köpa motorcykel av privatperson

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Ska köpa en mc av en privatperson som i sin tur ska få skicka den till mig på något sätt.
Men jag undrar lite hur det går till med allt runtomkring.

Detta är mitt första köp av nåt i denna prisklass.
Hur gör man med ägarbyte osv? Vad ör det mer som ska göras?

Någon har väl gjort en liknande affär som denna tänker jag..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du köpa den osedd?
Annars så är väl praxis att båda två är närvarande när lappen för ägarbyte läggs på lådan så att det inte fuskas i någon riktning.
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Som det ser ut just nu så kommer jag köpa den osedd.. Inte helt säkert än. Men det kanske sker.. Hur går man tillväga då?
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Jag skulle försöka till största möjliga mån att undvika köpa osedd. Tyvärr är folk inte så ärliga i detta landet som man gärna vill tro. Tänk till en extra gång innan du gör det! Hoppas de löser sig för dig iaf!
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Ska du köpa den osedd?
Annars så är väl praxis att båda två är närvarande när lappen för ägarbyte läggs på lådan så att det inte fuskas i någon riktning.

Håller helt med! Vet ju inte alls vilken prisklass ditt tänkta objekt ligger i men jag skulle aldrig köpa hoj, bil, hus eller nåt annat av penningvärde osett. De kan se bra ut på kort och annonstexten kan va skriven så det låter nästan alldeles otroligt bra, men jag kan garantera att vad som menas med fint skick osv kan skilja extremt från person till person så bara för att nån annan säger att det är bra behöver det absolut inte vara så! Ägarbyte gör man vanligen på regbevisets gula del tillsammans (ägare och spekulant). Det är vanligen personen som säljer som lägger det på lådan sen, men bäst är det ju om bägge närvarar. Du bör även ha minst en trafikförsäkring som täcker från de datum som ägarbytet går igenom om hojen är påställd, annars får du straffavgift på vad jag tror är 100:-/dygnet av transportstyrelsen vilket snabbt blir en kostsam historia alltså. På vilket sätt skall den skickas? Det vore ju lagom kul om den skadas i transporten, du har pröjsat och sen står utan den minsta möjlighet till ersättning..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Till TS säger jag bara, hitta en annan hoj eller ta dig dit.
Du kanske får lägga nån tusenlapp på din resa, men du kan slippa bli blåst på betydligt fler tusenlappar.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vart finns hojen?

Kanske finns nån här som bor granne som kan kika på den åt dig om du ber snällt och bjuder på en påse öl..
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Okej!
Ni verkar vara överens om att man ska åka på plats och genomföra köpet!

Ska tänka om lite då :)
Tack
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har hänt förut här på forumet att någon hjälpt till att syna hojen innan köp med...
Men jag hade nog ogärna velat skicka en rätt stor summa pengar och hållit tummarna för att inte bli blåst. Det är i princip helt omöjligt att få tillbaka pengarna i det läget.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
som sagt i vilken stad finns hojen?
finns säkert sh medlemmar här på forumet som kan ta en
titt om det är för långt för dig att åka.
sen är de bara att åka ner om det visar sig att vara i bra skick.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag volontärar för priset av en luftmadrass om den finns i Norrköping.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Tänk efter hur många av dom gångerna du varit och tittat på ett objekt att köpa, bil, mc, cykel eller va fan man nu köper. Hur många gånger har skicket varit enligt din förväntan (eller bättre)? Oftast är det ju tyvärr sämre..
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du bör minst be någon åka och titta på den, ta en miljon foton, kanske filma, och maila det till dig. Genomför du sedan köpet så är det inte så enkelt att göra det på distans och fortfarande vara säker på att allt går rätt till. Hur som helst, du bör se till att inga skulder finns kvar på hojen, annars får du dem på köpet. Ägaröverlåtelsen bör skrivas under och postas tillsammans, eller om du får lappen med dig och stoppar på lådan. Ange inget datum för ägarbyte på lappen, annars kan du stå där, som någon skrev, med ett antal pengar som ska betalas till TFF om du inte ringt och försäkrat hojen från och med exakt samma datum som ni skrev.

De två senaste gångerna jag köpt hoj så har jag varit i ett ohyggligt dåligt förhandlingsläge. Ena gången åkte jag upp till Tidaholm med enkel biljett och försökte pruta 2.000 för att det fanns en liiiiten spricka i en kåpa. Det gick såklart inte. :hihi

Den andra gången förde jag över väldigt mycket pengar till en kompis i Tyskland jag känt i ca 20 år. Vi har typ träffats tre gånger och mailat lite sporadiskt genom årens lopp. Han mailade att pengarna kommit in på hans konto och att hans familj skulle ta en tripp till Hawaii, så det var inte säkert de var hemma när jag körde ner i Tyskland för att handla hojen jag tittat ut. :gnissla Men han och pengarna var där när jag kört mina 80 mil dit. :) Ännu ett ganska dåligt förhandlingsläge, så det blev ett köp. :hihi Men hojen var verkligen i det goda skick det stått i annonsen att den var i. :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Till TS vill jag säga att; det smartaste om du är orolig är att. du berättar vad och var hojen är. Förmodligen på blocket så lägg en länk. Det kan finnas personer som känner igen hojen, eller får andra råd. Du verkar inte vilja berätta vad det är för nåt, Vad är problemet? Att nån annan snor affären för dig?

Berätta nu, det finns en hel hop här som vill hjälpa dig i all välmening.....
Att åka dit? Neeh, Palle71 gör en bra beskrivning av förfarandet.....och det är tyvärr inget ovanligt :(
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hellre osedd än oköpt! :crash

Seriöst: Folk är både ohederliga och/eller idioter, köp aldrig osett.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
det finns folk som säkert ställer upp & titta på hojen åt dig.

själv var jag & titta på en R1 2009 till jandreas här på forumet
hojen stod i Helsingborg & han bor i Luleå

jandreas känner inte mig, ordna fullmakt att hämta ut 70-80 tusen
jag kolla på hojen, köpte & skrev under med jandreas födelsedata & namnteckning.
körde den till mitt jobb, dagen efter kom en lastbil & hämtade den

3-4 dagar senare var den framme hos jandreas.

inget är omöjligt
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vad i himmelens namn gör att du litar på någon annonsör på detta viset?'

Ägarbyteslappen måste du skriva på personligen iaf.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad i himmelens namn gör att du litar på någon annonsör på detta viset?'

Ägarbyteslappen måste du skriva på personligen iaf.

Mmmm precis, och så vill man ju alltid, och skall, se till att ägarpapper/regbevis blir postat så säljaren inte fortsatt står som ägare fast du köpt den.....

Man skall också se till så att affären görs på senst utfärdat regbevis. Annars går ägarbytet inte igenom på transportstyrelsen(är det så det heter numera?).
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top