Köpa 125a inför sommaren!

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Är som sagt väldigt sugen på att köpa en motard mc och det spelar egentligen inte så stor roll vad det är för märke så länge det är en motard som inte har gått allt för långt! :)
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Du får nog välja ifall du vill köpa en 4-takt eller en 2-takt. Det är mer pulver i en 2-takt, men det är galet mycket pillande och sopparäkningen lär svida... 4-takt dricker knappt någe soppa och är näst intill servicefritt.

Ifall du måste limitera din budget på 20k så har jag ett riktigt bra tips som du kommer tacka mig för sedan. Köp en 4-takt!

WR125X verkar vara en ruggigt bra hoj. Fast den toppar bara ca 105 km/h... Men motarder är inte snabbare än så. Jag har en polare som vill byta hoj nu och vill sälja sin WR125X. ca 1000 mil, Arrow slip-on (låter underbart), tail tidy och handguards. 25k vill han ha :)

När du säger DR 125. Menar Suzukin?

Som sagt har jag bara en budget på 20k.. men om du skulle få han att sälja den för 20k? :)
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Som sagt har jag bara en budget på 20k.. men om du skulle få han att sälja den för 20k? :)

Det betvivlar jag i högsta grad tyvärr. Men det kan finnas något bra på blocket :)

Hur kommer det sig att du är så sugen på en motard? :)
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Det betvivlar jag i högsta grad tyvärr. Men det kan finnas något bra på blocket :)

Hur kommer det sig att du är så sugen på en motard? :)

Pappa tycker cbr:en är lite svårkörd och vill gärna vara klar med mc kortet till slutet av maj! :)
Jag har dock nu kommit överens med pappa att vi ska åka och kolla på en honda cbf 125!!! (sport?) :)
Vet någon om den är bra? :)
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Hmm. Inte riktigt en sport. Det är inte den snyggaste hojen. Men den verkar riktigt bra. Det finns en kille i stan som har en som jag har snackat lite med. Han är skitnöjd :) Bra förstahoj! Och ifall du inte blir nöjd så kan du alltid byta :)
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Ja, pappa kände en kille som hade en helsvart som hade gått 50 mil för bara 20K! Så jag är rätt sugen på att köpa den
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har provkört wr125x och kan hålla med om att den tillhör den vassare kategorin inom ramen för A1. Duke 125 borde inte vara dålig den heller.

FD-Mopedisten: Jag har ägt en CBR125R och provkört CBF125 vid flera tillfällen. CBRen har ett märkbart effektövertag mot CBF, medan CBF har en bekvämare sittställning vilket är skönt om man ska åka längre sträckor (och antagligen bidrar till att göra den snäppet mer lättkörd). När det kommer till kvalitet behöver du aldrig oroa dig om du köper honda.

Om du tittar på cbf kan yamaha YBR vara ett alternativ, den är dock snäppet långsammare (äger själv en just nu).
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Har provkört wr125x och kan hålla med om att den tillhör den vassare kategorin inom ramen för A1. Duke 125 borde inte vara dålig den heller.

FD-Mopedisten: Jag har ägt en CBR125R och provkört CBF125 vid flera tillfällen. CBRen har ett märkbart effektövertag mot CBF, medan CBF har en bekvämare sittställning vilket är skönt om man ska åka längre sträckor (och antagligen bidrar till att göra den snäppet mer lättkörd). När det kommer till kvalitet behöver du aldrig oroa dig om du köper honda.

Om du tittar på cbf kan yamaha YBR vara ett alternativ, den är dock snäppet långsammare (äger själv en just nu).

Man sitter väl nästan upprätt på en CBR? Jag har nog aldrig stött på någon som kör Duke 125 som är nöjd med den... Låg toppfart, dyra delar, dålig kvalité och den är dyr att köpa. Dock så finns det ingen snyggare 125:a än Duke :)
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Ja, pappa kände en kille som hade en helsvart som hade gått 50 mil för bara 20K! Så jag är rätt sugen på att köpa den

Jag skulle rösta på en CBR. Du kommer att avsky lågfartbanan, men när du börjar köra på riktigt så kommer du att älska den :)
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Skulle egentligen helst vilja ha en CBR men pappa säger att man har sämre "trafiksyn" då det är en mer liggande stil på den..
Hur är egentligen CBRen att köra i jämförelse med CBFen? (då menar jag körställningen)
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Är det någon som vet hur CBFen Accar och vad topphastigheten är? vill helst kunna dra mina kompisar från deras trimmade moppar.. :p (hade själv en trimmade rieju smr) :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den gamla cbr till 2010 har en rätt upprätt körställning. Så runtomsikten är inget problem.
Däremot har rs 125 och yzf r125 en mer ''sportig'' körställning.

Att jämföra cbf och cbr är inte rättvisande eftersom motorn på cbf är luftkyld med 11 hk och vätskekyld på cbr med 14 hk. Cbr 2004-07 har förgasare. Från 2008 - är det insprutning p.g.a euro3 avgaskrav.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är det någon som vet hur CBFen Accar och vad topphastigheten är? vill helst kunna dra mina kompisar från deras trimmade moppar.. :p (hade själv en trimmade rieju smr) :)
Dom här budget hundratjugofemmorna är nog ganska likvärdiga med trimmad moped som också är en lätt mc.

Skall du få en markant förbättring, då pratar vi a2 hoj d.v.s 35kw. Eller en 125 2 takt ostrypt.

I dessa fall ligger toppfarten på 150-170 km/h.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Är det någon som vet hur CBFen Accar och vad topphastigheten är? vill helst kunna dra mina kompisar från deras trimmade moppar.. :p (hade själv en trimmade rieju smr) :)

En snabb googling på CBR:n så hittade jag 0-100 på 16,9 sekunder. Min yzf gör 0-100 på 12 sekunder. Och ingen trimmad moppe drar den. Min gamla XT125X (0-100 på 20s) höll sig jämsides med vråltrimmade mopeder. Men en mc handlar om så mycket mer än kraft. Men ifall du verkligen vill ha kraft så är det en 2-takt eller en yzf du ska ha.

Och dålig trafiksyn? Nä du. Inga problem på min, så en CBR borde inte vara speciellt dålig :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cbf 125 och xt 125 x är nog ganska likvärdiga prestandamässigt. Både har en luftkyld motor på 11hk.

Flera av dessa modeller tillverkas som 150 cc för den stora asienmarknaden
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Man sitter väl nästan upprätt på en CBR? Jag har nog aldrig stött på någon som kör Duke 125 som är nöjd med den... Låg toppfart, dyra delar, dålig kvalité och den är dyr att köpa. Dock så finns det ingen snyggare 125:a än Duke :)
Har aldrig provkört duke, men enligt din besrkivning så har ktm misslyckats med den modellen, var lite oväntat.

Man sitter relativt upprätt på en CBR125, men det som sänker komforten är att avståndet mellan sadel och styre är för kort samt att sadelvinkeln är för brant, får trycka ifrån med armarna mer än nödvändigt. Hade säkert inte varit något problem om jag vore 1dm kortare.
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Den har inte gått så värst långt, ska kolla upp exakta milen. Jag säljer den för lika mycket som dom andra på blocket minus nån lusing eller nåt, vill bli av med den :)

Det är en 2004a.

Vart bor du? Exakt hur mke hade du tänkt att sälja den för? Ska eventuellt köpa en helt ny honda cbf 125 för 20k :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top