Körkort 2012

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
För er som är någorlunda begåvade och har kvar skillsen ifrån moppe åldern så kan jag rekomendera Körkortsexpress i Hallstahammar. gick 3-dagars intensivkurs där och fixade uppkörningen. kan tilläggas att vi var 4st som körde upp och alla åkte hem glada.
Vad kostade en sån intensivkurs för dig? :)
 

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Ort
Tyresö
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?

Jag tog 5 lektioner på Farsta ute i Håga, 1200:-/3t lektion, o tog kortet på första försöket, dock får man vara rätt pushig på att få komma ut i trafik, för de kommer inte ta initiativ till det själva. E man bara medveten om det o envisas så blire riktigt bra i slutändan! :tummenupp
 

Kasa27

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Täby
Hoj
-08, Triumph Daytona
Jag tog 5 lektioner på Farsta ute i Håga, 1200:-/3t lektion, o tog kortet på första försöket, dock får man vara rätt pushig på att få komma ut i trafik, för de kommer inte ta initiativ till det själva. E man bara medveten om det o envisas så blire riktigt bra i slutändan! :tummenupp

Tack för ditt tips:Bugar
Det verkar finnas många bra trafikskolor som rekommenderas utav er, kanske ska ta en lektion från varje ställe:tummenupp
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Ska boka uppkörning så fort det går våren 2012, gjorde 1 ganska lyckad uppkörning detta år, men misslyckades tyvärr på trafikdelen.. Så nästa år är det som gäller, hoj och allt klart bara att boka en till uppkörning! :tummenupp :tomten
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Bra trafikskolor

Tack för ditt tips:Bugar
Det verkar finnas många bra trafikskolor som rekommenderas utav er, kanske ska ta en lektion från varje ställe:tummenupp

Jag kan rekommendera både St:Eriks trafikskola som har 3 riktigt bra instruktörer (Uffe, Jannica och Alex) och även Lötsjö trafikskola i Järfälla (körde med Awett där som var riktigt bra). Båda två körskolorna kör på Barkarby vilket är en fördel då uppkörningarna på norra sidan görs där. Det är alltid bra att ha känt på banorna innan uppkörningen, framförallt om man har lite problem med nervositeten. Lötsjö kör med nya Honda Hornets och St Eriks med Suzuki Bandits.
En fördel med att köra för olika kan vara att man får olika input som gör att man får en bättre helhet. Dock kräver det dock att man får en bra lärare....

Kör hårt:yoparty
 

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Svenljunga
Hoj
KTM 690 SMC R
Man bör väl kanske börja med en hoj i mellanklassen innan man ger sig på lite mer muskler.
Tips är Kawasaki ER6N, ER6F, Versys, Honda Hornet, Yamaha XJ6N, YamahaXJ6F och Suzuki SFV650A. Skillnaden mellan dessa hojar är bla (motortyp, RAD4, V-Twin), CC, effekt och Vrid. Det sistnämnda är väl en smaksak antar jag.
Lycka till med kortet 2012!!! :D

Förövrigt kan jag rekommendera "Aktiv trafikskola" i Göteborg vilka har mycket kompetenta instruktörer samt bra pris och gott om tider!
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Man bör väl kanske börja med en hoj i mellanklassen innan man ger sig på lite mer muskler.
Tips är Kawasaki ER6N, ER6F, Versys, Honda Hornet, Yamaha XJ6N, YamahaXJ6F och Suzuki SFV650A. Skillnaden mellan dessa hojar är bla (motortyp, RAD4, V-Twin), CC, effekt och Vrid. Det sistnämnda är väl en smaksak antar jag.
Lycka till med kortet 2012!!! :D

Förövrigt kan jag rekommendera "Aktiv trafikskola" i Göteborg vilka har mycket kompetenta instruktörer samt bra pris och gott om tider!

Ja det är ju alltid bra att börja smått. men när man sen tröttnar på den så blir det oftast en jävla förlust affär när den ska säljas för att man suktar efter något vassare.

Då tycker jag man lika gärna kan köpa en t.ex Daytona 675 om man nu egentligen vill ha en sådan.
För så jävla extrem är den inte. Er6an är ingen moppe den heller. går att köra farligt snabbt med den med.

Dom flesta hojar i 600 klassen vare sig man börjar med Er6 eller en Sportis är faktist ganska snälla om man tar det lite piano.
 

gixxer64

Guest
Jag ska också införskaffa mig ett mc-kort 2012. har redan börjat lita smått har gjort risktvåan skulle gjort riskettan så jag hade kunnat skriva upp nu under vintern men dom körde tydligen inga fler kurser för riskettan nu vid den här tiden på året jävligt irriterande men det är smällar man får ta när man är sent ute.

Som tur är hojen redan fixad och utrustningen. Ja kör en ninja zx6r 600 -00 reggad på 25kw så jag fick fint pris på försäkringen också kan det bli mycket bättre. Det va rätt roligt när jag skulle försäkra hojen så ringde jag till lite olika försäkrings bolag trygg hansa,bilsport mc,folksam dom skulle ha 25 000 för helförsäkring ett helt år då på mig och jag är 19 bast men så ringde jag till länsförsäkringar och där hade jag redan varit inne på deras hemsida och kollat priser på regnumret men jag tänkte att jag kunde kanske få ett bättre erbjudande dom skulle ha 13 000 för helförsäkring då gick ja in på deras hemsida igen och boka då fick ja det för 6000 för hel ett helt år lite skillnad fast det var samma försäkrings bolag. Jaja så kan det va i bland:tummenupp nu får vi hoppas bättre sommar nästa år bara så man kan komma ut och dra några rejäla repor:yoparty
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
För er som är någorlunda begåvade och har kvar skillsen ifrån moppe åldern så kan jag rekomendera Körkortsexpress i Hallstahammar. gick 3-dagars intensivkurs där och fixade uppkörningen. kan tilläggas att vi var 4st som körde upp och alla åkte hem glada.

Även jag tog mitt kort hos dom (3 dagars intensivkurs), både bil och mc. Rekommenderar starkt!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Mvh
Flurp
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Jag ska också införskaffa mig ett mc-kort 2012. har redan börjat lita smått har gjort risktvåan skulle gjort riskettan så jag hade kunnat skriva upp nu under vintern men dom körde tydligen inga fler kurser för riskettan nu vid den här tiden på året jävligt irriterande men det är smällar man får ta när man är sent ute.

Som tur är hojen redan fixad och utrustningen. Ja kör en ninja zx6r 600 -00 reggad på 25kw så jag fick fint pris på försäkringen också kan det bli mycket bättre. Det va rätt roligt när jag skulle försäkra hojen så ringde jag till lite olika försäkrings bolag trygg hansa,bilsport mc,folksam dom skulle ha 25 000 för helförsäkring ett helt år då på mig och jag är 19 bast men så ringde jag till länsförsäkringar och där hade jag redan varit inne på deras hemsida och kollat priser på regnumret men jag tänkte att jag kunde kanske få ett bättre erbjudande dom skulle ha 13 000 för helförsäkring då gick ja in på deras hemsida igen och boka då fick ja det för 6000 för hel ett helt år lite skillnad fast det var samma försäkrings bolag. Jaja så kan det va i bland:tummenupp nu får vi hoppas bättre sommar nästa år bara så man kan komma ut och dra några rejäla repor:yoparty

Tyvärr funkar inte riktigt deras hemsida som den ska.
Gjorde som du, tecknade på nätet, hem kommer en faktura på 15 lök (och det var bara halvår).

Ringer länsförsäkringar och undrar vafan de sysslar med och får till svar att de inte försäkrar på 25kw utan full effekt (18 år och kör Yamaha R6 = galet dyrt). De löser det genom att säga upp försäkringen, en vecka senare kommer en faktura från trafikförsäkringsföreningen, 6000:-. Då har de tydligen sagt upp försäkringen från den dag jag tecknande den (samma dag jag köpte hojen) istället för från dagen jag ringde och härjade med dem. Fick det dock löst när jag ringde länsförsäkringar igen och fick prata med en annan.

Har idag SalusAnsvar och betalar 8000 halv/hel.
 

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Bra att höra :tummenupp

Precis, är bara en fattig student så det får bli en Classic MC. F2an har fint utbud av stuntprylar så har siktat in mig på en sån, för tillfället iallafall :)

Jag tog mitt på JCH trafikskola i Hässleholm och det var mycket trevligt folk, de blev rätt billigt med :tungan
 

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Ort
Tyresö
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Dyrt?

Brukar ju räcka med en tvätt av din hoj har jag förstått det som...


*stålk*

Din lilla råtta, nu passar det??:D

Ja, de flesta trafikskolor har lever ju antingen under principen

1. "paketpriser", o då blir ju det dyrt om vederbörande tänkt sig ta exempelvis 5 lektioner

alternativt

2. "ta minst en lektion här så KANSKE vi sanningsenligt säger hur många lektioner du behöver", men där de per automatik anser att lektion 1 = du suger på att köra hoj, oavsett nivå:huvet

"stålk right back at ya":krama

räcka till vadå btw??:va
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag ska också ta kortet framåt våren -12 så fort jag kan. Har i år börjat övningsköra privat så ofta tillfälle ges. Köpte en R1 -03 efter att jag sålt M3an jag hade som entusiastbil förut. Har länge velat ha hoj och kände att det va rätt läge att sälja bilen och göra slag i saken. Är helnöjd med hojen, kanonskick och har enbart rullat 1100 mil i dagsläget. I de allra flestas ögon inte det bästa förstahandsvalet för en nybörjare, men man sitter lika oskyddat på vilken som och med 8 år i ryggen som långtradarchaufför, banträffar med bilen osv tror jag mig ha fått ett relativt god vetskap om risker i trafik..:)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag är en riktig grönis på MC, men daytonan ser inte ut som nån nybörjahoj direkt. Ska du övningsköra på den? :) Snygg var den i vilket fall!

Själv ska jag ta kortet såfort snön försvinner. Har inhandlat en Suzuki GSR 600 som jag hunnit traggla lite krypkörning på nu under hösten. Den borde kunna hålla mig nöjd ett tag hoppas jag! :banana

vad kul :) jag köpte också en gsr 600 k6 och ska reg besiktiga den till 25kw på fredag :p men sen plockas nog strypningen bort :banana
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top