Kawasaki Z1000SX

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hahah singelturbo hade känts som överkurs så glöm biturbo! :lol
Nästan så att jag känner att en Z1000SX är överkurs som "första-hoj" men ingen kommer ihåg en fegis ;)

Med färdigkittad menar jag att den ser ut som jag önskar med uppflyttad nummerplåt, slipon och annat smått o gott.

Inte turbo, fjädring:
http://www.bitubo.com/index_en.php?lang=en

Bitubo tillverkar det bästa eftermarknadskittet för Z1000SX. ;)
Och det är väl en utmärkt förstahoj. Effekten kommer kontrollerbart och bra, och den är stadig och fin (sålänge man ställt in fjädringen) och den är lagom dyr i försäkring. :hihi
Och den skjuter på riktigt bra.
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
Jag tycker det är ganska bra att köra med. Det går alldeles utmärkt att köra lugnt om man vill men när man vrider lite på rullen så rör det på sig.

Jag har monterat förhöjd nummerplåt, kraschpuckar, broms- och kopplingshandtag och lite andra småsaker men jag tycker ju sånt småfix är skitkul. Sen att en del grejor som slip-on, bakkuts, ruta, etc, redan var fixade gjorde ju inget.

Jag gillar hojen stenhårt men skjutskomforten suger... Kan du smöra lite för tjejen tycker jag absolut du ska slå till om du har en bra deal.

Jag tackar och bugar allra hövligast för all feedback man har fått. Mycket nyttig info.

Vad tjejen tycker och tänker är mer ett spel för galleriet, vi vet ju alla att de inte har nåt att säga till om när det väl gäller ;)

Får se hur tankarna går, eventuellt är man nybliven Z1000SX-ägare imorgon eftermiddag.
Innan man ens har fixat körkortet...:rodnar
 

litleman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Gävle
Hoj
z1000sx2014
Hej
nybliven z1000 sx ägare och letar kåpglas såg att det fanns mra doublebubble vill gärna köpa det:tummenupp
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hade en lite obehaglig elrelaterad upplevelse i torsdags.

På väg hem efter en liten runda på 6-7 mil tvärdör hojen. Allt slocknar och motorn dör. Displayen blir blank och trip + klocka nollas. Innan jag ens stannat (rullar på motorbroms) hoppar allt igång igen och jag kan fortsätta köra. Kör vidare hemåt och det händer igen. Stannar till lite längre fram men hittar inget direkt fel där vid vägkanten. Resten av turen går utan problem.

Efter tips från lokale Kawameken kollar jag kontakter och jordpunkter utan att hitta nåt konstigt. Trots att jag kollat batteripolerna tidigare provar jag för skojs skull att skruva lite på skruvarna och jodå, minuspolen är lös... :död Jag hade ryckt i kabeln men märkte inget konstigt. Tittar man noga så är nog polen en aning oxiderad också. Har förmodligen glappat och orsakat omstart på ECU:n. Jag gjorde rent och drog åt skruven (och alla andra jag kom åt...) och efter det har inte hojen stannat fler gånger (ca 30 mil inklusive jävligt dålig, stötig väg).

Mao har jag lärt mig att: När du kollar något, kolla det ordentligt så du inte tror att det är OK och river hela hojen i jakt på nåt annat fel...

Förhoppningsvis var det nu detta som var felet men som sagt, den har gått som en klocka sen dess.
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Satt på det Akra-slipon som Kawasaki har som tillbehör. Lite tyst med DB killern i..
Tänkte testa och ta bort dem och se om ljudet blir för påfrestande då jag gillar att
toura mycket. Så inte så mycket korvmoj-åka där ljud är lite mer passande.

Ni som har Akran, hur låter det utan DB killern? Påfrestande högt över tid?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag tycker de låter för mycket utan dB-killer. Jag stoppade i dem efter en provtur utan. Fast jag är ju en gammal surgubbe... ;-)
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Det är jag också ;-). När min meck hade monterat rören och tog en provtur runt kvarteret så lät det i alla fall lite basigare, även om det inte lät så där vansinnigt mycket mer än originalsystemet. Spar ju i alla fall 7kg i vikt, och de ser betydligt snyggare ut än originalet. ;-)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Med dB-killer låter den ganska lite men dovt på lägre varv. Bra för grannsämjan om man kommer hem sent nån natt...
Drar man på ordentligt ylar den dock härligt! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag letar febrilt. :)
Sett en post om det här på SH nånstans. Något ställe med bänk som hade mjukvaran för att programmera ECUn, så man kunde åka dit med hojen och få den bänkad för exakt vad det var på den. Bättre än att skicka iväg ECUt nånstans för att få någon generisk mapp. :)
Men kommer inte ihåg vilken tråd det var nu. :näsblod
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nå, nu bor jag ju på nordpolen (nästan, iaf) så det lär nog bli att skicka ECU även om jag hittar ett svenskt plejs.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Då är ECU:n ivägskickad för omprogrammering. Med min tur och Postens track record lär den ju hamna i Mongoliet. :näsblod

Anyway... Hittade en firma i Helsingborg som gör det där så jag slipper skicka utomlands (bara nästan...). Enligt uppgift ska det ta bort "fuel cut", strypningar på de lägre växlarna och toppfartsspärr. Vi får väl se om jag märker nån skillnad när den är tillbaka.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jaha, då var ECU:n "flashad" och betald. Kan dock inte montera den på drygt en vecka. :huvet

Lovar komma med recension när den är på plats och har testats noga. :rock
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som såhär på rak arm vet vilken storlek oljepluggsbrickan har på en Z1000SX?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Då är ECU:n ivägskickad för omprogrammering. Med min tur och Postens track record lär den ju hamna i Mongoliet. :näsblod

Anyway... Hittade en firma i Helsingborg som gör det där så jag slipper skicka utomlands (bara nästan...). Enligt uppgift ska det ta bort "fuel cut", strypningar på de lägre växlarna och toppfartsspärr. Vi får väl se om jag märker nån skillnad när den är tillbaka.


Vilken firma är det som fixar omprogrammering av din ECU? Låter helt klart intressant
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
OK, nu har jag hunnit montera ECU:n och testköra en första runda. Ingen revolutionerande skillnad men det känns lite som om jag drevat om hojen. Dock utan att tappa topp. Jag tycker den känns piggare vid acceleration. Det märks på alla växlar men främst på de lägre. Det känns också mjukare vid av- och påslag med gasen.
Jag har inte kunnat testa om det gör nåt på toppfarten men det är ju bara av akademiskt intresse för min del.
Det blir nog att sätta upp den i bänk framöver och titta på effekt- och vridkurvor samt A/F-blandning.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top