Köpa 125a inför sommaren!

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Har även en fråga angående CBFen. Den har något sk "leovince" avgassystem". Är det ett bra rör eller?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har även en fråga angående CBFen. Den har något sk "leovince" avgassystem". Är det ett bra rör eller?
Det är ett bra slipon.

Men det är bara för att ''gräsklipparen'' skall låta lite mer.
Här är allt basic med 2 ventil topp istället för premium motorernas vätskekylda 4 ventiltoppar.

Skall du ha en vass maskin chassiemässigt. Då är det aprilla rs 125 eller derbi gpr 125 som gäller. Dom är klara för rr banan som standard.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kom igen. Husqvarnan måste ha varit tur ;) Som sagt, alla polare som kör 2-takt har spenderat otaliga timmar och riksdaler på sina hojar, I GARAGET :tungan

130?! Medvind, ligga ner på hojen och en lång nedförsbacke? x)

Jag har lagt 1500 mil på min mito under 3 år och visst, det har varit en del skruvande men inte så överdrivet som många påstår. Lätt värt det dock, med 15 hk hade jag aldrig kunnat hänga med på körningar med större hojar :)

Dessutom drar hojen 0,55 l/mil oavsett hur man kör iprincip :)
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag har lagt 1500 mil på min mito under 3 år och visst, det har varit en del skruvande men inte så överdrivet som många påstår. Lätt värt det dock, med 15 hk hade jag aldrig kunnat hänga med på körningar med större hojar :)

Dessutom drar hojen 0,55 l/mil oavsett hur man kör iprincip :)

Då får du väl bli snabbare genom kurvorna :7peta Såklart en 125;a inte hänger på när det är raksträckor, men det får man ta igen när det börjar svänga lite :banana
Går absolut att hänga på, och i vissa fall t.o.m. mer än så, med en 15hk 125cc hoj.:yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Då får du väl bli snabbare genom kurvorna :7peta Såklart en 125;a inte hänger på när det är raksträckor, men det får man ta igen när det börjar svänga lite :banana
Går absolut att hänga på, och i vissa fall t.o.m. mer än så, med en 15hk 125cc hoj.:yoparty

Jag skulle nog varna 125 a åkare på 15 hk mc att försöka hänga på t.ex en gsx r600.

600 cc har 110 hk alltså 7-8 gånger mer effekt och en toppfart nära 250 km/h. Laglig 125 cc har 110 km/h.

. Det gör att den relativt ovana 125 cc föraren tvingas hålla ett högre och mer riskabelt tempo genom kurvorna än 600 cc piloten som kan välja ett lägre ingångstempo i kurvorna. Då kan den föraren hinna o se vägen efter kurvan innan gaspåslag.

Föraren av 600 cc har kanske flera sporthojskurser och bandagar i bagaget som 125 cc piloten saknar. Om 600 cc ligger på 75 procent av sin körförmåga så ligger den ovana 125 cc föraren på 100 procent i samma tempo.

Det gör att 600 cc piloten kan reda ut mindre problem, medans 125 cc piloten kommer att crasha när något oväntat tillstöter.
 
Last edited:

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Jag skulle nog varna 125 a åkare på 15 hk mc att försöka hänga på t.ex en gsx r600.

600 cc har 110 hk alltså 7-8 gånger mer effekt och en toppfart nära 250 km/h. Laglig 125 cc har 110 km/h.

. Det gör att den relativt ovana 125 cc föraren tvingas hålla ett högre och mer riskabelt tempo genom kurvorna än 600 cc piloten som kan välja ett lägre ingångstempo i kurvorna. Då kan den föraren hinna o se vägen efter kurvan innan gaspåslag.

Föraren av 600 cc har kanske flera sporthojskurser och bandagar i bagaget som 125 cc piloten saknar. Om 600 cc ligger på 75 procent av sin körförmåga så ligger den ovana 125 cc föraren på 100 procent i samma tempo.

Det gör att 600 cc piloten kan reda ut mindre problem, medans 125 cc piloten kommer att crasha när något oväntat tillstöter.

Så sant! Kör man med ett par andra hojar av större kaliber så känner man av det.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag skulle nog varna 125 a åkare på 15 hk mc att försöka hänga på t.ex en gsx r600.

600 cc har 110 hk alltså 7-8 gånger mer effekt och en toppfart nära 250 km/h. Laglig 125 cc har 110 km/h.

. Det gör att den relativt ovana 125 cc föraren tvingas hålla ett högre och mer riskabelt tempo genom kurvorna än 600 cc piloten som kan välja ett lägre ingångstempo i kurvorna. Då kan den föraren hinna o se vägen efter kurvan innan gaspåslag.

Föraren av 600 cc har kanske flera sporthojskurser och bandagar i bagaget som 125 cc piloten saknar. Om 600 cc ligger på 75 procent av sin körförmåga så ligger den ovana 125 cc föraren på 100 procent i samma tempo.

Det gör att 600 cc piloten kan reda ut mindre problem, medans 125 cc piloten kommer att crasha när något oväntat tillstöter.

När sade jag att det var det första man skulle göra? En person på 125a KAN vara en mycket bättre förare än den på 600 (tex) OM den har erfarenheten och kunskapen. (visserligen är det få som har det, men ju mer man kör desto bättre förare blir man!) Sätt t.ex. 600 föraren på 125an, skulle han vara snabbare? Det beror på hur mycket han kört!

Sen en så har faktiskt långt ifrån alla 600 åkare kört bana/kurser.

Men men, vi alla är olika, och man får köra efter sin egen förmåga.
Sen att du inte uppfattade lite ironi i mitt inlägg är en annan sak, och skillnaden på GÅR och SKA är också en annan sak.

:hej
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Då får du väl bli snabbare genom kurvorna :7peta Såklart en 125;a inte hänger på när det är raksträckor, men det får man ta igen när det börjar svänga lite :banana
Går absolut att hänga på, och i vissa fall t.o.m. mer än så, med en 15hk 125cc hoj.:yoparty

Nej självklart hänger inte en 30 hk hoj med tunga hojar på rakorna heller, men det blir som Tobbe säger riskabelt och stressande att hänga på om man har ett sådant effektunderskott.

Det har hänt mer än sällan att jag har kört ifrån tyngre hojar, men tror inte att jag hade gjort det med halva effekten :)
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
När jag skulle köpa en motard så tittade jag mycket på Aprilia sx 125. Antagligen den starkaste 125an om du inte går på enduro hojar som t.ex Husaberg, Ktm, GasGas, Husqvarna osv. Vad jag vet så har den samma motor som Aprilia RS 125 och min gamla som blev stulen var bänkad på 21kw(runt 28hp). Den är såklart en tvåtaktare och var original.

Dom olika landsvägshojarna jag har tittat på är Derbi DRD 125, Husqvarna sm 125, Yamaha DT 125, Yamaha WR 125.
Om du ska ha en fyrtaktare så rekommenderar jag Yamaha WR 125. Vad jag vet så är det en av de starkaste fyrtaktarna men du kommer tyvärr att få problem med att köra ifrån trimmade mopeder. Men för det finns 180cc kit om det skulle behövas. Om du även köper ett nytt avgassystem så blir det riktigt skönt ljud . :tungan

Sorry för lite offtopic men äre kevin? De måste varit våra hojjar som välte ihop vid skolan! Vilket sammanträffande :banana
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top