Kawasaki Z1000SX

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har nu slitit ut ytterligare ett par däck. Har kört Pilot Road 3 bak och Pilot Power fram. Har funkat alldeles utmärkt.

Efter att ha läst mycket gott om Pirellis Angel GT har jag nu bestämt mig för att testa dem. Ska också prova gå upp till 190/55 bak för att se om det gör så mycket skillnad på hur lättsvängd hojen blir som de säger.

Återkommer med synpunkter då jag fått lite mil på däcken. Har just fått hem dem men inte bytt än.

Jag körde med nya Angel GT på knix i söndags, hojen var totalt annorlunda och mycket trevligare. Den svänger in mycket lättare än vad den gjorde med roadsmart, den går stadigt genom hela böjen och håller linjen väldigt trevligt.
Första riktiga kurvan jag tog efter däckbytet vek hojen ner så snabbt och lätt att min linje pekade rakt in innanför innern på kurvan. Det var en trevlig överraskning.
Sedan vet jag inte alls hur väl de håller, inte riktigt i skick för att nöta en herrans massa mil i år. :hihi
 

Rektorn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Ort
Falköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -14
Hej! Ny här på forumet. Har läst hela denna tråden om Z1000sx och är avundsjuk på er som kör en sådan hoj. Så nu har jag en reserverad (svart, 2014) och ska iväg och provköra den imorgon. En grej jag funderar på är om någon av er, liksom jag, är ca 190 cm lång? Sitter man bra på en Z1000sx om man är långben? Jag ska ju prova imorgon och får säkert svaret då, men jag kan ju inte testa någon längre sträcka...
Andra synpunkter/tips inför mitt ev köp tas också tacksamt emot.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Det jag har att jämföra med är Bandit 1200 och 1250 och jämfört med dem är benvinkeln aningen skarpare på SX:en. Jag är visserligen bara 178 men har iaf inga problem med det.

Har äntligen fått på nya däcken. Har bara svängt runt på parkeringen för att se att allt sitter fast men i morgon ska de testas!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej! Ny här på forumet. Har läst hela denna tråden om Z1000sx och är avundsjuk på er som kör en sådan hoj. Så nu har jag en reserverad (svart, 2014) och ska iväg och provköra den imorgon. En grej jag funderar på är om någon av er, liksom jag, är ca 190 cm lång? Sitter man bra på en Z1000sx om man är långben? Jag ska ju prova imorgon och får säkert svaret då, men jag kan ju inte testa någon längre sträcka...
Andra synpunkter/tips inför mitt ev köp tas också tacksamt emot.

Jag är 192 och sitter alldeles prima på SXen. Jag har kört lite av varje förutom min SX, och har kommit fram till att jag verkar vara abnormalt okänslig för sittställningarna men benvinkeln är ganska avslapnad på SXen. Lite lagomt sportig utan att vara jobbig, typ.
Andra synpunkter och tips? Tja... Det är en trevlig hoj som ligger åt det lite sportigare hållet i sporttouringsegmentet. 2014 har en uppdaterad fjädring som är bättre än tidigare årsmodeller. De tidigare årsmodellerna hade som i princip det enda klagomålet den underdimensionerade fjädringen.
Den kan väl vara lite yxig vid gaspådrag med, men det är inget som man märker av vid körning på allmän väg.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Så har jag hunnit med en 15-milatur på de nya däcken. Jag gillar dem! :tummenupp

Pirelli Angel GT, 120/70-17 samt 190/55-17

Stabila men ändå väldigt lättsvängda. Nu var det ju i det närmaste perfekta förhållanden med 25 grader och sol men ändå. Kändes som på räls i kurvorna. :)

Vet inte om jag märkte så mycket av att gå upp från 190/50 till 190/55 men de kändes skitbra, iaf. Nu vill jag gärna testa dem på bana också men det lär jag inte hinna denna sommar.
 

Rektorn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Ort
Falköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -14
Köpte hojen idag och är nu nöjd ägare till en Z1000SX. Mycket trevlig maskin som passade mig perfekt! Återkommer säkert med massor av dumma frågor här på forumet senare till er rutinerade sx-are som varit smarta och köpt denna MC för länge sedan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte hojen idag och är nu nöjd ägare till en Z1000SX. Mycket trevlig maskin som passade mig perfekt! Återkommer säkert med massor av dumma frågor här på forumet senare till er rutinerade sx-are som varit smarta och köpt denna MC för länge sedan.

Bild på den med! ��
 

Rektorn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Ort
Falköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -14
IMG_2839.jpg
Bild på skönheten! Det är touringmodellen med svarta sidoväskor som jag plockade bort vid fototillfället. Gillar att inga fästen eller annat stör utseendet när väskorna är avmonterade.
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Har Angel GT på min och kört 1000 mil med dom, dom är långt ifrån slut än, som jag kör, skulle gissa att bakdäcket har åtminstone 2-300 mil kvar, framdäcket mycket mer än så. Dock så styr den inte lika kvickt längre, men känns fortfarande stabilt.
 

wenazen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Mariehamn
Hoj
2013, Kawasaki Z1000sx
Hej!
Har urban brawlers på min z1000sx med db killers i. Skönt argt ljud när man är på det humöret men vid lugn körning tycker jag det är mest bröl och speciellt när hojen är kall och står på tomgång tycker jag det mest är oljud. Hade yoshimura på min gamla Hornet 900 och saknar verkligen det ljudet, det var ju inte tyst direkt men mycket renare djupt voom voom på nå sätt. https://youtu.be/Pntg4H-5YgA?t=52s
Har kikat på yoshimura till kawan, är det någon skillnad i ljud där om man har kolfiberburkar eller stål? Vad tycker ni som har yoshimura till kawan.. är ni nöjda? Finns det något bra klipp där man kan höra hur det låter.. har svårt att hitta nå vettigt.
Kanske ett I-lands problem men man vill ju vara nöjd med hojen sin :)
 
Last edited:

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Dött batteri (kasst enl. laddaren) och soligt väder. Bara Biltema som har öppet, vilket batteri passar tro?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dött batteri (kasst enl. laddaren) och soligt väder. Bara Biltema som har öppet, vilket batteri passar tro?

Plocka ur det som sitter i och mät storleken och ta en som är sammaish storlek på på biltema?
Är flera år sen jag hade mitt ur, så minns inte storleken. :hihi
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Plocka ur det som sitter i och mät storleken och ta en som är sammaish storlek på på biltema?
Är flera år sen jag hade mitt ur, så minns inte storleken. :hihi

Japp. Blev så. Gick endast att utläsa 12V 8Ah i instruktionsboken. Blev lite fundersam då batteriet som satt i hade beteckningen YTX9-BS och servicemanualen nämde något om "Battery Model Name
ZR1000D/E: YTX9-BS". Aja den startar nu i alla fall och det blev lite åka av i kvällssolen :hihi

Batteriet funkade bra under en resa på ca 400 mil. Hojen stod sedan i garaget ett par veckor, därefter var batteriet för klent för att dra runt startmotorn. Och gick heller inte att ladda ordentligt. Skumt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp. Blev så. Gick endast att utläsa 12V 8Ah i instruktionsboken. Blev lite fundersam då batteriet som satt i hade beteckningen YTX9-BS och servicemanualen nämde något om "Battery Model Name
ZR1000D/E: YTX9-BS". Aja den startar nu i alla fall och det blev lite åka av i kvällssolen :hihi

Batteriet funkade bra under en resa på ca 400 mil. Hojen stod sedan i garaget ett par veckor, därefter var batteriet för klent för att dra runt startmotorn. Och gick heller inte att ladda ordentligt. Skumt.

Kan ju vara för låg spänning så laddaren tror det är dött, kan gå att få liv i det igen.
Ska väl vara ett Yuasabatteri. Mitt har överlevt i 4 år nu, och blivit totalt urladdat av ett larm ett par gånger och fått lite dålig laddning ett par gånger under mekande med lysen på. :crash
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Hej allihop. Nu var det ett tag sedan sist.
Har hunnit byta däck då mina original tog slut efter 750 mil. Passade på att byta till 55 profil.
Var i valet och kvalet mellan Pilot road 4 och Angel GT, det blev Pilot road 4.
Sjukt nöjd med däcken och den nya profilen, känns som en helt ny hoj. Mer som att köra Er6an igen lättsvängd som bara den, man behöver inte motstyra lika mycket för att få ner den i kurvorna. En positiv effekt är också att det blir som att dreva hojen då däcket är lite högre. Hastighetsmätarn visar lite mer rätt. Sedan blev det nytt kopplings och broms hantag som är ställbara. Väntar nu på mina Urban Brawlers.
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Japp. Blev så. Gick endast att utläsa 12V 8Ah i instruktionsboken. Blev lite fundersam då batteriet som satt i hade beteckningen YTX9-BS och servicemanualen nämde något om "Battery Model Name
ZR1000D/E: YTX9-BS". Aja den startar nu i alla fall och det blev lite åka av i kvällssolen :hihi

Batteriet funkade bra under en resa på ca 400 mil. Hojen stod sedan i garaget ett par veckor, därefter var batteriet för klent för att dra runt startmotorn. Och gick heller inte att ladda ordentligt. Skumt.

Mitt var dött efter jag kom tillbaka från mina 2 veckors utlandsresa. Jag satte den på underhållsladdning och fick igång den igen men det känns som att något verkar vara fel på dessa.
 

wenazen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Mariehamn
Hoj
2013, Kawasaki Z1000sx
Hej äger en z1000sx -13. Vill lägga helsystem på den. Behöver jag något mer än arrow header, slip on samt en pcv?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top