen2.
 

SX12

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2022
Hoj
Kawasaki Z1000SX, 2012
De är exakt samma har jag för mig. Det var inte några större uppdateringar till gen2.
Det är ungefär vad jag kan hitta också. Men ändå finns det slip-on som är specade för dom olika generationerna. Det kanske bara är packväskorna som bestämmer om det passar eller inte. Så kör man utan väskor kanske det är lugnt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ungefär vad jag kan hitta också. Men ändå finns det slip-on som är specade för dom olika generationerna. Det kanske bara är packväskorna som bestämmer om det passar eller inte. Så kör man utan väskor kanske det är lugnt.
Ja, har man sidoväskor behöver man slip-on som funkar för det.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top